جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات اندیشه معاصر مسلمین
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 120
سال 1403
دوره 10 , شماره 19
سال 1402
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
دوره 8 , شماره 16
سال 1401
دوره 8 , شماره 15
سال 1400
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1399
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1397
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1394
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
محمد شحرور و جایگاه حدیث در «نظام استنباط فقهی»
نویسنده:
محمود ویسی ، شکیبا امیرخانی ، علیمحمد پورابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
محمد شحرور از جمله قرآن بسندگان معاصری است که در صدد تضعیف جایگاه حدیث در استنباط فقهی است. وی برای اثبات این موضوع؛ ابتدا قرآن بسندگی را به عنوان یک جایگزین کامل مطرح میکند. وی برای اثبات ادعای خویش، عدالت صحابه را زیر سؤال برده و حدیث منسوب به اهل سنت در خصوص عدالت صحابه را مردود میشمارد. وی در ادامه عصمت انبیا و مفهوم سنت را به چالش میکشد تا از این رهگذر احادیث منقول از پیامبر را بی اعتبار کرده و جایگاه سنت در استنباط مسائل فقهی به عنوان یکی از ارکان استنباط فقیه را بیاعتبار جلوه دهد. به این منظور وی مانایی و کارآمدی آموزههای سنت نبوی را مخدوش دانسته و بر تاریخمندی آن تأکید می ورزد. در این نوشتار تلاش شده تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه میتوان فقدان ارزش حدیث در نظام استنباط فقهی نزد شحرور را نقد کرد؟ به این منظور سعی شده تا به مناقشات پاسخ داده شود تا جایگاه حدیث به عنوان یکی از ارکان استنباط فقه معتبر شناخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبنای شکلگیری زندگی اجتماعی در المیزان و فی ظلال مبتنی بر"نظریه استخدام"
نویسنده:
بحرالدین شهاب الدین حلیمی ، قاسم ابراهیمی پور ، صادق گلستانی
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
این تحقیق به هدف شناسایی و تبیین مبنای شکلگیری زندگی اجتماعی المیزان و فیظلال از روش تطبیقی و تحلیل محتوایی و تحلیل منطقی بهره گرفته است و با استفاده از اطلاعات اسنادی و کتابخانهای به این پرسش که آیا انسان پس از سنجش مصلحت زندگی اجتماعی را برگزیده یا ساختار وجودی اش او را به این زندگی سوق داده است؟ پاسخ داده است. المیزان این بحث را در دو سطح مطرح میکند؛ اصل اجتماعی بودن زندگی انسان و استخدام گری و ناهمنوایی انسان در زندگی اجتماعی. این دو مسئله در واقع دو منشأ و مبنا برای شکل گیری زندگی اجتماعی در نگاه المیزان شمرده شده است که در طول هم قراردارند. و البته نگاه فیظلال در این باره متفاوتتر است؛ زیرا این مسئله را پیوند داده است به امر خانواده و فطرت و سرمنشأی زندگی اجتماعی را آن دو، قلمداد کرده است. در تکافل خانوادگی، فیظلال بر این نظر است که خانواده همان خشت اول بنای اجتماعی است. خانواده خود بر پایه خواستههای ثابت در فطرت انسان و بر عاطفه، دوستی، رحمت، مقتضیات مصالح و مشکلات ایستاده است. المیزان به سه نوع انسان؛ وحشی بالطبع، تعدیل در توحش طبیعی؛ تا حدودی نوعی از استخدام متقابل و کسانی که برای تأمین کمالات عقلی و اغراض فطری خود به زندگی اجتماعی روی می آورند، اشاره کرده است و فیظلال خانواده را یکی از عناصر مهم و اولیه گروه اجتماعی میداند و تعهد، اعتدال، وحدت، مشورت، همنوایی و همکاری از جمله صفاتی اند که فیظلال برای خانواده بیان کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد برابری جنسیتی از منظر نصرحامد ابوزید
نویسنده:
سمیه توسلی ، محمد علی میرزایی ، سعید ارجمندفر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
برابری جنسیتی از مسائل کلیدی در حوزهی مطالعات زنان است که اندیشهی بسیاری از اندیشمندان روشنفکر و طرفداران حقوقزن در جهاناسلام را به خود مشغول داشتهاست. نصرحامد ابوزید نیز به عنوان اندیشمندی عقلگرا و نواندیش، بر این مسأله، تاکید بسیاری داشته و مهمترین عامل نابرابریِ جنسیتی در جوامعاسلامی را در عقلگریزی و نادیده گرفتن ابعاد انسانی، تاریخی و اجتماعی متوندینی، میداند. از همین رو نیز وی به نقادی گفتماندینی پرداخته و با تاریخمند خواندن احکام و آموزههای قرآنی، چون قوامیت، ازدواج و میراث و نیز با توجه به دگرگونی موقعیت زن در دوران معاصر، چنین آموزههایی را ناکارآمد و مخالف با اصل برابری و عدالتخواهی قرآن، میداند. اما باید گفت، دیدگاه ابوزید، علیرغم جنبههای مثبت و روزآمد خود، دارای نقدهای بسیاری چون منافات اصل برابریِ جنستی با عدالت قرآنی و عدم پذیرش تاریخمندی احکام و آموزههای اساسی قرآن، است. لذا اهمیت و ضرورت این مسأله سبب شدهاست در این مقاله، به روش کیفی و با رویکردی توصیفی- تحلیلی، به تحلیل و نقد مسألهی برابری جنسیتی از منظر ابوزید، بپردازیم. شیوهی گردآوری اطلاعات نیز، به صورت کتابخانهای و از طریق مطالعه و تأمل در آثار و تالیفات ابوزید میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کنکاشی بر مفهوم نومعتزله هندی و مصری با تکیه بر آرای گلدزیهر
نویسنده:
محمد حسن بهشتی ، مهدی فرمانیان ، مصطفی سلطانی ، هادی بیگی ملک آباد
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اگرچه نومعتزله با خوانشی که از اسلام دارد، پیامدهای مهمی را در پی داشته است، اما در چیستی و تبار آن ابهام و التباس وجود دارد. برخی متفکران از نومعتزله متقدم و متاخر سخن گفتهاند. نومعتزلۀ متقدم را به سردمداری سید جمال و عبده و نومعتزله متاخر را عموماً به افراد چند دهه اخیر مصری اختصاص دادهاند؛ در حالی که نوعاً از جریان نومعتزله هندی غفلت ورزیده و موطن اصلی جریان اعتزال نو را مصر معرفی میکنند. به همین جهت مسئله اصلی، تبیین ابعاد مفهومی و عینی نومعتزله هندی و مصری متقدم و رابطه هر یک با دیگری است. این نوشتار از طریق مراجعه به منابع کتابخانهای با روش تبیینی و تحلیلی به آثار گلدزیهر یعنی اولین نفری که عنوان نومعتزله را بکار برده و به جریانشناسی این دو طیف پرداخته مراجعه میکند. وی، معاصر دو جریان مصری و هندی بوده، آثار و منابع علمی آنان را مورد مطالعه قرار داده و جلساتی را نیز با سید جمال داشته است. نامبرده معتقد است، اگرچه میان این دوجریان، قرابت هایی وجود دارد، اما نمیتوان آن دو را کنار یکدیگر قرار داد. به همین منظور، نسبت به نومعتزلی بودن مصریان دیدگاهی انکاری اتخاذ کرد و بیشتر تمایل دارد تا آنان را جریانی نزدیک به وهابیت توصیف کند؛ اگرچه شواهدی نیز بر خلاف این توصیف ارائه میکند. ارزیابیها نشان میدهد، فرقگذاری میان جریان هندی و مصری امر صحیحی است، اما با توجه به گسست عمیق جریان هندی با معتزله قدیم، نامیدن این جریان با عنوان نومعتزله قابل خدشه است. چنانچه این جریان نومعتزله نامیده شود، با توجه به قرابتی که با اندیشه های نومعتزله چند دهه اخیر مانند ابوزید دارند، میتوان از آنان با عنوان تبار این افراد یاد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهضت اصلاحگری در آراء مفسرین معاصر اباضی مذهب با تاکید بر آراء احمد خلیلی در جواهر التفسیر
نویسنده:
بتول باقری ، حسین خوشدل مفرد ، محمد ناصحی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عنوان «اصلاحطلبی» (الاصلاح، الاصلاحیة، التجدید) پدیدۀ شناخته شدهای در فضای فکری دینی و اجتماعی جوامع اسلامی معاصر بوده و تحقیقات گستردهای در این خصوص صورت گرفته است. پژوهش حاضر در همین راستا به بررسی رویکرد اصلاحگرایانۀ علما و مفسران اصلاح طلب اباضی، فرقهای منشعب شده از پیکرۀ خوارج که تاکنون به حیات سیاسی و عقیدتی خود ادامه داده است، با تکیه بر آراء تفسیری «احمد بن حمد الخلیلی» در جواهر التفسیر انوار من بیان التنزیل میپردازد. خلیلی در مقام مفسری اصلاح طلب، به دعوت به اصلاحگری درتفسیر و بازگشت به قرآن، شهره است. او اصلاح طلبی دینی را به سبب تناسب آن با نسلهای مختلفِ امت اسلام، نیاز مبرم میداند و تأکید میکند، متغیرهای دین به شرط وجود ابزار اجتهاد در عرصۀ اصلاحطلبی و تجدید قرار میگیرد. او معتقد است، احکام ثابت دین نیازمند اصلاح نیست و در تفسیر خود به ارائۀ فهم و خوانش جدید قرآن متناسب با دوران معاصر و ارائۀ ابعاد جدید هدایتگری قرآن تمایل دارد. ازاین رو، در جواهر التفسیر با ارائۀ آراء اصلاح گرایانۀ خود با استفاده از دادههای علم روز و دعوت امت به تأمل در سنن الهی در عالم هستی و توجه به سایر مؤلفههای مؤثر در فهم قرآن، به اصلاح زندگی واقعی امت اسلام اهتمام ورزیده است. در پژوهش حاضر با تمرکز بر بررسی تفکر اصلاحطلبی دینی و سیاسی مفسران اباضیه و احمد خلیلی، از روش شناسی تحلیل آراء و گزارههای تفسیری خلیلی درجواهرالتفسیر و روششناسی استقرایی برخی از آثار وی استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل گفتمانی روایت فیضمحمد کاتب از چرایی و چگونگی نسلزدایی هزارهها توسط عبدالرحمن
نویسنده:
غلامرضا جمشیدیها ، محمدجواد محسنی ، یوسف عارفی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تکفیر، نوعی «غیریتسازی» و «تصویرسازی» به شدت منفی و مخدوش و یک «راهبرد» است که به قصد «حذف» و نابودی خصم یا حداقل به «حاشیهراندن» او صورت میگیرد. جامعه شیعه و هزاره قربانی «تکفیر» و تصویرسازیهای منفی گفتمان ناسیونالیسم قومی در دوران عبدالرحمن و پس از آن است. پرسش از اتخاذ سیاست "نسلزدایی" و "پاکسازی قومی" هزاره از سوی عبدالرحمن» به این پژوهش منتهی شده است و تلاش شده با استفاده از «نظریه گفتمان لاکلائو و موفه» به عنوان چارچوب نظری و روش تحلیل به این پرسش پاسخ گفته شود. نتیجه به دست آمده این است که تشدید مخاصمات قومی در دوران عبدالرحمن، نتیجه نوعی «خاصگرایی قومی و مذهبی» بود که به منظور تثبیت سلطه یک گروه قومی خاص، قوم افغان/ پشتون، اعمال میگردید. بر مبنای خاصگرایی قومی، تلاش شد، انسان هزاره به عنوان «دیگری ویرانگر» و «خصم خطرآفرین و اهریمنی» از یکسو و موجود «فرودست»، «حقیر» و «بیرون از مرزهای انسانیت» از سوی دیگر، بازنمایی و شناسانده شود. چنانکه براساس خاصگرایی مذهبی، توانست انسان هزاره را به عنوان «کافر»، «گمراه» و «باغی» در ذهنیت سایر اقوام و قبایل افغانستان قالب کند. نتیجه حاصل از این خاصگرایی، از یکسو نوعی «خودبرتربینی قومی»، از سوی دیگر «خودبرحقپنداری» مطلق مذهبی بود که منتهی به «نسلزدایی» و «پاکسازی قومی» هزاره گردید. هدف، توزیع سرزمینهای مغصوبه هزاره برای «ناقلین افغان» و فراهم کردن زمینه برای سلطه مطلقه سیاسی و در نهایت تحمیل هویت قومی افغان/ پشتون بر افغانستان و «یکسانسازی اجباری» بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تکفیرگرایی در تسهیل و گسترش عملیات انتحاری با تکیه بر کشور افغانستان
نویسنده:
محمد پناهی ، عباس شیخ الاسلامی ، محمدباقر گرایلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تروریسم انتحاری نسل متفاوتی از تروریسم است که با برآمدن اسلام سیاسی افراطی به جهانیان معرفی شد. در تروریسم انتحاری، انتحارکننده تودههای بیگناه را هدف قرار میدهد تا با ایجاد ارعاب گسترده به مقاصد سیاسی دست یابد. تحلیل شکلگیری و شیوع عملیات انتحاری در عصر حاضر و بررسی افراد دخیل در این عملیات میتواند منجر به ارائه راهکارهای پیشگیری از آن، جهت حفظ جان عامل انتحاری و قربانیان گردد. گرچه نقش سیاستمداران و عوامل سیاسی و نقش اقتصاد و عوامل روانی و اجتماعی در شکلگیری عملیات انتحاری قابلتردید و انکار نیست، بررسی اقدامات معروفترین گروههای تروریستی انتحاری مانند داعش و القاعده نشان می دهد که این گروهها بهرغم اینکه در تعریف دشمن و اولویتهای مبارزاتی اختلاف دارند، همگی از منبع دین بهمثابه کانون مشروعیتبخش و انگیزش بهره میبرند و در همین راستا استنادات مشترکی به علمای سلفی همچون ابن تیمیه، محمد ابن عبدالوهاب، بن باز و ... دارند. بنابراین هرچند عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و روانشناختی بهمثابه متغیرهای جرم شناختی در شکلگیری عملیات انتحاری نقش برجسته دارند، گروههای تروریستی تکفیری، بهشدت از عامل دین برای مشروعیت اعمال خویش و تهییج انتحارکنندگان بهره میبرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل جایگاه زن در فمینیسم اسلامی و گزارههای دینی(مطالعه موردی تحلیل دیدگاه اسماء بارلاس)
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، زهرا پاک روش
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
فمینیسم اسلامی شاید در نگاه نخست همانند فمینیسم رادیکال یا فمنیسم لیبرال و. . . گونه یا جریانی از فمینیسم بهنظر آید، اما در واقع آنچه بهعنوان فمینیسم اسلامی معروف شده، نوعی هرمنوتیک قرآنی و نگاه تجددگرایانه به تفسیر قرآن، روایات اسلامی و متون دینی است. این نوع نگاه که به تقلید از فرهنگ غربی و با شعار برابرخواهی و تساوی حقوق زن و مرد در کشورهای اسلامی جریان یافت، عدم تناسب آن با گزارههای دینی به حدی روشن بود که حتی برخی از نواندیشان با اینکه بهعنوان فمینیست اسلامی شناخته شدهاند، اما این عنوان را برای خود نمیپسندند؛ از جمله این افراد میتوان اسما بارلاس را نام برد که هرمنوتیک قرآنی خاص خود را دارد و بهشدت معتقد است که تفسیرمردسالارانه از قرآن، عامل اصلی تبعیض و ظلم علیه زنان مسلمان بوده است. او برای اثبات این مدعا دلایلی را مطرح میکند که نه تنها با اصول اولیۀ تفسیرِ قرآن سازگار نیست بلکه حتی با برخی از اصولی که خودِ وی برای هرمونوتیک قرآنیاش برمیشمارد نیز در تضاد است. مقاله پیش روی که بهصورت کتابخانهای گردآوری و با شیوۀ تحلیلی توصیفی تدوین شده، ابتدا به تبیین آرا و نظریات اسما بارلاس و در ادامه به نقد و ارزیابی آنها میپردازد. اگرچه پژوهشهایی در مورد اندیشهها و نظریات اسما بارلاس صورت گرفته است، اما در این نوشتار سعی بر آن بوده که نظرات شاذ وی در کنار هرمونوتیک قرآنیاش بهصورت تلفیقی در مورد برخی از آیات خاص قرآن مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی بنیادین مفهوم عدالت جنسیتی در آرا و اندیشههای فاطمه مرنیسی
نویسنده:
صدیقه اکبری ، مهدی سلطانی ، نرجس رودگر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عدالت جنسیتی بر اساس بنیادهای معرفتی و غیر معرفتی گوناگون، امکان مفهومسازیهای مختلفی دارد. رویکرد مرنیسی در خصوص عدالت جنسیتی بهواسطه بسترهای عملی(غیر معرفتی) و نظری(معرفتی) خاص خود شکل گرفته است. در این مجال با نظر به رویکرد وی با لحاظ روششناسی بنیادین از چیستی به بنیادهای نظری ایدۀ مساوات وی که در راستای عملیسازی راهبرد عدالت جنسیتی پیشنهاد نموده، پرداخته شده است. این هدف با روش توصیفی-تحلیلی در بررسی آثار وی به نتایج ذیل دست یازیده است: 1. ماهیت عدالت میان دو جنس در نگاه مرنیسی در ایده مساوات شکل گرفته است و با شاخصهای آموزش، اقتصاد و سیاست و مؤلفههای عدم مساوات در مکان و پدرسالاری و با مصادیق تعدد زوجات، حق طلاق و حجاب قابل تبیین است؛ 2. انسان شناسی وی با رویکردی امانیستی و انسان شکل یافته و تاریخمند و مبتنی بر ملاکات اتوپیای غربی سامان مییابد؛ 3. دینشناسی وی با بازخوانی دین و واسازی آن و با هدف تغییر در ربطهای ارزشی و نیز داوری های ارزشی دین و سنت پیرامون روابط دو جنس شکل گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کار بست تکنولوژی مدرن (غربی) از منظر آیت الله شهید محمد باقر صدر
نویسنده:
داود رحیمی سجاسی ، محمد صادق مهدوی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
علم وفناوری مدرن (غربی) صورت ومحتوای تمدن غرب را قوام بخشیدهاست تاجاییکه آنرا وجه ممیزه با سایر تمدنها وتنها راهِ رسیدن به توسعه وصنعتی شدن دیگران معرفی میکنند. دانش وفناوری جدید، دارای«ماهیت»، «صورت» و«آثار»اجتماعی است که درکنار گرهگشایی، مسألههای لاینحلی را درسطح خرد وکلان جامعهی بشری پدید آورده است. نه تنها منتقدان فناوری مدرن، بلکه حامیان آن نیز درممالک ونحلههای فکری، خواهان بازنگری واصلاح آن شدهاند. آیت الله سید محمد باقر صدر، ازمعدود نوابغ فکری مسلمان درقرن بیستام است که دراوج اقتدار مکتبهای مادیگرایی، شالودههای فکری تمدن غربی را شناسایی ومورد نقد علمی قرار دادهاست. با توجه به تعریف مارتین هایدگر ازفناوری مدرن که ماهیت آن را غیر ازمصداقش میداند وتعریف فلسفی-اجتماعی فناوری، بارویکرد بهدو فلسفه مهندسی وعلوم انسانی وروش تحلیلتطبیقی، این جستار بهدنبال پاسخ بهاین پرسش است که آرای صدر، درمواجهه با فناوری مدرن چگونه قابل تبیین است؟ وجه تمایز وی با دیگر متفکران چیست؟ کارهای انجام شده توسط دیگرمنتقدین فناوری مدرن بهصورت ترافعی، مقطعی وجزئی نگر می باشد که لازم، ولی کافی نیست. لکن نگاه صدر تدافعی، تداومی وجهانی است. مسأله وی جواز وعدم جواز نیست، بلکه جهاننگریهایی است که فناوری را جهت داده وبه اسارتگرفته وآن نظام اجتماعی است. بهدنبال نظام اجتماعی مطلوبی است که آن را درنظام اجتماعی دینی درقامت فقهِ مطابق با مقتضای زمان میبیند. صدر بهداشته های خود میاندیشد نه داشتههای دیگران.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 120
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید