جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تحقیقات بنیادین علوم انسانی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 130
سال 1402
دوره 9 , شماره 3
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1401
دوره 8 , شماره 4
دوره 8 , شماره 3
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1400
دوره 8 , شماره 2
دوره 7 , شماره 4
دوره 7 , شماره 3
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1399
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1398
دوره 5 , شماره 4
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1397
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1396
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1395
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1394
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
اطلاق و تقیید در وجوب اعتباری از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی سپهری ، جواد محمودزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مفهوم وجوب (ضرورت) در منطق یکی از مواد قضایاست و نسبت محمول با موضوع را نشان میدهد و بسته به اینکه طرفین قضیه، اموری حقیقی یا اعتباری باشند، وجوب نیز حقیقی یا اعتباری میشود. وجوب اعتباری بر خلاف وجوب حقیقی صرفاً در نفس اعتبارکننده تحقق دارد. علامه طباطبایی به نحو ابتکاری، مفهوم وجوب اعتباری را از عالم حقیقت به عالم اعتبار وارد میکنند و به عنوان یکی از مبادی کنش قرار داده و با عنایت به اقسام وجوب حقیقی، وجوب اعتباری را نیز به اطلاقی و تقییدی تقسیم میکنند. وجوب تقییدی به معنای وجود قید یا قیود در مسیر جعل وجوب بر یک فعل است. این قیود، صور افعالیاند که با قوای متعدد نفس تناسب دارند، چرا که هر قوهای کمال خاص خود و صورت آن را میطلبد. وجوب اطلاقی در یک فعل، به معنای نبود قید و عدم توجه به صور مزاحم با آن فعلست و سبب میشود آن فعل با اصطکاک کمتری ایجاب و ایجاد شود. لذا وجوب یک فعل ممکن است مطلق و یا مقید باشد و در صورت تقید نیز ممکن است مقید به یک قید و یا دهها قید قرار بگیرد. ریشه این اطلاق و تقیید در نهایت به توجه نفس و شدت و ضعف آن بر میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی فلسفی علم مشاوره با نگاه به فلسفۀ اسلامی
نویسنده:
محمد عجمین ، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی روشهای بهکاررفته در علم مشاوره و ارزیابی آن انجام شده است. در این پژوهش، متون روش تحقیقی علم مشاوره بررسی و روشهای پژوهش احصا شده و سپس ارزیابی بنایی و مبنایی برای هریک از روشها صورت پذیرفته است. در این پژوهش، از روش کیفی تحلیل محتوا برای شناسایی روشهای بهکاررفته در علم مشاوره و از روش فلسفی برای ارزیابی آنها استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد روشهای غیرپژوهشی مستند به مبنای فلسفی خاصی نبوده و برای استخراج گزارههای علم مفید نیستند. روشهای پژوهشی مستند به سه رویکرد اثباتگرایی، تفسیری و پراگماتیستی به سه روش کمی، کیفی و ترکیبی تقسیم میشود که هرکدام روشهای پژوهش متعددی دارند. بهصورت کلی هیچیک از این روشها از نگاه اسلامی نمیتواند یقین کامل را به دست دهد، اما هرکدام با توجه به رعایت قوانین حاکم بر روش تجربی از نگاه فلسفۀ اسلامی میتوانند سطوحی از اطمینان را کسب کنند. در روشهای کمی، روش آزمایشی، در روشهای کیفی، روش توافقی و در روشهای ترکیبی روش مثلثبندی بیشترین اعتبار را دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت متعالیه: سرشت نهادهای سیاسی و مدنی
نویسنده:
محمد پزشگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله نهادهای سیاسی و مدنی برای حکمت متعالیه آن است که چگونه میتوان آن را تبیین کرد که با هستیشناسی آن حکمت منطبق باشد. ازاینرو هدف مقاله حاضر تبیین نهادهای مزبور براساس آموزه هستیشناختی حکمت متعالیه است. مدعای این مقاله آن است که نهادهای مورد بحث برگرفته از حقیقت وجودی «خود» است و ازاینرو پدیدهای معنادار میباشد و میتوان آن را از منظر هستیشناختی تبیین کرد. در مقابل این ادعا نظریههای مکاتب ساختگرایی اجتماعی قرار دارند که معتقد هستند که نهادهای سیاسی و مدنی پدیدههایی زبانی و برساختی هستند. برای بررسی مدعای فوق در این مقاله از روش اسنادی و تحلیل متون حکمت متعالیه استفاده شده است و نتیجه حاصل از این نوشته تبیین هستیشناختی نهاد سیاسی و مدنی و نشان دادن امتداد حکمت متعالیه در علم سیاست است. از دستاوردهای این مقاله میتوان در نظریهپردازی سیاسی و فلسفه علم سیاست و فلسفه علوم اجتماعی استفاده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط حکمرانی و فلسفه سیاسی در آرای فارابی
نویسنده:
نجمه کیخا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اگر حکمرانی را خروج از نگاه تکبعدی به دولت بهعنوان مهمترین عنصر در سیاست و ورود به عرصه تعامل بهتر دولت و جامعه بدانیم، به این معنا خواهد بود که حکمرانی بیش از پرداختن به ساختارها بر فرایندها متمرکز است. تمرکز بر فرایندها با توجه بیشتر به مردم و جامعه همراه است و میکوشد جریان سیاست را از سطح جامعه بهسمت ساختارهای سیاسی و قانونگذاری به حرکت درآورد. بحث از تعاون و همکاری، پرورش فضایل اجتماعی، تشکلیابی و توجه به رضایت اجتماعی از عناصر مهم حکمرانی در این بخش هستند که قدرت جامعه درمقابل دولت را افزایش میدهند. فارابی اندیشمندی است که تحقق مدینه فاضله را بدون تعاون اجتماعی و بدون تقویت فضایل اجتماعی میسر نمیداند و حتی میتوان گفت ضمن توجه به قدرتیابی جامعه، تشکیل جامعهٔ قوی را بدون ایجاد یک دولت قوی میسر نمیداند. ازاینحیث گزینهٔ مطلوبی در فلسفه سیاسی اسلامی برای سنجش نسبت حکمرانی و فلسفه سیاسی محسوب میشود. پژوهش حاضر میکوشد چگونگی ارتباط فلسفه سیاسی و حکمرانی را در آرای فارابی به بحث نهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکانسنجی علوم انسانی قرآنبنیان
نویسنده:
مصطفی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
علوم انسانی مجموعه دانشهایی است که به شناخت انسان و توصیف، تبیین و تفسیر پدیدههای فردی و اجتماعی و جهتبخشی به افعال و انفعالات انسانی میپردازند. علوم انسانی موجود براساس مبانی غیرالاهی و از منابع غیردینی شکل گرفته است و در رساندن انسان به سعادت، بهویژه در جوامع اسلامی توفیق چندانی نداشته است؛ ازاینرو تولید علوم انسانی اسلامی بهویژه علوم انسانی قرآنبنیان ضروری است. تولید علوم انسانی بر مبانی خاصاستوار است که باید مستدل شود. یکی از آن مبانی اساسی امکان تولید علوم انسانی قرآنبنیان است. این نوشته به هدف زمینهسازی تولید علوم انسانی قرآنبنیان، مسئله «امکان علوم انسانی قرآنبنیان» را به روش توصیفی-تحلیلی پژوهش میکند. یافتههای تحقیق: 1. ادله نشان میدهد، اولاً علوم انسانی جزء قلمرو قرآن است؛ ثانیاً، قرآن کارایی بیانی لازم برای تولید علوم انسانی را دارد؛ 2. روشهای برونمتنی مانند «روش انتظار بشر از قرآن» و «روش درونگری» و «بسط تجربه تاریخی قرآن» نارسا بوده و نمیتوان با استفاده از آنها قلمرو قرآن را حداقلی نشان داد و علوم انسانی را خارج از حیطه قرآن شمرد؛ 3. زبان قرآن عرفی یا رمزی و یا صرف هنجاری نیست که نتواند کارایی لازم برای تولید علوم انسانی قرآنبنیان را داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی و مؤلفههای یک چهارچوب اسلامی برای فهم فرایند تحول اجتماعی بهمثابه رویکردی در اسلامیسازی علوم انسانی
نویسنده:
وحید مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رویکردهای مغفول در اسلامیسازی علوم انسانی که میتواند به اتحاد علوم انسانی اسلامی نیز منجر شود، توجه به تاریخ تحولات نظمهای اجتماعی و تلاش برای تبیین آنها است. در این تحول هم انسان اجتماعی ذومراتب و هم قواعد ناظر به تعاملات انسانی یعنی نهادها متحول میشوند. فهم چیستی انسان و چگونگی تغییر وی در علوم انسانی انتزاعی (مانند فلسفه) و انضمامی (مانند مردمشناسی) و فهم چگونگی تعامل انسانها با یکدیگر در علوم اجتماعی و با رویکردهای مختلفی مانند نهادگرایی بررسی میشود. مقاله حاضر با گرفتن الگو از آثار داگلاس نورث، نوبلیست برجستۀ اقتصاد نهادی، که در طول زندگی خود کموبیش چنین مسیری را پیموده، برای توضیح تحولات اجتماعی بهصورت عام و تحولات اقتصادی بهصورت خاص، نیاز به ارائه یک چهارچوب مفهومی را توضیح می دهد که در آن، نظم اجتماعی به دو مؤلفه درهمتنیده انسان انتزاعی-انضمامی در مراتب مختلف آن، و ساختار نهادی چندلایه (با لایههای نهادی فراتأسیسی، تأسیسی، میانی و خرد) تفکیک شده و استدلال میشود باید برای هرکدام از این سه مؤلفه یعنی انسان، ساختار نهادی و نظم اجتماعی (انسان در ساختار نهادی) و نیز تحول آنها دست به نظریهپردازی زد. درنهایت مطالعات موردی، به کاربردی کردن این چهارچوب نظری و تعدیل و اصلاح آن کمک میکند. امید میرود مطالعات لازم برای ساخت چنین چهارچوبی بتواند زمینه را برای توسعه اسلامی عمده در علوم مختلف انسانی و اجتماعی فراهم کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و اخلاقی احداث مراکز خرید و پاساژها در شهرهای معاصر ایران
نویسنده:
آزیتا بلالی اسکویی ، مینا حیدری ترکمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در گذشته فضاهای تجاری تسهیلگر نیازهای اقتصادی انسان از طریق داد و ستد بودند و از ارکان هر مجموعۀ زیستی محسوب میشدند. در حال حاضر با تأثیر مدرنیته و ترویج سبک زندگی مصرفی، مراکز خرید مکانی برای بروز چیزهایی است که نادیده گرفته شدهاند و در تعارض کامل با آموزههای اسلامی هستند. همانطور که مشخص است، مراکز خرید و مجتمعهای تجاری در کلانشهرها روز به روز افزایش مییابند و تأثیرات مخرب قابلتوجهی دارند؛ از اینرو شناسایی اثرات و برنامهریزی برای آنان ضروری است. قواعد فقهی یکی از منابع کاربردی در اسلام برای استخراج احکام و روش عمل بهمنظور همراستایی با آموزههای اسلامی هستند و شایستگی هماهنگی با محیط و شرایط را به فقه تزریق میکنند. بر این اساس، مسئلۀ مدنظر در این پژوهش، بررسی مطلوبیت مراکز تجاری بر پایۀ آموزههای فقهی بهعنوان پدیدۀ نوین شهری است. همچنین این مقوله بررسی شده است که معیارهای مؤثر از منظر فقه در احداث مجتمعهای تجاری چیست؟ در پژوهش حاضر، بهمنظور واکای مسئله، از روشی ترکیبی و تحلیلی میانرشتهای و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای-اسنادی استفاده شده است. براساس یافتههای این پژوهش، مجتمعهای تجاری در شهرهای معاصر به دلایل متعدد با قواعد فقهی تعارض داشته و مطلوبیت ندارند. براساس تحلیلی دروندینی، از جمله موارد اساسی که برای همراستایی مجتمعهای تجاری با آموزههای اسلامی باید مدنظر معماران و برنامهریزان شهری باشد، عبارت است از: توجه به مکان مجتمعهای تجاری، جایگیری مناسب آنها در پلان شهری و سهولت در دسترسیها، تعریف و ساختن مراکز تخصصی آموزش تجارت، بهویژه مسائل فقهی آن در داخل یا کنار مجتمعهای تجاری، ایجادنشدن پاتوقها، فضاهای جمعی و فضاهای تفریحی و ترویجنکردن پرسهزنی و وجود توازن میان فضاهای مکلف و غیرمکلف و نیاز شهروندان پرهیز از تظاهر و تفاخر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنتهای الهی و حساسیت به دادههای تجربی: ملاحظاتی مفهومی و توصیههایی روشی
نویسنده:
سید علی سیدی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حوزۀ مطالعات سنتهای الهی حیطۀ نظری مهمی است که تقریباً همۀ دانشهای انسانی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. رشد و توسعۀ این حوزۀ مطالعاتی با پارهای موانع و مسائل نظری روبهروست. مقالۀ حاضر کوششی برای پاسخ به دو مسئلۀ نظری پیشروی مطالعات سنن الهی است: الف) به لحاظ فلسفی چه تصویر دقیق و جامعی از سنتهای الهی اجتماعی میتوان ارائه کرد؟ ب) آیا سنتهای الهی از قبیل «قوانین مشروط به ثبات شرایط هستند» که بهدلیل اشتمال بر قیود و شروط پنهان هیچگاه حساسیت بالایی به دادههای تجربی ندارند و بهتبع به کار تبیین و پیشبینی نمیآیند؟ پرسش دوم، یکی از مهمترین چالشهای نظری پیش روی مطالعات سنن الهی است. در مقالۀ حاضر، ابتدا به لحاظ فلسفی تلقی روشنی از «سنن الهی اجتماعی» ارائه شده و سپس در بخش اصلی مقاله، پیشنهادی پنجمرحلهای برای چگونگی کشف قیود و شروط سنتهای الهی و صورتبندی این سنتها بهنحویکه به دادههای تجربی حساسیت داشته باشند، ارائه شده است. این مراحل عبارتاند از: «ایضاح مفاهیم مضمون در گزارههای حاکی از سنن الهی»، «کشف مصادیق مفاهیم مذکور با تکیه بر روایات برای فهم بهتر آنها»، «فهم و صورتبندی روابط میان سنتهای الهی»، «تطبیق سنتهای الهی بر جهان انسانی ایستا» و «تطبیق سنتهای الهی بر جهان انسانی پویا و تجدید نظر در فهم تفسیری به دست آمده از سنتهای الهی».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی اصول «پرورش تفکر» براساس هستیشناسی اسلامی به قرائت علامه طباطبائی
نویسنده:
محمدحسین بخشی زاده مقدم، فهیمه انصاریان ، ناصر باهنر، معصومه صمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر و استنتاج اصول تربیتی آن براساس مبانی هستیشناسی صدرایی به قرائت علامه طباطبائی است که با استفاده از روش استنتاجی انجام شده است. در بخش اول ناظر بر پیامدهای مبانی هستیشناسی، مفهوم تفکر و هدف پرورش آن تحلیل شده است؛ بدینصورت که به شیوۀ استنتاج پیشرونده، از بررسی پیشفرضهای لازم در مبانی فلسفی، به سمت استنباط تفکر مطلوب پیش رفتهایم. تفکر تلاش حقیقتجویانۀ ذهن (بهمنزلۀ شبکهای از ادراکات نفس) برای نزدیکشدن به واقعیت و عبور از ظاهر پدیدهها به باطن آنهاست که فرایند آن با مشاهدۀ حسی و درک ظواهر اشیاء آغاز میشود و از مشاهدۀ کثرت پدیدهها به باطن و سراپردۀ هستی عبور میکند. در نگاه علامه طباطبائی هدف از پرورش تفکر واقعبینی فرارونده است. در بخش دوم با توصیف و طبقهبندی مبانی هستیشناختی، از روش بازسازیشدۀ فرانکنا برای استنتاج اصول پرورش تفکر استفاده شده است. در دیدگاه مذکور این اصول تربیتی عبارتاند از: ارتباط با واقعیت (تقویت مشاهدات)، تقویت درک نظاممند مراتب طولی و وجوه عرضی عالم (پرورش تفکر کلنگر در عین جزءنگری)، نفوذ به لایههای واقعیت و درک ذومراتب عالم و همچنین کشف زوایای مختلف پدیدهها و درک پیچیدگی عالم (پرورش تفکر عمیق و چندوجهی)، تقویت توان کشف علت پدیدهها و روابط علی عالم و درک توأمان اسباب مادی و غیرمادی (پرورش تفکر علتیاب)، درک وابستگی و نیازمندی موجودات به مبدأ هستی (تقویت تفکر آیهای).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطهٔ شخصیت با تجربههای شناختی در رویکرد شناختی و اندیشهٔ اسلامی با تأکید بر دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح یزدی
نویسنده:
ابوالقاسم بشیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی با تجربههای شناختی است و روش آن «بررسی تطبیقی» است. مرور پژوهشها نشان میدهد وابستگیداشتن یا نداشتن به میدان، بهعنوان دو ویژگی شخصیتی، موجب ادراک متفاوتی از اشیاء میشود؛ یعنی تفسیر افراد از محیط، در معنابخشیدن به رویدادهای محیطی بهدلیل نظام سازهای متفاوت گوناگون است. در اهداف و باورها نیز این تفاوت مشاهده میشود. همچنین یافتههایی که با بررسی تطبیقی به دست آمده، نشان میدهد بین دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح دربارهٔ تجربهٔ شناختی تفاوت وجود دارد؛ کِلی و دیگر پدیدارشناسان «ذهن» را بهعنوان فاعل شناسا «شرط عینی» شناخت میدانند و برای شناخت تنها هویت «پدیداری و فِنُومِنی» قائل هستند. حال آنکه در اندیشهٔ اسلامی، بهویژه علامه مصباح، دخالت «ذهن» در ادراک تنها در حد «شرط ذهنی» است؛ بهگونهای که بتوان آن شناخت را به فرد نسبت داد و اینگونه نیست که «شناخت» تنها هویت فِنُومِنی داشته و با نُومِن و نفسالامر انطباقپذیر نباشد. در زمینهٔ «باورها» و «اهداف» نیز نقش «فاعل شناسا» تنها ارتباط فرد با گزارهٔ معرفتی را نشان میدهد و نقش انگیزشی دارد؛ بنابراین ویژگیهای شخصیتی فاعل شناسا سبب نمیشود تجربههای شناختی تنها هویت پدیدارشناختی داشته باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 130
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید