جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز)
> 1402- دوره 17- شماره 44
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 37
سال 1403
دوره 18 , شماره 48
دوره 18 , شماره 47
دوره 18 , شماره 46
سال 1402
دوره 17 , شماره 45
دوره 17 , شماره 44
دوره 17 , شماره 43
دوره 17 , شماره 42
سال 1401
دوره 16 , شماره 41
دوره 16 , شماره 40
دوره 16 , شماره 39
دوره 16 , شماره 38
سال 1400
دوره 15 , شماره 37
دوره 15 , شماره 36
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
سال 1399
دوره 14 , شماره 33
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
سال 1398
دوره 13 , شماره 29
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
سال 1397
دوره 12 , شماره 25
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1396
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1395
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
دوره 0 , شماره 0
سال 1394
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1393
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1392
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1391
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1389
دوره 4 , شماره 219
دوره 4 , شماره 216
سال 1388
دوره 3 , شماره 214
دوره 3 , شماره 210
سال 1387
دوره 2 , شماره 205
دوره 2 , شماره 203
سال 1386
دوره 1 , شماره 202
دوره 1 , شماره 199
عنوان :
یک تفسیر فرویدی-لکانی از فرایند شکلگیری متافیزیک افلاطون
نویسنده:
علی سنایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله به کارکرد تخیلی، نمادین و امر واقعی به عنوان مقولات اصلی اندیشة لکان پرداخته میشود که با بسط منطقی روانکاوی فروید حاصل شده است و نهایتاً با استفاده از شبکة مفهومی فرویدی-لکانی، ریشههای شکلگیری متافیزیک افلاطون بررسی خواهد شد. نتیجه قهری فلسفة وحدتانگارانة پارمنیدس، سکوت و لازمة صیرورتانگاری هراکلیتوس، پُرگویی است و چه بسا مرگ سقراط به واسطة بیاعتنایی اهل وحدت به مسائل اجتماعی و ژاژخایی بیاساس اهل کثرت باشد. طبق تفسیر فرویدی-لکانی قاعدتاً فلسفة پارمنیدس به خاطر پرداختن به ایده، منطبق بر عملکرد نمادین و فلسفة هراکلیتوس به خاطر توجه به ادراکات حسی با کارکرد تخیلی روان همخوانی دارد ولی طبق تفسیر افلاطونی استغراق در وحدت در عین نمادین بودن فعالیتی ایستا است و توجة صرف به کثرت هم در عین تخیلی بودن به نوعی پویایی بیبنیان میانجامد. افلاطون از کلیت و ضرورت ایده برای مقیّد کردن فرانمود شیئی استفاده میکند و از این طریق خشونت نهفته در کارکرد تخیلی را با روحیة حقیقتجویی در بازی ایدهها یا دالّها استعلا میبخشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 354 تا 371
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت زمین؛ جهانِ معنای نقاشیهای مکتب شیراز-بهبهان از منظر فلسفۀ پدیدارشناسانه- هرمنوتیکی هانری کربن با رجوع به متون مزداییِ ایران باستان
نویسنده:
منیره پنجتنی ، مهدی محمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهشِ حاضر کوشیده است به یاریِ رویکردِ پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن به جهانِ معنایِ پنج نمونه از نقاشیهای تمثیلی گلچین اشعار به تاریخ 801 ه.ق متعلق به مکتب شیراز-بهبهان راهیابد. سه پرسش اصلی این پژوهش عبارتند از: چه ارتباطی میان حکمتِ زمین (جغرافیایِ شهودی) با فضای نقاشیهای تمثیلی وجود دارد؟ دستگاه فکری هانری کربن برای خوانش نگارگری ایرانی –بهطور ویژه نقاشیهای مکتب شیراز-بهبهان- چه امکاناتی دارد؟ نقاشیهای گلچین اشعار به تاریخ 801 ه.ق متعلق به مکتب شیراز-بهبهان چه جهانِ معنایی را آشکار میسازند؟ هدف مقاله استفاده از امکانات دستگاه فکری هانری کربن در خوانشِ نگارههای مکتب شیراز- بهبهان است. رویکرد این پژوهش توصیفی-تحلیلی و برگرفته از فلسفۀ پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای نشاندادن حکمتِ زمین/جغرافیایِ شهودی میتوان بهجای استفاده از روشهایِ ترسیمهای متداول در نقاشی، از شیوههای بازنمایی نقاشیهای تمثیلی (نگارگری ایرانی) بهرهمند شد. تاریخ و جغرافیای شهودی نه در ارضِ ناسوت بلکه در ارض ملکوت رخ میدهند و راه وصول به آنها از طریق قوۀ خیال است. اگر بنا شد چنین عالمی –ارض ملکوت- ترسیم شود، نقاشیهای تمثیلی مانند نگارگری ایرانی قادر به چنین کاری هستند. دستگاه فکری و آرای هانری کربن در «مواقعی»–مانند نقاشیهای گلچین مذکور- برای «گونه»ای از تفسیرِ نگارگری ایرانی راهگشاست. اندیشۀ او امکان تأویل و رمزگشایی دیداری و محتوایی «برخی» از آثار نگارگری ایرانی را فراهم میکند. بر اساس اندیشۀ پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن و با ارجاعات و اشاراتی به متون مزدایی ایران باستان، میتوان گفت، نقاشیهای گلچین اشعار به تاریخ 801 ه.ق میتوانند حکمتِ زمین -را که در آن پرسش از «چیستیِ» زمین به «کیستی» و تصاویر زمین طبیعیِ به زمین شهودی تبدیل میشود- تجسم ببخشند. همچنین در انتهای مقاله به نقد رویکرد کربن و محدودیتهای آن اشارۀ مختصری کردیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 150 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام سیاسی مطلوب در فلسفه سیاسی کارل اشمیت
نویسنده:
مهدی صادقی آهنگر کلایی ، سعید اسلامی ، بهروز دیلم صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله ماهیت دولت از جمله مهمترین مسائل فلسفه سیاسی است و هر تفسیری از ماهیت دولت در نوع خود، تفسیری از غایات حکومت و بهترین شکل دولت است؛ از اینرو، ضرورت اطاعت از دولت، مشروعیت سیاسی و آزادی را به دنبال خواهد داشت. تحقیق حاضر که از حیث محتوا بنیادی نظری است، با چارچوب نظری دموکراسی رادیکال موفه با تمرکز بر یکی از چهرههای برجسته فلسفه سیاسی و حقوق عمومی در قرن بیستم، تلاش نموده تا به این سوال اصلی پاسخ دهد که حکومت مطلوب در الهیات سیاسی کارل اشمیت، چه نوع حکومتی و واجد چه ماهیتی است. حاصل این تحقیق نشان میدهد که فهم وتفسیر ماهیت دولت و همچنین حکومت مطلوب در فلسفه سیاسی و الهیات سیاسی اشمیت، در پرتو فهم مفاهیم بنیادی در اندیشه او میباشد؛ یعنی الهیات سیاسی، امر سیاسی، قاعده دوست/ دشمن/ دیکتاتوری مستقل، حاکمیت، مفهوم استثنا در نقد نظام پارلمانی لیبرال اروپایی، انسانشناسی منفی، انطباق شهروندی با ملیت سیاسی، نقد مفهوم اکثریت در دموکراسی لیبرال است. همچنین مشخص میشود که حکومت مطلوب اشمیت، با نوع دموکراسی رادیکال هویتگرا قابل انطباق میباشد. از این رو اهمیت این تحقیق، به نقد روزافزونِ دموکراسی لیبرال و ظهور دولتهای دموکراتیک رادیکال، خاصه در آمریکای لاتین بازمیگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 467 تا 487
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحولات علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
نویسنده:
علی بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ملاصدرا سه سیر فلسفی اصالت ماهیت (یا مبنای قوم) اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کردهاست؛ این سه سیر چون حکمِ اصل و محورِ مباحثِ حکمت متعالیه را دارد به تحول در فروع و نتایج میانجامد؛ به دلیلِ ارتباطِ نظاموار مطالب، در مسالهی حقیقتِ علم و موضوعاتِ مختلفِ مرتبط با آن نیز میبایست تحولاتی روی دهد که با سه مرتبه یاد شده تناسب داشته باشد؛ بنابر سیرِ اول علم از مقوله عرض و در نتیجه امر ماهوی است حال آنکه به اقتضای مرتبه دوم و سوم علم مساوق با وجود است؛ این تحول به تحول در فروع و لازمههای بسیاری میانجامد و تفاوتهای بنیادینی را رقم میزند. مباحثِ سیر اول بیشتر متاثر از نگاهِ غیرِ وجودی به حقایق مرتبط با مبحث علم است که در فلسفه ماقبل صدرایی با عنوان مبنای قوم از آن یاد شدهاست؛ در این مقاله به اقتضا مقام و فرصت به چند موضوع مقدماتیِ مهم میپردازیم که عبارتند از: جایگاه بحث، امر ماهوی یا وجودی بودن علم، ماهیت یا مفهوم بودنِ علم، تعریف علم، اشترکِ لفظی یا معنوی بودنِ علم، متواطی یا مشکک بودنِ علم و نوعِ اضافه مطرح در علم بر مبنای سه سیر فلسفی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 108 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راههای وصول به حق تعالی در اندیشۀ ملاصدرا
نویسنده:
مختار ارحمی ، سعید گراوند ، منصور ایمانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در اندیشه ملاصدرا راههای وصول به حقتعالی عبارتاند از راه عمل و مجاهده، راه علم و معرفت و راه فیض و موهبت که هر یک از آنها میتواند انسان را در سیر استکمالی خویش به سوی حقتعالی یاری کند. منظور از وصول به حق تعالی عبارت است از توجه استغراقی، عبودیت تام و فناء. از نظر ملاصدرا یکی از راههایی که امکان وصول به حق را فراهم میآورد، راه عمل است. در اندیشه ملاصدرا اعمال شریعتی فناپذیر هستند، در حالیکه اعمال طریقتی که رخدادی وجودی هستند و با حقیقت نفس مسانخت دارند، نقش مهمتری در وصول به حق ایفا میکنند. از نظر ملاصدرا یکی دیگر از راههایی که امکان وصول به حق را فراهم میآورد، راه علم و معرفت است. اما پرسش این است که کدام نوع از علم و معرفت آدمی را در وصول به حق تعالی یاری میرساند؟ معرفت نظری یا عملی؟ یا تلفیقی از هر دو نوع معرفت؟ در اندیشه ملاصدرا هر یک از این دو مرتبه از علم و معرفت از مزایای خاص برخوردارند؛ ولی در عین حال حصر نظر به یکی از این دو مرتبه از معرفت چندان راهگشا نبوده است. لذا میتوان گفت که در وصول به حق تعالی، تلفیق این دو مرتبه از علم و معرفت مورد توجه ملاصدرا است. ملاصدرا بر این باور است که وصول به حق تعالی از راه حکمت نظری و عملی طریقی تام است. در نگاه ملاصدرا این دو مرتبه از معرفت در طول هم هستند. درواقع ملاصدرا با طرح نظریه وصول توانسته با اتخاذ تنوع روشی و تلازم عقل و کشف، حجیّت راههای وصول به حقتعالی را تبیین کند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ملاصدرا در بحث وصول فقط به سلوک عقلی بسنده نمیکند؛ بلکه با طرح حکمت فیض و تلفیق حکمت نظری و عملی، به فهم حقایق میرسد. این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی نگاشته شده، نشان میدهد که خوانش ملاصدرا از عمل طریقتی است و نسبت میان راههای وصول به حق در اندیشه ملاصدرا نسبت طولی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی استدلال «بدیلهای تصور نشده» از منظر رئالیسم انتقادی بسکار
نویسنده:
امیر شریفی پور ، مصطفی تقوی ، مریم پوست فروش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
واقعگرایی علمی همواره با انتقادات مستمری از سوی پادواقعگرایان روبهرو بوده است. استدلال «بدیلهای تصور نشده» کایل استنفورد را میتوان نسخه متأخر و دردسرساز این چالشها دانست. در این مقاله ابتدا اجمالاً اشارهای به واقعگرایی علمی و برهانهای مؤید آن خواهیم داشت. سپس اصلیترین چالشهایی را که واقعگرایی علمی با آن مواجه بوده است، برخواهیم شمرد. در ادامه نگاهی به استدلال استنفورد میاندازیم و بررسی میکنیم که چگونه برای واقعگرایی چالش به وجود میآورد و همچنین پاسخهای واقعگرایانه مطرح شده به چالش مذکور را توصیف خواهیم کرد. همچنین خواهیم کوشید از نگاه واقعگرایی انتقادی روی بسکار توضیح دهیم که چگونه نگاه لایهمند همزمان به جهان و نظریههای علمی میتواند ضمن ممکن دانستن دستیابی به شناخت واقعیت از خلال فعالیت علمی، اساس استدلال پادواقع گرایانه استنفورد را سست کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 425 تا 447
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبانمندی، صرفِ به بیان درآوردنِ تجربهها نیست؛ (نسبت زبان و فهم نزد گادامر)
نویسنده:
عبدالله امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کانون بحث هرمنوتیک فلسفیِ گادامر مسئله فهم و بهنحو دقیقتر، نحوۀ رخدادِ فهم در مواجهۀ ما با جهان همچون یک «متن» است. گادامر درصدد پدیدارشناسیِ فهم، بیان شرایطِ امکانِ فهم و چگونگیِ رخ دادنِ آن است. ادعای تحریکبرانگیز او این است که «هرگونه» مواجهۀ ما با جهان، که از آن به فهم (یا تفسیر) تعبیر میکنیم، با وساطت زبان انجام میشود. فرایند تفسیر همانا فهمِ زبانیِ ما از جهان است. جهانشمولیِ این درک زبانی از جهان تا آنجاست که حتی در مواقعی که بهظاهر زبان «تعلیق» میشود، باز برای بحث از این نارسایی ناچاریم که به خود زبان پناه ببریم. این یکی از ابعاد «رازآلودِ» زبانمندی آدمی است. بُعد دیگر به این واقعیت بازمیگردد که زبان همانند جهان هیچگاه بهطور کامل تن به «عینیتبخشی» نمیدهد و بهمث5ابه یک کلِ یکپارچه به آگاهی ما داده نمیشود، چراکه خودش شرط هرگونه آگاهی و فهم است. پرسشهایی که محور بحث این نوشتار را تشکیل میدهند، بدین قرار است: آیا گادامر با تأکید بر درهمتنیدگیِ زبان و فهم (زبانمندی فهم)، صرفاً میکوشد همان ادعای دیرینه در باب نسبت زبان و تفکر را به ما یادآوری کند، یا ادعایِ بنیادیتری در ذهن دارد؟ آیا او با تمرکز بر زبانمندی ذاتیِ فهم آدمی میخواهد ناکرانمندی مرزهای زبان را به ما گوشزد کند یا بر مرزها و محدودیتهای آن تأکید دارد؟ نهایتاً اینکه این ناسازگاری ظاهری در عبارات گادامر را چگونه میتوان حل کرد که یکبار فهمِ زبانی و ویژگی زبانمندی را به خود انسان هنگام مواجهه با جهان نسبت میدهد و یکبار بهشیوۀ پدیدارشناختی، زبان را «زبانِ خود چیزها» میداند؟ ما در طی این نوشتار، ضمن روشننمودنِ دلالت زبان و فهم و نسبت آنها با هم نزد گادامر، کوشیدهایم به پرسشهای مذکور بهنحو ضمنی پاسخ دهیم با تأکید بر اینکه مقصود گادامر از زبانمندی به صرف به قالب کلمات درآوردنِ (به بیاندرآوردن) تجربهها محدود نمیشود، بلکه این امر تنها نمود بیرونی و انضمامیِ بُعد زبانمندیِ فهم ما را شامل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر دیدگاه فوکو در باب مناسبات مِتافلسفه و تجدد
نویسنده:
مالک شجاعی جشوقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
میشل فوکو (1984-1926) فیلسوف پست مدرن فرانسوی در آثار مختلف خود به تامل در ماهیت فلسفه و مناسبات آن با تجدد پرداخته است. این مقاله با توجه به طرح مناقشات معاصر در باب سرشت و سرنوشت فلسفه که ذیل ادبیات «متافلسفه» از دهه 1970 به این سو مطرح شده است و با مراجعه به آثار کلیدی فوکو همچون نظم اشیاء، دیرینهشناسی دانش، تاریخ جنسیت، قدرت- دانش به بازخوانی مناسباتِ فهم فوکویی از فلسفه (متافلسفه فوکو) در پیوند با خوانشی که وی از اومانیسم به مثابه بنیاد تجدد دارد میپردازد. آنچه در آرای فوکو به منزله حلقه وصل متافلسفه و تجدد است کوشش نظری وی در بسط و تعمیق ادبیات فکری «ضد اومانیسم» در سنت فلسفه قارهای میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 409 تا 424
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایدۀ زبان اندیشه در محکمۀ ویتگنشتاین
نویسنده:
حسین شقاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ویتگنشتاین در کتاب تحقیقات فلسفی طیف وسیعی از نظریات کلاسیک و معاصر را در باب زبان مورد انتقاد قرار میدهد. در اینجا سعی خواهیم کرد با معرفیای اجمالی از آنچه تحت عنوان نظریه «زبان اندیشه» (یا زبان ذهن) شناخته میشود، نشان دهیم چرا این نظریه نیز از نگاه ویتگنشتاین مردود است. برای این کار تلاش ما معطوف خواهد بود به این که از نگاه ویتگنشتاین به این پرسشها پاسخ دهیم: اندیشه چیست و چه نسبتی با زبان دارد؟ آیا اندیشه فرایندی کاملا ذهنی است؟ آیا زبان صرفا ابزاری است برای انتقال اندیشه های ذهنی؟ آیا اندیشه بر زبان تقدم دارد یا هویتی مستقل از زبان ندارد؟ در صورت عدم استقلال اندیشه از زبان، آیا انسانها مقدم بر یادگیری زبان، در ذهن خود واجد چیزی به نام زبان اندیشهاند؟ در نهایت سعی خواهیم کرد نشان دهیم اعتراض ویتگنشتاین به نظریه زبان اندیشه ذیل کدام دسته از اعتراضات به این نظریه قرار میگیرد و دفاع حامی زبان اندیشه چیست و این دفاع چگونه ارزیابی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 448 تا 466
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجهه با «دیگری» و ظهور صلح بنیادین در نهادِ سوژه امپریالسیت از منظر امانوئل لویناس
نویسنده:
حامده راستایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع این تحقیق، بررسی و تحلیل صلح بنیادین است که در پرتو مواجهه با «دیگری» در نهاد سوژه امپریالیست رخ میدهد. لویناس سوژهای را به نمایش میگذارد که در راستای بنیان بهشتی زمینی خواستههایش را بر جهان تحمیل نموده و به بلعیدن اغیار و فروکاستن آنها به خویش سرگرم است. سوژه خودکامه که هویتش را با خشونت و در ارتباط با اغیار شکل داده، با «دیگری» مواجه میشود که در برابر تمامیتخواهی او مقاومت میکند. ایده لویناس جهت پایان خشونت، ریشه در سوبژکتیویتهای دارد که غیرقابل فروکاست به آگاهی است و مسئولیتی نامتناهی بر سوژه تحمیل میکند. مواجهه با چهره «دیگری» از ابتدا صلحآمیز است. چهره، با متنبه ساختن سوژه برای صلح و همبستگی، او را بر انجام وظیفه بر میانگیزد و پیش از هر پرسش و انتخاب، سوژه را شخصا مسئول صلح با «دیگری» میکند؛ مسئولیتی که پیش از این در آن مستقر شده است و نمیتواند خود را از آن کنار بکشد. صلح موردنظر لویناس صلح بنیادین، اصیل و فراتر از صلح و جنگ متعارف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 807 تا 823
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 37
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید