جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
حديث پژوهی
> 1398- دوره 11- شماره 21
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
سال 1399
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
سال 1398
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1397
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1396
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1395
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1394
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1393
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1392
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1391
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1390
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1389
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1388
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تحلیل انتقادی روایات متعارض کشی در جرح و تعدیل ابنعباس
نویسنده:
الهام زرینکلاه، نصرت نیلساز، نهله غروی نائینی، محمدعلی مهدوی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عبدالله بن عباس، صحابی مشهور و از سرآمدان حوزههای مختلف علوم اسلامی بهویژه تفسیر است. نگاهی اجمالی به منابع روایی مختلف اعم از تفسیر، تاریخ، لغت و... نشاندهندۀ کثرت روایات وی است. این مقاله با بهکارگیری روش کتابخانهای، جمعآوری، تجزیه و تحلیل دادهها، ضمن بیان دیدگاههای رجالیان دربارۀ ابنعباس، در صدد تحلیل روایات متعارض رجالیان شیعه در این باره است. در کتابهای رجالی اهل سنت، بهتفصیل و در منابع رجالی شیعه، بهاجمال دربارۀ وی سخن گفتهاند. اگرچه رجالیان اهل سنت، همگی بر مدح و توثیق ابنعباس تأکید کردهاند، در منابع شیعی بهدلیل روایات متعارضی که نخستین بار کشی آورده، بحثهایی جدی درگرفته است. تحلیل انتقادی پنج روایتی که کشی در جرح ابنعباس نقل کرده، نشان میدهد که سند آنها بهدلیل ضعف، اتهام و مجهولبودن برخی راویان، و متن آن به دلایلی از جمله ناسازگاری با واقعیت، تزلزل و جعل، غیرقابل اعتماد است. بر مبنای روایات کشی و برخی منابع تاریخی، عدهای با استناد به دلایلی از جمله، خطاب نامۀ 41 نهجالبلاغه، گزارشهای تاریخی و... مدعی سرقت ابنعباس از بیتالمال بصره شدهاند که این ادعا بهدلیل تناقض گزارشهای مدعیان، صراحت حضرت علیR در نام بردن از کارگزاران، بررسی حیات تاریخی ابنعباس و موضع او نسبت به ائمهk و... قابل رد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 276
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی اخبار آغاز نگارش حدیث به فرمان عمر بن عبدالعزیز
نویسنده:
قاسم بستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحث متداول تاریخ حدیث نزد مسلمانان، زمان آغاز نگارش آن است و مشهور آن است که زمان آغاز نگارش حدیث نزد اهل سنت، اوایل قرن دوم و به فرمان عمر بن عبدالعزیز خلیفۀ اموی بود و برای اثبات آن اخبار و اقوالی استناد میشود. اما حقیقت امر چیست؟ این مستندات تا چه اندازهای معتبرند؟ آیا مستنداتی بر خلاف آن وجود دارد؟ تحقیق پیش رو به روش توصیفیتحلیلی و نیز کتابخانهای، در صدد پاسخ به پرسشهای بالاست و در نهایت نشان میدهد که داستان عمر بن عبدالعزیز و فرمانش و آغاز نگارش حدیث بهسبب آنکه توسط عموم اهل سنت ذکر میشود، چندان معتبر نیست و هم اخبار و اقوال در این باره بسیار متعارضاند و هم مستندات بسیاری در دسترس است که نشانگر نگارش حدیث، پیش از آن است و عملاً سخن از زمان آغاز نگارش حدیث به فرمانی، منتفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و ریشهیابی اختلافات نقلی در احادیث مشابه (با تکیه بر کتب أربعه)
نویسنده:
سارا حسینی، اعظم فرجامی، جمال فرزند وحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کتابهای چهارگانۀ حدیثی شیعه احادیث مشترک و مشابهی دارند که در آنها گاه اختلافات متنی دیده میشود. مقایسۀ احادیث مشابه، این اختلافات را در حالتهای مزید، تصحیف و تحریف، نقل به معنا و مقلوب میگنجاند. عواملی مانند «تقطیع»، «ادراج یا اضافات راوی» و «تصرف عمدی» معمولاً باعث اختلاف در نقل احادیث مشابه هستند. این اختلافها سهواً یا عمداً ممکن است بر معنای حدیث تأثیر گذار باشد و حکم معصومR را تغییر دهد و یا مانند اکثر مواردی که حدیث، روایت مقلوب است، تغییر زیادی در معنا ایجاد نکند. روایت مدرجی که راوی در آن توضیحاتی را بیفزاید، سبب مزید کلمه یا عبارت در احادیث مشابه میشود. حدیث مزیدی که با اضافه شدن چند جمله شکل بگیرد، بر اثر تقطیع به وجود آمده است. از میان مؤلفان کتب اربعه، بیش از همه شیخ طوسی روایات کافی را تقطیع میکند. نقل به معنا در سطح کلماتِ مترادف، همخانواده یا انتقال به مفهوم اخصّ، رایجترین نوع نقل به معناست. نقل به معنا در سطح جملات نیز شیوۀ متداول شیخ صدوق در میان احادیث مشابه است؛ زیرا شیخ صدوق با انداختن سند و نیز خلاصه کردن متن، معمولاً تنها حکم معصوم را بیان میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 321 تا 348
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حجیت روایات با سند ضعیف و متن قوی با تأکید بر روایات «حجه الله»
نویسنده:
سید رضا مؤدب، محمدعلی مجد فقیهی، روحالله بهادری جهرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیاری از روایات، بهویژه روایات غیرفقهی و از جمله روایاتی که دربارۀ «حجهالله» هستند، دارای سند مقبول نیستند، اما بسیاری از این روایات بهدلیل قراین صحت از جمله قراین متنی، قابل قبول هستند. نمیتوان روایتی را که دارای متن صحیح هماهنگ با سایر روایات است یا بهدلیل علوّ متن قابل جعل نیست، بهدلیل ضعف سند کنار گذاشت و خود را از معارف آن بیبهره کرد. از جمله دلایل این نظریه میتوان به سیرۀ عقلا در حجیت چنین خبری و نیز روایاتی که دربردارندۀ دستور امام معصومR به بررسی متنی است اشاره کرد. واقعیتهای تاریخی تدوین حدیث شیعه و عدم راهیابی جعلهای گسترده و سازمانیافته به آن نیز، اهمیت بررسی متنی را نسبت به بررسی سندی افزایش میدهند. در روایات دربارۀ «حجهالله» که منظور تمام روایاتی است که دربارۀ رسول و امام معصوم است، هماهنگی با کلیات و هندسۀ معارف دینی، روایت مشابه با سند معتبر و نیز سندهای متفاوت در کتب مختلف از جمله قراین پرکاربرد برای اثبات صدور روایت از معصومR هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدیثبسندگی و سیر تطور آن در اهل سنت
نویسنده:
محمد شریفی، مریم صحرایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حدیثبسندگی جریانی فکری است که بین گروهی از مسلمانان شکل گرفت و کموبیش در عصر حاضر نیز رگههایی از آن به چشم میخورد. حدیثبسندگان، قرآن را برای همگان قابل فهم ندانسته به همین دلیل از مراجعۀ مستقیم به قرآن پرهیز نموده و در شناخت معارف دینی تنها به سنت و حدیث مراجعه میکنند. آنها هرگونه بحث عقلی و تفکر و تأویل در این خصوص را رد میکنند و تنها آیاتی را در شناخت دین میپذیرند که حدیث یا روایتی دربارۀ آن وجود داشته باشد. پژوهش حاضر که به شیوۀ توصیفیتحلیلی نگاشته شده در پی شناخت و سیر شکلگیری این جریان در اهل سنت است. بررسیها نشان میدهد جریان حدیثبسندگی در مقابل جریان قرآنبسندگی ایجاد شده است. حدیثبسندگی در بین مسلمانان، نخستین بار از برخی صحابه و تابعان گزارش شده است. این جریان فکری در اهل سنت پس از رحلت پیامبر در دوران صحابه تشکیل و تا دوران معاصر ادامه دارد. حدیثبسندگی در اهل سنت عمدتاً بین گروهی از عامۀ اهل الحدیث همچون حنبلیه، حشویه و سلفیه شکل گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 277 تا 290
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روایات عاشورایی «شرح الأخبار» قاضینعمان در میزان نقد
نویسنده:
محسن رفعت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقتل الحسینR موجود در کتاب شرح الأخبار قاضینعمان از جمله مقاتل برجایمانده و قدیمی شیعی است که البته همچون دیگر کتب تاریخی و روایی از هجمۀ تحریفات عاشورایی مصون نمانده است، بهطوری که ما را در برخی از مطالبِ مربوط به جریان عاشورا در تردید میافکند و حتی در برخی موارد شیعه را تحتتأثیر اعتقاداتی خاص قرار میدهد، بهگونهای که برخی ضد شیعه، شیعیان را پیرو عقاید خرافی دانستهاند. این مقتل در برخی موارد با وقایع مسلم و یا روایات تاریخی ناسازگار بوده و در مواردی شأن امام معصومR و یا خاندان معصومانk خدشهدار شده و پایه و اساسی برای نقل علمای شیعی در قرنهای بعد شده است. در این بررسی کوشیده شده پس از ارزیابی شخصیت مؤلف و توضیحاتی چند دربارۀ کتاب وی، به برخی از این هجمههای تحریفی اشاره و مطالب تاریخی و روایی آن مورد کندوکاو قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روایات مورد استنادی مشهور فقیهان در عدم تساوی زن و مرد در قصاص و دیات
نویسنده:
علیرضا ابراهیمی، علیرضا رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از فقهای معاصر برخلاف نظر مشهور فقیهان مبنی بر عدم تساوی زن و مرد در قصاص و دیات قائل به تساوی میان آنان شدهاند. ایشان ضمن نقد مستندات روایی مشهور، به روایات دیگری بهعنوان روایات معارض با روایات مستند مشهور، استناد جستهاند. مقالۀ حاضر، در صدد بیان این تعارض و ارائۀ راه حل برای رفع احتمالی آن است. به نظر میرسد با تحلیل انجامشده مستندات روایی مشهور، دارای اعتبار و حجیت لازم است و قول خلاف مشهور قابل دفاع نیست. این قول(خلاف مشهور) که سابقۀ چندانی ندارد بهدلیل اینکه مستند روایی قابل توجهی ندارد، سعی کرده است بین روایات تعارض برقرار کند و آنها را از اساس مخدوش نماید درحالیکه روایات مورد استناد قول مشهور از نظر سند و دلالت متقن و غیر قابل تشکیک میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تمدنی روایات کتاب العقل و الجهل «الکافی»
نویسنده:
علی ملاکاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ماهیت، مبانی و اصول تمدن نوین اسلامی برگرفته از آموزههای وحیانی است. کتاب «العقل و الجهل» در مجموعه روایی الکافی نوشتۀ محمد بن یعقوب کلینی مشتمل بر روایات گرانقدری از اهل بیتk است که بررسی و تبیین و استفاده از آنها میتواند در پیریزی تمدن نوین اسلامی کمک شایانی نماید. بررسیها نشان میدهد جهلزدایی و شکوفایی عقل، علم و حکمت، دینداری، حسن خلق و حیات طیبه که مهمترین زیرساختها و ارکان بنیادین تمدن اسلامی بر پایۀ عقل است و از سوی دیگر ریشۀ همۀ ناهنجاریها، موانع و چالشهای فراروی تمدن اسلامی به جهل و آثار آن برمیگردد. سیری در فضای گفتمانی کتاب «العقل و الجهل» با رویکردی به تمدنسازی، چیستی عقل و نزاهت آن از شیطنت، ریشهشناسی رفتارهای بشری بر پایۀ شناخت عقل و جهل، گسترش و ارتقای عقلانیت در مکتب حجج الهی، تحقق آرمانشهر مهدوی بر پایۀ شکوفایی عقل و اخلاق از دیگر مباحث این نوشتار به شمار میرود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آغازۀ زمانی مسّ شیطان تحلیل و سنجش حدیث «ما من بنیآدم مولود الا یمسه الشیطان حین یولد»
نویسنده:
علی راد، سجاد صحرایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تسلط شیطان از جمله موضوعاتی است که در شماری از آیات قرآن و احادیث اسلامی مطرح شده است. برای اشاره به تسلط شیطان بر انسان در روایات، از لفظ مسّ استفاده شده است؛ از جمله در روایتی منسوب به پیامبر2 به نقل از ابوهریره چنین آمده است: «ما من بنیآدم مولود الا یمسه الشیطان حین یولد.» روایت مذکور با توجه به معنای غالبی مسّ در لغت که به معنای برخورد فیزیکی بین دو چیز به کار رفته است، به تسلط شیطان بهصورت مطلق بر تمام بشر از زمان طفولیت اشاره دارد. این برداشت از روایت ابوهریره، با آیات قرآن و دیگر روایتهایی که تسلط شیطان بر انبیا و بندگان مخلص خداوند را نفی میکنند، در تعارض است. رویکرد شارحان در رفع تعارض مذکور به سه گونه قابل تقسیم است: رویکرد قبول و تصحیح، رویکرد توجیه معناشناختی و رویکرد تضعیف و رد. رویکرد توجیه معناشناختی بهعنوان نظریۀ معیار، ضمن پذیرش صدور روایات با رد کردن رویکردهای جعل و ضعیف بودن روایت و عدم پذیرش معنای ظاهری در دیدگاه قبول و تصحیح، به جمع بین آیات و روایات پرداخته و دیدگاه مقبولانهتری را ارائه کرده و تعارض ظاهری بین آیات و روایت «ما من مولود الا أن یمس الشیطان» را رفع کرده است. در واقع مراد از مسّ در این روایات معنای تماس فیزیکی نیست، بلکه امید به اغوا و وسوسه کردن هریک از اولاد بشر توسط شیطان از آغاز تولد است و هیچ ارتباطی بین مس در این روایت و تسلط داشتن شیطان بر اولاد بشر از زمان کودکی وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 217 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادیِ روایت قصاصخواهی «عکاشه» و چرایی انتقال آن به شیعه
نویسنده:
زهره اخوانمقدم، بهاءالدین قهرمانینژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رخدادهایی که در برخی از منابع تاریخی و جوامع روایی از اواخر زندگی رسول گرامی اسلام2 نقل شده، جریان قصاصخواهی پیرمردی به نام عکاشه از ایشان است. بر اساس این نقلها، پس از درخواست رسول اکرم2 مبنی بر ادای حقوق احتمالی، عکاشه مدعی شد که روزی تازیانۀ حضرت به وی اصابت کرده است، ولی در نهایت با بوسیدن بدن پیامبر2 از حق خود گذشت. این روایت از حیث سند مردود است؛ اما صرفنظر از سند، متن این حدیث نیز مشکلات متعدد دارد، زیرا اولاً با آیات قرآن که دلالت بر عصمت پیامبر2 دارند، ناسازگار است؛ ثانیاً هیچیک از عالمان شیعه آن را نقل نکردهاند و فقط شیخ صدوق، آنهم فقط در کتاب امالی خودش آورده است؛ ثالثاً تهافت در نقلهای مختلف روایت به چشم میخورد، که میتواند قرینهای بر جعل باشد. مقالۀ حاضر پس از اثبات این دلایل، به بررسی علت وجود این روایت در کتاب شیخ صدوق پرداخته، به این نتیجه میرسد که قصۀ فوق، از احادیث منتقله است و بهدلیل وجود مشایخ عامه در بین اساتید صدوق و نیز راویان مشترک، در منابع شیعه ورود پیدا کرده و عالمان خَلَف، با وجود تفرّد صدوق در نقل این حدیث، بدون توجه لازم، آن را نقل کردهاند و لذا تلقّیِ به قبول شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید