جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دو فصلنامه حقوق بشر
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 184
سال 1398
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1397
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1396
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1395
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
دوره 5 , شماره 2
سال 1394
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1393
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1392
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1391
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1390
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1389
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1388
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1387
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1386
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1385
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
نگرش اصلاحطلبان مذهبی به حق بشر بر حاکمیت: چالشها و واکنشهای نظری
نویسنده:
فردین قریشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
چکیده :
اصلاحطلبان مذهبی بر این باورند که حق بشر بر حاکمیت منافاتی با آموزههای اسلامی ندارد. چرا که از نگاه آنان خداوند انسان را بر سرنوشت خویش حاکم ساخته و انسان بر همین مبنا قادر به اِعمال این حق است. در عین حال اصلاحطلبان اضافه کردهاند که اعمال حق انسان بر حاکمیت باید در چارچوب موازین دینی به انجام رسد. در برابر این نگرش متجددین و اصلگرایان موضع مخالفی گرفتهاند. متجددان ورود دین به عرصه حاکمیت را مغایر با اصل برابری انسانها میدانند و اصلگرایان اعتقاد به حق بشر بر حاکمیت را در تعارض با حقوق الهی دانستهاند. مواضع این دو جریان فکری در واقع دو چالش نظری مهم در برابر نگرش اصلاحطلبان است. بر همین اساس، پرسش این مقاله ناظر بر میزان استحکام نظری دیدگاه اصلاحطلبان در برابر چالشهای نظری مذکور است. با لحاظ این پرسش، مبانی فکری اصلاحطلبان با روش تفسیر متون مورد بازخوانی قرار گرفته است و حاصل کار تأیید اعتبار این فرضیه است که نگرش اصلاحطلبان مذهبی نه تنها واجد توان تئوریک مورد نیاز برای پاسخگویی به چالشهای مطروحه است، بلکه حتی در مقایسه با نگرشهای رقیب، از امتیازات تئوریک بیشتری برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حق شرطهای اسلامی به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان
نویسنده:
ایرنه پیتروپائولی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعه من درمورد حق شرط به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان (CEDAW) و سازگاری آنها با رژیم کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات است. این مقاله بر حق شرطهای محتوایی که بر گرفته از احکام اسلامی هستند و توسط مسلمانان بر کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان اعمال شده است متمرکز است. برخی از حق شرطها به دلیل اینکه با روح و هدف کنواسیون در تضاد هستند قابل اجرا نیستند. من بر پارادوکس بین افزایش حداکثری اعضای کنواسیون در قبال به خطر انداختن یکپارچگی آن و میزان تحت تاثیر قراردادن ماهیت کنواسیون توسط حق شرطها، تحمل اختلاف بین قوانین و عملکرد دولتها و تعهدات کنوانسیون که در دستیابی به اهداف کنوانسیون مانع تراشی مینماید، تاکید میکنم. من همچنین این سوال را مطرح میکنم که آیا معیار سازگاری کنواسیون در مورد قرارها برای پذیرش برخی حق شرطهای اساسی که با ماهیت کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان در تضاد است، تاثیرگذار است؟ من فکر می کنم موضوع «هدف و روح» یک موضوع ذهنی است، عملکرد کشورهای مختلف یکسان نیست و با توجه به مواردی که برخی دولتها در باب یک حق شرط خاص به مخالفت میپردازند، تاثیر ملاحظات سیاسی و یا برون مرزی بر آنها مشخص است. من به طور خاص بر پارادوکس اعتراضات نسبت به یک حق شرط تأکید میکنم که همان تاثیر پذیرش را دارد در زمانی که کشورهای شرطگذار و کشورهای مختلف همچنان روابط قراردادی خود را حفظ میکنند. بنابراین، هیچ تفاوتی در تأثیرات حقوقی یک حق شرط پذیرش شده و مخالفت یک کشور که مانع از لازم الاجرا شدن قرارداد بین این دو کشور نمیشود، وجود ندارد. در یک تحلیل عمیقتر بررسی میکنم که چگونه حق شرطهای مبتنی بر شریعت شامل هنجارهای متناقض (آزادی دین و قوانین برابری) میباشد. با یادآوری دیدگاه «متعادل کردن منافع» ، من معتقدم که این میتواند یک رویکرد معقول باشد، اما در عمل یافتن نوعی از تعادل که علیه زنان تبعیضآمیز نباشد دشوار است. سپس من تحلیل میکنم که آیا این حق شرطها حاکی از یک نوع نزاع عمیق ایدئولوژیک بین حقوق زنان در اسلام و حقوق زنان مستخرج از معاهدات حقوق بشری است؟ و اینکه حق شرطها چگونه نماینده وضعیت زنان در کشورهای وضع کننده حق شرطها هستند. سوال من این است که عوامل محرک پشت پرده برای اعمال حق شرط چیست؟ و آیا باید حق شرطها را در یک چشم انداز وسیعتر سیاسی و اجتماعی - اقتصادی از بستر داخلی و بینالمللی بررسی کرد؟ سوال بعدی من این است که آیا کشورها به طور واقعی به قوانین قراردادها متعهد هستند یا صرفا در برخی از شرایط سیاسی به قراردادها متعهد میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراتر از مدارا: صلح، گفتگو و آزادی مذهبی
نویسنده:
جرمی ایگرز
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
به طور گسترده پذیرفته شده که آزادی عمل در دین و زندگی بر اساس اعتقادات مذهبی ، یک حق اساسی بشر و کلید همزیستی مسالمتآمیز در جوامع مذهبی و ملتها است. در این مقاله من به مشکلاتی که ناشی از تعارض میان اعتقادات مذهبی صادقانه با حقوق دیگران ایجاد میشود، خواهم پرداخت.در ایالات متحده ، دو وضعیت از این دست مورد توجه گسترده قرار گرفته بود. یک مورد شامل داروسازانی است که از تحویل قرصهای ضد بارداری خودداری میکنند ، زیرا آنها معتقدند که استفاده از انواع خاصی از پیشگیری از بارداری ، اعتقادات مذهبی مسیحی آنها را نقض میکند. مورد دیگر شامل رانندگان تاکسی مسلمان است که به دلایل مشابه از حمل و نقل مسافرهای الکلی خودداری میکنند. در پاسخ به چنین درگیریهایی ، مدارای مذهبی اغلب به عنوان یک راه حل مورد استقبال قرار میگیرد. در جامعه غربی ، ایده تحمل مذهبی را میتوان به جان لاک مرتبط دانست و در کارهای فیلسوف سیاسی جان راولز نیز توجه قابل توجهی به تحمل مذهبی مشاهده کرد. در سالهای اخیر، مدارا به عنوان یک ارزش عمومی که از طریق برنامههایی که مدارا را در مدارس دولتی آموزش میدهند، پذیرفته شده است. براون استدلال میکند که مدارا «چارچوبی فقیرکننده و فقیرنشین است که از طریق آن درگیریها و وقایع داخلی، مدنی و بینالمللی شکل میگیرد ...» تجربه مدارا و تحمل به ناچار یکی از مصادیق تمکین از اجتناب است. هدف مدارا به عنوان حاشیهای، فرومایه، دیگری، در خارج از جامعه، در برخی از روابط عداوت با جامعه ساخته شده است. علاوه بر این، همانطور که دانشمند حقوقی استنلی فیش متذکر میشود، دکترین مدارا «عدم مدارا را مشروعیت میبخشد و حتی خواستار آن میشود زمانی که موضوع عدم تحمل اشخاصی هستند که به دلیل دلبستگی بیش از حد به فرهنگ، به نظر میرسد که ناتوان از مدارا هستند» این انتقادات از مدارا چه تاثیری دارد بر چگونگی بررسی موارد واقعی درگیری بین اعتقادات مذهبی و حقوق دیگران؟ همانطور که وندی براون خاطرنشان می کند: «بدیهی است» ، اگر این گزینهها باشد، همیشه مدارا کردن آنها بهتر از مدارا نکردن آنها میباشد. اما من معتقدم که امکانات مبتنی بر گفتگو فراتر از مدارا هستند. اهمیت گفت و گو توسط اندیشمندان از جمله محمد خاتمی و فیلسوف کوامه آنتونی آپیا از دانشگاه پرینستون، نویسنده کیهان شناسی: اخلاق در دنیای غریبهها (W.W. Norton) تأکید شده است. من چنین استدلال میکنم که گفت و گوی بین فرهنگهای مختلف و حتی بین بخشهای مختلف جامعه متنوع فرهنگی به چیزی بیش از استدلال منطقی نیاز دارد. در عوض، به مکالمهای عمیقتر نیاز دارد که درک تاریخ و زندگی روزمره یکدیگر را توسعه دهد و تلاش کند تا به یک سطح اعتماد و احترام متقابل برسد. در پایان، من در مورد راههایی که این نوع گفتگو بین ایمانها میتواند به ایجاد علت صلح کمک کند بحث خواهم کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجهه با دیگری در دنیای جهانی شده: درسهایی از رویکردهای اسلامی، آفریقایی و غربی
نویسنده:
ابدول مومینی اوبا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین چالشهای یک تمدن و پارامتر ارزیابی آن، نحوه برخورد با کسانی است که به آن تمدن تعلق ندارند. دوگانگی بین «ما» و «آنها» در تمدنها متفاوت است. در گذشته، تعامل بین تمدنها بسیار کمتر و محدودتر بوده است. اما مدتهاست همه چیز تغییر کرده و جهان به یک دهکده جهانی تبدیل شده است. با این حال، از نظر دینی، فرهنگی، قومیت و زبان بسیار کثرت گرا باقی مانده است. تنوع در دنیای معاصر به دلیل وجود هم زمان تمدنهای مختلف در جهان است که هر کدام فرهنگ، دیدگاه و ارزشهای متمایز خود را دارند. فرهنگ غربی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ شرقی و فرهنگ آفریقایی برخی از فرهنگهای برجسته امروز هستند. در این میان جهانیسازی مشکلات خاص خود را دارد. از یک طرف، جهان تحت فشار قرار دارد تا به یک محیط تک فرهنگی مانند فرهنگ غربی تبدیل شود. این وضعیت به دلیل برتری ذاتی تمدن غربی بر تمدنهای دیگر نیست بلکه به دلیل تهاجم فرهنگی غرب به جهان است. جریان اطلاعات همیشه از سمت غرب به سوی بقیه جهان بوده است. بنابراین، تلاش برای صلح در دنیای مدرن باید به چگونگی سازگاری فرهنگهای متنوع جهان، اول در تمدنهای خاص و دوم در جهانی در قالب دهکده به ویژه در متن سازمان ملل بپردازد. گذشته درس خوبی برای آینده ارائه میدهد. در این مقاله، چگونگی دستیابی سه تمدن اسلامی، آفریقایی و غربی در قالب اولیه و تاریخی خود و همچنین به معنای مدرن و امروزی به یکدیگر شبیه شده اند. تمدن اسلامی از یک محیط چند قومی و چند مذهبی پدید آمده است. رویکرد اسلامی علی رغم اینکه اعتقاد کامل به درستی آیین و دین خود و شیوه زندگی مبتنی بر آن را دارد، در مواجهه با دیگر ادیان رویه تحمل و احترام را اتخاذ میکند. اسلام آزادی دین را برای غیرمسلمانان به رسمیت میشناسد و این موضوع را به صورت جامع و کامل بیان میکند. اسلام این قوانین یا فرهنگ خود را بر آنها تحمیل نمیکند بلکه استقلال اجتماعی، فرهنگی و قضایی را برای غریبهها در درون مرزهای خود اعطا میکند. این نگرش که در گذشته وجود داشته هنوز در برخی از کشورهای مدرن اسلامی مانند ایران قابل مشاهده است. فرهنگ آفریقا یک امر بسیار متفاوت است. ویژگی بارز آفریقاییها رفتار گرم آنها با غریبهها و احترام آنها به استقلال فرهنگی سایر مردم است. رویکرد تمدن غربی با رویکرد تمدنهای اسلامی و آفریقایی در تضاد است. غرب همواره براساس برتری پذیرفته شده خود بر دیگر انسانها، سیاست تسلط بر آنها را دنبال کرده است. این رویکرد که برای دفاع از آن توجیهات منطقی و ایدئولوژیک زیادی توسعه یافتهاند در دوران معاصر همچنان یک منبع اصطکاک و تنش است. پیشنهاد میشود که مدلهای ارائه شده توسط فرهنگهای اسلامی و آفریقایی به عنوان مبنایی برای تعامل مدرن توسط افراد متعلق به فرهنگهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 184
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید