جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت کلامی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 247
سال 1402
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 30
سال 1401
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 13 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1400
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 27
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 26
سال 1399
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1397
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 9 , شماره 1:پیاپی 20
سال 1396
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 19
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 17
دوره 7 , شماره 1 پیاپی16
سال 1394
دوره 6 , شماره 2 پیاپی15
دوره 6 , شماره 1 پیاپی14
سال 1393
دوره 5 , شماره 2 پیاپی13
دوره 5 , شماره 1 پیاپی12
سال 1392
دوره 4 , شماره 2 پیاپی11
دوره 4 , شماره 1 پیاپی10
سال 1391
دوره 3 , شماره 2 پیاپی9
دوره 3 , شماره 1 پیاپی8
سال 1390
دوره 2 , شماره 3 پیاپی7
دوره 2 , شماره 2 پیاپی6
دوره 2 , شماره 1 پیاپی5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تبيين و تحليل تأويل انفسي منازل آخرت در مکتب حکمي صدرايي
نویسنده:
سيدمحمدحسين ميردامادي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
يکي از کارکردهاي تفکر تأويلي بازگرداندن معارف ديني به وجوه حکمي آن است. محور بحث اين مقاله آن است که منازل آخرت در آموزههاي ديني داراي تأويل انفسي است و گاهی اين تأويلها تحليل شده است. در حقيقت تأويل گزارههاي ديني اخروي همان تجليات مسانخ وارد بر نفس و نيز ملکات نفس در حيات آخرتي است. نفس انسان داراي مراتب گوناگونی است که در هر مرتبه شهودي از خود دارد و منازل آخرت همان شهود نفس از مکتسبات خود در دار دنياست. در حرکت استکمالي نفس، بهتدريج، از پردهها و حجابهاي نفس در شناخت خویش کاسته ميشود و بر خودآگاهياش افزوده ميگردد. اين خودآگاهي در هر مرتبه تجلياتي را بر او ظاهر ميسازد که حاصل اعمال او در دنياست. اين مقاله درصدد تأويل منازل آخرت بر مراتب نفس است. از نتايج اين پژوهش اثبات آن است که معاد ـ درواقع ـ بازگشت به درونيترين لايه خود است که آثاري بيروني دارد. نيز غايت حرکت نفس شهود عينالربط بودن خود و فنا در علت هستيبخش (خداوند) است. همچنين نفس مظهري براي اسماء جمال يا جلال الهي است. این مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی براساس انطباق اصول عقلی و اخبار وحی با علمالنفس صدرالمتألهين نگاشته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و نقد ديدگاه اوليور ليمن درباره کارکردهاي آيات قرآن در آثار فلسفي
نویسنده:
عليرضا اسعدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فلاسفه اسلامي در آثار خود، در موارد زيادي به آيات قرآن کريم استشهاد کرده و از آنها بهره گرفتهاند. ازاينرو، اين پرسش مطرح شده که کارکرد دقيق آيات در متون فلسفي چيست و آنها چه نقشي ايفا ميکنند؟ اين مسئلهاي است که برخي خاورشناسان قرآنپژوه نيز به آن اهتمام ورزيده و در آثار خود به آن پرداختهاند؛ از جمله اليور ليمن در کتاب «دانشنامه قرآن کريم». اين مقاله به روش توصيفي ـ تحليلي ديدگاه وي را بررسی کرده و نشان داده است که عليرغم درستي اين ادعاي ليمن که نقش آيات در آثار فلسفي با هم متفاوت است، اما برخي از کارکردهايي که وي ترسيم کرده مقرون به صحت نيست و شواهد او از اتقان کافي برخوردار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چيستي «معناي زندگي»
نویسنده:
زهير بلندقامتپور ، محمود فتحعلي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از مباحث مهم در زندگي انسان معاصر، مسئله «معناي زندگي» است. ليکن در اينکه مقصود از «معناي زندگي» چيست اختلافات فراواني وجود دارد. هدف پژوهش حاضر اين است که با بررسي کاربردهاي گوناگون «زندگي» و «معنا»، مقصود از ترکيب «معناي زندگي» را روشن سازد. در این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی، معاني گوناگون «زندگي» و «معنا» استقرا و گفته شده که ترکيب اضافي «معناي زندگي» با کداميک از اين معاني سازگار است. بعضي مقصود از آن را «کارکرد زندگي» و بعضي «هدف زندگي» و بعضي ديگر «ارزش زندگي» ميدانند. پس از توضيح اين سه معنا، بيان شده که مقصود از «معناي زندگي»، «ارزش زندگي» است و مقصود از «ارزش»، «کمال» است. بعد از توضيح کمال، این واژه به دو قسم حقيقي و پنداري تقسيم و گفته شده که هر دو کمال در معناي زندگي محل بحث است. بنابراين مقصود از «معناي زندگي»، «ارزش و کمال زندگي» است، اعم از اينکه کمال واقعي باشد يا کمال پنداري.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تحليلي نسبت نظريه «تکامل» با خداباوري و الحاد
نویسنده:
حميد اماميفر ، مهدی مهدوی اطهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
طرح نظرية «تکامل» توسط چارلز داروين در سال 1859 موجب پديدار شدن مسئله مهم تلازم منطقي تکامل با الحاد شد. چهار نگاه عمده در مواجهه با اين مسئله به وجود آمد. عدهاي اين نظريه را نسبت به الحاد و دینداری بيطرف دانستهاند. عدهاي لازمه منطقي آن را الحاد معرفي کردهاند. از سوی ديگر، گروهي آن را سازگار و همسو با آموزههاي ديني تلقي نمودهاند و عده ديگري احتمال صدق معرفتشناختي تکامل را تنها با پيشفرض خداباوري ممکن دانستهاند. اين اختلاف در غرب به تمام اشکال آن و در عالم اسلام در برخي اشکال آن جريان دارد. اين مقاله با روش تحليلي ـ توصيفي با طرح نگاههاي مختلف در اين زمينه، لازمه منطقي اين نظريه را تحلیل و بيان کرده است. به نظر ميرسد اگر نظریه تکامل را با تمام اجزا و شرايط آن در نظر بگيريم، منطقاً و در ادعا، نسبت به اصل وجود خدا ساکت است، اگرچه قطعاً با نوع خداباوري غايتمند و هدفمند در نظام هستي ناسازگار است؛ يعني اگرچه اصل وجود خدا در خود نظريه «تکامل» نفياً و اثباتاً موردبحث قرار نگرفته است و منطقاً اين مسئله ربطي به تکامل ندارد، ولي قيودي در نظريه «تکامل» مشهور گنجانده شده است که با هدايتگري و هدفمندي و غايتمندي خلقت و وجود خداي حکيم و غايتمند در عالم هستي قطعاً سازگاري ندارد. از سوی ديگر، این ادعا که اين قيود را ميتوان از تکامل جدا کرد و نظريه «تکامل» را حفظ نمود، به نظر میرسد ادعايي ناصواب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدي بر نتايج الحادي هاوکينگ از نظريه «جهان خودانگيخته» از منظر فلسفه اسلامي
نویسنده:
سجاد آذريان ، محمدجواد اصغري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با پيشرفت علوم تجربي در دورههاي اخير، دانشمندان به سمت پاسخگويي به مسائل فلسفي با روش تجربي روي آوردهاند. ازجمله آنها استيفن هاوکينگ از دانشمندان فيزيک کيهاني است. وي مدعي است به سبب وجود قوانيني مانند «گرانش»، جهان «خودانگيخته» است و ميتواند خود را از هيچ بسازد و براي پيدايش آن، نيازي به فرض وجود خدا نيست. اين نوشتار کوشیده است با بياني روشن و با روش برهاني از منظر فلسفه اسلامي اين مدعا و مباني آن نقد کند. در مجموع، از سه جهت به اين ادعا پاسخ داده شده که نشاندهنده استحکام مباني فلسفه اسلامي در پاسخگويي به چالشهاي پيشروست. از اين پژوهش به دست ميآيد که توسط برهان «امکان و وجوب» که در فلسفه اسلامي تقرير و تکامل يافته است، ميتوان به بسياري شبهاتی از اين قبيل پاسخ داد. همچنين روشن ميشود که آگاهي از علل مادي پديدهها و ارائه تبيينهاي علمي از پيدايش جهان، به معناي عدم نيازمندي آنها به خداوند نيست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محل تحقق کمال نهايي انسان از منظر قرآن کريم
نویسنده:
علي رهيد ، مصطفي كريمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان بهطور فطري موجودي کمالگراست. اين گرايش والا انسان را دائم در مسير حرکت و رشد قرار ميدهد. شناخت آخرين مرتبه کمال و محل تحقق آن نقش بسزايي در جهتدهي به رفتار و افعال انسان دارد. پژوهش پيشرو ديدگاه قرآن کريم درباره محل تحقق کمال نهايي انسان را به شيوه مطالعه کتابخانهاي و روش توصيفي ـ تحليلي و با رعايت ضوابط تفسير موضوعي بررسي کرده است. يافتههاي پژوهش نشان ميدهد آيات وحي هر سه نشئه دنيا، برزخ و قيامت را محل وقوع کمال نهايي انسان ميداند که متناسب با ظرفيت وجودي هر عالم، مراتبي از کمال نهايي براي انسان بهوقوع ميپيوندد. مطابق آيات وحي، در عالم دنيا بهتبع انجام افعال اختياري، چنين کمالي محقق ميگردد. آياتي که از ارتزاق، هدايت و اصلاح در عالم برزخ سخن ميگويد بر تحقق کمال نهايي در عالم برزخ دلالت دارد و مؤيد به روايات متعدد نيز هست. قرآن کريم در آيات متعددي مسئله خروج بعضي انسانها از جهنم، افاضه رحمت و مغفرت و تحيت در بهشت، تزکيه بهشتيان، درخواست اتمام نور و حرکت نوراني بهشتيان، تسبيح و تحميد آنان، شهود و ملاقات پروردگار و ارتزاق مؤمنان در بهشت را مطرح مينمايد که ميتوان براي اثبات تحقق کمال نهايي در عالم قيامت از آنها استفاده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه انسانشناسي و معاد از ديدگاه قرآن کريم
نویسنده:
محمدجواد سقاي بيريا ، علياوسط باقري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
معاد يکي از اصول اعتقادي دين اسلام و مورد تأکيد فراوان قرآن است. آيا هر نگرشي به انسان ميتواند با معاد قرآني سازگار باشد؟ هدف اين مقاله، ارائه حقيقت معاد قرآني و نگرشي صحيح به انسان است که بنا بر آن، معاد قرآني معنا مييابد. روش اين مقاله در جمعآوري اطلاعات، کتابخانهاي و در حل مسئله، توصيفي ـ تحليلي است. مهمترين يافتههاي اين مقاله عبارتاند از: 1. دوساحتي بودن انسان بهروشني از آيات «توفّي» به دست ميآيد؛ بنابراين انسان داراي جسم مادي و روح مجرد است؛ 2. ماديگرايان و مشرکان مکه در صدر اسلام و برخي متکلمان با نگرش ماديانگارانه صرف به حقيقت انسان، همگي در تصوير صحيح از معاد دچار اشکالاند؛ 3. تنها نگرش صحيح به انسان که با معاد قرآني سازگار است، نگرش فلاسفه اسلامي و برخي ديگر از متکلمان به انسان است که بنا بر آن، روح مجرد انسان پس از مرگ، باقي است و در قيامت به بدن او بازميگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي انتقادي «مدل بيمرزي هاوکينگ ـ هارتل» و دلالتهاي فلسفي ـ الهياتي آن با تأکيد بر حکمت متعاليه
نویسنده:
حميدرضا شاكرين
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
نظريههاي طرحشده در کيهانشناسي نوين، ازجمله مسائل مهم در رابطه علم و دين و فلسفه است. برخلاف مدلهاي استاندارد مِهبانگ که به نظر شماري از انديشمندان توافق قابلملاحظهاي با عقايد پايه ديني مانند آفرينش الهي و حدوث زماني جهان دارد، شماري از مدلهاي کوانتومي آن دستاويزي براي مخالفت با خداگرايي و آفرينشباوري قرار گرفته است. از اينگونه است «مدل بيمرزي هاوکينگ ـ هارتل» که ميکوشد در عين پذيرش تناهي جهان؛ با نفي تكينگي آغازين و زمان صفر مطرح در مدل استاندارد، کرانمندي آن را نفي و به اين وسيله وجود خدا و نقش بيبديل او در آفرينش را مردود اعلام کند. مقاله پيشرو بر آن است تا به روش کتابخانهاي ـ توصيفي نظريه يادشده را معرفي و سپس به روش عقلي ـ تحليلي، بهويژه با تکيه بر حکمت متعاليه، آن را مورد سنجش قرار داده، مباني و نتايج فلسفي و الهياتياش را آشکار سازد. ماحصل تحقيق اين است که مدل يادشده فاقد استانداردهاي لازم علمي و پشتوانههاي تجربي و نظري است. افزون بر آن، بر فرض درستي اصل نظريه، بر هيچيک از نتايج فلسفي و الهياتي موردنظر هاوکينگ دلالت نداشته و برداشتهاي صورتگرفته، همه ناشي از ضعف بنمايههاي فلسفي و فاقد استواري لازم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اخبار منتقله در افتراقات کلامي درونشيعي؛ بررسي موردي انگارههاي سهوالنبي و تحريف قرآن
نویسنده:
حسين ستار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شايد عمده دليل در افتراقات کلامي مذاهب و يا اختلافات کلامي در يک مذهب، مستندات حديثي يا برداشتهاي متفاوت از احاديث توسط پيروان هر انديشه باشد. احاديث فراواني بهویژه در سدههاي اوليه از ساير فرق و مذاهب اسلامي به حوزه تشيع راه يافته است. پديده انتقال حديث در کنار محسنات و فوايد فراواني که به همراه داشته، موجب بروز پيامدهاي ناخوشايندي نيز در فرقه اماميه گرديده است. اين نوشتار درصدد است تا به يکي از عوارض سوء اين مهم بپردازد: ايجاد اختلافات کلامي. ازاينرو، با تمرکز بر دو گزاره «سهوالنبي» و روايات «تحريف قرآن» در آثار شيخ صدوق نشان خواهيم داد که آغازگر اختلافات بعدي و انديشههاي ناسازگار با اجماع شيعي در خصوص اعتقاد به سهو پيامبر توسط شيخ صدوق و انديشه ناسازوار تحريف قرآن توسط ديگران؛ راه يافتن اخبار اهلتسنن به دایره حديثي شيعه و استناد عالمان شيعي بدين احاديث و عدم توجه به ريشههاي حديثي منقولات کتب اوليه است. تعدد طرق و کثرت نقل و شروع اين روايات از اهلتسنن در مقايسه با منابع شيعي ازجمله قرائن بر صحت مدعاي اين نوشتار در اصالت سني بودن اين اخبار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و نقد راهحلهاي غزالي در مسئله شرور
نویسنده:
اكرم خليلي نوشآبادي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از مهمترين مسائل در فلسفه دين و کلام جديد مسئله «شر» است که توجه جدي متفکران در همه اديان و نحلهها را به خود جلب کرده است. اين مسئله در کلام اسلامي صورت ديگري پيدا ميکند و با عنوان «مسئله شرور» طرح ميشود. تا جهان ماده باقي است، جدال با شر هم ادامه دارد و باور ديني نسبت به صفات عدالت، حکمت و رحمانيت خداوند در معرض هجوم غيرمتدينان واقع ميشود، بدین روی مقاله حاضر میکوشد تا تقرير و تحليلي از پاسخهاي غزالي، عالم مسلمان اشعري که تلاش زيادي براي حل مسئله شرور نموده است، ارائه دهد. اين نوشتار به شيوه «کتابخانهاي»، آثار اين متکلم را بررسي کرد و ضمن تلاش براي فهم و ارائه پاسخهاي وي، به توصيف و تحليل رويکردها و مباني آنها پرداخته است. شش پاسخ از ميان آثار غزالي استخراج شد که از ميان آنها، برتري خيرات نسبت به شرور، نظام احسن، شرور به مثابه عامل رشد و نظريه «جبران» قابل قبولتر بهنظر ميرسند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 247
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید