جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه متین
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 521
سال 1402
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 101
دوره 25 , شماره 100
سال 1401
دوره 24 , شماره 97
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
سال 1400
دوره 23 , شماره 93
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
سال 1399
دوره 22 , شماره 89
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
سال 1398
دوره 21 , شماره 85
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
سال 1397
دوره 20 , شماره 81
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
سال 1396
دوره 19 , شماره 77
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
سال 1395
دوره 19 , شماره 77
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
سال 1394
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 66
سال 1393
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 64
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
سال 1392
دوره 0 , شماره 61
دوره 0 , شماره 60
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
سال 1391
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1389
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 46
سال 1388
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
سال 1387
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
سال 1386
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 34
سال 1385
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
سال 1384
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
سال 1383
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1382
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1381
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1380
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1379
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 5
سال 1378
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1377
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
اصل عدم تذکیه با رویکردی بر آرای امام خمینی (س)
نویسنده:
سیدمحمد موسوی بجنوردی ، سعید نظری توکلی ، نگار علیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی «اصل عدم تذکیه» و دامنه جریان آن در انواع مختلف شبهه با محوریت آرای امام خمینی نگاشته شده و در هر مورد پس از نقد و بررسی نظرات علما، نظر نهایی امام خمینی ارائهشده است، روش بهکاررفته در آن کتابخانهای و رایانهای بوده و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ازنظر امام خمینی در شقوق مطروحه در شبهات حکمیه، به دلیل اشکالات عدم جریان استصحاب عدم ازلی و تعدد موضوع در قضایای متیقنه و مشکوکه و اشکال اصل مثبت بودن در برخی شقوق، «اصل عدم تذکیه» جاری نمیشود و در شبهات موضوعیه با چشمپوشی از اشکالات مطروحه در شبهات حکمیه –که ایشان معتقدند در اینجا نیز مطرح است- در موردی که گوشت یا جلد مطروحهای یافت شود، اصل عدم تذکیه جاری و در سایر شقوقِ شبهات موضوعیه نمیتوان حکم به عدم تذکیه نمود و در جلود و گوشتهایی که از سرزمینهای دیگر وارد میشود، اصاله الحلیه و اصاله الطهاره بدون معارض جریان مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی انسانشناسی جنایی از منظر بزهدیده شناسی اولیه درکیفر قصاص با تکیهبر اندیشههای امام خمینی (س)
نویسنده:
مجید آقایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
هدف از پژوهش تحلیلی-توصیفی حاضر تبیین انسان شناختی-جنایی در حوزه بزهدیده شناسی اولیه در کیفر قصاص با تأکید بر آرای امام خمینی است. این مقاله تمسک به نظریات انتخاب عقلانی و نظریه شتاب دهندگی بزه دیدگی و قاعده اقدام و تحریککنندگی و اقوی بودن سبب از مباشر با ویژگیهای خاص احکام تعبدی، بزه دیدگی بزه دیدگان منفعل و بیتقصیر و محرک را در آرای امام خمینی تبیین مینماید. بزه دیدگی در قصاص بسته به اباحه فعل جانی و هدر بودن خون مقتول و مهدورالدم بودن اعم از مطلق یا نسبی نظیر دفاع مشروع و قتل همسر در فراش اجنبی و یا رابطه ابوت و بنوت، رضایت بزهدیده در قتل، عدمتساوی بزهکار و بزهدیده در عقل و دین در بزه دیدگی مؤثر است. تفاوت انسانشناسی جنایی اگوست کنت با نظرات الهی فقه امامیه و اسلام که در آرای امام منعکس گردیده، در جبر و تجربهگرایی صرف و تکبعدی قلمداد کردن انسان توسط اگوست کنت و انسانشناسی دینی و جامعالعلوم دانستن قرآن و روایات، با راهنمایانانی مصون از خطا و اشتباه، در اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاههای آخوند خراسانی و امام خمینی (س) در مسئله طلب و اراده
نویسنده:
علیرضا هدائی، فاطمه سادات مرتضوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
اتحاد یا تغایر «طلب» و «اراده» از مباحث مورد اختلاف علمای اصول فقه است. منشأ این اختلاف به علم کلام و تفاوت دیدگاهها در صفت تکلم خدای متعال بازمیگردد. اشاعره در مورد تکلم خداوند به آموزه «کلام نفسی» اعتقاددارند و به همین دلیل «طلب» را مغایر با «اراده» میدانند. امامیه در این خصوص به دو گروه تقسیم میشوند؛ گروهی به دلیل ملازمهای که میان تغایر طلب و اراده و اعتقاد به کلام نفسی قائل شدند این دو مقوله را متحد میدانند و گروه دیگر این ملازمه را نپذیرفته و معتقدند میتوان در عین نپذیرفتن کلام نفسی قائل به تغایر طلب و اراده شد. آخوند خراسانی و امام خمینی هر دو به اتحاد طلب و اراده معتقد هستند؛ اما هریک رویکرد و تبیین متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی دیدگاههای آخوند خراسانی، بهعنوان اولین اصولیای که این بحث را مطرح کرده است و امام خمینی، بهعنوان شخصیتی پر ابتکار در اصول فقه معاصر، پرداخته و تفاوت این دو دیدگاه را تبیین می کند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«انسان» خاستگاه معرفتی مدارای عرفانی با تأکید بر اندیشههای امام خمینی (س)
نویسنده:
محمدرضا رجبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
امروزه مدارا علاوه بر یک الگوی اخلاقی، از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی است. بسیاری از فیلسوفان در کنار تاکید بر مناسبات فردی بهضرورت مدارای اجتماعی تأکیددارند. توصیه به این نوع از مدارا مولود کثرتگرایی مبتنی بر دیدگاه هایی چند در معرفتشناختی است. تمایز معرفتشناسی کانت میان نومن و فنومن از آن جمله است ،نظریه ای که توسط جان هیک تعمیم ودر کنار مفاهیم و مبانی دیگر در حالی که آن را منتسب به عارفان مسلمان می دانست، به عرصه معرفت دینی و مسئله نجات کشاند تا درنهایت دلیلی برای توصیه به مدارای اجتماعی-سیاسی باشد. پژوهش پیش رو می کوشد پس از نقل و نقد نظریه و انتساب هیک ، مبنایی جایگزین برای کثرتگرایی معرفی کند. بر اساس این مدل پیشنهادی برگرفته از عرفان با تأکید بر نظرات امام خمینی «انسان» بهعنوان برترین مظهر ، خاستگاه«مدارا» است و مدارا نه محصول کثرتگرایی بلکه مولود انسانشناسی متعالی است. برآیند این مدل تمایز میان عقاید و باورها از یکسو و صاحبان آن از سوی دیگر است و میتوان در همان حال که شخص را نسبت به باورها و رویه ها منتقد باقی گذارد، در برابر دارندگان یا عاملان آن روادار نگاه داشت و به نتایج غیرمنطقی کثرتگرایان و یا تعصب خام انحصارگرایان نیز تن نداد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلّی حق در دعا از منظر محییالدین ابنعربی و امام خمینی(ره)
نویسنده:
محمد رودگر، طاهره میرزایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
صوفیه تا پیش از ابنعربی تجلّی را غالباً به معنای مطرح در عرفان عملی (تجلی شهودی) به کار میبردند. نظریة تجلی حق در عرفان نظری محییالدین و شارحان وی مطرح شده؛ اما به تجلی حق در دعا که بیشتر مربوط به ساحت عبادی عرفان عملی است، کمتر توجه شده است. نظریه تجلی حق در عرفان نظری در ظهور مظاهر از مبدأ خلقت یعنی باریتعالی است و بازگشت همین نمودها به خود حضرت حق که در دو قوس صعود و نزول صورت میپذیرد. در عرفان عملی، تجلی را شهودی دانسته و آن را تابش نور حق بر دل سالک خواندهاند. جلوهگری نور الهی ناشی از حبّ پروردگار به بنده بوده، موجب رخداد کشف و شهود، و رشد و کمال و ترقی در قوس صعود میگردد. با توجه به جایگاه کاربردی تجلی حق در دعا در عرفان عملی به بررسی آرای عرفانی ابنعربی و امام خمینی در این باره پرداختهایم. سلوک عملی ابنعربی معرفتشناسانه است. امام خمینی دارای سلوکی است سائلانه و عارفانه؛ سلوکی مبتنی بر دعا و مسئلت در سیرة امامان معصوم (ع) و نیز معرفت در مکتب ابنعربی. این پژوهش تلاشی در تبیین شباهتها و تفاوتها و چگونگی اندیشهها و سلوک عرفان عملی این دو شخصیت تأثیرگذار، در موضوع تجلی حق در دعاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تولد فقهی جدید در پرتو وسعت قاعده لا ضرر (کاوشی در نظریات شیخ انصاری و امام خمینی (س))
نویسنده:
سیدمحمد موسوی بجنوردی ، اشرف نایب زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
یکی از قواعد فقهی فراگیر که در بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی بدان استناد میشود، قاعده لا ضرر است. بهرغم اتفاقنظر فقهای شیعه و سنی در کلیت و مبنای قاعده لا ضرر، فقها در برداشت از احادیثی که در این باب واردشده، اختلافنظر دارند. مبنای این پژوهش بررسی و مداقه در نظرات شیخ انصاری، بنیانگذار مکتب نفی و امام خمینی، بنیانگذار مکتب نهی، است. در این تحقیق پس از تبیین و تحلیل این دو نظریه، به نتایج حاصل از هر نظریه و کاربرد آنها در احکام شرع پرداختهشده است. ازنظر شیخ انصاری و بیشتر فقیهان حکمى که از عمل به آن ضـررى بر بندگان وارد آید در اسلام وضع نشده است. امام خمینی از فقیهان معاصر از زوایای گوناگون به این قاعده پرداخته و دیدگاه نو و تازهای ارائه نموده است. درصورتیکه دیدگاه ایشان را بپذیریم، قاعده لا ضرر دیگر بهعنوان یک قاعده فقهی مطرح نیست؛ بلکه حکم حکومتی و سیاسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تأثیر عملکرد ستادهای مبارزه با گرانفروشی در تسریع فرآیند سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی
نویسنده:
حسین مفتخری ، میر هادی حسینی ، سعید لیلاز ، غلامعلی رموی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اجرای برنامۀ پنجم عمرانی پهلوی دوم، موجب گردید تا حوزههای مختلف اقتصادی با تکانهای شدیدی مواجه شوند این موضوع در سطح بازار با گرانی کالاها و مایحتاج مردم همراه شد؛ حکومت بهمنظور کنترل اوضاع سیاستهای نظارتی و حمایتی را اجرا نمود. یکی از این سیاستها شکلگیری و فعالیت ستادهای مبارزه با گرانفروشی بود. نتیجه منفی عملکرد، این ستادها و آثار مترتب بر آن موجب گردید تا زمینۀ تقابل بیشازپیش حکومت با بازاریان فراهم گردد؛ بهنحویکه می توان این مدعای مهم را مطرح کرد که اجرای طرح مبارزه با گرانفروشی و نارضایتی و تقابل میان اصناف و حکومت بهعنوان یک عامل پیش برنده زمینه تسریع فرآیند سقوط حکومت پهلوی را فراهم نمود. بهمنظور اثبات این مدعا تلاش گردید با شیوه تبیینی و توصیفی بر اساس اسناد و منابع ضمن بررسی علل و عوامل شکلگیری ستادهای مبارزه با گرانفروشی به نقش آنها در توسعۀ نارضایتی اصناف از حکومت پهلوی پرداخته شود. به همین دلیل ابتدا رابطۀ دولت و بازار و تحولات آن موردتوجه قرار گرفت سپس ضمن بررسی روند تحولات اقتصادی ایران آثار و نتایج آن بر اقتصاد بازار بهعنوان زمینههای اصلی موضوع موردتوجه و بررسی قرارگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دکترین«حق داشتن» در برابر«حق بودن» با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
نویسنده:
عبدالعلی توجهی ، زهرا سمیعی زفرقندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
از موضوعات مهم و کاربردی مباحث حقوقی، تبیین حق یا حکم بودن موضوع است که بهموجب آن، آثار و لوازمی بر آن مترتب میگردد. تبیین معناشناختی حق از بایستههایی است که پایه و اساس فلسفه علوم مختلف می باشد. بررسی سخنان امام خمینی نشان میدهد که دایره و حدود حق بسیار وسیع و گسترده است که مهمترین آنها حقوق طبیعی انسان ازجمله داشتن حق حیات و حق آزادی هستند. در نظامهای حقوقی، «حق داشتن» بهعنوان دکترین حقوقی در مقابل حق بودن، به بهرهمندی صاحب حق اشاره دارد. درصورتیکه حق داشتن ثابت شود، می توان اختیاراتی را برای صاحبان حق برشمرد. در عالم هستی، موجودات به اعتبار ثبوتشان از حقوق مختلفی برخوردار می گردند و متلازم با آن تکالیفی بر عهده آنها یا دیگران بار خواهد شد؛ اما بحث از تلازم موردتوافق همگان نبوده و این امر در بحث ضمانت اجرای حقوق افراد و جامعه تأثیرگذار خواهد بود. در تبیین اینکه حق به چه معناست، نظرات متفاوتی مطرح است، لکن معنایی که متضمن تلازم حق و تکلیف باشد و دایره وسعت حق مداری مفرط افراد را کاهش دهد، با منشأ و خاستگاه حق که همان عدالت است، سنخیت بیشتری خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین امام خمینی(س) از تکامل نفس گنهکاران بر مبنای حکمت متعالیه
نویسنده:
فاطمه علی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
بر اساس مبانی فلسفی صدرایی در فرآیند استکمال نفس به دلیل حرکت جوهری همه انسانها مسیر تکامل را طی مینمایند، درحالیکه مطابق آیات قرآن کریم همۀ انسانها نمی توانند سیر تکامل را طی نموده و به کمال برسند و درنتیجه به دلیل گنهکار بودن پس از مرگ نهتنها به سعادت و کمال مطلوب نمیرسند بلکه از مقام انسانیت سقوط می کنند و با وجود طی نمودن سیر تکاملی دچار تنزل می گردند و از نعمات الهی محروم میشوند. لذا سخن فلاسفه متعالیه با تناقضاتی مواجه میشود که پاسخ آن را در تبیین امام خمینی مییابیم. ایشان بر اساس حکمت متعالیه با تفکیک مسئله تجرد از سعادت و شقاوت، انسان را موجودی مختار میداند که سعادت و شقاوت خود را آزادانه انتخاب میکند، ولی مسئله تجرد طی یک جریان غیر اختیاری است. لذا دو نوع تکامل برای انسان وجود دارد که تکامل از نوع تجرد شامل گنهکاران نیز میشود. به لحاظ نظری، انسان مانند سایر موجودات این جهان دارای حرکت جوهری است و بههرحال همه مراحل تجرد را طی میکند، با این تفاوت که انسان با آگاهی و انتخاب خود می تواند در این سیر تکاملی به کسب فضایل بپردازد و یا غفلت نموده و دچار خسران گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طمأنینه در نگاه عرفانی امام خمینی(س)
نویسنده:
عادل مقدادیان ، مسعود صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
طمأنینه در عرفان امام خمینی بهعنوان مقامی پیش از مرتبۀ مشاهده مطرحشده است. امام ضمن بیان بسترهای شکلگیری طمأنینه، آثار طمأنینه را نیز بیان کردهاند و سخن از فواید طمأنینه نیز گفتهاند؛ امّا در این مقاله ضمن توضیح مفهوم طمأنینه از نگاه امام و آثار و فواید آن، به بررسی دو نکته بدیع «مفهوم طمأنینه محض» و «طمأنینه اجتماعی» در عرفان ایشان میپردازیم. بیشک تبیین عرفانی مقام طمأنینه، بر اساس مبانی نظری فردی که در اوج تکانههای حکومتداری و سیاست ورزی، مدعی داشتن «قلبی آرام و روحی مطمئن» است، روشنگر یک راهبرد در سیر و سلوک عملی نیز خواهد بود. این پژوهش از منابع کتابخانهای و به روش تحلیلی انجامشده است و در پی اثبات فرضیه اعتقاد امام به حالات نفسانی محض و وجود عنصری با عنوان طمأنینه اجتماعی در عرفان امام بهعنوان موضوعی نوآورانه در عرفان اسلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 521
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید