جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز)
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 697
سال 1403
دوره 18 , شماره 46
سال 1402
دوره 17 , شماره 45
دوره 17 , شماره 44
دوره 17 , شماره 43
دوره 17 , شماره 42
سال 1401
دوره 16 , شماره 41
دوره 16 , شماره 40
دوره 16 , شماره 39
دوره 16 , شماره 38
سال 1400
دوره 15 , شماره 37
دوره 15 , شماره 36
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
سال 1399
دوره 14 , شماره 33
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
سال 1398
دوره 13 , شماره 29
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
سال 1397
دوره 12 , شماره 25
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1396
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1395
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
دوره 0 , شماره 0
سال 1394
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1393
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1392
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1391
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1389
دوره 4 , شماره 219
دوره 4 , شماره 216
سال 1388
دوره 3 , شماره 214
دوره 3 , شماره 210
سال 1387
دوره 2 , شماره 205
دوره 2 , شماره 203
سال 1386
دوره 1 , شماره 202
دوره 1 , شماره 199
عنوان :
The Problem of Certainty in Religion and Science: Two Critically Rational Solutions to the Feynman Dilemma
نویسنده:
Shuja Zaidi
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 352 تا 373
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Is it more reasonable for a Critical Rationalist to be non-Religious? Belief and Unbelief in a Post-secular Era
نویسنده:
علی پایا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 332 تا 351
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی پژوهشهای کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی
نویسنده:
بهنام رسولی ، حمید احمدی هدایت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر واکاوی پژوهشهای کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شدهاست. با ابتناء بر مهمترین مفاهیم پساپدیدارشناسی، مقالات کابرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری بین سالهای 2017 تا 2022 مورد واکاوی قرار گرفت. یافتههای پژوهش در زمینه میانجیگری واقعیت مجازی در رابطه با یادگیرنده و محیط یادگیری نشان داد که از بین روابط توصیف شده در پساپدیدارشناسی، بیشترین آن به رابطه زمینهای و غوطهوریاختصاص دارد و رابطه هرمنوتیک، بدنمندی و غیریت در رتبههای بعدی قرار دارند. در زمینه کابردهای چندگانه فناوری واقعیت مجازی به ترتیب تدریس، تعامل، ارزشیابی و ایجاد انگیزه در پژوهشهای انجام شده مورد توجه بوده است. در زمینه ساختارهای افزایشی فناوری (آنچه فناوری به ما میدهد) میتوان به تعامل و غوطهوری، ایجاد انگیزه، یادگیری عمیق و مشارکت، در پژوهشها غالب بودند و در زمینه ساختارهای کاهشی فناوری (آنچه فناوری از ما میگیرد) در پژوهشها مواردی همچون هزینه بالا، واقعیت ناکافی، ارتباطات انسانی، بار شناختی بالا و ضرر و زیان برای سلامتی انسان مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت پیشنهاد شد؛ تا نحوه دگرگونی تجربه و ادراک فراگیران در زمان کابرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد تا ابعاد و زوایای پنهان فناوری برای سیاستگذاران و طراحان فناوری آموزشی هویدا شود. از طرف دیگر میتوان گفت که نتایج این عمل میتواند به بهبود کیفیت یادگیری مبتنی بر فناوری کمک نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 74 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضع مکتب رواقی در خصوص «مرگ»
نویسنده:
حسن فتحی ، مریم شاهمرادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مکتب رواقی در میان مکاتب دورۀ یونانیمآبی از جایگاه برجستهای برخوردار بوده و به مدتِ بیش از پانصد سال ذیل همین عنوان در حیات یونانی و رومی تأثیرگذار بوده است. در میان آموزههای این مکتب آموزۀ موسوم به «صیانت ذات» به عنوان اوّلین حُکم طبیعتِ هر موجودی، مورد تأکید ویژه قرار گرفته است: اساسیترین غریزه و میل هر موجود زندهای این است که با هماهنگی با طبیعت در مسیر حفظ خویشتن قدم بردارد. بر همین اساس، حیات فضیلتمندانه برای آدمی همانا «زیستن بر وفق طبیعت» است. از سوی دیگر، اقدام به کاری که دست کم در نگاه عُرفی میتوان آن را خودکشی نامید در میان فیلسوفان رواقی امری رایج بوده است، تعداد معتنابهی از آنها با اراده و اقدام خویش به حیات خود پایان دادهاند. آیا گام برداشتن در مسیر مرگ خویش با آموزۀ صیانت ذات منافات ندارد؟ رواقیها در عین حال که سعی میکنند از ثنویت افلاطونی محسوس و معقول احتراز جویند حقیقت آدمی و بلکه حقیقتِ طبیعت را همان عقل (لوگوس) میشمارند و به بقای عقل آدمی معتقدند. آنها هر گونه اقدام به خودکشی را که ریشه در عواطف و انفعالات داشته باشد محکوم میکنند، چنانکه هر گونه کوشش انفعالآمیز برای حفظ جان به هر قیمتی را نیز محکوم میکنند. در نظر رواقیها مرگِ حکیمِ آرمانی عین انطباق با طبیعت و با عقل است، اعم از اینکه بهاصطلاح بهنحو طبیعی رخ دهد یا با ارادۀ خودش؛ چراکه برای چنین فردی اراده و طبیعت و عقل بر یکدیگر منطبقاند؛ اما ازآنجاکه آنها هیچکس، حتی رهبرانشان، را مصداق حکیم مطلق نشمردهاند، در واقع هیچگونه اقدام به خودکشی را نمیتوان مورد تأیید کامل آنها شمرد. از سوی دیگر، آمادگی برای مرگ در مکتب رواقی را باید از عناصر قوامبخشِ حیات آرام و پویای فردی و مدنیِ مورد توصیۀ آنها شمرد: آرام از حیث روحی و پویا از حیث عملی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 312
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آگامبن و تحلیل ساختار قدرت
نویسنده:
آزاد چیره ، محمود صوفیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در سنت فلسفه سیاسی غرب، دو دیدگاه عام درباره ماهیت قدرت وجود دارد، که میتوان آنها را رویکردهای استعلایی و درونماندگار نامید. حاکمیت یا قدرت استعلایی، از بالا اعمال میشود و نوعی هستی و واقعیت جوهری برای قدرت قائل است که منشأ مشروعیت میباشد. حکومتمندی یا قدرت درونماندگار، از پایین و در سطح خرد ساختارهای اجتماعی و سیاسی اعمال میشود و هر نوع خاستگاه استعلایی برای قدرت را رد میکند. از لحاظ تاریخی، هابز نماینده اصلی رویکرد اول و فوکو نماینده رویکرد دوم به قدرت هستند. به نظر آگامبن، هردوی این رویکردها ناقص و تکبعدی میباشند و توان ارائه یک نظریه منسجم درباره قدرت را ندارند. نقدهای جدی فوکو به مدل حاکمیت، راه را برای تحلیل زیست_سیاسی قدرت که در سطح خرد اعمال میشود باز کرد، ولی فوکو در نشان دادن نحوه پیوند میان مدلهای متفاوت قدرت و ارائه نظریهای منسجم و واحد از قدرت شکست میخورد. آگامبن سعی در پیوند دادن دوباره این سطوح در یک نظریه عام دارد. در این مقاله، میخواهیم نشان دهیم که به باور آگامبن، اول اینکه ابعاد استعلایی و درونماندگار، یا همان سطوح خرد و کلان قدرت، دو قطب مکمل یک ساختار واحد هستند و هر نظریهای عام درباره قدرت باید درهمتنیدگی و نسبت این دو بعد را بررسی کند. دوم اینکه، نشان دهیم چگونه آگامبن ریشه این ساختار دوبعدی قدرت را در الهیات مسیحی میجوید و پارادایمهای الهیات سیاسی و الهیات اقتصادی را به ترتیب، ریشه نظریههای حاکمیت استعلایی و حکومتمندی درونماندگار میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 150 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سه مرتبه اضافه در علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
نویسنده:
مهدی سعادتمند ، علی بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
اهمیت شناخت نوع اضافه بین عالم و معلوم، تعیین جایگاه علم در رویکرد جهان شناختی و کارکرد معرفتشناسانه آن است. پرسش اینکه: با تغییر در مبانی فلسفی، نوع اضافه بین عالم و معلوم چه معنا و کارکردی مییابد؟ در نگاه ماهوی نوع این اضافه مقولی است که با فرض دوگانگی طرفین اضافه، سبب معضلاتی چون اعتباریت علم، تمایز عالم از معلوم و اشکالات وجود ذهنی میشود. در سیر دوم یعنی اصالت وجود با رویکرد تشکیکی، اضافه از نوع اشراقی است که در آن علمِ عالم، در رابطهای طولی و تشکیکی، علت ایجاد معلوم میگردد. رهاورد گذر از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی وجود هم، وحدت و بساطت عالم و اضافه قیومی او با شؤون و مظاهرش است. اضافه نیز بین وجود عالم و علم ذاتیاش تحقق مییابد. نتیجه اینکه، متناسب با سیرهای سهگانه، با عبور از کثرت به وحدت، تدریجاً اضافه جای خود را به عینیت عالم و معلوم میدهد تا اینکه در سیر سوم به حضور و شهود تام عالم از خویش در آینه ظهوراتش میانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 210 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه انسان در قوس نزول و صعود در «اثولوجیا»
نویسنده:
حسن عباسی حسین آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسش از حقیقت انسان چیست؟ و چه مؤلفههایی دارد؟ در اثولوجیا مطرح شده است و به آن پاسخ داده است. براین اساس در این پژوهش به دنبال آنیم جایگاه انسان در قوس نزول و قوس صعود را بررسی کنیم و به این پرسشها پاسخ دهیم انسان در قوس نزول و صعود چگونه مرتبهبندی میشود و در مرحلۀ قوس نزول چه مراتبی را طی میکند و چه راههایی برای بازگشت در قوس صعود مطرح میشود؟ اثولوجیا به دلیل اهمیتی که به نفس ناطقۀ انسان میدهد آنرا حقیقت انسان معرفی میکند و نیز مواجهۀ انسان عاقل و ناطق با هستی را در عالم مادی و نیز عالم عقول را بررسی میکند و هدف از پیدایش نفس در عالم مادیات در چرخۀ قوس نزول و صعود را تبیین میکند. در قوس نزول سه مرتبۀ انسانِ عقلی، نفسی و حسی را مطرح میکند و راههایی ازجمله مراقبه و کوشش نفسانی برای تصفیۀ درون برای بازگشت به موطن اصلی معرفی میکند. قوس نزول به نظام فیض و افاضات از بالا به پایین نظر دارد که نفس مرتبهای از مراتب آن است و راه بازگشت و صعود را در پیش میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 259 تا 276
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت خیال و والا در زیباشناسی کانت
نویسنده:
هادی سالاری ، علی سلمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم والا دارای سابقه طولانی است که معمولا به یونان باز میگردد؛ اما برخی اندیشمندان و فیلسوفان دوران جدید چالشی به وجود آوردند که والا را ذیل مباحث زیباشناسی قرار دهند. کانت نیز ناظر به فلسفه خود والا را ذیل مباحث زیباشناسی مورد بحث قرار میدهد. در بحث والا خیال از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای فهم آن در فلسفه کانت میبایست به پیشینه آن توجه کرد؛ پیشینهای که نشان میدهد در اندیشه کانت خیال بحث پیچیدهای است. در نقد نخست خیال در مشارکت فاهمه و حس عمل میکند و نتیجه آن در تفاسیر رایج سبب معرفت و عینیت در فلسفه کانت میگردد؛ اما خیال در نقد قوه حکم عملکردی آزاد دارد و در حکم ذوقی در هماهنگی آزاد با فاهمه است؛ اما در والا خیال در نسبت با عقل قرار دارد. در اینجا احساس والا به احساس اخلاقی شباهت دارد؛ از این منظر سبب آشکار شدن وحدتی میشود که انسان را در یک تعین کلی نشان میدهد و از این جهت طبیعت چونان نمایش امر فوق محسوس فهمیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 190 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم
نویسنده:
حجت اله سلطانی فر ، رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئلهای برای اندیشهورزیهای فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بیمعنایی همهچیز» میخواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطونگرایی و اخلاق مسیحی را مهمترین عوامل ظهور آن میدانست. در نهایت هم با خلق «ابرانسان» و بر بستر همان «متافیزیک انسانگرایانه» بهدنبال عبور از نیهیلیسم بود؛ اما هایدگر «نیهیلیسم» را نه در مرتبه ارزشها، بلکه از حیثی وجودشناسانه بررسی میکرد. او با نقد کلیت اندیشه متافیزیکی غرب، «متافیزیک» را حاکی از نوعی نسبت با هستی میدانست که در آن، خودِ هستی در پس پردهای از حجابها به مغاک فراموشی و غفلت فرو میغلتد. او در تبیینی هستیشناسانه، «نیهیلیسم» را معادل همین «غفلت و فراموشی وجود» دانسته و بر همین اساس، «تاریخ اندیشه غرب» را «تاریخ بسط نیهیلیسم» معرفی میکند. از اینمنظر، با کمال متافیزیک، ظهورات متکاملتری از نیهیلیسم هم تحقق مییابد. تا آنجا که امروز، در «گشتل تکنولوژی» که شکل نهایی متافیزیک است، «نیهیلیسم تکنولوژیک»، با نفی کامل هستی، جهان و انسان را در قالبی نیهیلیستی و صرفا در هیات منبع و موجودی، تعین بخشیده است. از نظر هایدگر در مواجهه با این وضعیت ما دو راه بیشتر نداریم، یا تندادن به نابودی کامل و یا یافتن راهی جهت فراروی از آن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 227 تا 245
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تبیین «نیچۀ هایدگر» از دیدگاه جیانی واتیمو
نویسنده:
حسن غیبی پور ، علی کرباسی زاده ، محمد جواد صافیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از آنجا که تفسیر واتیمو از نیچه مستلزم بررسی دیدگاه هایدگر و دیلتای، به عنوان نقاط اصلی مورد نظر وی است، از اینرو، در این مقاله در نظر داریم نخست، اشارهای به تفسیر هایدگر از نیچه، بهعنوان آخرین فیلسوف متافیزیک غرب داشته باشیم، که در آن هایدگر برای توجیه هدف خود؛ که ارزیابی مجدد تاریخ و تجربۀ غرب است، به تفسیر نیچه میپردازد. سپس به صورت مختصر، به تفسیر دیلتای از نیچه، بهعنوان فیلسوف حیات، میپردازیم، که در آن بیشتر به نزدیکی تفکر هایدگر و نیچه تاکید شده است. در پایان، با تبیینِ تفسیر واتیمو از نیچۀ هایدگر، نشان میدهیم که وی برخلاف نظر هایدگر، با بررسی تفسیر نیستانگاری مدرنِ نیچه و ارتباط آن با نیستانگاری پستمدرن، وی را نخستین فیلسوف پستمدرن میخواند و نشان میدهد که این نیچه است که باید به عنوان نخستین فیلسوف پستمدرن خوانده شود نه هایدگر، و علت این برداشتها و تفسیرهای متفاوتی که از نیچه ارائه شده، خود بیانگر موقعیت حساس فلسفۀ نیچه در پایان متافیزیک است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 277 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 697
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید