جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تحقيقات علوم قرآن و حديث
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 263
سال 1403
دوره 21 , شماره 1
سال 1402
دوره 20 , شماره 4
دوره 20 , شماره 3
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1401
دوره 19 , شماره 4
دوره 19 , شماره 3
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1400
دوره 18 , شماره 4
دوره 18 , شماره 3
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1399
دوره 17 , شماره 4
دوره 17 , شماره 3
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1398
دوره 16 , شماره 4
دوره 16 , شماره 3
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1397
دوره 15 , شماره 4
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1396
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 15 , شماره 1
دوره 13 , شماره 4
دوره 13 , شماره 3
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1394
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1 (پياپي 25)
دوره 11 , شماره 4
سال 1393
دوره 11 , شماره 4 (پياپي 24)
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 10 , شماره 1
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1390
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1389
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1 (پياپي 13)
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 (پياپي 12)
دوره 6 , شماره 1 (پياپي 11)
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 (پياپي 10)
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 (پياپي 8)
دوره 4 , شماره 1 (پياپي 7)
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 (پياپي 6)
دوره 3 , شماره 1
سال 1384
دوره 2 , شماره 2
سال 1383
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
روایات نهی از معاشرت با قومیت های خاص؛ در ترازوی نقد سندی و دلالی
نویسنده:
علی محمدیان ، مرتضی کشاورزی ولدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله پژوهش حاضر بررسی و مطالعه انتقادی روایاتی است که مفاد آنها پرهیز از معاشرت با پارهای از قومیتها و نژادهای خاص میباشد. این سنخ از اخبار که در میراث روایی امامیه نیز وارد شده، موجب پدیدار شدن برخی چالشها و پرسشها بوده است. لذا نیک پیداست که ضرورت اتخاذ موضع صحیح در مسئله و تبیین رویکرد شریعت در این زمینه، از اهمیت شایانی برخوردار است. جستار حاضر در پژوهشی توصیفی-تحلیلی، ابتدا روایات مزبور را از خلال جوامع حدیثی امامیه استخراج نموده و پس از تبیین آنها، از دو ناحیه سند و دلالت، آنها را در سنجه تحلیل افکنده است. برآیند پژوهش بیانگر آن است که غالب این روایات به ضعف سندی مبتلا بوده و در زمره اخبار آحاد محسوب میشوند. از حیث دلالت نیز عرضه چنین روایاتی به کتاب، سنت، عقل و اخلاق، حکایت از نااستواری مضامین موجود در آنها دارد. لذا نگارنده دو نحوه مواجهه با این اخبار پیشنهاد میدهد: 1- توجیه و تأویل پارهای از این اخبار در پرتو ارائه تفسیری متکی و متصل به زمان و مکان؛ 2- رها کردن پارهای دیگر از این اخبار که با قطعیات دینی در تنافی آشکار قرار میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهای نوین در شناخت طبقه راویان
نویسنده:
محمد لطفی پور ، سید علیرضا حسینی شیرازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادیترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دستیابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیتهای حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علمآموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوختهها بهنسلهای پسین) میباشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راهکارهای گوناگون بهره میجویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیانگر آن است که این راهکارها، نمیتواند تمام چالشهای فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخگو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راهکار نوین طبقهشناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالشهای باقیمانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راهکارها در گشودن چالشهای طبقهشناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیمبنهاشم، محمدبنعیسیبنعبید و محمدبناحمدبنیحیی، به نمایش گذاشتهشدهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری تاریخی، تطبیقی و عقلانی پیرامون آیه ی« وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی» در سنت اسلامی و عهد عتیق
نویسنده:
محمد علی همتی ، سید سعید میری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
درک ماهیت لکنت زبانی موسی(ع) می تواند گرهگشای برخی شبهات کلامی گردد که ناظر به غیرمعقول بودن نقص جسمانی، بهویژه معیوب بودن زبان رسول الهی است. هدف، درک حقیقت لکنت زبانی منتسب به این پیامبر الهی است؛ بر اساس تلقی لغویون، مفسران و ودانشمندان و درک دیرپای موجود در سنت اسلامی از آیه 27 سوره طه «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی» و نیز برخی اشارات قرآنی و روایی دیگر، منظور از «عقدة» لکنت ظاهری و عضوی ایشان می باشد. گام بعدی تطبیق نظریه مختار از متون اسلامی بر تصریحات و اشارات عهد عتیق با رویکردی زبانشناسانه به این مسئله است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با رویکردی تطبیقی است. از نتایج این پژوهش آن است که: «لکنت به معنای عدم فصاحت، بلاغت و رسائی سخن به عللی ازجمله:کاستی اعتماد به نفس ناشی از قتل قبطی و تنگی سینه موسی(ع)، نظر راجح بوده و دیدگاه مألوف و شایع پیشین، یعنی نقص عضو، در معرض تردید و انکار قرار دارد. «عقدة»، در واقع دغدغهای بوده که موسی(ع) به هنگام بعثت خواستار برطرف شدن آن از خداوند سبحان شده بود و خداوند نیز با انتصاب هارون(ع) به وزارت ایشان، دعایش را مستجاب و آن مانع را برطرف ساخت. جالب آن که آموزههای عهد عتیق نیز با دلالت زبان شناسانه و نیز معناگرایانه با صراحت بیشتری مؤید و گویای همین رأی اخیر می باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 166 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی تطبیقی آرای علامه طباطبایی و علامه فضلالله در تفسیرآیه:«زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ»
نویسنده:
رحمان عشریه ، ابوالفضل صادقی ، حامد عشریه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از جمله عناوینی که از دیرباز در قرآن کریم، به معرکه آرای گوناگون مفسّران کشیده شده، تبیین هویت فاعل زینتگری در آیه چهارده سوره آلعمران است که در آن، از موضوعِ تزیین شهوات و محبّت مردم نسبت به زنان، فرزندان، اموال، اسبان، چهارپایان و زراعت، سخن به میان آمده است. در تبیین ماهیت فاعل تزیین، دو احتمالِ «خدا» و «شیطان»(یا «نفس امّاره») مطرح شده است. علامه طباطبایی ذیل آیه، با بررسی آیات مشابه و تبیین آرای مفسّران پیشین، فاعل زینتگری را شیطان میداند. پس از ایشان علامه فضلالله، ضمن نقد آراء علامه، فاعل زینتگری را خدا دانسته است. علیرغم انجام پژوهشهایی با موضوع تطبیق آرای دو مفسّر یاد شده، تاکنون پژوهشی پیرامون اختلاف فوق، انجام نشده است؛ از این رو، مقاله حاضر ابتدا با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین نظر علامه طباطبایی ذیل آیه و تطبیق نظر تفسیری ایشان با نظر علامه فضلالله پرداخته و در ادامه، با نقد و بررسی ادلّه طرفین، این نتیجه برای نگارنده حاصل شد که نقدهای علامه فضلالله به علامه طباطبایی، ذیل آیه مورد بحث، وارد نبوده و دیدگاه علامه طباطبایی، به صواب نزدیکتر است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول بیان معارف توحیدی در قرآن
نویسنده:
حامد دژآباد ، محمد احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیات توحیدی قرآن از جنبههای مختلفی قابل بررسی است. یکی از این جنبهها نحوه مواجهه قرآن با مخاطبان خود در مسئله توحید است. قرآن برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود در معارف توحیدی و ایجاد زمینه برای پذیرش این معارف، اصول خاصی را مطرح نموده است. با بررسی و استقراء آیاتی که حول مسئله توحید در قرآن کریم بیان شده است میتوان همه آنها را ذیل سه اصل کلی قرار داد: اصل توصیف حقایق، اصل تنبّه بر آیات الهی، اصل رجوع به فطرت. قرآن در اصل توصیف حقایق به جای استدلال بر معارف توحیدی و پاسخ به شبهات مربوط به آنها، به توصیف معارف و آثار و کارکردهای آنها پرداخته میشود. در اصل تنبّه برآیات الهی، با بیان پدیدههای آفاقی و انفسی و تنبّه بر نظم، غایتمندی، فقر و نیاز ذاتی آنها، انسان را به تدبّر در این پدیدهها دعوت میکند. در اصل رجوع به فطرت نیز، با هدف بیدار نمودن فطرت الهی بشر، او را متوجه این سرشت الهی میکند تا آثار پروردگارش را در عالَم و درون خود بیابد. در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر آیات قرآن، اصول سه گانه مذکور بررسی و تحلیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل کارکرد عناصر داستانی در متون روایی (مطالعه موردی مکالمات حسنیه)
نویسنده:
سیدمحمدرضا حسینی نیا ، کیومرث رجبی ، فرشاد شهبازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ادبیات و به خصوص ادبیات داستانی، ابزاری است که از دیرباز به عنوان بستری برای انتقال اندوختههای فکری، فرهنگی و عقیدتی ادیان و تمدنهای مختلف بشری استفاده شده است. از سوی دیگر در قرن اخیر و به موازات پیشرفت علوم بشری، تلاشهای بسیاری از سوی اندیشمندان مسلمان برای بهرمندی هرچه بیشتر از منابع حدیثی در حوزههایی مانند طب، اقتصاد، روانشناسی و.. صورت پذیرفته است. در این بین موضوعاتی مانند داستان کوتاه و رمان با توجه به ماهیت مدرنی که دارند در نگاه ابتدایی مباحثی غریبه با متون حدیثی به نظر میرسند؛ حال آنکه نوشتههایی را میتوان یافت که ضمن دارا بودن وجه حدیثی و روایی، در قالبی داستان محور و رمان گونه ارائه شدهاند. رساله موسوم به مکالمات حسنیه از جمله این نوشتهها است. در نوشتار پیشرو که با روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای سامان پذیرفته، در پی پاسخ این پرسش است که: ابعاد و شئون تعامل عناصر داستانی و دادههای روایی موجود در مکالمات حسنیه، در چه گسترهای قابل توصیف است؟ در این مسیر ضمن برشمردن جنبههای فنی حوزه داستاننویسی مدرن در این متن، میزان گسترش مفاهیم روایی موجود در این نوشته، در پرتو جلوههای هنری وابسطه به دانش داستانویسی، ارزیابی شده است که این مهم در نوع خود میتواند جهت بازتولید ادبی و هنری چنین نوشتهایی، به صاحبان ذوق و اصحاب قلم راهکاری ارئه کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی در سیر تطور آیات مستثنا (براساس مطالعۀ تفاسیر روایی قرن دوم تا نهم)
نویسنده:
زهرا کلباسی ، امیر احمدنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیات مستثنا، آیاتی است که برخلاف کلیت آیات یک سوره، در مکه یا مدینه نازل شده است. براساس تحقیق پیش رو، شمارآیات مستثنا در روایات از قرن دوم تا نهم سیر صعودی داشته؛ تا جایی که سیوطی 90روایت دربارۀ این قسم از آیات نقل کرده است. این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته، در پی بررسی چگونگی شکلگیری و تطور کمّی و کیفی آیات مستثنا از منظر مفسران در طی شش قرن مزبور برآمده است. برحسب نقاط اشتراک و افتراق، رویکرد مفسران به آیات مستثنا را به سه دوره میتوان تقسیم کرد. در دورۀ نخست (قرون2-4) معمولاً مفسران آیات انگشت شماری را مستثنا نموده و در نقل این آیات از راویان خود نام نبرده و به علت مستثنا شدن آیات هم اشارهای نکردهاند. در دورۀ دوم (قرون5-6) آیات بیشتری مستثنا شده و مفسران به نقل روایت در بیان مستثنا شدن آیات اهتمام فراوانی داشتهاند و بعضاً از چند راوی در گزارش مستثنا شدن آیات نام بردهاند. در این دوره علت مستثنا شدنِ میزان قابل توجهی از آیات در مقدمۀ سورهها بیان گردیده است. در دورۀ سوم (قرون7-9) حجم آیات مستثنا به اوج خود رسیده، از راویانِ جدیدی در نقل آیات مستثنا یاد شده و آیات مستثنای فراوانی به راویان مشهور نسبت داده شده است. در عین حال رویکرد انتقادی به اینگونه آیات نیز شکل گرفته و اندکی از این آیات توسط مفسران نقد شده است. از مکی بودن بسیاری از آیات مستثنا و نقل این آیات عموماً در مقدمۀ سورهها هم میتوان به عنوان نقاط اشتراک همۀ ادوار نام برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربست «دلالت زبانی» در فهم و تفسیر قرآن کریم؛ مطالعهی موردی: «مسئلهی اجمال قرآن»
نویسنده:
محمدتقی کبریت چی ، محمدرضا شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«اجمال»، مسئلهای پرسشبرانگیز در فهم و تفسیر قرآن کریم است و عدم شناخت صحیح آن موجب ورود ایرادهایی، مانند: ابهام ذاتی یا وقوع نقص در کلام خدا میشود؛ از اینرو، مطالعه و کاربست ابزارهای علمی مناسب بهمنظور بررسی این مسئله از اهمیتی ویژه برخوردار است. در مقالهی حاضر با بهرهگیری از «دلالت زبانی»، بهمثابهی رویکردی معناشناختی در فهم و تفسیر قرآن، بهمعرفی و تحلیل مسئلهی اجمال قرآن و نحوهی تبیین آیات پرداخته شده و یافتههای تحقیق، با مباحث متداول در علوم قرآن مقایسه شده است. این پژوهش نشان میدهد که: اجمال در قرآن مجید صرفاً بهمعنای موجز و فشردهبودن کلامالله موردقبول است؛ نه غیرواضح یا ناقصبودن آن در دلالت؛ چنانکه مخاطبان خاص هر دسته از آیات توانستهاند معنای موجز آن را در «کاربرد» یا فضای خطاب آیات کشف کنند؛ گرچه معنای چنین کلام فشردهای ممکن است برای مستمعان پسین یا غیرمخاطبان، مبهم، تردیدآمیز یا مشتبه جلوه نماید. شایستهی تأکید است که اجمال و فشردگی کلام در ساختار زبان، بیشتر بهسبب اتکاء آن بر بافت غیرزبانی (یعنی: موقعیت کلام و دانش زمینهای مخاطبان) ایجاد میشود و در مورد کلام خدا، تنها «عالمان قرآن» (ع) هستند که با دانش الهی خود میتوانند تمام آیات موجز و فشردهی قرآن را برای مستمعان و متعلمان، تفسیر و تبیین نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باز خوانی آیات تحدی با تأکید بر سیاق
نویسنده:
عاطفه زرسازان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کریم، معجزه پیامبر اسلام(ص) و تحدی به آن در آیات متعددی آمده است؛ لکن اندیشمندان در وجوه کیفی و کمی تحدی دچار اختلاف گشتهاند. پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش حکمت موجود در تفاوت مضمون آیات تحدی، با روش توصیفی – تحلیلی به نگارش درآمده است. بعد از نقل و تحلیل انگارههای موجود، با بازخوانی آیات تحدی و با تأکید بر سیاق که از ابزارهای شناختهشده درک معنا در فهم قرآن است، مشخص گردید: 1. در سوره اسراء تحدی صورت نگرفته است؛ 2. تحدی در سوره یونس با یک سوره از حیث تبیین مجملات کتب آسمانی دیگر است؛ 3. تحدی در سوره هود تکرار بدون اختلاف اخبار گذشتگان در سبکها و سور مختلف است ؛ 4. تحدی در سوره طور تکرار مطالبی است که تلاوت آن نه تنها ملالت نیاورده، بلکه هم سبب لرزش قلوب و هم آرامش دلهای اهل ایمان گردد؛ 5. تحدی در سوره بقره با سورهای است که در عین انزال تدریجی آن، مطالب آن مؤید یکدیگر و بدون هیچ تناقضی است؛ آن هم از فردی امی و بالآخره 6. تحدی در سوره قصص تحدی با کتابی مشتمل بر عقاید، احکام و اخلاقیاتی است که موجب هدایت بشر در دنیا و آخرت گردد. نظر مختار افزون بر آنکه با سیاق آیات هماهنگ است، چالشهای موجود منطق تنزلی را نداشته و با روایات ترتیب نزول نیز قابل جمع میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخاطبشناسی آیه «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ» و اعتبارسنجی روایات تفسیری آن در منابع فریقین
نویسنده:
سید حسین کریمپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیه «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ»(آلعمران: 81) در منابع تفسیری از مشکلات آیات شمرده شده است. گونههای مختلف روایات تفسیری ذیل آیه مذکور سبب ظهور آراء متفاوت در حوزه مخاطبشناسی این آیه شده است. عدهای از مفسران اضافه «میثاق» به «النبیین» را اضافه به متعهّدان میثاق در نظر گرفته، خطاب آیه را به پیامبران نسبت دادهاند. شماری دیگر، اضافه «میثاق» را اضافه به صاحبان میثاق گمان کرده، خطاب را یا به امتها اختصاص داده یا مجموع پیامبران و امتها را مخاطب آیه تصور نمودهاند. این تحقیق با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، و با عنایت به قرائن متنی و فرامتنی، ضمن نقد آرای مفسران، به بررسی مفهوم و مصداق بخشهای آیه یادشده پرداخته است؛ آنگاه با ارائه خوانشی نو از ترکیب «میثاق النبیین»، مفهوم محوری آیه را برحذرداشتن «اهلکتاب» در جهت رعایت «میثاقی درباره پیامبران» معرفی کرده است. سپس با بررسی أسناد روایات تفسیری و عرضه مفاد آنها بر معنای برگرفته از آیه، گذر خلاف این روایات را از معنای ظاهری آیه و نیز ردپای منحرفانی مانند «سیفبنعمر» و «احمدبنمحمد سیّاری» در جهت جعل روایات و تحریف آیه آشکار کرده است. از دیگر نتایج این پژوهش ناراستی استناد به آیه مذکور در تأیید برخی اندیشههای کلامی، مانند «رجعت» و «نظریه عالم ذر» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 263
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید