جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش نامه عرفان
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 289
سال 1403
دوره 16 , شماره 31
دوره 15 , شماره 30
سال 1402
دوره 15 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1401
دوره 14 , شماره 27
سال 1400
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
سال 1399
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1398
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
سال 1397
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1396
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
سال 1395
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1394
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
سال 1393
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1392
دوره 0 , شماره 8
سال 1391
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1388
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
بررسی عقل و خیال در جهان شناسی تنزیهی و تشبیهی از نظر ابن عربی
نویسنده:
هادی وکیلی، محبوبه امانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اصل توحید و مسائل مربوط به آن از جمله مسائل محوری در منظومهی اندیشهی اسلامی به شمار میآید، به طوری که فهم درست و دریافت صحیح آیات کلام الهی در این مورد همواره ذهن اندیشمندان مسلمان را به خود مشغول داشته است. در فضای اندیشهی کلامی و فلسفی، عقل به عنوان کارآمدترین قوای ادراکی برای فهم و دریافت جهان بینی توحیدی محسوب شده است. جهت گیری تلاشهای عقلی نیز همواره تنزیه خداوند و دورداشت و تعالی وی از جهان و مخلوقات را نتیجه گیری کرده است. این نتیجه گیری طبیعت قوای عقل است و اصل تنزیه نیمی از معرفت صحیح توحیدی را در بردارد. اما از طرفی نیز پرسشهایی بدون پاسخ در مورد چگونگی ارتباط خداوند با جهان باقی میماند. این کاستی تلاشهای بسیاری را از سوی اندیشمندان مسلمان در زمینههای گوناگون از جمله کلام، فلسفه و عرفان رقم زده است. محی الدین ابن عربی به عنوان عارفی بزرگ و اندیشمندی برجسته با طرح جهان بینی توحیدی مبتنی بر تشبیه، نیمهی دیگر جهان بینی توحیدی را کامل کرد. وی با معرفی و تبیین قوهی خیال در کنار قوهی عقل در آثار خود و پرداختن به کارکردهای عقل و خیال در شکل دهی جهان بینی توحیدی پازل معرفتی را بر اساس نگاه وحدت وجود کامل کرد. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ضمن معرفی هر یک از این دو قوه به ارتباط نگاه تنزیهی و تشبیهی پرداخته شود. هچنین به کارکرد نگاه ترکیبی تنزیهی و تشبیهی در درک صحیح جهان، چگونگی ارتباط آن با حق تعالی و همچنین دربافت درست آیات الهی اشاره گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 243 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش و سازش برهان، عرفان و قرآن در هرم معرفتی سنایی
نویسنده:
ابوالقاسم رادفر، نیلوفر عظیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
رابطۀ انسان با حق و دامنۀ معرفت او نسبت به خداوند همواره ذهن عرفانپژوهان را به خود معطوف داشته است و از این رهگذر گونههای مختلف رویکرد به حوزۀ معرفتشناختی و میزان دامنۀ احاطه و شناخت انسان نسبت به خداوند وجود دارد. بیتردید رویکرد سنایی به رابطۀ انسان و حق، از این جهت که مشربی متشرّعانه و عارفانه دارد حائز اهمیت است؛ چراکه او پیوندی عمیق بین مبادی دین و عرفان ایجاد کرده است. او برای رسیدن به این جایگاه، ابزار و سازوکاری را معرفی میکند که بر سه پایۀ عقل (برهان)، عشق (عرفان) و نَقل (قرآن) استوار است. به باور او همسویی و وحدت این سه ابزار معرفتی، راه شناخت حق را بر بنده هموار میسازد. او عقل (برهان) را نخستین ابزار لازم در این راه میداند. امّا عقل ممدوح سنایی به دلیل محدودیتهای ذاتی از کارکرد لازم برخوردار نیست و بواسطۀ عدماحاطه بر ذات حق ناقص و سترون است؛ لذا سنایی در حوزۀ معرفت حق عشق (عرفان) را ارجح میداند. کارکرد عشق در ساحت معرفتشناختی او، فراهمساختن بستر و زمینه برای درک بالاتر و اعتلای مرتبۀ معرفتی سالک است. سومین ابزار معرفتی او قرآن است که تمسّک بدان را برای رسیدن به یقین قلبی و ایمان لازم میبیند؛ امّا برای درک معنای حقیقی و باطنی آن، قلب انسان باید عاری از هواجس و خواهشهای نفسانی باشد. ازنظر سنایی دستآویزی به عرفان و شهود باطنی، زمینهساز سالک برای رسیدن بدین مرتبۀ وجودی است. در این پژوهش با روش تحلیلی – توصیفی مثلث معرفتی سنایی که بر این سه رکن استوار است، بررسی شده و به این نتیجه رسیده است که او این سه ایزار را مهمترین و کارآمدترین عوامل در شناخت حق میداند و به همسویی و همجهتی آنها برای رسیدن به یقینی باطنی و معرفتی حقیقی باور دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل محتوایی شطح (بر پایه شطحیات قرن دوم تا هفتم هـ . ق.)
نویسنده:
سمانه جعفری،سید علی اصغر میرباقری فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آنچه با عنوان شطح از عرفا نقل شده حوزه وسیعی از مفاهیم و مضامین را دربرمیگیرد که به سبب شهرت برخی از شطحیات و نیز تکرار بیشتر بعضی مفاهیم و مضامین، بسیاری دیگر از آنها چه در تعریف شطح و چه در برداشت ما از شطح مغفول مانده است. بعید نیست این امر در گذر زمان حتی بر اطلاق یا عدم اطلاق شطح بر برخی سخنان عرفا نیز تأثیر گذاشته و مانع ثبت برخی از شطحیات در این دایره شده باشد. برای اصلاح این نگاه نادرست به مقوله وسیع شطح، با گزینش شطحیات عرفا از منابع مختلف و استخراج و طبقهبندی مفاهیم و مضامین مطرح شده در آنها به سی و یک عنوان دست یافتیم. در این مقاله ضمن تعریف حدود و ثغور این مضامین و نیز بسامدشان در شطحیات گرد آمده، نمونههایی از کاربرد هر مضمون در شطحیات نقل شده. همچنین در ذیل مضامین پرتکرار به بررسی سیر تاریخی کاربرد آنها و نیز علاقه و توجّه برخی عرفا به مضمونی خاص، اشاره شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نقد دیدگاههای رایج در عرف، فنای فیالله، بیان عظمت عارف و تعریف اصطلاحات عرفانی، به ترتیب پرتکرارترین مضامین شطح و تعظیم شیطان و دفاع از او، بیان معراج عرفانی، مرگ پیش از مرگ و غیرت عارف نسبت به خدا کم تکرارترین مفاهیم و مضامین مطرح شده در شطحهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین کارکرد معرفتی حواسِ خمس در معارف بهاءولد (رویکرد استعاری)
نویسنده:
مژگان زرین فکر، مریم صالحی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این نوشتار، استعارههای حواس خمس در معارف بهاءولد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. استعارههای حواس خمس، به عینیسازی حقایق غیبی و معرفت عقلی میپردازند. این استعارهها، از کمیّت و کیفیّت قابل ملاحظهای در معارف برخوردارند. استعارۀ مرکزی متن عبارت است از: «درک حقایق غیبی و ادراک معرفت عقلی، درک عینیات با حواس خمس است». حواس خمس و ادراکات ناشی از آنها در اثر بهاءولد، ویژگی معرفتبخش دارند. توجه ویژۀ بهاء به مباحث روانشناسی یا علمالنفس همچون حکمای مسلمان از جمله فارابی، ابن سینا و شیخ اشراق، این نظام استعاری ویژه را شکل داده است. او در خلال تجارب عرفانی به سه زنجیرۀ حس، نفس و عقل اشاره میکند، که در نهایت به یک معرفت عقلی منتج میشود. بهاء از این طریق پیوندی آشتیگونه میان حکمت اسلامی و عرفان برقرار کرده است. در این نوشتار فرآیند ادراک حقیقت و معرفت از راه حواس خمس، در قالبِ دو سیر صعودی (صعود حواس خمس برای ادراک معرفت) و نزولی (نزول معرفت در حواس خمس) مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردهای متفاوت نسبت بهشطحگویی و انواع درونمایه شطحات
نویسنده:
فاطمه حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شطح» در اصطلاح عرفانی، به¬مجموعه رویدادهای گفتاری و رفتاری اطلاق می¬گردد که از عارف در حالت وجد، سکر و از خود بی¬خودی سر¬می¬زند و سرریزی¬های روح را بر زبان یا فعل او آشکار¬می-کند.شطحات،گرچه گزاره هایی هستند که در حوزه الهیات می گنجند،امّا ایده های غیرمتعارفی را که در قالب ایده¬های شریعتی و گاه حتی عرفانی و چهارچوب¬ عقلی و قالب منطقی گفتار نمی¬گنجند،مطرح¬می-کنند. اغلب درون¬مایه¬های شطحیات، اسباب مخالفت با شطح گویان و اتهامات کفرآمیز را به¬ آن¬ها فراهم¬ساخته است. در میان اصحاب اضطراب و سکون، دو رویکرد متفاوت نسبت به شطح وجود دارد. این مقاله بر آن است تا ضمن دسته¬بندی نظرات موافق و مخالف شطح گویی و علل آن، به¬بررسی انواع درون¬مایه شطحیات در کتاب¬هایی نظیر «تذکره¬الاولیاء»، «شرح شطحیات» و....بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای مکر الهی در اشعار مولانا
نویسنده:
احمد خواجه ایم ، مجید فرحانی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مکر الهی از صفات بسیار مهّم و برجسته درمعرفت حقتعالی و نیز یکی از اوصاف درخور و پر اهمیّت در مباحث عرفانی است و اطلاقش بر انسان به عنوان صفتی نفسانی و رذیله بهشمار میآید. از آنجایی که شناخت این صفت منجر به اعتلای روحی و اخلاقی و نیز معرفت الهی میگردد، بنا بر این بسیار مورد توجه عارفان قرار گرفته است. در این پژوهش که با روشی توصیفی تحلیلی تدوین یافته، ضمن بررسی مکر الهی در قرآن و سنّت و نگرشهای مختلف عرفانی، به بررسی جنبههای عارفانهی آن در اشعار مولانا پرداخته شده است. این بررسی نشان میدهد که با وجود تأکیدی که اغلب عارفانِ پیش از او بر خوف و ایمن نبودن از مکر الهی درهمهی مراحل سلوک دارند، اما نگرش مولانا تا حدودی با آنان متفاوت است. او معتقد است سالک به کمک جذبه و عنایت حق، در مقام فنا، از صفات نفسانیاش فانی میشود. از این رو مکر او که صفتی نفسانی است، در مکر حق فانی شده و به مقام حفظ و امنیت نائل میگردد. همچنین او از مکری عاشقانه در ساحت عشق سخن میگوید. در این ساحت که نهایت قرب الهی است؛ مکر به عنوان صفت معشوق، برای عاشق زیبنده تلقّی گردیده و خوف از او زائل میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه خدا و خلق در تفسیر عرفانی امام خمینی(ره)
نویسنده:
الهه هادیان رسنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در اندیشه عارفان، جهانی متمایز از خداوند وجود ندارد و آنچه غیر یا ماسوی الله خوانده میشود، مظاهر و مجالی تجلیات وجود الهی هستند، وجودی که خویش را در جهان آفرینش به نمایش میگذارد. نگاه عارف برخلاف عالم و فیلسوف که به جهان از جهت ساختار طبیعی یا هستیشناختی نظر میافکنند، معطوف به مظهریت اسما و صفات حُسنای الهی بودن آن است که بهرهمند از آموزههای قرآنی نیز میباشد و این بهرهمندی در آثار عرفانی امام خمینی کاملاً مشهود است؛ تاآنجاکه میتوان آن را ازجمله شاخصههای عرفان امام نسبت به شناخت جهان یا تفسیر عرفانی از جهان دانست. در بیان عارفان علّت وجودی حجاب هستی، میل ذات الهی به جلوهگری خود است و این موضوع بهخوبی در حدیث قدسی معروف به «کنز مخفی» مشاهده میشود. با سیری در آثار امام خمینی، چنین به دست میآید که ایشان دیدگاههای تفسیری خاصی درخصوص آیات مرتبط با نگرش عرفانی نسبت به جهان و رابطه خدا و خلق دارند که در این نوشتار با نگاهی به محوریترین آیات تفسیری از نگاه ایشان درخصوص ویژگیهای جهان، برخی از آرای تفسیری خاص و مهم ایشان در این زمینه واکاوی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبلور ادبی عرفان اشراقی در ادبیات شفاهی شیعه پیشاصفوی (مطالعه موردی شاهنامه اسدی)
نویسنده:
فرزاد قائمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پیوند تصوف و تشیع، یکی از ویژگیهای توسعه تشیع در سدههای هشتم و نهم بود که مصادیق ادبی تأثیر تصوف در فرهنگ تشیع این دوره کمتر بررسی شده است. در این جستار، برای مشاهده این کیفیت، یک متن حماسی از سده نهم- دهم (شاهنامه اسدی) انتخاب شده است. پیوند دو عامل عرفان و مذهب در این اثر حماسی، متن را به نمونه گذار ژانر حماسه ملی به حماسه دینی تبدیل کرده است و از آن با عنوان «حماسه ملی- دینی» میتوان یاد کرد. این جستار به پیوند آرای شیعی و صوفیانه در این متن، بهویژه نمودهای نظریه نور محمدی(ص) در این اثر، و تحلیل کیفیت این تعامل و نشاندار کردن متن برای تعیین زمان سرایش آن پرداخته و درنهایت، سطوح ایدئولوژیک و سبک اندیشگی این متن حماسی برمبنای رویکرد سبکشناختی، تحلیل شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهرههای سلوکی مکتب ابن عربی از اسمای حسنای الهی
نویسنده:
محمدمیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
چکیده :
آموزه های فراوان دینی پیرامون اسمای حسنای الهی و تأکید بر احصای اسما و دعوت به تخلّق به اخلاق الله، موجب شد تا عارفان از صدر اول تاریخ عرفان اسلامی، سخن از بهرههای سلوکی سالکان از اسمای الهی به میان آورند. این اندیشه کمکم تکامل بیشتری یافته تا خود را در زبان عارفان، در قالب پیوندهای سهگانه «تعلّق»، «تخلّق» و «تحقّق» به اسماءالله نشان داد. ابنعربی و پیروان او در ترویج این اندیشه نقش اساسی داشتهاند. در مکتب ابنعربی هرکدام از سالکان در مراحلی از تخلق و یا تحقق به هر اسم، عبد آن اسم نیز نامیده میشود. این دست از سالکان، مطابق برخی نظریات، در سفر دوم از اسفار اربعه، به فنای صفاتی و اسمائی راه یافته و از تجلیات و عطایای اسمایی بهرهمند خواهند بود. نوشتار پیشرو بر آن است تا با بررسی دیدگاه مکتب ابنعربی پیرامون بهره های سلوکی از اسمای الهی، پنجرهای بهسوی مبحث مهم اسماءالله در حوزه عرفان عملی برای محققان باز کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردی عرفانی به تمثیل آیینه در روایت امام رضا(ع)
نویسنده:
علیرضا فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
امام رضا(ع) برای تبیین رابطۀ خالق و مخلوق از تمثیل آیینه بهره میجویند، این تمثیل بهخاطر ژرفای آن مورد توجه یکی از عرفای شیعه واقع شده است. سید قطبالدین نیریزی از این تمثیل مباحث مهمی را در حکمت الهی و جهانشناسی عرفانی مثل ربط حادث به قدیم، وجود اضافی ماسویالله و نحوۀ قیومیت خداوند استنباط میکند. این نوشتار، ابتدا به بررسی بستر این رویکرد که جواز تمثیل از ناحیۀ اولیای الهی است، میپردازد. سپس رهیافت عرفانی او و عناصر آن مورد تدقیق قرار میگیرد، در این راه ابتدا چیستی صورت در آیینه و نظرات مختلف دربارۀ آن سپس کیفیت انتشار نور، مظاهر مختلف نور از نظر قطبالدین نیریزی و خوانش او از سخن امام رضا(ع) درباره حقیقت نور بررسی میگردد؛ در انتها کوشش میشود ارکان این تمثیل رضوی که قطبالدین را به پیدا کردن آنها برانگیخت اما بهصراحت از آنها نگفت، یافته شود. نتیجۀ شاخص این موردپژوهی، مبتنی بودن این تمثیل عرفانی به منبع اصیلی چونان فرمایش امام رضا(ع) باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 289
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید