جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تحقیقات کلامی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 284
سال 1403
دوره 12 , شماره 44
سال 1402
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
سال 1401
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
سال 1400
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
سال 1399
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1398
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1397
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1396
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1395
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1394
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1393
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1392
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بازخوانی و آسیبشناسی پروژههای تقریبی
نویسنده:
مرتضی علیزاده نجار ، محمدتقی سبحانی، سید ابوالحسن نواب ، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در طول تاریخ همواره کنشگران سیاسی، اجتماعی و جریانهای مذهبی و عالمان دینی با انگیزههای گوناگون برای ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی کوشیدهاند و در برخی دوران پروژههایی را پی گرفتهاند که حرکت نادرشاه و سید جمالالدین اسدآبادی، و پایهگذاری «دار التقریب» و «مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی» را میتوان از مهمترین آنها شمرد. پروژههای تقریبی هماره با آسیبهایی از جمله: ابهام در اهداف و معنا، و چالشهای مدیریتی و ساختاری روبرو بوده یا از نبود نظریهای روشن رنج بردهاند. همچنین به مسائل معرفتی و اختلافات مذهبی که نقطه اساسی تفرقه است کمتر توجه نمودهاند. این آسیبها به همراه وجود موانعی همچون ناهماهنگی عناصر سیاسی یا دخالت بیگانگان، وجود جریانهای افراطی و رادیکال دست به دست هم داده و پروژههای تقریبی و همبستگیهای اسلامی را ناکام گذاشتند. از این رو باید به دنبال طرحی نو با رویکردی جامع بود که بتواند از این چالشها و آسیبها نیز عبور کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یادآوری یا فرآوری معرفت؟ بررسی دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی و لایبنیتس در ادراکات فطری
نویسنده:
احمد کریمی ، محسن احمدی ، محمد رنجبرحسینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث از وجود ادراکات فطری مشترک میان انسانها که در راس آن باور به وجود خداوند است، از مباحث مهم بین معرفتشناسان است. این مقاله با تحلیل کیفی دادهّها تلاش کرده تا ادراکات فطری را در اندیشه میرزامهدی اصفهانی و لایبنیتس بررسی کند و در پی آن، مساله یادآوری یا فرآوری این ادراکات را به بحث گذارد. یافتههای پژوهش نشان داد هر دو بر این عقیده بودند که انسانها از بدو تولد دارای مفاهیمی پیشینی هستند، میرزای اصفهانی این ادراکات را بالفعل و از جنس معرفتی اضطراری دانسته و جایگاهش را قلب انسان، معرفی میکند و معتقد است به فراموشی سپرده میشوند و از همین روی، به یادآوری نیاز دارد. او با استناد به ادلّه نقلی، مذکرات مختلفی را بر میشمرد که این پژوهش، آنها را تحت دو عنوان یادآوران طبیعتشناختی مانند تأمّل در آیات الهی، سختیها و شدائد، معرفت و صیانت نفس، احتجاج کردن، و یادآوران دینشناختی، همچون قرآن، ذکر، انبیا و اهلبیت ردهبندی کرده است. تئوری فطرت نزد لایبنیتس، از آموزههای مسیحی اشراق الهی و صورت خدا الهام گرفته و با تقسیم حقایق ادراکی به دو حیطه عقل و واقع و با تشکیل نظاموارهای متشکل از مونادها و نظام هماهنگی پیشینبنیاد، ادراکات فطری را نه از جنس معرفت، بلکه از سنخ استعدادهایی بالقوّه میداند که تحت یک منشأ درونی به ادراک صریح و فعلی مبدّل میشوند. لایبنیتس عوامل فعلیّتساز استعداد فطری را تأمّل یا ادراک انعکاسی، آموزش دیدن، و دقّت در محسوسات، مخلوقات و نظم موجود در آنها میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اعتبار براهین عقلی «ضرورت حجّت»برای اثبات «استمرار حجّت»
نویسنده:
رامین گلمکانی ، محمد حسین داودی دهاقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث از ضرورت حجّت الهی، در کتب کلامی و حکمی رایج مطرح شده و برای آن ادلّهای نیز اقامه شده است؛ امّا بحث از استمرار وجود حجّت تا حدودی مغفول مانده و تحلیل روشنی از آن ارائه نشده است. علمای امامیّه با وجود آنکه بر استمرار حجج الهی اتّفاقنظر دارند، چندان در صدد ذکر دلایل این اعتقاد که برگرفته از روایات متواتر است، برنیامدهاند؛ بنابراین، در این نوشتار به روش توصیفی-تحلیلی روشن خواهیم کرد که ادلّه عقلی متکلّمان و حکما در اثبات «ضرورت حجّت» برای اثبات «استمرار حجّت» کافی نیست، مگر آنکه از طریق تلازم بین ضرورت وجود حجّت و استمرار آن، استمرار وجود حجّت را نیز نتیجه گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات امامیه و کیسانیه در عصر حضور امامان
نویسنده:
سید محمد مهدی زیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کیسانیه از نخستین نحلههای جداشده از شیعه و یکی از فرق مهم سدههای اولیۀ اسلامی بوده که پیدایش آن با قیام مختار و ادعای جانشینی و امامت محمد حنفیه همراه است. سخن از مناسبات میان کیسانیه و امامیه کمک شایانی به شناخت تاریخ و اندیشۀ شیعه خواهد کرد. ازاینرو این پژوهش بهعنوان سؤال اصلی به بررسی مناسبات میان این دو گروه در بازۀ زمانی حضور امامان پرداخته است. ازآنجاکه در ابتدای امر کیسانیه و امامیه تفاوت زیادی از نظر اندیشه و آراء نداشته و صرفاً در مصداق امامت با یکدیگر اختلاف داشتهاند، تعاملات میان این دو گروه بیشتر بهصورت همگرایی ظاهرشده است. هرچند امامیه در این دوره به ردّ امامت محمد حنفیه پرداخته و به آگاهسازی جامعۀ شیعه در برابر عدم صلاحیت محمد حنفیه در قبول ردای امامت میپردازد. اما بانفوذ جریان غلات در درون کیسانیه که عملاً اندیشههای اصیل کیسانیه را دگرگون میکند این مناسبات بیشتر بهصورت تقابلهای فرهنگی و اجتماعی به منصۀ ظهور رسیده است. همچنین امامیه از ورود به هرگونه تحرکات سیاسی کیسانیه در این زمان بهشدت خودداری کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میدانهای معنایی اراده الهی در آیات قرآن
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اراده الهی بهعنوان مهمترین مفهوم در تبیین فاعلیّت الهی از جمله مفاهیمی است که در طول تاریخ کلام به آن توجّه شده و ایدههای مختلفی همچون «حرکت»، «داعی» و «علم» در تبیین ماهیّت آن به کار گرفته شده است. قرآن کریم برخلاف بسیاری از نظریّهها، اراده را امری حادث و از صفات فعل و چونان فعلی از افعال الهی میداند که هم حوزه تکوین و هم تشریع را در بر میگیرد که تحقّق آن، ذو مرتبه است. جانشینها و یا همنشینهای اراده در قرآن همچون مشیّت، تقدیر، قضا، کتاب اذن و اجل در واقع همین مراتب فعلی هستند که هرچند در قرآن کریم تنها میتوان نامی از این مراتب را یافت و از تأثیر و تأثّر یا تقدّم و تأخّر آنها نتایجی به دست نیاورد، امّا در سامانه روایات، این مطلب بهخوبی تبیین و توضیح داده شده است. تصویری که از اراده الهی در قرآن به دست داده میشود، تقریباً با آنچه امروزه در سنّت کلامی و فلسفی رایج است و اراده را چونان صفاتی از صفات ذات و مساوی و مساوق با صفت علم الهی میداند، فاصله دارد و این مهم در فرآیند استنباط احکام اعتقادی، نقش بسزایی خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 50 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش حجج الهی در پیشرفت و بهبود زندگی دنیوی بشر
نویسنده:
علی بابازاده ، سیدحسن طالقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در جامعه امروز این تفکّر شایع شده است که ادیان و حجّتهای الهی کاری به زندگی دنیوی بشر نداشته، فقط مردم را به موضوعات اخروی از قبیل خداشناسی، بهشت و جهنم و مسائلی ازایندست دعوت کردهاند. این تلقی سبب شده است عموم مردم در برنامههای مربوط به زندگی دنیوی، به دنبال آموزهها و معارف دینی نباشند و در نتیجه برای پیشرفت در مسائل مختلف دنیوی تنها به عقل خود رجوع کرده و خود را از حجج الهی در این زمینه مستغنی بدانند. در همین راستا این شبهه ایجاد میشود که دین برای امور دنیوی مردم ناقص است. ادّعا این است که حججالهی نهتنها در مسائل اخروی، بلکه در امور دنیوی نیز محل رجوع مردم و راهگشا هستند. بهگواه تاریخ، اکثر مردمان در زمانهای مختلف از حججالهی روی گردانده و به ایشان رجوع نکردند؛ از همین روی، بسیاری از پیشرفتها به وجود نیامد یا همراه کندی میسر شد. با اینحال، حججالهی با توجّه به بسترهای موجود، راهکارها و نوآوریهایی در مسیر پیشرفت جامعه در زمینههای مختلف داشتهاند. عدم پیروی مردم از حجج الهی، نبود زمینه و بستر مناسب، تحتنظر حاکمان بودن و سختی ارتباط مردم با ایشان، مانع نشد تا حججالهی در زمینههای مختلف زندگیِ مادی بشر نقش مؤثّر نداشته باشند. این پژوهش درصدد است با کاوش در روایات و دادههای تاریخی و ارائه گزارش و تحلیل از آموزهها و برنامههای نو و سازنده حججالهی، نقش ایشان را در پیشبرد و ارتقای سطح دانش و رفاه زندگی بشر نشان دهد. این نوآوریها و طرحها در سه بخش نیازهای زیستی، ایمنی و اجتماعی مرتب شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی غلوپژوهی در اندیشه سلفیگری ایرانی
نویسنده:
سید محمدمهدی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
جریان سلفیگری ایرانی به جهت فهم نادرست در تشخیص شأن امامان، در اسناد معرفتی، همانند برخی روشنفکرنماها دچار قصور و تفریط شده و هر صفت یا فضیلتی را برای امامان به بهانه غلو انکار کردهاند. مقاله حاضر کاوشی در آسیبشناسی پدیده غلو از نگاه این جریان نوپا است که با ارائه شواهد، به تبیین معناشناختی، مضامینشناسی، شاخصهها و بسترهای غلو از نگاه این جریان پرداخته است. در اندیشه این گروه فرابشری بودن، مخالفت با قرآن و غالیبودن یا اتهام به غلو در گزارشگر حدیث، سه معیار در غالیانه بودن یک باور است. عدم توجّه به تفکیک دقیق معنای فرابشری، استبعادات عقلی و مقایسه مقامهای ائمه با نوع تصوّرات خویشتن، عدم توجّه به خانواده آیات در یک موضوع یا به عبارتی جمیع آیات در کنار هم، عدمتفکیک بین استقلالی یا عدماستقلالی بودن مقامات فوقبشری و تأثیرپذیری نادرست از دانش رجال از مهمترین علل توهم چنین ایراداتی هستند. این جریان تجدیدنظرطلب، بسترهای متفاوتی نیز برای این پدیده ذکر کردهاند که قابلتأمّل و بررسی هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل مؤثّر بر تولید اجتماعی ایمان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
سیده شیما انوشه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی و دقّت در گزارههای دینی بیانگر اهمیّت نقش و مسئولیّتی است که جامعه در تقویت و تضعیف ایمان دارد. موضوعی که در ادبیّات جامعهشناختی از آن با عنوان «تولید اجتماعی» یاد میشود و گستره معنایی آن را از شکلگیری، استمرار و تقویت تا تضعیف و زوال ایمان در موقعیّتها، بافتها یا ساختارهای اجتماعی متفاوت یا تحتتأثیر آنها در نظر میگیرند. از اینرو در صورت بروز ضعف ایمان فردی و پیامدهای آن، مسئولیّت، نهتنها بر عهده فرد، بلکه بر عهده جامعه نیز هست تا جاییکه حتّی میتوان از مسئولیّت بیشتر جامعه در تضعیف ایمان فردی، سخن گفت. مقاله حاضر کوشیده است تا نقش عوامل اجتماعی مؤثّر بر «ایمان» را با مراجعه به متون اسلامی و با شیوه «تحلیل مضمون» بررسی نماید. یافتهها نشان داد سه عامل در تولید اجتماعی ایمان نقشآفرینی میکنند: «پیوندهای اجتماعی» (شامل پیوندهای خانوادگی، دوستیها و ارتباط میان افراد، پیامبران، رهبران معنوی و عالمان دینی)، «فرهنگ و سنّتهای اجتماعی» و «بحرانها و موقعیّتهای خاصّ اجتماعی» (همچون بلایا، فشارها و سختیهای اجتماعی مانند موقعیّت جنگ و جهاد).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و بررسی پاسخهای متکلّمان اشعری به اشکال ناسازگاری وجوب رضایت به قضای الهی و عدم رضایت به گناه
نویسنده:
روح اله زینلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ناسازگاری وجوب رضایت به قضای الهی و عدم رضایت به گناهان یکی از اشکالاتی است که باورمندان به فراگیر بودن اراده الهی با آن روبهرو هستند. در آثار متکلّمان اشعری ده راهحل برای این اشکال ارائه شده است که در یک تقسیمبندی، به سه بخش تعبیری، تفسیری و تحلیلی قابل تقسیم هستند. تفکیک بین لفظ قضا و کفر، تصرّف در معنای قضا و فرق نهادن میان تعبیر اجمالی و تفصیلی از راهحلهای تعبیری، تفکیک میان قضای مأمورٌ به و غیرمأمور به، اختصاص دلیل نقلی عدم رضایت به بندگان مؤمن، تفکیک رضایت از فعل در ارتباط با فاعل و قابل و انکار تعلّق قضا به گناهان از جهت گناه بودن، راهحلهای تفسیری و تفکیک اراده از رضایت، تفکیک میان قضا و مقضی و انکار قبح گناه و ضرورت عدم رضایت به آن، راهحلهای تحلیلی هستند. با بررسی این راهحلها آشکار میشود که هیچیک از آنها نمیتوانند اشکال را به صورت کامل برطرف کنند و این اشکال کماکان مبانی کلامی اشعریه را به چالش میکشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت دین بر محور ولایت امام
نویسنده:
یحیی عبدالهی ، سید مهدی میرباقری ، رضا برنجکار ، امداد توران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این تحقیق با استناد به آموزههای حدیثی، به تبیین جایگاه «ولایت امام» در «دین» میپردازد و مبنای دینشناسی کاملتری را پایهریزی میکند که میتواند تلقی رایج از دین را ارتقا بخشد. دین در تعاریف متداول، به «شریعت» معنا میشود که در کاملترین وجه، شامل سه حوزه «اخلاق، اعتقادات، احکام» است، اما مبتنی بر معارف وحی، عنصر اصلی و محوری دین به نحو ثبوتی، «ولایت» است که از «ولایت خداوند متعال» آغاز شده و از طریق «ولایت ائمه اطهار:» بر دیگر مخلوقات جریان پیدا میکند. «ولایت الهی»، جریان هدایت و سرپرستی انسان است که از مسیر انتخاب ارادی انسان (تولی) موجب رشد او میشود. در مقابل، جریان ولایت طاغوت قرار دارد که جریان ضلالت انسان است. هر دو جریان ولایت حق و ولایت باطل، ذیل «الوهیت» خداوند متعال است، ازاینرو الوهیت خداوند را میتوان مصدر و خاستگاه دین بهحساب آورد، اما حقیقت دین، از «ولایت الهی» شروع میشود و در مرتبه بعد، به «شریعت» میرسد. براین مبنا، «شریعت»، مناسک تولی و جریان «ولایت» است. در این تحقیق با روش استنادی به نصوص روایی پیرامون ولایت امام و دستهبندی آنها این فرضیه اثبات میشود که دین را میبایست بر محور «ولایت» تعریف نمود و نه «الوهیت» و «شریعت».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 284
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید