چکیده :
کتاب «ژاک دریدا؛ من مرگ خود را در نوشتن زندگی می کنم» آخرین مصاحبه این فیلسوف است که «جان برنباوم» با وی انجام داده است.
این گفت وگو همراه است با مقدمه ای با عنوان « تحمل فقدان: دریدا به مثابه یک کودک» که خود جان برنباوم نوشته است.
منتخب کتاب شناسی آثار ژاک دریدا که در زبان انگلیسی به چاپ رسیده اند از دیگر بخش های این کتاب است که پیتر کراپ آن را انجام داده است.
یادداشت مترجمان از متن فرانسوی نیز دیگر بخش کتابی است که حسین کربلایی طاهر(شاهین) آن را ترجمه کرده است.
جان برنباوم در مقدمه کتاب نوشته است: «روزنامه فرانسوی لوموند در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ مصاحبه ای با عنوان «من با خودم در نبرد هستم» با ژاک دریدا منتشر کرد.
فیلسوف در آن مصاحبه بر صحنه ای ظاهر شد که با آن آشنا بود، در سوگ خاستگاهی که دمادم و بی وقفه وجود او را تحت تاثیر قرار می داد و اکنون دیگر به نظر می رسید که تمام وجود او را دربرگرفته باشد.
دریدا بر این صحنه، این بار بیش از همیشه، بر آن شده بود تا به عنوان یک بازمانده قدم پیش بگذارد.
آن هم در هر دو وجه آن، به عنوان «شبحی تعلیم ناپذیر که هیچ وقت چگونه زیستن را نخواهد آموخت» و مردی که نمی خواهد از «آری گفتن» به زندگی دست بکشد، متفکری که تمام آثارش تجلیلی است از قدرت ویرانگر هستی.
soumettre d'abord l'analyse du philosophique la rigueur de la preuve, aux chanes de la consquence, aux contraintes internes du systme : articuler, premier signe de pertinence, en effet.
ne plus mconnatre ce que la philosophie voulait laisser tomber ou rduire, sous le nom d'effets, son dehors ou son dessous (effets " formels " -" vtements " ou " voiles du discours -" institutionnels ", " politiques ", " pulsionnels ", etc.) en oprant autrement, sans elle ou contre elle, interprter la philosophie en effet.
dterminer la spcificit de l'aprs-coup philosophique -le retard, la rptition, la reprsentation, la raction, la rflexion qui rapportent la philosophie ce qu'elle entend nanmoins nommer, constituer, s'approprier comme ses propres objets (autres " discours ", " savoirs ", " pratiques ", " histoires ", etc.) assigns rsidence rgionale dlimiter la philosophie en effet.
ne plus prtendre la neutralit transparente et arbitrale, tenir compte de l'efficace philosophique, et de ses armes, instruments et stratagmes, intervenir de faon pratique et critique : faire travailler la philosophie en effet.
l'effet en question ne se laisse donc plus dominer ici par ce que la philosophie arraisonne sous ce nom produit simplement second d'une cause premire ou dernire, apparence drive ou inconsistante d'une essence.
il n'y a plus, soumis d'avance la dcision philosophique, un sens, voire une polysmie de l'effet.