چکیده :
یکی از موانع شناسایی هویت راویان در بررسیهای سندی، عناوین متعدد راوی در قالب کنیه، لقب و اسم و نیز اشتراک یک اسم بر مصادیق مختلف است.
در همین رابطه شیخ صدوق مدعی است «معاذ بن مسلم» و «معاذ بن کثیر» هویت یکسانی دارند.
در کتب رجالی، تاریخی و حدیثی برای معاذ بن مسلم، اسامی «الهرا، الفرا، بیّاع الهروی و نحوی» و برای معاذ بن کثیر نامهای «کسایی، بیّاع الاکسیة، صاحب الاکسیة و بیّاع الکرابیس» ذکر شده است.
از آنجا که برای معاذ بن کثیر برخلاف معاذ بن مسلم، توثیقی در کتب رجالی متقدم وجود ندارد، اثبات اتحاد این دو راوی، موجب توثیق معاذ بن کثیر نیز میگردد.
طبق شواهد ارائه شده، عنوان مشترک معاذ بن مسلم در منابع تاریخی و روایی سبب شده است تا برخی متأخران، ویژگی طویلالعمر بودن شخصیت تاریخی را به شخصیت روایی سرایت دهند.
این پژوهش نشان میدهد با توجه به اتحاد طبقه، شغل، محل سکونت، مقام و شأن معاذ بن مسلم و معاذ بن کثیر نزد امام صادق (ع)، صحت ادعای شیخ صدوق تأیید میشود و در نتیجه، توثیق معاذ بن کثیر نیز بهدست میآید.
when giving references to hadiths, scholars sometimes face the problem of multiple names for a certain author.
in other words, an author may have been recorded with different first names, second names or pennames.
in this respect, sheikh sadouqh claims that mo’az ibn-moslem and mo’az ibn-kathir are, indeed, one person.
history books as well as books of hadiths and citations have referred to mo’az ibn-moslem as al-hera, al-fera, bayya ul-harvi wa al-nahwi and to mo’az ibn-kathir as kasayie, bayya ul-aksyeh, sahib ul-aksyeh and bayya ul-karabis.
reports on citations assume authenticity for mo’az ibn-moslem but not for mo’az ibn-kathir.
therefore, in case that these two persons are proved to be the same, mo’az ibn-kathir will emerge as an authentic figure too.
as the evidence shows, due to the name resemblance, some recent scholars have attributed the longevity of mo’az ibn-moslem, as the real figure, to mo’az ibn-kathir, as the referential figure.
according to the findings of this research, these two figures have been reported with the same social class, job and living place in many documents.
besides, they have been equally favored by imam sadeqh (pbuh).
this brings one to the conclusion that sheikh sadouqh’s claim about the sameness of these two persons is correct, and mo’az ibn-kathir is thus authenticated.
نویسنده :
معصومه طاهریان قادی، محسن موسوی ، علی اکبر ربیع نتاج، مهدی تقی زاده طبری
منبع اصلی :
https://kq.meybod.ac.ir/article_2042.html
پایگاه :
ذ:پایگاه مجلات
(كتاب قيم - سال 1399- دوره 10- شماره 23- از صفحه 261 تا 279)
یادداشت :
کلیدواژهها
مختلفات و مشترکات رجال معاذ بن مسلم معاذ بن کثیر تمییز توحید
کلیدواژهها [English]:
Similarities and differences Cited authors Mo’az Ibn-Moslem Mo’az Ibn-Kathir Distinction Sameness