چکیده :
ترجمه ماشینی :
هدف اصلی این پژوهش بررسی مبانی سیاست در اندیشه باروخ دو اسپینوزا است.
به عنوان یک نیروی محرکه، مسئله و جریان تاریخی در برزیل است، یعنی رابطه بین الهیات و سیاست.
با توجه به این یادداشت ها، قصد دارد به استدلال های ارائه شده توسط اسپینوزا سفر کند و ببیند که چگونه او در تحلیل خود از قانون اساسی سیاسی درکی از قدرت سیاسی ارائه می دهد که در آن دولت به عنوان پشتوانه و مشروعیت هیچ قدرت متعالی ندارد، بلکه قانون اساسی است.
از آنچه در عرصه سیاسی و اجتماعی نهفته است رخ می دهد.
به عقیده اسپینوزا، الهیات و فلسفه به شدت با هم مخالفند، هدف اول فقط اطاعت و بندگی در عرصه سیاسی است، در حالی که هدف دوم، رهایی افراد از ترس و اجازه دادن به شرایطی است که بتوانند جان خود را حفظ کنند.
به این ترتیب، مشروعیت حوزه فلسفی به عنوان شالوده برای قدرت سیاسی و همچنین برای تشکیل دولتی که در آن هر دو برخاسته از تعدادی ساختارشکنی پایههای قدرت کلامی-سیاسی هستند، عمل خواهد کرد.
در میان این ساختارشکنیها، به آنهایی اشاره میکنیم که با منشأ تعصبات و خرافات مطابقت دارند، یعنی برداشت نهایی از طبیعت; همچنین آن چیزی که به تخیل کلامی اشاره می کند، لغو می شود، به ویژه در آن چیزی که منطبق بر اندیشه خدایی دارای عقل و اراده خلاق و در نتیجه مشروعیت حاکمان و حاکمیت، یعنی مقدمات تفکیک پذیری و تعالی است.
قدرت سیاسی در رابطه با حوزه اجتماعی.
گفت: اندیشه سیاسی ـ فلسفی اسپینوزا، اولاً از برداشتی جدید از خدا که کاملاً واقعگرایانه است، بهعنوان تنها جوهری که تأثیر میپذیرد و به شیوههای منحصربهفردی بهوسیله کل طبیعت در یک طرح درونی آن تأثیر میگذارد پیکربندی شده است.
یعنی deus sive natura، و از قوه (potentia) خدا (طبیعت) که در واقعیت از طریق conatus تحقق می یابد - کوشش حفظ وجودی همه چیز - امکان اندیشیدن به سیاست و قانون، تنها از این طریق تئوری جوناتورالیستی قدرت الهیات سیاسی را ردیابی می کند، جای خود را به یک جوناتورالیسم رادیکال و درونی می دهد که در آن رشد خود به خودی قدرت سیاسی و جامعه نشان داده می شود، که در آن نیاز به میانجیگری خارجی غیر ضروری است.
اسپینوزا دیدگاهی واقع گرایانه دارد که ویژگی آن استفاده از عقل تنها به عنوان یک امکان و نه به عنوان پایه است.
this research has the main objective to investigate the fundaments of the politic in baruch de spinoza’s thought.
it has, as a driving force, the historical problematic and current in brazil, that is, the relation between theologies and politics.
considering these notes, it intends to travel the arguments presented by spinoza, seeing how him, in his analysis of politics constitution presents a comprehension of the politics power in which the state does not have as support and legitimation no transcendent power, but that it’s constitution occurs from what is immanent to the political and social field.
according to spinoza, theology and philosophy are radically opposed, the first aims just the obedience and servitude in political field, while the second has a purpose to free individuals from fear and to licence conditions so that they can preserve their lives.
in this way, the legitimate of the philosophical field will serve as the foundation for politics power, as well as, for a constitution of an state wherein both arise from a number of deconstructions of the foundations of theological-political power.
among these deconstructions, we refer to those that match the origin of prejudices and superstitions, that is, the finalist conception of nature; is also undone the one referring to the theological imaginary, especially in what is consistent with the idea of a god endowed with intellect and a creative will, and thus consequently one that enables the legitimation of rulers and sovereignty, ie the premises of separability and transcendence of political power in relation to the social field.
said that, the politic-phisolophical thought of spinoza is configured, firstly from a new conception of god, wich is purely realistic, as the only substance that is effected and which has its effectuation in unique ways by the whole nature in an immanent plan it, that is, deus sive natura, and from the potency (potentia) of god (nature) which is realized in the real through the conatus – an existential preservation effort of all things – it is making it possible to think both the politics and the law, only in this way the jusnaturalist theory traces the political theological power gives way to a radical and immanent jusnaturalism where a spontaneous development of political power and community is demonstrated, in wich the need for foreign mediation is unnecessary.
spinoza has a realistic perspective whose characteristic is the use of reason only as a possibility and not as foundation.
نویسنده :
Pedro Augusto Dinelli Garcia Cruz
منبع اصلی :
https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/4290
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Spinoza; politics; Religion, Philosophy, Theology
توضیحات فیزیکی اثر :
77 صفحه .
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی