چکیده :
ترجمه ماشینی :
این تحلیل توصیفی دیدگاهی جامع و کل نگر از خلقت در کتاب مزامیر ارائه می دهد.
این در پسزمینه بقیه مطالب خلقت موجود در عهد عتیق و اسناد مذهبی باستانی خاور نزدیک مشاهده میشود.
هرمنوتیک و استقرای تحلیلی به ایجاد ترکیبی از مفاهیم و مضامین اصلی در مورد آفرینش کمک کرده است.
پس از بررسی مقدماتی سه دسته از اسناد (فصل 1)، مروری بر ادبیات مزامیر (فصل 2) یازده مطالعه اصلی در مورد آفرینش، سپس هفت مطالعه درباره مزامیر منفرد، به علاوه پنج مطالعه جزئی را تجزیه و تحلیل میکند.
هیچ یک از اینها درمان جامع و جامع آفرینش را ارائه نمی دهد.
دیدگاههای باستانی خاور نزدیک در مورد آفرینش (فصل 3) شامل منابع مصری (ممفیتی، هلیوپولیتن و غیره) و همچنین منابع بین النهرینی (سومری، بابلی، کنعانی/اوگاریتی) است.
نه مرجع با درجات مختلف تاکید بر مضامین مشابهی دست می زنند: کمال و رستگاری، حاکمیت و حاکمیت، خلاقیت و زایش، برخورد نیروها و فتوحات، حفاظت و مشیت، اعلامیه و ستایش.
بحث از آفرینش عهد عتیق، فراتر از مزامیر، شامل قطعات و اشعار در پیدایش، ایوب، اشعیا، ارمیا، حزقیال، و عاموس (فصل 4) و سایر ارجاعات جزئی است.
مضامین مشترک منشا زمین، خلقت انسان ها، رهایی، نجات، جدایی و آشتی، آغاز و پایان، خنثی سازی و بازسازی (آخرالزمانی و آخرالزمانی) است.
سرانجام در مزامیر (فصل 5)، مضامین خلقت شامل نقش منحصر به فرد یهوه به عنوان خالق و نجات دهنده اسرائیل است.
از نه مزمور اصلی با ایده های خلقت، مزمور 8، 33، 104، و 148 به ویژه به تأسیس اسرائیل مربوط است.
بیانیه های آفرینش جزئی در مزامیر دیگر بررسی می شود.
در یک تصویر پانوراما، متن دریافتی هر مزمور در شکل نهایی خود یک موضوع اصلی را نشان می دهد که به جلو می رود و یک الهیات ارگانیک و یکپارچه را ارائه می دهد.
خدا و بشریت در آفرینش با ابراز احساسات متقابل پیوند خورده اند.
هصد «مهربانی» خدا به اسرائیل است.
یهوه نجات دهنده، محافظ، نجات دهنده اسرائیل است.
او کسانی را که در کار اسرائیل دخالت می کنند سرزنش می کند.
نتایج این مطالعه یک الهیات آفرینش کل نگر با تلفیقی از تصویری برنامه ای و نبوی از آفرینش در نتیجه به دست آورده است.
چندین مفهوم و مضامین با هم ادغام شده اند تا دیدگاه بزرگتری از آفرینش را شکل دهند که شامل خدا، جهان، بشریت، تاریخ، آینده و آخرت شناسی است.
درک کهن الگوها و روابط کیهانی آنها نیاز به بررسی بیشتر دارد.
هنوز مفاهیم فردی زیادی وجود دارد که نیاز به بررسی دقیقتر دارند.
هر موضوع به خودی خود نویدبخش تحقیقات و قدردانی بیشتر است.
وحدت و تنوع میان مضامین گوناگون خلقت در تمام سنتهای دینی باستانی خاور نزدیک ممکن است نیازمند بررسیهای مستمر در سالهای آینده باشد.
this descriptive analysis provides a comprehensive and wholistic view of creation in the book of psalms.
it is viewed in the background of the rest of the creation material found in the old testament and the ancient near eastern religious records.
hermeneutics and analytic induction have helped to create a synthesis of major concepts and themes about creation.
after an introductory overview of the three categories of documents (chapter 1), a literature review on the psalms (chapter 2) analyzes eleven major studies on creation, then seven studies of individual psalms, plus five minor studies.
none of these provides acomprehensive, wholistic treatment of creation.
ancient near eastern views of the creation (chapter 3) include egyptian (memphite, heliopolitan, and other) as well as mesopotamian sources (sumerian, babylonian, canaanite/ugaritic).
nine authorities touch upon similar themes in varying degrees of emphasis: perfection and redemption, rulership and sovereignty, creativity and generativity, clashes of forces and conquests, protection and providence, proclamation and praise.
the discussion of old testament creation, beyond the psalms, includes passages and poetry in genesis, job, isaiah, jeremiah, ezekiel, and amos (chapter 4) and other minor references.
common themes are the earth's origin, creation of humans, deliverance, salvation, separation and reconciliation, beginnings and endings, undoing and restoration (apocalyptic and escharological).
finally in the psalms (chapter 5), creation themes include the unique role of yahweh as creator and redeemer of israel.
of the nine major psalms with creation ideas, pss 8, 33, 104, and 148 are particularly relevant to the establishment of israel.
minor creation statements in other psalms are reviewed.
in a panorama, the received text of each psalm in its final form displays a major theme which leaps forward to the next, presenting an organic and unified theology.
god and humanity are linked in creation, with a reciprocal expression of feelings.
hesed is god's "loving-kindness" to israel.
yahweh is israel's deliverer, protector, redeemer.
he rebukes those who interfere with israel.
the outcomes of this study have obtained a wholistic creation theology with a blending of a programmatic and prophetic picture of creation as a result.
several concepts and themes have merged together to form a greater view of creation which includes god, world, humanity, history, future, and eschatology.
the understanding of archtypes and their cosmic relationships needs further investigation.
there are still many individual concepts which need a closer look.
each theme by itself holds promise for more intensive research and appreciation.
the unity and diversity among the multifarious themes of creation in all the ancient near eastern religious traditions may require continuous investigations in the years ahead.