چکیده :
ترجمه ماشینی :
پایان نامه حاضر به دنبال توسعه الهیات قضاوت در gen 6-9 است.
پس از یک فصل مقدماتی، فصل دوم به تحلیل سه داستان اصلی سیل ane خارج از کتاب مقدس (پیدایش eridu، حماسه atra-hasis و حماسه گیلگمش) از چهار جنبه قضاوت اختصاص یافته است: تاریخ، علت و هدف، وسعت، و رویه تجزیه و تحلیل آن داستان ها نشان می دهد که سیل ane یک رویداد تاریخی و محلی (بُعد جهانی است) بدون علت اخلاقی بوده است و قضاوت خدایان دارای رویه تحقیق، حکم، اعدام و تخفیف بوده است.
فصل سوم الهیات قضاوت را بر اساس شواهد متنی در ژنرال 6-9 با تمرکز بر تاریخ، علت و هدف، وسعت و روش بررسی می کند.
متن نشان میدهد که سیل پیدایش یک رویداد تاریخی و جهانی بود که ناشی از قطع رابطه بین خدا و نوع بشر بود.
قضاوت خداوند با مراحل آزمایش، تحقیق، حکم، اعدام و تخفیف انجام شد.
فصل چهارم به بررسی موتیف های مختلف الهیاتی اختصاص دارد که با مضمون قضاوت در ژنرال 6-9 رابطه نزدیک دارند: تئودیسه، مسئولیت اخلاقی انسان، خلقت، وحی، و آخرت شناسی.
داوری سیل پیدایش عشق و عدالت خدا را نسبت به مخلوقش نشان می دهد.
نوع بشر به عنوان تصویر خدا مسئول روابط چندگانه فرد از جمله خدا، نوع بشر، خرده بشر و محیط است.
مضمون خلقت زیربنای الگوی آفرینش-ناآفرینش-بازآفرینی در قضاوت خداوند است و ارتباط تنگاتنگی با موضوع آخرت شناسی دارد.
وحی خدا باقیمانده ای را ایجاد می کند که از قضاوت خدا زنده می ماند.
رابطه نزدیکی بین پروتولوژی و آخرت شناسی یافت می شود.
این رابطه با مقایسه بین gen 6-9 و rev 12-22 از جنبه های سه مرحله زمان معادشناسی (زمان پیش داوری - زمان قضاوت - زمان پس از قضاوت) نشان داده شده است.
فصل پنجم به بررسی بینامتنی برخی از قطعات کتاب مقدس که رابطه متنی و/یا موضوعی با روایت سیل پیدایش دارند، اختصاص دارد.
آیات شامل مزور 29:10 است.
اشعیا 54: 9-10؛ حزقی 14:12-20; متی 24:36-39 (ر.ک.
لوقا 17:26-30).
عبرانیان 11:7; اول پت 3:19-21; 2 پت 2:5; 3: 6-7 و مکاشفه 14: 7.
متون فوق در زمینه ادبی خود از جنبه های علت و هدف، گستره، رویه، فعالیت های نجات الهی و مسئولیت اخلاقی انسان مورد تحلیل قرار گرفت.
تجزیه و تحلیل نشان می دهد که این متون روایت سیل پیدایش را یک رویداد تاریخی و جهانی می دانند و از سیل به عنوان نوع خود برای قضاوت خداوند از جنبه نجات و مجازات استفاده می کنند و این متون کتاب مقدس خدا را توصیف می کنند که مایل به نجات است اما می باشد.
تمایلی به تنبیه نوع بشر، به عنوان ارائه راه نجات برای بشریت.
فصل ششم شامل خلاصه و نتیجه گیری است.
داستان سیل پیدایش، خاک حاصلخیز را ارائه می دهد که تأملات الهیات فراوانی را در مورد نجات و مجازات خدا و بشریت اخلاقاً مسئول در برابر خدا ایجاد می کند.
the present dissertation seeks to develop a theology of judgment in gen 6-9.
following an introductory chapter, the second chapter is devoted to analyzing the three main extrabiblical ane flood stories (the eridu genesis, the atra-hasis epic, and the gilgamesh epic) from the four aspects of judgment: date, cause and purpose, extent, and procedure.
the analysis of those stories reveals that the ane flood was a historical and local (global dimension is implied) event without moral cause, and that the judgment of the deities had a procedure of investigation, sentence, execution, and mitigation.
the third chapter treats the theology of judgment on the basis of textual evidence in gen 6-9 focusing on the date, cause and purpose, extent, and procedure.
the text reveals that the genesis flood was a historical and global event caused by the broken relationship between god and humankind.
god’s judgment was processed by the steps of probation, investigation, sentence, execution, and mitigation.
the fourth chapter is devoted to investigating the various theological motifs that have close relationship with the judgment theme in gen 6-9: theodicy, human moral responsibility, creation, revelation, and eschatology.
the genesis flood judgment demonstrates god’s love and justice toward his creation.
humankind, being the image of god, is responsible for one’s multiple relationships including god, humankind, subhumankind, and the environment.
the creation theme underlies in a pattern of creation—uncreation—re-creation in god’s judgment, and is closely linked with the theme of eschatology.
god’s revelation creates a remnant that survives god’s judgment.
close relationship is found between protology and eschatology.
the relationship is illustrated by comparison between gen 6-9 and rev 12-22 from the aspects of three phases of eschatological time (prejudgment time—judgment time—postjudgment time).
the fifth chapter is devoted to investigating the intertextuality of some biblical passages that have a textual and/or thematic relationship with the genesis flood narrative; the passages include ps 29:10; isa 54:9-10; ezek 14:12-20; matt 24:36-39 (cf.
luke 17:26- 30); heb 11:7; 1 pet 3:19-21; 2 pet 2:5; 3:6-7 and rev 14:7.
the above texts were analyzed in their own literary context from the aspects of cause and purpose, extent, procedure, divine salvific activities, and human moral responsibility.
the analysis reveals that these texts take the genesis flood narrative as a historical and global event and utilize the flood as their type for god’s judgment from the aspect of salvation and punishment, and that these biblical texts describe god, who is willing to save but is reluctant to punish humankind, as offering the way of salvation to humankind.
the sixth chapter contains a summary and conclusions.
the genesis flood narrative presents a fertile soil that produces abundant theological reflections on the saving and punishing god and morally responsible humankind before god
منبع اصلی :
https://digitalcommons.andrews.edu/dissertations/121/
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Bible.$pGenesis 6-9 – Criticism; interpretation; etc.; Biblical Studies; Religion; Religious Thought, Theology and Philosophy of Religionthe , Eridu Genesis, the Atra-Hasis Epic, and the Gilgamesh Epic
توضیحات فیزیکی اثر :
459 صفحه.