چکیده :
ترجمه ماشینی :
عشق به خدا در رابطه خدا با دنیا نقش اساسی دارد.
این پایان نامه با به کارگیری روش شناسی متعارف به تعارض تفسیری بین الگوهای متعالی- اراده گرایانه و درونی-تجربه گرایانه در رابطه با عشق الهی در زمینه رابطه خدا- جهان می پردازد.
فصل اول پیشینه، هدف، مسئله، محدوده و طرح مطالعه و نیز روش کلامی متعارف شکل نهایی مورد استفاده در تحقیق را معرفی می کند.
فصل 2 به طور خلاصه به بررسی الهیات تاریخی عشق می پردازد و مفاهیم اصلی عشق الهی و رابطه خدا-جهان را توسط متفکران منتخب و بسیار تأثیرگذار دنبال می کند.
فصل سوم تفاسیر آشتی ناپذیر عشق الهی در رابطه با جهان و هستی شناسی های پایه گذار آنها را در مدل های متعالی- اراده گرایانه و درونی-تجربه گرایانه ارائه و تحلیل می کند.
در مدل اول، عشق الهی یک خیرخواهی یک طرفه، بدون انگیزه و اراده است، در حالی که در مدل دوم، عشق الهی اساساً رابطهای، عاطفی و در درجه اول منفعل است.
متعاقباً، نمونهای از واکنشهای اخیر به هر دو مدل، نارضایتی کنونی را در مورد تعارض تفاسیر نشان میدهد، که نشاندهنده پتانسیل تغییر پارادایم در مدل الهیات تفسیر عشق خدا به جهان است.
فصلهای 4، 5 و 6 به بررسی یک مدل متعارف و نظاممند میپردازد که به مسائل ناشی از تعارض تفاسیر از طریق شناسایی و تبیین پنج جنبه اولیه عشق خداوند در ارتباط با جهان برگرفته از بررسی استقرایی قانون میپردازد.
: جنبه های ارادی، ارزشی، عاطفی، پیش شرطی و رابطه ای چند جانبه.
فصلهای 4 و 5 دادههای حاصل از بررسی متعارف دادههای مربوط به عشق الهی در ot و nt را ارائه میکنند.
مطالب حاصل از تحقیق کتاب مقدس در مورد عشق الهی برای ساختن مدلی از عشق الهی استفاده می شود که به تعارض تفاسیر مشاهده شده در فصل های 2 و 3 می پردازد.
به جهان، با مفاهیمی برای هستی شناسی الهی و ماهیت رابطه خدا با جهان.
پایان نامه با جمع بندی یافته ها و نتیجه گیری های پژوهش و ارائه برخی توصیه ها برای مطالعه بیشتر به پایان می رسد.
the love of god is central to god's relationship to the world.
this dissertation addresses the conflict of interpretation between the transcendent-voluntarist and immanent-experientialist models regarding divine love in the context of the god-world relationship by applying a canonical methodology.
chapter 1 introduces the background, purpose, problem, scope, and plan of study as well as the final-form canonical theological method employed in the investigation.
chapter 2 briefly surveys the historical theology of love, tracing the central conceptions of divine love and the god-world relationship by selected, highly influential thinkers.
chapter 3 presents and analyzes the irreconcilable interpretations of divine love in relation to the world, and the ontologies that ground them, in the transcendent-voluntarist and immanent-experientialist models.
in the former model, divine love is a unilateral, unmotivated, willed benevolence, while in the latter model divine love is essentially relational, emotional, and primarily passive.
subsequently, a sample of recent reactions to both models demonstrates the current dissatisfaction regarding the conflict of interpretations, indicating the potential for paradigm change in the theological model of interpreting god's love to the world.
chapters 4, 5, and 6 shift to the investigation of a canonical and systematic model which addresses the issues raised by the conflict ofinterpretations through the identification and explanation of five primary aspects of god's love in relation to the world derived from inductive examination of the canon: the volitional, evaluative, emotional, foreconditional, and multilaterally relational aspects.
chapters 4 and 5 present the data from a canonical investigation of the data regarding divine love in the ot and nt respectively.
the material from the biblical investigation of divine love is utilized to construct a model of divine love that addresses the conflict of interpretations seen in chapters 2 and 3.
chapter 6 summarizes and explains the broad outline of a canonical and systematic model of divine love in relation to the world, with implications for divine ontology and the nature of god's relationship to the world.
the dissertation concludes by summarizing the findings and conclusions of the study and making some recommendations for further study.