چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پایان نامه به بررسی نحوه ظهور آموزه مسیحی معاد جسمانی در ادبیات جنبش رمانتیک بریتانیا می پردازد و روش هایی را بررسی می کند که ادبیات پتانسیل خرابکارانه سیاسی در الهیات را بازیابی می کند.
در قرن هجدهم طولانی، آموزه مسیحی ارتدکس درباره رستاخیز جسمانی (از نظر تاریخی، آموزهای که مقاومت مؤمنان را در برابر ستم دولتی پایهگذاری میکرد) از گفتوگوهای الهیاتی و مذهبی کلیسای انگلستان ناپدید شد و با دیدگاهی مطیع از زندگی بیجسم در بهشت جایگزین شد.
زندگی پس از مرگ به مراتب بیشتر در معرض قدرت سیاسی است.
با این حال، رستاخیز بدن فیزیکی دوباره در آثار ادبی ظاهر می شود، جایی که می تواند دوباره مقاومتی قدرتمند در برابر دولت داشته باشد.
این مقاومت به اشکال مختلفی بروز میکند: بازبینیهای مذهبی انجیلی مانند سرودهای اولنی اثر ویلیام کاپر، شخصیتهای گوتیک نامناسب مانند مانفرد بایرون، و اسطورهشناسی ترکیبی شلی در پرومتئوس بیبند، همگی از بدنهای فیزیکی برجستهای برای تضعیف اقتدار دولتی استفاده میکنند و در عین حال انعکاس دهنده جنبههای اصلی مسیحیت هستند.
.
این پایان نامه به زمینه های نقد ادبی، الهیات سیاسی و تاریخ کمک می کند.
در حالی که آثار اخیر در رمانتیسم بریتانیا، بافت مذهبی غنی آن دوره را دوباره کشف میکنند، پایاننامه تعامل بین الاهیات مسیحی و تولید ادبی را از طریق کلیسای رسمی انگلستان که توسط دولت مجاز است، تحلیل میکند، سایتی که محققان هنوز به طور قابل توجهی درگیر آن نشدهاند.
علاوه بر این، این پروژه نقطه کوری را در زمینه الهیات سیاسی به حساب میآورد، جایی که پیامدهای دکترین معاد میتواند نور جدیدی بر اصطکاک بین ارتدکس مسیحی و قدرت دولتی بیافزاید.
به همین ترتیب، پایان نامه شکافی را در تاریخ الهیات پر می کند و تأثیر ادبیات را بر توسعه اعتقادی در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم برجسته می کند.
در حالی که نوشتههای الهیاتی آنگلیکن در آن دوره درگیر این دکترین نیستند، ادبیات رمانتیک با استخراج حق رادیکال فراتر از قدرت دولتی از رستاخیز مردگان، تشکیلات آنگلیکن را زیر و رو میکند.
به طور کلی، «افزایش آخرین امید» دربرگیرنده مکاشفه عرفانی، وحشت گوتیک و حتی انقلاب آشکارا ضد مسیحی است و نشان میدهد که چگونه رستاخیز میتواند دوباره به بدنی تبدیل شود که از طریق آن مقاومت ممکن است افزایش یابد.
this dissertation examines the way the christian doctrine of bodily resurrection surfaces in the literature of the british romantic movement, and investigates the ways literature recovers the politically subversive potential in theology.
in the long eighteenth century, the orthodox christian doctrine of bodily resurrection (historically, a doctrine that grounded believers’ resistance to state oppression) disappears from the church of england’s theological and religious dialogues, replaced by a docile vision of disembodied life in heaven—an afterlife far more amenable to political power.
however, the resurrection of the physical body resurfaces in literary works, where it can again carry a powerful resistance to the state.
this resistance arises in a variety of forms: evangelical liturgical revisions like william cowper’s olney hymns, the unseemly gothic characters like byron’s manfred, and shelley’s syncretic mythology in prometheus unbound all use raised physical bodies to undermine state authority while echoing key aspects of the christian doctrine.
the dissertation contributes to the fields of literary criticism, political theology, and history.
while recent works in british romanticism rediscover the period’s rich religious context, the dissertation analyzes the interplay between christian theology and literary production through the state-authorized church of england, a site that scholars have yet to substantially engage.
furthermore, the project accounts for a blind spot in the field of political theology, where the ramifications of the doctrine of the resurrection could shed new light on the friction between christian orthodoxy and state power.
likewise, the dissertation fills a gap in the history of theology, highlighting the impact of literature on doctrinal development in the late eighteenth and early nineteenth centuries.
while anglican theological writings of the period fail to engage the doctrine, romantic literature subverts the anglican establishment by drawing from the resurrection of the dead a radical right beyond state power.
as a whole, “raising the last hope” spans mystical revelation, gothic horror, and even expressly anti-christian revolution, showing how resurrection could again become the body through which resistance might rise.
نویسنده :
Daniel Ralph Larson
منبع اصلی :
https://scholar.colorado.edu/concern/graduate_thesis_or_dissertations/rf55z7799
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: 18th Century Christian Theology; British Romanticism; Doctrine of the Resurrection; History of the Church of England; Literature and Theology; Resurrection; Literature in English, British Isles; Religious Thought, Theology and Philosophy of Religion, William Cowper
توضیحات فیزیکی اثر :
262 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی