چکیده :
ترجمه ماشینی:
تعدادی از منتقدان و محققان بر مفهوم تنوع تخیل مشخصاً کاتولیک استدلال می کنند، نه به عنوان یک موضوع دکترین یا حتی اعتقاد، بلکه بیشتر به عنوان یک حساسیت هنری.
آنها ترکیبی از مفروضات فکری، عاطفی، معنوی و اخلاقی را که از اعتقادات کاتولیک نشات میگیرند، تصویری از واقعیت را تشکیل میدهند که لزوماً بیانگر تخیلی هنرمند است.
با این حال، مفهوم تخیل کاتولیک فاقد انسجام موضوعی و الهیاتی است.
بیان این شهود به معنای عبور از مرزهای میان رشته ای مشکل ساز بین الهیات و ادبیات است.
و اگرچه محققان روشهای مفیدی را برای انجام چنین «گذرگاههای مرزی» میان رشتهای توسعه دادهاند، نسبتاً تعداد کمی به بررسی جدی زیباییشناسی الهیاتی که این زیباییشناسیهای دیگر ممکن است به آن وابسته باشند، اختصاص دادهاند.
مایکل پاتریک مورفی در کتاب الهیات نقد چارچوب جدیدی را برای تعریف بهتر مفهوم تخیل کاتولیک پیشنهاد می کند.
او راههای زیادی را بررسی میکند که از طریق آنها کار الهیات هانس اورس فون بالتاسار (1905-1988) میتواند مدل، محتوا و چشماندازی را برای تمایز این نوع تخیل از دیگران ارائه دهد.
از آنجایی که بالتاسار هنر و ادبیات را دقیقاً به عنوان الهیات مینگرد، مورفی طیف وسیعی از شعر، نمایشنامه، داستان و فیلم را بررسی میکند و آن را در مقابل جنبههای اصلی برنامه الهیات بالتاسار قرار میدهد.
با انجام این کار، مورفی به دنبال توسعه الهیات نقد است.
این اثر میان رشته ای جایگاه مشروع «تخیل الهیات» متمایز را در نظریه انتقادی بازیابی می کند و نشان می دهد که صدای بالتاسار هم تحولات معاصر را به چالش می کشد و هم تکمیل کننده آن است.
مورفی همچنین مدعی است که روش شناسی تفسیری پست مدرن، با نقد دقیق مفروضات ریشه دار فلسفی و رمزهای معنایی تکرار شده، تهدیدی برای معنای الهیاتی نیست که بسیاری از آن بیم دارند.
در مقابل، با کنار هم قرار دادن روششناسیهای انتقادی پست مدرن در برابر طیف الهیات بینشگر بالتاسار، فضایی برای منتقدان ادبی و متکلمان به طور یکسان فراهم میشود.
مهمتر از آن، ابزارهایی برای ارزیابی، به چالش کشیدن، و تجلیل از تخیلات الهیاتی آنگونه که امروزه به تصویر کشیده می شود، در اختیار منتقد قرار می گیرد.
a number of critics and scholars argue for the notion of a distinctly catholic variety of imagination, not as a matter of doctrine or even of belief, but rather as an artistic sensibility.
they figure the blend of intellectual, emotional, spiritual and ethical assumptions that proceed from catholic belief constitutes a vision of reality that necessarily informs the artist's imaginative expression.
the notion of a catholic imagination, however, has lacked thematic and theological coherence.
to articulate this intuition is to cross the problematic interdisciplinary borders between theology and literature; and, although scholars have developed useful methods for undertaking such interdisciplinary ''border-crossings,'' relatively few have been devoted to a serious examination of the theological aesthetic upon which these other aesthetics might hinge.
in a theology of criticism, michael patrick murphy proposes a new framework to better define the concept of a catholic imagination.
he explores the many ways in which the theological work of hans urs von balthasar (1905-1988) can provide the model, content, and optic for distinguishing this type of imagination from others.
since balthasar views art and literature precisely as theologies, murphy surveys a broad array of poetry, drama, fiction, and film and sets it against central aspects of balthasar's theological program.
in doing so, murphy seeks to develop a theology of criticism.
this interdisciplinary work recovers the legitimate place of a distinct ''theological imagination'' in critical theory, showing that balthasar's voice both challenges and complements contemporary developments.
murphy also contends that postmodern interpretive methodology, with its careful critique of entrenched philosophical assumptions and reiterated codes of meaning, is not the threat to theological meaning that many fear.
on the contrary, by juxtaposing postmodern critical methodologies against balthasar's visionary theological range, a space is made available for literary critics and theologians alike.
more important, the critic is provided with the tools to assess, challenge, and celebrate the theological imagination as it is depicted today.
نویسنده :
Michael P. Murphy (مایکل پاتریک مورفی)
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=498C0D9405E509C57BCFBB1F9FF3AED6
فروست:
American Academy of Religion Book
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Contents......Page 12
Table of Abbreviations......Page 14
1. Locating Difference......Page 18
2. Hans Urs von Balthasar......Page 42
3. Sacred Arrangements......Page 68
4. Breaking the Waves......Page 106
5. Therapy......Page 142
6. Coda......Page 170
Notes......Page 176
Bibliography......Page 208
B......Page 220
E......Page 221
J......Page 222
O......Page 223
T......Page 224
Y......Page 225