چکیده :
ملاصدرا به مثابة فیلسوفی جامعالاطراف، در تدوین نظام فلسفی خویش از نگرش نمادپردازنه غفلت نکرده است.
در این مقاله ابتدا به تبیین مفهوم نماد و نیز ریشه شناسی آن پرداختهایم.
سپس جایگاه نماد در نظام فکری ملاصدرا، تأثیرات وی از ابن عربی، نگاه نمادپردازانة وی به دین و تأکید وی بر زبان نمادین دین مورد بررسی قرار گرفته است و نهایتاً نشان داده شده است که اساساً پیوند چنین نظام فکریِ بهرهمند از منابع فکری مختلف، اعم از دین و فلسفه و عرفان و کلام، جز با زنجیری بنام نمادپردازی مقدور نیست، هرچند که عناصر دیگری نیز در این پیوند دخیلاند.
ملاصدرا به مثابة فیلسوفی جامعالاطراف، در تدوین نظام فلسفی خویش از نگرش نمادپردازنه غفلت نکرده است.
در این مقاله ابتدا به تبیین مفهوم نماد و نیز ریشه شناسی آن پرداختهایم.
سپس جایگاه نماد در نظام فکری ملاصدرا، تأثیرات وی از ابن عربی، نگاه نمادپردازانة وی به دین و تأکید وی بر زبان نمادین دین مورد بررسی قرار گرفته است و نهایتاً نشان داده شده است که اساساً پیوند چنین نظام فکریِ بهرهمند از منابع فکری مختلف، اعم از دین و فلسفه و عرفان و کلام، جز با زنجیری بنام نمادپردازی مقدور نیست، هرچند که عناصر دیگری نیز در این پیوند دخیلاند.
as an comprehensive philosopher, mulla sadra didn’t neglect of symbolist approach.
in this paper, first we explain “symbol” and its etymology.
then, explore the status of symbol in his philosophical thought, eble arabis’s insparations, his symbolist approach to religion and his emphasis on symbolic language.
finally it will show that it is not possible to associate such a system, including religion, philosophy, mythism and theology, except with symbolism link, although there are other elements.
as an comprehensive philosopher, mulla sadra didn’t neglect of symbolist approach.
in this paper, first we explain “symbol” and its etymology.
then, explore the status of symbol in his philosophical thought, eble arabis’s insparations, his symbolist approach to religion and his emphasis on symbolic language.
finally it will show that it is not possible to associate such a system, including religion, philosophy, mythism and theology, except with symbolism link, although there are other elements.
as an comprehensive philosopher, mulla sadra didn’t neglect of symbolist approach.
in this paper, first we explain “symbol” and its etymology.
then, explore the status of symbol in his philosophical thought, eble arabis’s insparations, his symbolist approach to religion and his emphasis on symbolic language.
finally it will show that it is not possible to associate such a system, including religion, philosophy, mythism and theology, except with symbolism link, although there are other elements.