حضور علي(ع) در سقيفه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حضور علي(ع) در سقيفه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حضور علي(ع) در سقيفه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
سقیفه
,
احتجاج علی (ع) در روز سقیفه
اعلام و شخصیت ها :
امام اول (امام علی), امیر المومنین علیبن ابیطالب(ع) , ۲۳ قبل از هجرت ۴۰ق./661م.
سوال:
چرا علي به خاطر دفن جنازه پيامبر به سقيفه بني ساعده نرفت تا مساله خلافت را يک بار براي هميشه حل کند تا مساله شيعه و سني پيش نيايد. جنازه پيامبر مهم بود يا نجات اسلام ؟ ! اين است رعايت اولويت ها و عصمت از اشتباه ؟ !
پاسخ تفصیلی:
مساله خلافت از زمان پیامبر(ص) تعيين شده بود و پيامبر به امر الهي حضرت علي (ع) را به جانشيني معرفي نموده و اصحاب با آن حضرت بيعت کرده بودند و جريان ثقيفه اساسا بنياد مورد قبولي نداشت تا حضور امام علي (ع) را در آن توجيه کند
2. این پندار که « اگر علی(ع) در سقیفه حاضر می شد مساله ی خلافت حلّ می شد» ، کاملا بی اساس و ناشی از نداشتن اطلاعات تاریخی و فهم عمیق شرايط اجتماعي و سیاسی آن زمان است. اگر کسی از فضای آن دوره و بويژه فعاليتهاي سياسي قدرت طلبان و اتحاد گسترده قريش با آنان در اواخر عمر پيامبر و وضعيت خايص سقیفه اطلاع داشته باشد در مي يابد که هرگز مجالي براي کسب قدرت درثقيفه براي حضرت علي (ع) وجود نداشته و قضيه کاملا منتفي تلقي مي شده است.پاره اي از آنچه درپاسخ به ديگر پرسشها آمده است در اين زمينه مفيد است. از سوی دیگر بايد توجه داشت که در مدینه دو قبیله ی بزرگ وجود داشتند به نامهای اوس و خزرج ، که قبل از اسلام باهم دشمنی دیرینه داشته و دائماً در جنگ و ستیز بودند.
آنان در سایه ی اسلام به صلح رسیدند ؛ امّا همچنان تعصّبات جاهلی در ضمیر آنها پنهان بود .بعد از وفات نبی اکرم(ص) ،هر يک ترسیدند که قبیله ی مقابل به حکومت برسد لذا بر آن شدند که بر رقیب خود پیشی بگیرند.
نتیجه ی این تفکر جاهلی آن شد که اوس و خزرج در محلّی به نام سقیفه گرد آمدند و بر سر حکومت با هم به مناظره پرداختند. در این کشاکش ، دو گروه از مهاجرین نیز حاضر شدند ؛ یکی گروه ابوبکر و عمر ابن خطّاب و ديگر کساني که براي کسب قدرت هم پيمان شده بودند. گروه دیگر اندکی از اصحاب بزرگ بودند که طرفدار خلافت علی ابن ابی طالب(ع) بوده و با ذکر آیات و روایات و یادآوری جریان غدیر خم به نفع خلافت آن حضرت استدلال می کردند.نتیجه ی این قيل و قالها به درگیری گروهها انجامید. عدّه ای از انصار دست به شمشیر بردند وتعدادی نیز زخمی شدند.
سعد ابن عباده رئیس قبیله ی خزرج ،که پیرمردی بود ، زیر پای جمعیّت افتاد. فردی فریاد کرد مواظب سعد باشید. عمر ابن خطّاب گفت:« اقتلوا سعداً قتله الله. ـــــ بکشید سعد را خدا او را بکشد.»(المعیار والموازنه ، ابوجعفر اسکافی ـ از علمای اهل سنّت ـ ص 25) و به روایتی گفت:«اقتلوا سعدا قتل الله سعدا اقتلوه فإنه منافق. ــــــ بکشید سعد را خدا سعد را بکشد. بکشید او را که او منافق است.»( شرحنهجالبلاغة ، ابن ابی الحدید ــ از علمای اهل سنّت ــ ؛ ج20 ،ص21 ) با این اوصاف آیا چنین محیطی جای استدلال منطقی است یا نه ؟ جایی که سعد ابن عباده را با آن همه احترام اجتماعی و با آن همه طرفدار ، تهدید به مرگ می کنند آیا جای حضور علی ابن ابی طالب است؟ افراد دنیا طلب چگونه حضور علی ابن ابی طالب(ع) را در سقیفه تحمّل می کردند در حالی که در زمان خود پیامبر از عدالت و صلابت او ناراحت بودند و مدام از او بدگویی می کردند و به او فحش می دادند تا آنجا که فرزند عمر می گوید:شنیدم از پیامبر که در خطبه اش می فرمود: ای مردم به علی دشنام ندهید و به او حسد نورزید پس همانا او بعد از من ولیّ هر مرد و زن مومنی است.
او را مثل من دوست بدارید و مثل من به احترام کنید و برای خدا و رسولش از او اطاعت کنید ... عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ فِي خُطْبَتِهِ أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَسُبُّوا عَلِيّاً وَ لَا تَحْسُدُوهُ فَإِنَّهُ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِي فَأَحِبُّوهُ بِحُبِّي وَ أَكْرِمُوهُ لِكَرَامَتِي وَ أَطِيعُوهُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ اسْتَرْشِدُوهُ تَوَفَّقُوا وَ تَرْشُدُوا فَإِنَّهُ الدَّلِيلُ لَكُمْ عَلَى اللَّهِ بَعْدِي فَقَدْ بَيَّنْتُ لَكُمْ أَمْرَ عَلِيٍّ فَاعْقِلُوهُ وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ.»( بحارالأنوار ،ج39 ،ص292 ) و کعب بن عجزه از پدرش نقل نموده که پامبر(ص) فرمودند: « علی را دشنام ندهید که همانا او شیفته ی ذات خداوندی است. ـــكَعْبُ بْنُ عُجْرَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ النَّبِيُّ ص لَا تَسُبُّوا عَلِيّاً فَإِنَّهُ مَمْسُوسٌ فِي ذَاتِ اللَّهِ »( مجمع الزوائد هیثمی ـ از علمای سنّی ـ ج 9 ، ص130) آنچه حضرت علی(ع) در دفاع از خلافت خود باید بیان می کرد ، اصحاب کبار آن حضرت در آن جمع بیان نمودند ولی کسی بهایی به سخنانشان نداد. اساساً اهل سقیفه برای یافتن حقّ گرد هم نیامده بودند تا با حضور آن حضرت مشکل حلّ شود.
شاهد مطلب اينکه حضرت علی (ع) در شورای شش نفره ی خلافت حضور داشت و با اینکه هیچ کس نتوانست جواب استدلالهای ايشان را بدهد باز به دیگری دادند.آن حضرت در شورای شش نفره دهها دلیل محکم و استوار بر حقّانیّت خود اقامه نمود ولی گوش اهل شوری بدهکار این حرفها نبود.
حضرت در خطبه ی شقشقیّه(خطبه ی سوم نهج البلاغه) پرده از کار اهل شوری برداشت و سرّ حمایتشان از عثمان را فاش نمود. پس وقتی در فضای آرام شوری سخن آن حضرت را نشنیدند چگونه انتظار هست که در فضای خشن سقیفه سخن آن حضرت خریدار داشته باشد. 3. به تصریح علمای اهل سنّت ، عمربن خطّاب بعد از وفات پیامبر (ص) با شمشیر آخته و با صدای بلند می گفت پیامبر نمی میرد ، او نمرده بلکه به آسمانها رفته است.
او هر کسي که از رحلت پيامبر دم ميزد را به باد کتک مي گرفت تا آنگاه که ابوبکر از محل خود در اطراف مدينه به آنجا رسيد و حلقه مکيان براي تصاحب قدرت تکميل شد .آنگاه ابوبکر با خواندن آیه ی « وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرينَ.» او را از گفته هایش باز داشت. 4. مطلب دیگر اینکه اساساً شیوه ی بکار رفته در سقیفه برای تعیین خلیفه ، شیوه ای نامشروع بود. از طرفي مبدء مشروعيت خلافت در اسلام الهی است و مصداق آن را خدا و رسول خداتعیین مي کنند.
از طرف ديگر نقش مردم در حکومت نبايد نا آگاهانه ، فريبمندانه و با زور و قلدري و غلبه فريبکاران و گردنکشان در ميدان نبرد باشد.لذا حضور آن حضرت در این گردهمايي نزاع اميز و دغلکارانه مشروعیّت بخشیدن به آن شیوه ی غلط و غیر اسلامی محسوب می شد ؛ لذا بر اساس موازين ديني و عقلي نباید هم علی(ع) در سقیفه حاضر می شد و به آن روش نا معقول رسميت مي بخشيد. 5. عدم حضور حضرت علي (ع) در کشمکشهاي سقيفه به معناي بيگانگي کامل و انزواي مطلق از آن نيست . آن حضرت در حد اتمام حجت ارتباطشان را با اصحاب ثقيفه حفظ کرده و بر خلافت و امامت خود بر اساس معيارهاي اسلامي احتجاج کرده اند. در اين جا به جهت اختصار تنها استناد آن حضرت(عليهالسلام) به حديث غدير در روز شورى را نقل مىكنيم:عامربن واثله مىگويد: «در روز شورى با على(عليهالسلام) كنار درب خانه ايستاده بودم و شنيدم او خطاب به آنان فرمود: من براى شما دليلى مىآورم كه احدى نمىتواند بر آن خدشهاى وارد كند. سپس فرمود: اى جماعت! آيا در ميان شما كسى هست كه پيش از من به يگانگى خداوند ايمان آورده باشد؟ گفتند: نه!- آيا در بين شما كسى هست كه برادرى چون جعفر طيار داشته باشد كه با ملائك پرواز مىكند؟ گفتند: نه!- آيا كسى از شما غير از من عمويى همچون حمزه شمشير خدا و شمشير رسول خدا(صلىاللهعليهوآله) دارد؟ گفتند نه!- آيا غير از من كسى از شما همسرى چون فاطمه(عليهاالسلام)، دختر پيامبر(صلىاللهعليهوآله) و سرور زنان اهل بهشت دارد؟ گفتند: نه!- آيا كسى از شما هست كه (به دستور قرآن) پيش از نجوا با پيامبر(صلىاللهعليهوآله) صدقه داده باشد؟ گفتند نه!- آيا در ميان شما غير از من كسى هست كه پيامبر(صلىاللهعليهوآله) دربارهاش فرموده باشد: «من كنت و مولاه فعلى مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره، ليبلغ الشاهد الغايب»7 گفتند: نه!افزون بر اميرمؤمنان(عليهالسلام)، حضرت صديقه طاهره(عليهاالسلام) نيز به حديث غدير استناد كرده و در اعتراضات خود آوردهاند: «آيا سخن رسول خدا در غدير خم را از ياد بردهايد كه فرمود: (هركس را مولا منم اين على(عليهالسلام) مولاى اوست) و نيز اين كه فرمود: «جايگاه تو (على) نسبت به من مانند جايگاه هارون نسبت به موسى(عليهالسلام) است؟»8.پس از آن حضرت نيز امام حسن مجتبى(عليهالسلام) و امام حسين(عليهالسلام) در مواردى به اين مسأله استناد كردهاند9. غير از اهل بيت عصمت(عليهالسلام) بسيارى از صحابيان و ديگران و حتى كسانى از دشمنان اميرمؤمنان چون عمروبن عاص به اين مسأله استناد كردهاند10. استناد به اين حديث در قرون بعدى نيز ادامه يافته تا آنجا كه مأمون خليفه عباسى نيز به صف استناد كنندگان به اين حديث پيوسته اند11.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%82%D9%8A%D9%81%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
1 بنگريد: الغدير، ج 1، ص 159-163.2 همان، ص 159 - 163.3 همان ص 163-166.4 همان، ص 166-186.5 همان، ص 186-187.6 همان، ص 195-196.7 براى آگاهى بيشتر ر.ك: الغدير، ج 1، صص 159-213.8 بنگريد: الغدير، ج 1، ص 196-197.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت