حركت جوهري | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حركت جوهري
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حركت جوهري
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث فلسفی
,
حرکت جوهری
سوال:
حرکت جوهري ماده به چه مبحثي مي پردازد؟
پاسخ تفصیلی:
طبق نظر ملاصدرا تمام حركات عرضي، معلول حركات طبايع و جواهر خويش است تا زمانى كه جوهر يك شى درحركت نباشد اعراض آن ممكن نيست حركت كند. وي تاكيد مي كند كه نهاد عالم اساسا نهادي نا آرام و در حال حركت و دگرگون شدن است و نشانه آن نيز همين تغييرات محسوس در اعراض (يعني رنگ و وزن و اندازه و مكان و زمان و .. ) است چرا كه تا جوهر در حركت نباشد هيچ عرضي امكان حركت وتغيير كردن را ندارد چرا كه بايد چيزي ايجاد كننده حركت باشد كه خود داراي حركت باشد. ملاصدرا بر اين باور است كه هر چه در اين عالم طبيعت است، هرچيزي كه زمان بر او مي گذرد و در فضا و مكان قرار دارد ـ يعني عالم طبيعت ـ دائماً در حال سيلان است؛ حتي نه فقط در اعراض حركت واقع مي شود، نه فقط اعراض و حالات اجسام طبيعي متغيرند، بلكه خود ذوات دائماً در تحول و تغييرند و اگر ذوات اشياء متغير نميبود، احوال و صفات و اعراض متغير نمي شدند؛ و نه تنها ذوات و اجسام متغيرند بلكه عين حركت و تغيّرند، عين صيرورت و شدن مي باشند. در قديم مي گفتند جسم يا ثابت است يا متغير، ولي اين فلسفه مي گويد: در جسم ثبات معني ندارد بلكه اين هستي است ـ يعني همان حقيقت واحد اصيل ـ كه در برخي مراتب خود ثابت است و در برخي مراتب سيّال؛ هستي ثابت مساوي است با ماوراء طبيعت. حالا خود آن حركت اعراض كه ارسطو مي گفته، بحثي است كه در اين جا فرصت بحث در آن باره نيست. مي گفتند جسم يا متغير است يا غير متغيّر؛ يعني مقسم حركت، جسم بود كه متغير يا غير متغير بود. ولي در اين فلسفه ، هستي است كه يا ثابت است يا سيّال، و هستي سيّال مساوي ا ست با عالم طبيعت از اول تا به آخر؛ و بحثي كه امروز به نام «شدن» مطرح است (امروز مي گويند آنچه هست «شدن» است)، در فلسفه صدرا به جاي اين كلمه «صيرورت» است. صيرورت يعني گرديدن، يعني همان شدن؛ يعني آنچه در طبيعت است گرديدن است يعني همان «شدن» نه گردش. در فلسفة اروپا چون مايه هاي فكري اصالت ماهيتي بوده با اينكه علم رسيده بود به اينجا كه حركت بيش از آنچه قدما فرض ميكردند در دل اشياء راه دارد، نتوانستند مفهوم «شدن» را آن چنانكه هست درك و تحليل نمايند. هگل بحث را طور ديگري مطرح كرد، گفت: بودن وقتي با نبودن جمع شود از آن »شدن« به وجود ميآيد؛ شدن؛ يعني جمع بودن و نبودن؛ يعني تركيب هستي و نيستي؛ و بعد نتايجي خواسته است بگيرد كه جمع ميان نقيضين محال نيست. ولي روي پاية اصالت وجود اصلاً خود هستي دو قسم است: يك نوع از هستي «شدن» است. شدن خود نوعي از هستي است نه جمع هستي و نيستي. در عين اينكه وجود و عدم در»شدن« به يك شكلي جمع مي شود ولي اين غير از آن است كه ضد هم باشند و اين اشتباه فلسفة اروپا در فلسفه او نيست. ( مجموعه آثار شهيد مطهري ج13 ـ مقالات فلسفي،شهيد مطهري ).
اين حركت همچنان كه در طبيعت جريان دارد در انسان نيز موجوداست. اين حركت در طبيعت مادى بدن در جريان است بدين صورت كه جواهر مادى انسان با حركات عرضى آن درحركت است. اين تكامل و حركت طبيعى بدن خارج از اختيار انسان مىباشد مثل قواى هاضمه، قلب، عروق... كه اصطلاحا از آن به حركات قسرى ياد مىشود. البته ايشان مبدأ حركات طبيعى بدن را نفس انسانى مىداند كه بحثىجدا دارد. اما حركت ديگر انسان كه مربوط به كمالات نفسانى است كاملاً در اختيار او قرار دارد كه حركت جوهرى نفس ناميده مىشود. نفس انسانى به سبب قواى عقل نظرى در حيطه تفكر و عقل عملى در حيطه عمل تكامل جوهرى پيدا مىكند.بدين صورت كه هر آنچه مىانديشد و بدان ملتزم مىشود و عقيدهاى كه بدان ايمان دارد طبق نظر ملاصدرا در جوهرنفس انسان تغيير حاصل مىشود و هكذا در انديشهاى كه موج صدور عمل از او مىشود و فعلى را كه به سبب اعتقادى انجام مىدهد باز جوهر نفس انسانى است كه در آن تغيير و تحول رخ مىدهد و حركتى از او به سوى مرحلهاى جديد انجام مىشود كه از آن به تكامل نفس و حركت جوهرى نفس ياد مىشود، پس حركت جوهرى نفس به اختيار خود انسان است بلكه مىتوان گفت اختيار انسان حركت نفس را جهت مىدهد يا او را در راه سعادت و يا در مسير شقاوت مىداند و در هر دو حال نفس انسان وارد مرحله جديدى شده و از قوه به فعليتى جديد رسيده و تكاملي كسب كرده، حال اين تكامل يا به سوى سعادت او ختم مىشود يا موجب شقاوت او مىگردد. لذا ملاصدرا در توجيه تنزل نفس به مراحل پست در عين اين كه او متوجه كمالات عالى است مىگويد: انتقال نفس به وجه نزول منافاتى باتوجه نفس به كمالات مافوق ندارد چون كه خروج از قوه به فعل در شيئى از كمالات حيوانى نه تنها منافى شقاوت اخروى نيست بلكه مؤكد او نيز قرار مىگيرد، چرا كه طرق آخرت متفاوت است يك راه طريق سعادت و رسيدن به نشئه كرامت و قرب به خدا است و راه ديگر طريق شقاوت و رسيدن به نشئه انتقام و دورى از رضوان خدا است»،(اسرارالايات، ص 149). نتيجه که از ابحاث گذشته بدست مي آيد, آن است که کل جهان ماده و عالم جسماني يک حقيقت واحد است, که سر تا پا حرکت و سيلان و دگرگوني است. مبدآ اين حرکت قوه صرف است, که هيچ فعليتي جز قوه بودن ندارد (ماده اولي): و منتهايش فعليت محض است که از هر گونه قوه اي منزه مي باشد (تجرد تام) . علامه طباطبايي_قدس سره_ در {نهايه الحکمه}در بيان اين مطلب مي گويد: [ماده اولي, از آنجا که قوه محض است, فاقد هر گونه فعليتي که دارد همان فعليت قوه بودن است. و بنابراين, هر گونه فعليتي که بر ماده اولي درآيد, تابع و پيرو فعليت صورتي است که آن را به پا مي دارد؛ و نيز تميز آن به تميز صورتي است که با آن متحد مي گردد؛ و همچنين تشخيص به تشخص آن صورت بوده, و در وحدت و کثرت خود تابع آن صورت مي باشد. آري ماده في نفسه از يک وحدت ابهامي, نظير وحدت ماهيت جنسي برخوردار است [؛ يعني يک نوع وحدت که مي تواند امور متکثري را در بر گيرد؛ همانگونه که ماهيت حيوان مثلا, در عين حال که يک ماهيت واحد است, و وحدت جنسي دارد, انواع گوناگوني را دربر مي گيرد.] و چون همين ماده اولي موضوع حرکت جوهري عمومي عالم راتشکيل مي دهد, پس سراسر عالم ماده [با همه جواهر و اعراضي که در آن است], يک حقيقت واحد و گذرا خواهد بود که از مرحله قوه محض به سوي فعليتي که هيچ قوه اي ندارد, در حرکت مي باشد. چنان که از بيان فوق بدست مي آيد, تکيه مولف_قدس سره_ در اثبات وحدت حرکت عالم,بر وحدت موضوع آن, يعني ماده اولي است .( براي مطالعه دقيق تر و آشنايي بيشتر به صفحات 161 - 188 شرح بدايه الحکمه آقاي شيرواني مراجعه فرمائيد)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3758
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت