جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
هستي شناسي
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هستی شناسی یا وجود شناسی همان علم فلسفه است . فلسفه به معنی عام آن شامل فلسفه به معنی خاص ، علوم ریاضی و علوم طبیعی مثل فیزیک وشیمی و زیست شناسی و ... است . موضوع فلسفه به معنی خاص آن « وجود » است ؛ البته وجود از آن حیث که وجود است بدون اینکه قیدی به بیشتر ...
صراط المستقیم (فی ربط الحادث بالقدیم)
نویسنده:
محمدباقر بن محمد ميرداماد؛ محقق: علی اوجبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
چکیده :
کتاب «الصراط المستقیم ، فی ربط الحادث بالقدیم» تالیف میر محمدباقر داماد مي باشد. میرداماد سعی داشت تا مبانی حکمت مشاء را با جلوه­ های اشراقی در هم آمیزد و با استفاده از تعالیم اعتقادی شیعی نظام فلسفی اسلامی نوینی را ارائه دهد که خود آن را حکمت یمانی نامید. این کتاب پیچیده­ ترین اثر مصنّف به زبان عربی است که درباره یکی از بغرنج­ ترین مسائل فلسفی یعنی مسئله حدوث و قدم و مباحثی چون، ربط حادث و قدیم، ماهیت و اقسام حرکت، چیستی زمان و علم پیشین الهی به رشته تحریر درآمده است.
رابطه ذات و صفات الهی از دیدگاه ابن­ میثم بحرانی
نویسنده:
محمد رنجبرحسيني، محمود موسوي، حامد هاشمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رابطه ذات و صفات الهي، يكي از مهم ترين مباحث كلامي، فلسفي و عرفاني است كه درباره آن، نظريات گوناگوني ارائه شده است. ابن ميثم، متكلم، فيلسوف و عارف شاخص قرن هفتم، در بين نظريات ارائه شده، نظريه عينيت صفات با ذات را پذيرفته است، اما در تبيين فلسفه توصيف خداوند و وجود صفات او، اعتباري بودن اوصاف الهي را مطرح مي كند كه به نظر ميرسد نه تنها با نظريه عينيت، تناقضي ندارد، بلكه تبيين دقيقي از همان نظريه است. ابن ميثم، با الهام از بيان اميرالمؤمنين درباره نفي صفات، توصيف خداوند با اين اوصاف اعتباري را از مراتب آغازين معرفت حق مي شمارد و كمال اخلاص در معرفت را كه غايت سير عارف است، در نفي صفات از خداوند و لحاظ ذات او بدون در نظر گرفتن چيز ديگر، مي داند.
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
عالم عقول مجرده
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حضرت علامه حسن زاده آملی ــ دامت برکاته النوریّه ــ در کتاب اتحاد عاقل به معقول ، ص 93 از حضرت صادق آل محمّد- صلوات اللَّه و صلوات المصلین عليهم- نقل فرموده اند که آن حضرت فرمودند :« انّ اللَّه عزّ و جلّ خلق ملكه على مثال ملكوته، و اسّس ملكوته على م بیشتر ...
اسرار وجود و چيستي وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شايد مفهوم وجود - و معادل آن در فارسي يعني هستي - ساده‏ ترين و در عين حال پيچيده‏ ترين‏ مفاهيم باشد، زيرا ما در پديده‏ اى وجود را مى‏ يابيم ولى هنگامى‏ كه مى‏ كوشيم كنه آن را درك كنيم آن را دور از فهم مى‏بينيم، همچون‏روح كه اگرچه با آن زندگى مى‏كنيم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق حكيم و فيلسوف و فلاسفه معاصر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فلسفه ، با توجه به صدها مکتب فلسفی گوناگون که در غرب و شرق عالم پدید آمده اند ، تعریف جامعی ندارد ؛ چون فلسفه های موجود ، نه موضوع واحدی دارند نه متد و غایت واحدی ؛ لذا در مقام واقع نمی توان تعریفی صحیح و جامع از فلسفه ارائه داد . امّا اگر فلسفه های بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق اگزيستانسيالسيم واصالت وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) اگزيستانياليسم: از واژه Exist به معنى وجود مشتق است. از منظر اين مكتب، در جهان هستى براى همه موجودات، ماهيتى در نظر گرفته شده است جز انسان. خدا طبيعت وجود انسان را ساخته است اما عظمت وزيبايى‏ها وخوبى‏ها و... بالاخره همه هويت انسان، ساخته خودش مى بیشتر ...
معناي ماوراء‌ الطبيعه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. واژه ی عربی ماوراء الطبیعه معادل لفظ یونانی متافیزیک نیست. کلمه ی متافیزیک همسان با تعبیر عربی ما بعد الطبیعه به کار می رود ؛ که توضیح آن در ادامه خواهد آمد. ماوراء الطبیعه یعنی آنچه در ورای طبیعت است ؛ که مراد از طبیعت ، عالم مادّه و منظور از ما بیشتر ...
سوزانندگي ذاتی آتش
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سؤال بايد ابتدا بيان شود که احراق و سوزاندن ذاتي آتش است. يعني در داستان حضرت ابراهيم(ع) آتش خاصيت سوزاندن داشته و هيزم هاي موجود در آن را مي سوزانده ولي اينکه چه اتفاقي و اعجازي روي داد که حضرت ابراهيم(ع) در آتش نسوخت، بايد به بررسي آ بیشتر ...
مجبول بودن دنيا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين جمله مبهم است. براي اين كه مفهوم آن روشن شود لازم است متني كه اين جلمه از آن اخذ شده است مشاهده شود و متاسفانه حضرت عالي آدرس مطلب را ارائه ننموده ايد.
كلمه مجبول در فلسفه، اغلب به معني داراي طبيعت و آفريده شده همراه با طبيعت استعمال مي شود. و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :