فلسفه مشاء و اشراق | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه مشاء و اشراق
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه مشاء و اشراق
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث فلسفی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اشراقی
,
فلسفه مشاء
اعلام و شخصیت ها :
سهروردی (شیخ اشراق), شهاب الدین یحیی بن حبش (با عمر بن محمد سهروردی عارف اشتباه نشود، مؤسس مکتب اشراق، احیاگر حکمت خسروانی، خواهرزاده عمر بن محمد سهروردی عارف), -549ق/1155م. سهرورد، زنجان، ایران 587ق/1191م. حلب، سوریه
سوال:
توضيح کاملي در مورد فلسفه مشايي و فلسفه اشراق با ذکر تفاوت اين دو و اصولا علل شکل گيري آنها مي خواستم ... مطالعه چه کتاب هايي را در اين زمينه پيشنهاد مي دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
تاكنون سه مكتب فلسفي رشد و نمو كرده است كه عبارتند از:
1 ـ مكتب فلسفي مشاء: شيوه بحث در اين مكتب فلسفي، تفكر برهاني و استدلال عقلي است، بدين جهت از آن به «حكمت بحثي» نيز تعبير مي كنند، چنان كه «شيخ اشراق» در مقدمه حكمة الاشراق كه طبقات فلاسفه را يادآور شده از اين گروه به «حكيم بحّاث عديم التألّه» ياد كرده است؛ يعني حكيماني كه در شناخت جهان تنها از متد بحث عقلي بهره ميگيرند و از روش «تألّه» (ذوق و شهود عرفاني) استفاده نميكنند. چهره شاخص اين مكتب فلسفي شيخ الرئيس ابن سينا است كه او را رئيس فلاسفه مشاء لقب دادهاند.
2 ـ مكتب فلسفي اشراق: در اين مكتب فلسفي تنها به براهين عقلي استناد نميشود، بلكه بهرهگيري از شيوه ذوق وعرفان را، اهرمي لازم براي نيل به معرفت حقيقي و كامل ميشناسد، سهروردي از آنان به «حكيم الهي متوغل في التألّه و البحث» ياد كرده است. يعني حكيماني كه از هر دو روش: تألّه و بهره گيري از شهود عرفاني، و بحث و تفكر برهاني بهره مي گيرند. حكيم سبزواري نيز پس از اشاره به دو گروه مشائيّان و عرفا دربارة طريقه اشراقيها ميگويد: آنان ميان دو طريقه پيشين جمع كرده اند و بدين جهت به اشراقيون معروف مي باشند كه از عالم غرور، دل بركنده و از گفتار ناصواب اجتناب نموده اند و در نتيجه «مستشرق» به عالم نور گرديده، و عنايات الهي شامل حال آنان شده و از اشراق قلب و شرح صدر برخوردار مي باشند. بنابراين، امتياز طريقه اشراقي بر طريقه مشائي اين است كه در طريقه اشراقي علاوه بر بهره گيري از برهان عقل، از روش عرفان و راه دل و شهود باطني نيز استفاده ميشود و در نتيجه فيلسوف به حقايقي عاليتر از آنچه تفكر منطقي بدان مي رسد نايل مي گردد. در اين جا مناسب است كلام شيخ اشراق را (كه مبتكر اين طريقه در جهان اسلام است) در آغاز حكمة الاشراق، يادآور شويم. او مي گويد: «من قبل از نگارش اين كتاب، كتابهايي را بر اساس طريقه مشائيان تأليف نموده، و قواعد فلسفي آنان را بيان نمودم كه از آن جمله كتاب «تلويحات» مي باشد، ولي اين كتاب (حكمة الاشراق) سبك و سياق ديگري دارد. و بر طريقهاي نزديكتر از طريقه مشائي استوار شده است، در اين روش مطالب در آغاز از طريق فكر به دست نميآيد، بلكه از طريق رياضتها و مجاهدات باطني حاصل ميشود، آنگاه به آن اقامه برهان ميگردد» (علم حضوري به علم حصولي تبديل شده و قابل انتقال به ديگران ميگردد). ابتكار ديگري كه شيخ اشراق در بحثهاي فلسفي به كار گرفته است بهره گيري از مفاهيم ديني و معارف قرآني در تبيين معرفتهاي عقلي و فلسفي ميباشد، چنان كه در كتاب «الألواح العمادية» ميگويد: در اين كتاب بخشهايي از لطايف و غرايب معرفت را آورده ام و بر پايه مباني عقلي، بر آنها اقامة برهان نموده، و سپس از آيات قرآن بر آنها استشهاد كردهام. و در مباحث مربوط به نفس و مبدأ و معاد در كتاب ياد شده به آيات بسياري از قرآن استشهاد شده است. بنابراين، طريقه بحث در فلسفه اشراقي مبني بر سه پايه است: الف. تزكيه نفس و تصفيه باطني و تحصيل معرفت شهودي. ب. تفكر و استدلال عقلاني و تحصيل معرفت برهاني. ج. استشهاد به آيات و روايا ت و تحكيم معرفت ايماني. و به عبارت ديگر: در اين مكتب فلسفي، برهان و عرفان و قرآن (وحي) به ياري يكديگر آمده و در طريق معرفت هماهنگ ميباشند.
3. حكمت متعاليه: منهج بحث در حكمت متعاليه صدرايي با شيوه بحث در فلسفه اشراقي تفاوت جوهري ندارد؛ زيرا صدر المتألهين نيز ـ كه مبتكر روش حكمت متعاليه است ـ نيز روش برهان وعرفان را با هم به كار گرفته و در موارد مختلف به آيات و روايات نيز استشهاد نموده است. به عبارت ديگر: هماهنگي برهان و عرفان و قرآن با حكمت برهاني و عرفاني و قرآني را اثبات نموده است. آري حكمت متعاليه از دو نظر بر طريقه اشراقي برتري دارد: يكي اين كه صدر المتألهين راهي را كه شيخ اشراق آغاز نمود تكميل كرد، و در اثبات هماهنگي و تطابق عقل و شرع در معارف الهي سعي بيشتري نمود و توفيق بيشتري به دست آورد، چنان كه از مراجعه به كتب فلسفي، و تفسيري او به دست مي آيد. نكته ديگر اين كه: وي اصولي را در فلسفه تأسيس كرد، كه در فلسفه شيخ اشراق وجود نداشت و از اين طريق فلسفه او امتياز بيشتري يافت مانند «اصالت وجود»، «تشكيك در حقيقت وجود»، «حركت جوهري»، «اتحاد عاقل و معقول» و بحثهاي مهم ديگر؛ و چنان كه مي دانيم اصول مزبور در تبيين و تحكيم معارف الهي نقش مؤثر دارد و بر پايه آنها بسياري از معضلات فلسفي حل ميگردد. آية الله جعفر سبحاني،سيماي فرزانگان ج 2 جهت آگاهي بيشتر بنگريد: شهيد مطهري , كليات علوم اسلامي , قسمت فلسفه .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3564
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت