پديدار شناسي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
پديدار شناسي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
پديدار شناسي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث فلسفی
سوال:
پديدار شناسي چگونه مطالعه اي است و منظور از پديدار چيست؟ لطفا با مثال و زباني ساده توضيح بفرماييد.
پاسخ تفصیلی:
الف) «پديدارشناسى»(Phenomenology) به طور اعم، رابطه ذهن و عين را در پرتو تازهاى مطرح كرده، درباره جايگاه علوم عينى و اثباتى و فهم دنيايى مدرن از خود و اصالت و معنادارى اين خود فهمى، به نقد و ارزيابى مىپردازد. در واقع شاخهاى از پديدارشناسى، پاسخدهى به اين مسأله يا مسائل را بر عهده دارد:
1- آيا خودفهمى علمى دنياى مدرن قابل اتكا است؟ و يا اين كه براى فهم خود فهمى علمى جهان مدرن، (يعنى براى يافتن منشأ معنا) به طور كلى، بايد به چيزى بنيادىتر مراجعه كرد؟
2- آيا خودفهمىها و گفتمانهاى رايج دنياى مدرن، در حوزههاى مختلف جامعه، فرهنگ، اقتصاد و سياست - كه جملگى بر آگاهى شفاف و بىمسأله، يعنى بر خودفهمى ما و بر جهانفهمى ما، تأكيد مىورزند - در ساختارهاى نهان و ناخودآگاه زبان و گفتمان نهفتهاند و در حقيقت، از عرصه آگاهى مستقيم انسان به عنوان فاعل شناسايى بيروناند يا نه؟
ب ) پديدارشناسى از ديدگاه هوسرل(Husserl)، ابزار فلسفى فهم هستى بر حسب هستى روزمره انسان در جهان است. اساس پديدارشناسى وى، مبتنى بر اين است كه كل حقيقت عينى يا علمى، نهايتاً در درون زيست - جهان تجربه انسانى «مبنا» دارد. به عبارت ديگر، هوسرل بر آن بود كه حقايق به اصطلاح علمى همه علوم را، بايد از نو در فعاليتهاى آگاهى انسان زمينهيابى كرد.
هدف پديدارشناسى وى، بازگشت به تجربه زيست شدن (تجربه ماقبل نظرى و ماقبل فلسفى) است؛ يعنى، به حكم پديدارشناسى، معناى اوليه و اصيل و ازلى جهان عينى، همان شكل اشتغال آگاهى انسان بدان است. از سوى ديگر، معناى آگاهى ذهنى ما، شيوهاى است كه ذهن در مقابل جهان باز مىشود. ذهنيت و جهان زيست يكى است؛ يعنى، ذهنيت، خود در خلق معنا حاضر است.
براساس اين ديدگاه، «ذهن» و «عين» جدايى ناپذيراند و يكى به وسيله ديگرى، در رابطهاى اوليه تعيين مىگردد. معناى جهان عينى و خارج از ذهن ما تنها از طريق آگاهى ساخته مىشود. جهان، واقعيت در خود نيست؛ بلكه واقعيتى براى آگاهى است و آگاهى نيز هيچ وقت آگاهى در خود نيست؛ بلكه آگاهى از چيز ديگرى، يعنى از جهان است. از اين رو، معنا نه فقط در عرصه ذهن و نه فقط در جهان عينى، بلكه در رابطه ميان آن دو ظهور مىكند. جان كلام آن كه براساس پديدارشناسى هوسرل، انسان پيش از آن كه از هستى جداگانه خود و يا از هستى جداگانه جهان آگاه شود، در جهان هست. پس، از ديدگاه او فلسفهاى كه معنا را به آگاهى منفرد، منزوى و گسيخته از جهان محدود سازد، غير قابل دفاع است.
همچنين از نظر هوسرل علوم طبيعى، دچار بحران شدهاند؛ زيرا ريشه خود را در جهان زيست انسانى به دست فراموشى سپردهاند. حال آن كه براساس پديدارشناسى، بنياد يا زمينه علم و معرفت تنها در شواهد شهودى تجربه مستقيم آگاهى يافت مىشود.
به هر صورت، هوسرل در پى كشف تجربه استعلايى آن آگاهى است كه شناخت معتبر را توليد مىكند. وى مىكوشد در طرح فلسفى پديدارشناسى خود، به آن جهان بىواسطگى استعلايى دست يابد كه در آن، هستى با ظهورش در برابر آگاهى يكى و يكسان است.
از اين نكته نبايد غفلت كرد كه پديدارشناسى هوسرل، به شكلهاى مختلف تعبير شده است. «مارتين هايدگر» با تحليل پديدارشناسانه خود از هستى انسان، تعبير اصالت وجودى از آن به دست داد. «هانس گئورگ گادامر» و «پل ريكور»، تعابيرى هرمنوتيكى از آن كردند و «ژاك دريدا» تعبيرى شالوده شكنانه ازآن عرضه داشت.
براى آگاهى بيشتر از ديدگاه هوسرل، مطالعه اين كتابها سودمند است:
1- فلسفه «هست بودن»، ژان وال، ترجمه دكتر يحيى مهدوى.
2- فلاسفه بزرگ، بريان مگى، ترجمه عزت اللَّه فولادوند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1528
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت