... الوافی المجلد 1 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
... الوافی المجلد 1
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
کتابخانه مجازی الفبا
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
... الوافی المجلد 1
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
فیض کاشانی, ملامحسن (حکیم فیلسوف، محدث، مفسر و عارف دوره صفوی و از دانشمندان شیعه، شاگرد ملاصدرای شیرازی و داماد بزرگ او، فقیه اخباری), 1007ق. کاشان 1090 ق. کاشان
(نویسنده)
وضعیت نشر :
اصفهان ،
مکتبه الامام امیرالمومنین علی علیهالسلام العامه ،
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰
چکیده :
کتاب وافی مهمترین اثر حدیثی فیض و از جوامع احادیث امامیه است. در واقع می توان گفت که وافی یکی از بزرگترین، مهمترین و جامع ترین آثار حدیثی شیعه از دوره صفویان است که در آن اخبار و احادیث مربوط به: اصول، فروع، سنن و احکام اسلامی منقول در کتب اربعه متقدم امامیه یعنی: الکافی، من لایحضره الفقیه، التهذیب و الاستبصار گرد آمده است. او پس از گردآوری همه احادیث کتاب های چهارگانه پیشین، احادیث مکرر را حذف نموده، آن گاه آیه هایی از قرآن کریم در مورد هر یک از اصول و فروع دین آورده است و هر جا که آیه یا حدیثی نیاز به توضیح و تاویل داشته، به شرح آن پرداخته و دشواری های متنی و لغوی آن را نیز حل کرده است. اهمیت این کتاب از آن جا آشکار می شود که علاوه بر ویژگی های یاد شده، خواننده را از مراجعه دوباره یا هر باره به کتاب های چهارگانه پیشین بی نیاز می سازد. مولف خود بيان مي كند كه اين كتاب را الوافي ناميدم چون مشتمل بر تمامي مطالب مهم مي باشد و از مطالب مبهم پرده برمي دارد. سمّیته بالوافی لوفائه بالمهمّات و کشف المبهمات. مرحوم فیض در مقدمه کتاب وافی انگیزه خود از تألیف این کتاب را مشاهده کاستی های موجود در کتب اربعه بیان کرده است. این کاستی ها عبارتاند از: 1. کامل نبودن هر یک از کتب اربعه به تنها. 2. مشکل بودن مراجعه به آن ها به علت اختلاف عناوین ابواب هر یک از کتاب ها. 3. پراکندگی روایات هم مضمون. 4. وجود روایات تکراری در کتب اربعه. وافی به حسب تبویب مؤلف شامل سه مقدمه و چهارده کتاب و یک خاتمه است. مراجعه به کتاب الوافی، برای کسانی که در علوم اسلامی تحقیق میکنند، لازم است، زیرا این کتاب، مصدر حدیثی وسیعی است و میتوان آن را دائرة المعارف شیعی دانست. از طرف دیگر، توضیحهایی که مرحوم فیض، در ذیل احادیث آورده است، مطالعه و فهم آنها را حتی برای افراد مبتدی آسان مینماید. مؤلف، با توجه به تخصص خود در علوم مختلف، از قبیل فقه، فلسفه، عرفان، اخلاق، حدیث و کلام و... در هنگام شرح روایات، نکتههای ارزش مندی را آورده است.
جلد اول شامل سه مقدمه (مقدمه نخست در طریق شناسائی علوم دینی و مقدمه دوم در شناسائی اسناد حدیث ها و مقدمه سوم در اصطلاحاتی است که در این کتاب بکار برده) و نقل احادیث درباره عقل و علم و توحید می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
اصول دین
,
فروع دین
,
احکام اسلامی
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب علم الحدیث شیعه
,
احادیث و روایات
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلید واژه فرعی :
منابع معرفت ,
فضل علما ,
صفات علما ,
شناسائی علوم دینی ,
صفات الهی ,
علم الهی به مخلوقات ,
سوره اخلاص ,
علم (فضیلت اخلاقی) ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ملا محسن فیض کاشانی
نویسنده :
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://alfeker.net/library.php?id=3356
کد کنگره:
BP۱۳۵/ف۹ک۲ ۱۳۷۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۲۱۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتابنامه بهصورت زیرنویس انتقادات فیض به کتب اربعه: مؤلف، در مقدمه، کتب اربعه را مورد نقد قرار داده و ضرورت تدوین یک کتاب حدیثی را اعلام میدارد. کتاب کافی: وی، ضمن آنکه کتاب الکافی را به خاطر در بر داشتن اصول و خالی بودن از زواید، شریفترین، موثقترین، کاملترین و جامعترین کتب اربعه میداند، مشکلات زیر را برای آن برمیشمارد: در ذکر بسیاری از احکام، سستی به عمل آمده و بابهای آن تمام و کامل نیست. برخی موارد به ذکر یکی از دو طرف روایات - که شبهه تعارض در مورد آنها وجود دارد- بسنده شده و خلاف آن نیامده است. مبهمات و مشکلات احادیث، بدون شرح رها گردیده است. در برخی از کتب و ابواب و روایات آن، ترتیب نیکویی به کار نرفته است و بسا حدیثی در غیر باب آن آمده است. کتاب من لایحضره الفقیه: فیض، در ادامه، به مشکلات کتاب من لایحضره الفقیه میپردازد و میگوید: کتاب فقیه، در بیشتر موارد یاد شده مانند الکافی است، جز اینکه: از احادیث مربوط به اصول عقاید خالی است. ابواب و فصول بیشتری را جا انداخته است. چه بسا در آن، حدیث با کلام مؤلف اشتباه شده و سخن وی در دنباله حدیث با حدیث خلط میشود. احادیث مرسل آن، بسیار و اسناد مورد اهمال آن نیز فراوان است. کتاب تهذیب الاحکام: مؤلف، درباره تهذیب الاحکام نیز چنین اظهار نظر میکند: تهذیب الاحکام، گر چه جامع احکام است و تقریباً تمام احادیث احکام، در آن وارد گردیده، لکن از جهت خالی بودن از احادیث مربوط به اصول عقاید، مانند فقیه است. وی، علاوه بر این، به وجود مشکلات زیر در کتاب تهذیب الاحکام اشاره میکند: اشتمال بر تأویلات دور از واقع و جمع نادرست میان روایات متعارض. جدا کردن احادیثی که جا دارد یکجا گرد آید و کنار هم آوردن احادیثی که شایسته است جدا شود. قراردادن بسیاری از اخبار در محل نامناسب و کوتاهی در ذکر احادیث در جای خود. دارای تکرارهای ملال آور و طولانی کردن بابها با عنوانهای کوتاه. کتاب الاستبصار: وی، در ادامه میگوید: الاستبصار نیز پارهای از تهذیب الاحکام است که از آن استخراج گردیده و به ذکر اخبار مخالف و معارض اقتصار ورزیده و در جمع بین آنها با استمداد از احادیث قریب و غریب، کوشیده است. صاحب الوافی، در ادامه، از تلاش مشایخ سه گانه، در نقل احادیث و گردآوری اخبار پراکنده، قدردانی میکند و میگوید:انصاف این است که جمع میان آنچه انجام دادهاند و آنچه واگذاشتهاند، کاری ناممکن، بلکه از توان بشر خارج است. به هر حال آنها وظیفه خود را انجام دادهاند و آنچه باقی مانده، بر عهده آنان نبوده است. مؤلف، قبل از وارد شدن در اصل مقصود، سه امر را مقدم داشته و در مورد آنها توضیح داده و آن سه امر عبارتند از: طریق شناسایی علوم دینی، راه شناسایی اسناد حدیثها و اصطلاحات و قواعد به کار گرفته شده در کتاب.
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , آثار مرجع
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• الفهرست
• المقدمات
o [مقدمات التحقیق]
١-کلمه المکتبه
٢-ترجمه المولف
[اسمه و لقبه]
ولادته و وفاته:
اسرته:
[جده العلامه تاج الدین شاه محمود بن علی الکاشانی]
[ابوه العلامه رضی الدین شاه مرتضی الاول ابن شاه محمود]
[ابنه العلامه المولی محمد(علم الهدی)]
[اثار ابنه علم الهدی]
اما بناته:
اما اخوته فهم:
اما اخواته:
الاطراء علیه:
مشایخه:
تلامذته و من روی عنه:
اثاره:
٣-طریقتنا فی نظم الکتاب
[طریقتنا فی ارقام الاحادیث]
[نسخ المقابله فی تصحیح الکتاب]
الرموز
o صور فتوغرافیه من نسخ الوافی و الکافی
o [اسامی الرجال المذکوره فی الاسناد]
المکتفی عن تعدادهم بالاعداد
المکنی عن اسماءهم بکلمات النسبه
المکنی عن اسمایهم بکلمات النسبه
المکنی عن اسمایهم بکلمات النسبه
المعبر عنهم بالاوصاف
المحذوف اسماء ابایهم
المنسوبون الی اجدادهم بحذف الاسماء
المنسوبون الی ابایهم او احد اقربایهم بحذف الاسماء
o مقدمه المصنف
و نقدم امام الخوض فی المقصود ثلاث مقدمات
المقدمه الاولی فی التنبیه علی طریق معرفه العلوم الدینیه
تنبیه
المقدمه الثانیه فی التوقیف لمعرفه الاسانید
المقدمه الثالثه فی تمهید الاصطلاحات و القواعد
• کتاب العقل و العلم و التوحید
o ابواب العقل و العلم ١
الایات
١-باب العقل و الجهل
٢-باب فرض طلب العلم و الحث علیه
٣-باب صفه العلم ١
۴-باب فضل العلماء
۵-باب فقد العلماء
۶-باب اصناف الناس
٧-باب ثواب العالم و المتعلم
٨-باب صفه العلماء
٩-باب حق العالم
١٠-باب مجالسه العلماء و صحبتهم
١١-باب سوال العلماء و تذاکر العلم
١٢-باب بذل العلم
١٣-باب النهی عن القول بغیر علم
١۴-باب من عمل بغیر علم
١۵-باب استعمال العلم
١۶-باب المستاکل بعلمه و المباهی به ١
١٧-باب لزوم الحجه علی العالم و تشدید الامر علیه
١٨-باب انه لا علم الا ما یوخذ عن اهله ١
١٩-باب روایه الحدیث
٢٠-باب فضل الکتاب و التمسک بالکتب
٢١-باب التقلید ١
٢٢-باب البدع و الرای و المقاییس ١
٢٣-باب انه لیس شیء مما یحتاج الیه الناس الا و قد جاء فیه کتاب او سنه
٢۴-باب اختلاف الحدیث و الحکم
٢۵-باب الاخذ بالسنه و شواهد الکتاب
٢۶-باب النوادر
o ابواب معرفه الله تعالی ١
الایات
٢٧-باب حدوث العالم و اثبات المحدث
٢٨-باب الدلیل علی انه واحد و اطلاق القول بانه شیء
٢٩-باب انه لا یعرف الا به
٣٠-باب ادنی المعرفه
٣١-باب المعبود
٣٢-باب نفی الزمان و المکان و الکیف عنه تعالی
٣٣-باب النسبه و تفسیر سوره التوحید
٣۴-باب النهی عن الکلام فی ذاته تعالی
٣۵-باب ابطال الرویه
٣۶-باب نفی احاطه اوهام القلوب
٣٧-باب نفی الجسم و الصوره و التحدید
٣٨-باب نفی الحرکه و الانتقال
٣٩-باب احاطته بکل شیء
۴٠-باب النهی عن الصفه بغیر ما وصف به نفسه تعالی ١
۴١-باب تاویل ما یوهم التشبیه
۴٢-باب جوامع التوحید
o ابواب معرفه صفاته و اسمایه سبحانه
الایات
۴٣-باب صفات الذات
۴۴-باب صفات الفعل
۴۵-باب حدوث الاسماء
۴۶-باب معانی الاسماء
۴٧-باب فرق ما بین المعانی التی تحت اسماء الله تعالی و اسماء المخلوقین
۴٨-باب النوادر
o ابواب معرفه مخلوقاته و افعاله تبارک و تعالی
الایات
۴٩-باب العرش و الکرسی
۵٠-باب البداء
۵١-باب اسباب الفعل ١
۵٢-باب السعاده و الشقاوه ١
۵٣-باب الخیر و الشر
۵۴-باب الجبر و القدر و الامر بین الامرین
۵۵-باب الاستطاعه
۵۶-باب البیان و التعریف و لزوم الحجه ١
۵٧-باب ان الهدایه من الله
۵٨-باب النوادر
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت