چکیده :
نظریه فطرت در سنت اسلامی مبتنی بر مبانی قرآنی، روایی، عرفانی و فلسفی تطور و تکامل یافته است.
مطهری علاوه بر مبانی قبلی، از علوم و فلسفههای جدید نیز استفاده میکند و به نسبت دیگران تقریر جامعتری از نظریه فطرت ارائه میکند.
در این مقاله با روش تفسیر تحلیلی متنمحور، با بررسی و تحلیل اشکالات واردشده بر نظریه فطرت و همچنین استفاده از نفسشناسی صدرایی، تقریری جدید از این نظریه مبتنی بر دیدگاههای شهید مطهری صورتبندی شده است که مبانی آن در حوزههای هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و روششناسی بدین شرح است: (1) هستیشناسی فطری حقیقت و واقعیت و دنیای خارج و مبدأ و معاد را قبول دارد.
(2) انسان با بعد شناختی و گرایشی با این واقعیتها و حقایق مواجه میشود و به آنها دسترسی پیدا میکند.
(3) انسان هویت واحد غیرتفکیکشدهای از طبیعت، غریزه، فطرت (شناخت و گرایش) است.
(4) انسان با اراده آزاد میتواند در جهت غرایز یا فطریات حرکت کند و برساختی غریزی یا فطری برای خود رقم بزند.
(5) فطرت هم برای شناختهای عقلی و هم گرایشهای احساسی ارزش واقعنمایی قائل است.
(6) بنا بر معرفتشناسی فطری، فطرت شناخت و فطرت گرایش دو جنبه درهمتنیده معرفت هستند و دارای نوعی وحدتاند.
(7) نظریه فطرت روشهای قیاسی، شهودی، نقلی و استقرایی را معتبر میداند و به کار میگیرد.
(8) نظریه فطرت رویکرد چندروشی را به رسمیت میشناسد که عینیت و تحصل بیشتری دارد.
(9) این روش چندوجهی با سهولت بیشتری میتواند فلسفه را به علوم مرتبط کند و امکان استفاده اندیشمندان از نظریات فلسفی را فراهم آورد.
the theory of primordial nature (fiṭrah) has been developed in the islamic tradition based on quranic, narrative, mystical, and philosophical foundations.
morteza motahari, besides these foundations, exploits the potentials of modern sciences and philosophies and tries to propose a more comprehensive account of this theory than other muslem thinkers.
this paper, using text-oriented analytical interpretation, provides a new account of the theory of fiṭrah based on motahari’s perspectives, taking into accont the most imporatan objection directed to this theory and depending on mulla sadra’s psychology.
the ontological, anthropological, epistemological, and methodological principles of this novel accont are as follows: 1.
innate (fiṭrī) ontology is based on accepting truth, reality, the concrete world, the origin and the return.
2.human beings face these realities and truths and access the with their cognitive and tendency-based dimension.
3.human being is a unitary identity that is not separated from nature, instinct, and fiṭrah.
4.human being using his/her free will can move in the direction of instincts or fiṭrī and creates an instinctive or fiṭrī construct for him/herself.
5.according to fiṭrah theory, both intellectual cognition and emotional tendencies represent reality.
6.according to innate epistemology, cognitive fiṭrah and tendency-based fiṭrah are two intertwined aspects of knowledge and have a kind of unity.7.
in theory of fiṭrah, the methods of syllogism, intuition, narration, and induction have been considered valid.
8.
this theory is based on different methods that can gurantee objectivity concreteness.
9.
this multifaceted method can more easily relate philosophy to sciences, so that the scientists can use philosophical theories.
نویسنده :
علیرضا فارسی نژاد ، امید ارجمند
منبع اصلی :
https://prrj.isu.ac.ir/article_76769_4f069f17555155ef5c79ab61fa4efc6d.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پژوهشنامه فلسفه دين - سال 1402- دوره 21- شماره 2- از صفحه 147 تا 168)
یادداشت :
فطرت مطهری مبانی هستیشناختی مبانی انسانشناختی مبانی معرفتشناختی مبانی روششناختی
primordial nature (Fiṭrah) Morteza Motahari ontological foundation anthropological foundations epistemological foundations methodological foundations