چکیده :
در مواردی که مکلف پس از جستوجو و دستنیافتن به دلیل، در تکلیف واقعی شک کند، براساس اصل برائت، به برائت ذمه مکلف از تکلیف مشکوک حکم میشود؛ البته اصولیان این حکم را فقط برای موارد شک در جزئیت یا شرطیت چیزی در عبادات، جاری میکنند؛ اما در معاملات، بر خلاف عبادات، به تقدیم و حکومت اصل فساد معاملات، تمسک کرده اند.
در این نوشتار پس از بیان هفت دیدگاه مهم در برائت شرعی و تعیین محدوده آن از لحاظ شمول نسبت به شبهات حکمیه و موضوعیه؛ به سه تفسیر مهم در حکم ارشادی و دو نظریه در تبیین ماهیت آن اشاره شده است تا از این رهگذر، اثبات کند شارع مقدس بهوسیله برائت، حکم شرعی را برنمیدارد، بلکه موضوع را رفع مىکند در واقع شارع مقدس منشأ شک را برمیدارد و برائت را در ناحیه موضوع، نه در ناحیه حکم جارى مىکند.
برای نمونه میتوان به ازدواج با زنی که در عده است، اشاره کرد که مشهور اصولیان با تمسک به اصالة الفساد و اصل عدم علقه زوجیت، عقد جدید را باطل میدانند اما در این نوشتار با توجه به رفع موضوع عده توسط شارع مقدس، به صحت عقد جدید حکم میگردد، زیرا با توجه به برائت شرعی، موضوع «در عده بودن» رفع شده است و در واقع شارع مقدس منشأ شک در حصول علقه را برداشته است؛ البته این برائت شرعی فقط در ناحیه موضوع، جریان مییابد و در حکم، وجوب عده، تصرفی نمیکند.
در این تحقیق بنیادین، از منابع کتابخانهای و دیجیتال استفاده شده است.
in cases where the obligated person, after searching and not finding the reason, doubts about the real duty, according to the principle of innocence, the acquittal of the obligee from the suspicious duty is ruled; of course, the fundamentalists issue this ruling only for cases of doubt about the detail or conditionality of something in worship; but in transactions, unlike worship, they have relied on submission and the rule of corruption.
in this article, after expressing seven important views on religious innocence and determining its scope in terms of inclusion of theological and thematic doubts; three important interpretations in the guidance and two theories in explaining its nature have been pointed out in order to prove that the holy shari'a does not remove the shari'ah ruling by innocence, but resolves the issue.
in fact, the holy shari'a removes the source of doubt and acquits innocence.
in the subject area, not in the sentence area.
for example, we can mention the marriage with a woman who is in a number, that the famous fundamentalists invalidate the new contract by relying on the originality of corruption and the principle of lack of marital interest, but in this article the new one is ruled, because according to the religious innocence, the issue of "being in the crowd" has been removed, and in fact, the holy shari'a has removed the source of doubt in obtaining interest; of course, this religious innocence flows only in the area of ?? the subject and does not take possession of the sentence, the obligation of some.
in this basic research, library and digital resources have been used.
نویسنده :
سید مهدی نریمانی زمان آبادی
منبع اصلی :
https://religion.mofidu.ac.ir/article_242632_5bee35a74f7f8f2048acf3977634cd02.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پرتو وحی- سال 1399- دوره 7- شماره 1- از صفحه 149 تا 168)
یادداشت :
کلیدواژهها
برائت شرعی برائت عقلی حدیث رفع حکم ارشادی اصالةالفساد شک در شرطیت شک در جزئیت معاملات
کلیدواژهها [English]
Hadith Rifa Guidance Sentence The Principle of Corruption Doubt in Conditionality Doubt in Detail Trades
نوع منبع :
مقاله
,
کتابخانه عمومی