چکیده :
معنای زندگی یکی از مهمترین دغدغه¬های بشر امروز و از مسائلِ سرنوشتساز در میان فیلسوفان، روان¬درمانگران و اخلاق¬پژوهان معاصر است.
در پژوهش حاضر، معنای زندگی از نگاه ملاصدرا، در مقام یک فیلسوف مسلمان، و ارویـن یالوم، در مقام یک رواندرمانگر اگزیستانسیالیست معاصر غربی، بررسی شده است.
پرسش مهم مقالـه اینـست کـه مبانـی جهـانشناختـی و انسانشناختی معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا و اروین یالوم چیست؟ این پژوهش روشن میسازد که در مبانی فلسفی ملاصدرا، خدا با جلوه¬های جمالی و جلالی، بمثابه غایت هستی و معنابخش به هستی و انسان با ویژگی اشتداد وجودی، تجردی و کثرت نوعی حضور دارد.
در مقابل، در مبانی فکری یالوم محوریت خدا انکار میشود و جهان فاقد معناست و این آدمی است که باید زندگیش را معنادار کند.
بنابرین میتوان گفت در فلسفۀ ملاصدرا، با کشف معنا و در تفکر یالوم، با جعل معنا سروکار داریم.
در مسئلۀ معنای زندگی، رویکرد ملاصدرا غایتگرایانه و الهی است و رویکرد یالوم، غیرغایتگرایانه و غیرالهی.
the meaning of life is one of the most crucial issues among contemporary philosophers, psychotherapists, and ethics researches.
what does the cosmological and anthropological foundations of the meaning of life from the perspective of mulla sadra and irvin yalom? some of the achievements of this study are as follows: 1- mulla sadra considers that being teleological is the main factor in making life meaningful.
relying on his philosophical foundations, such as the triple species of immateriality of the soul and voluntary substantial movement, he views the end as near to god and reaching to moderate manifestation of divine beauty and majesty ; 2- irvin yalom's intellectual foundations in making life meaningful are denying god, religion and the divine caliphate, and although he mentions people's belief in god and the supernatural as effective factors in the meaningfulness of life, his way of working is contrary.
mulla sadra, god is not pivotal; and, according to each human being's concern, offers a suitable human solution.
in fact, yalom's solutions are centered on man and his will.
3- in mulla sadra's philosophy, life seems to be meaningful, discoverable, apophetic, objective, diverse, and related to religion and supernatural, but in yalom's thought, the meaning of life is counterfeit, apathetic, objective, subjective, diverse, and it is unrelated to religion and supernatural.
4- mulla sadra seeks to answer this important question with a teleological and divine approach, and yalom with a non-finalism and non- divine approach to the entire system of creation, including human existence
نویسنده :
شهناز شایان فر ، الهه قلعه
منبع اصلی :
http://kherad.mullasadra.org/Article/38042
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(خردنامه صدرا- سال 1402- دوره 29- شماره 1- از صفحه 31 تا 46)
یادداشت :
کلید واژه: معنای زندگی, مبانی انسان¬شناختی, مبانی جهانشناختی, ملاصدرا, اروین یالوم,