چکیده :
ترجمه ماشینی :
این مطالعه صرفاً توضیحی نیست.
از این رو، هدف این است که بر اساس این مطالعه، برخی از مسائل مهم برای فهم فلسفه نظری کانت نه تنها مطرح شود، بلکه حل شود.
نقطه شروع اولیه شامل طرح این سؤال است: «آیا شهود حساس نقش قاضی عالی را در انحلال توهمات متعالی ایفا خواهد کرد؟» با توجه به متداول ترین تفسیر از «نقد عقل محض»، پاسخ به سؤال فوق مثبت خواهد بود، همانطور که به نظر می رسد در تفاسیر کوهن، استراوسون و نیز مجموعه ای از موارد دیگر که باید شناسایی شوند، چنین است.
چنین مفهومی (طبق آنچه در این مطالعه آشکار خواهد شد) در پایان از آن حمایت خواهد کرد که تمام سؤالات متافیزیک سنتی (پیش کانت) توسط کانت به عنوان نامشروع محکوم می شود، دقیقاً به این دلیل که نمی توان آنها را به صورت حساس مطرح کرد.
شهود، شیئی که با ایده هایی که خود ساخته است مطابقت دارد.
از این رو، کانت کاری جز طرح نظریه امکان تجربه (زیبایی شناسی استعلایی و تحلیل متعالی) و محدود کردن همه دانش بشری به این حوزه انجام نمی داد، به گونه ای که فرض می کرد پرسش های متافیزیکی نامشروع هستند، زیرا مشمول آن نیستند.
مطالبات معرفتی اولیه که در آن به طور کلی بیان شده است.
این پژوهش فرض میکند که درک این مسئله، که در بالا ذکر شد، ناکافی است، زیرا از این واقعیت غفلت کرده است که در «نقد عقل محض» نه تنها اعلام جزمی، بلکه توجیهی نیز برای این تز وجود دارد.
که تمام دانش بشری محدود به حوزه حس (زمینه های امکان تجربه) است.
این توجیه چیزی نیست جز نقد توهمات استعلایی که توسط دیالکتیک استعلایی صورت گرفته است.
از طریق پارالوژیسم های عقل محض، تضادهای عقل محض و ایده آل عقل محض، قیاسی که به طور طبیعی توسط عقل محقق می شود، به عنوان پایه ای برای ایجاد ناهماهنگی در مورد عدم فرض پیشنهادهای اولیه عقل آشکار خواهد شد.
ناکافی بودن خواسته های حساسیت این گونه ناهماهنگی ها توهمات ماورایی وجود روح، جهان (کل پدیده) و خداوند - موضوعات مربوط به روانشناسی، کیهان شناسی و الهیات عقلانی است.
ما سعی خواهیم کرد در این تحقیق نشان دهیم که توهم تایید وجود…
this study is not meant to be merely expository.
therefore, the aim is that some questions of capital importance for the understanding of kant’s theoretic philosophy not only be raised but also resolved, based on this study.
the initial starting point consists of raising the following question: “will sensitive intuition exercise the role of supreme judge in the dissolution of transcendental illusions”? according to the most reoccurring interpretation of the “critique of pure reason,” the answer to the aforementioned question will be affirmative, as seems to be the case in the interpretations of cohen, strawson, as well as a series of others to be identified.
such a concept (according to what will be revealed in the study), will advocate, in the end, that all the questions of traditional metaphysics (pre-kant) are denounced by kant as illegitimate, precisely because they can not be presented in sensitive intuition, an object which corresponds to the ideas which it, itself has constructed.
hence, kant would have done nothing more than outline a theory of the possibility of experience (transcendental aesthetic and transcendental analytic) and restrict all human knowledge to this domain, in a way which assumes that metaphysical questions are illegitimate, as they are not subject to the original epistemic demands, therein outlined.
this study assumes that the understanding of this problem, mentioned above, is insufficient, in that it has neglected the fact that there is, in the “critique of pure reason,” not only a dogmatic announcement of, but also a justification of the thesis that all human knowledge is restricted to the sphere of sensibility (grounds of the possibility of experience).
this justification is none other than the critique of transcendental illusions made by transcendental dialectic.
through the paralogisms of pure reason, the antinomies of pure reason and the ideal of pure reason, the syllogism realized naturally by reason, will be revealed as the foundation for raising an incoherency regarding the non-assumption of the initial proposals of reason, rather than an inadequacy of the demands of sensibility.
such incoherencies are the transcendental illusions of the existence of the soul, the world (the totality of phenomenon) and of god – the respective objects of psychology, cosmology and rational theology.
we will attempt to show, in this study, that the illusion of affirming the existence of…
نویسنده :
Pablo Severiano Benevides
منبع اصلی :
https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/6484
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Rational psychology; Transcendental illusion; Kant, Immanuel, 1724-1804 - Crítica e interpretação; Transcendentalismo; Teoria crítica; Idealismo; Rational cosmology
توضیحات فیزیکی اثر :
177 صفحه .
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی