چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پایان نامه در حوزه فلسفه دین قرار دارد.
این پایان نامه سه ایده اساسی را پیشنهاد می کند.
نخست، نوعی زبان دینی و تجربه دینی در فلسفه نادیده گرفته شده است: زبان دینی که از نظر فلسفی مورد بررسی قرار می گیرد، «حکم دنیوی- مقدس» نامیده می شود.
وضعیت ذهنی پشت آن زبان "قدردانی مذهبی" نامیده می شود.
ثانیاً این پدیده ها مربوط به فلسفه دین است و بنابراین نباید آنها را نادیده گرفت.
ثالثاً، مدل فلسفی که این دو واقعیت زبانی و تجربی دین را تبیین میکند، زیباییشناسی است.
همانطور که متافیزیک اغلب مفاهیم و مسائل منطقی مرتبط با مثلاً مطالعه فلسفی تجربه عرفانی یا دعا را عرضه می کند، همچنین نشان داده خواهد شد که فلسفه زیبایی شناسی ایده ها و مشکلات مرتبط با مطالعه فلسفی قضاوت دنیوی قدسی و دنیوی را فراهم می کند.
قدردانی دینی برای نشان دادن این موضوع، پایان نامه تشبیهاتی بین «حکم دنیوی ـ مقدس» و «حکم زیباییشناختی» و از سوی دیگر «ارزش دینی» و «قدردانی زیباییشناختی» ترسیم میکند.
همچنین نشان می دهد که، مانند زیبایی شناسی، اهداف مطالعه فلسفی قضاوت دنیوی ـ مقدس و قدردانی دینی، (1) روشن کردن معنای این زبان و (2) توصیف تجربه مرتبط با آن است.
از آنجایی که هدف اولیه این پایان نامه پیشنهاد وجود زبان و تجربه دینی مغفول مانده و چگونگی ارتباط آنها با فلسفه است، تفسیر واحدی از آنها ارائه نشده است.
بر این اساس، این رساله به مجموعه وسیعی از ایدههای فلسفی - از فلسفه باستان، تا پدیدارشناسی، تا فلسفه تحلیلی - و اینکه چگونه آن ایدههای متفاوت ممکن است در این موضوع اعمال شود، میپردازد.
بنابراین، در سراسر جهان، خواننده تشویق و به چالش کشیده می شود تا تفاسیر فلسفی مختلف از قضاوت دنیوی ـ مقدس و قدردانی دینی را در نظر بگیرد.
بدین ترتیب میدان بحث فلسفی زیربنای این مسائل دینی ترسیم می شود.
this dissertation belongs within the field of the philosophy of religion.
the thesis proposes three basic ideas.
first, there is a kind of religious language and religious experience disregarded in philosophy: the kind of religious language that is philosophically examined is called "mundane-sacred judgment;" the mental state behind that language is called "religious appreciation." second, these phenomena are relevant to the philosophy of religion and therefore should not be ignored.
third, the philosophical model by which these two linguistic and experiential facts of religion are explicated is aesthetics.
just as metaphysics often supplies the concepts and logical problems associated with, say, the philosophical study of mystical or prayer experience, so it will be shown that the philosophy of aesthetics provides the ideas and difficulties connected with the philosophical study of mundane-sacred judgment and religious appreciation.
to show this, the dissertation draws analogies between, on the one hand, "mundane-sacred judgment" and "aesthetic judgment", and, on the other hand, "religious appreciation" and "aesthetic appreciation." it also shows that, like aesthetics, the goals of the philosophical study of mundane-sacred judgment and religious appreciation are (1) to elucidate the meaning of this language and (2) to characterize its associated experience.
because the primary aim of the thesis is to suggest the existence of a neglected religious language and experience, and how they are relevant to philosophy, no single interpretation of them is proffered.
accordingly, the thesis looks at a broad constellation of philosophical ideas - ranging from ancient philosophy, to phenomenology, to analytic philosophy - and how those differing ideas might apply to this subject.
throughout, then, the reader is encouraged and challenged to consider various philosophical interpretations of mundane-sacred judgment and religious appreciation.
in this way, the field of philosophical debate underlying these religious issues is delineated.