چکیده :
ترجمه ماشینی :
در این پایان نامه تنها به برخی از جنبه های مفهوم باقیمانده در مسیح شناسی و کلیسای شناسی متی پرداخته شده است.
توجه ویژه ای به تفسیر متمایز انجیل از عیسی به عنوان باقیمانده و ساختارهای مفهومی (مثلاً μαθητἠς، ὲκκλησἰα، μικροἰ، πτωχοἰ، ὲκλεκτοἰ، ὸλἰγοι، و دیگران) كه با مفهوم باقیمانده منسجم است، شده است.
بررسی مختصری از بحث اخیر در مورد کلیسای متی و بیانی در مورد هدف، دامنه، روش و طرح پایان نامه در مقدمه آمده است.
نیاز به یک تحلیل دقیق که مستلزم بازنگری بسیار فراگیرتر از سنت های پیچیده خود فهمی اسرائیلی باستان و مسیحیت بدوی باشد، تاکید می شود.
فصل 1 به بررسی مفهوم باقی مانده در انبیای دوره اول و ادبیات منتخب یهودیت متأخر می پردازد.
فصل 2 مفهوم باقیمانده را در روشی که متی عیسی را پسر داوود (پادشاه مشروع)، پسر ابراهیم (اسرائیل واقعی) و پیامبری مانند موسی (قانونگذار جدید) معرفی میکند، بررسی میکند.
فصل 3 به مفهوم باقی مانده در پیام قضاوت و توبه باپتیست می پردازد.
فصل 4 مفهوم باقی مانده در تعمید و وسوسه عیسی را بررسی می کند.
فصل 5-7 به ماهیت مفهوم باقی مانده در کلیسای شناسی انجیل می پردازد.
فصل 5 به مفهوم باقی مانده در دعوت عیسی از شاگردان می پردازد.
فصل 6 مفهوم مربوط به موعظه روی کوه را مورد بحث قرار می دهد.
فصل 7 این مفهوم را در چهار تعالیم دیگر عیسی بررسی می کند: فقیر، کوچک و گوسفند، سرزنش برادر خطاکار، و عهد در شام آخر.
با آگاهی از مشکلات و مشکلات کاهش مفهوم باقیمانده در متی به مجموعهای از اصطلاحات رایج، تأکید بیشتری بر معرفی عیسی توسط انجیل بهعنوان باقیمانده اسرائیل میشود، که او نقش پسری او را با تأیید الهی دوباره اجرا میکند.
به دنبال دعوت اولین شاگردان، دایره ای از شاگردان در حال گسترش در اطراف عیسی، استاد، تشکیل می شود.
این، در اصل، ὲκκλησἰα متی است: کسانی که سخنان عیسی را بر اقتدار مسیحایی او تخصیص داده اند و به عنوان شاگردان، در تجربیات استادی که در اسرائیل باستان شریک است سهیم هستند.
only some aspects of the remnant concept in the christology and ecclesiology of matthew are dealt with in this dissertation.
special attention is given to the evangelist's distinctive interpretation of jesus as the remnant and the conceptual structures (e.g., μαθητἠς, ὲκκλησἰα, μικροἰ, πτωχοἰ, ὲκλεκτοἰ, ὸλἰγοι, and others) that cohere with the remnant concept.
a brief survey of the recent debate on the ecclesiology of matthew and a statement on the purpose, scope, method, and plan of the dissertation are set forth in the introduction.
the need for a careful analysis which would necessitate a much more inclusive review of the complex traditionsgeschichte of ancient israelite and primitive christian self-understanding is stressed.
chapter 1 examines the remnant concept in the ot prophets and select literature of late judaism.
chapter 2 investigates the remnant concept in theway matthew introduces jesus as the son of david (legitimate king), the son of abraham (true israelite), and the prophet like moses (new lawgiver).
chapter 3 treats the remnant concept in the baptist's message of judgment and repentance.
chapter 4 examines the remnant concept in the baptism and temptation of jesus.
chapters 5-7 deal with the nature of the remnant concept in the ecclesiology of the gospel.
chapter 5 treats the remnant concept in jesus' call ofdisciples.
chapter 6 discusses the concept as related to the sermon on the mount.
chapter 7 examines the concept in four other teachings of jesus: the poor, the little ones and the sheep, the reproof of an erring brother, and the covenant at the last supper.
aware of the difficulties and pitfalls of reducing the remnant concept in matthew to a set of lowest-common terms, greater emphasis is placed on the evangelist's presentation of jesus as the remnant of israel, whose role of sonship he re-enacts with divine approval.
following the call of the first disciples, an ever-widening circle of disciples is formed around jesus, the master.
this, in essence, is matthew's ὲκκλησἰα: those who have appropriated jesus' words on his messianic authority and who, as disciples, share in the experiences of the master who shares in those of ancient israel