چکیده :
ترجمه ماشینی:
کتاب جوآن دبلیو اسکات در مورد جنجالهای روسری (*affaires des foulards*) در فرانسه در دو دهه گذشته یکی از بهترین آثار تئوری اجتماعی است که در سالهای اخیر خواندهام.
اسکات در نثری واضح و قابل دسترس، تحلیلی دقیق از انگیزه ها و پیامدهای ممنوعیت حجاب در مدارس دولتی فرانسه ارائه می کند.
علاوه بر این، اگرچه مناقشات پدیدهای نسبتاً جدید هستند، اسکات (یک مورخ با تحصیلات) با ارائه منابع استعماری، مذهبی و فلسفی هویت ملی فرانسه، کار قابل تحسینی را در زمینهسازی بحث انجام میدهد.
نتیجه یک مطالعه ظریف و قانع کننده از جامعه معاصر فرانسه و "تهدید" فرضی مهاجران مسلمان برای آن است.
فضیلت بزرگ این کتاب، تحلیل تناقضهای دین و سکولاریسم است که با ممنوعیت حجاب توسط دولت فرانسه (که طرفداران از آن به عنوان «حجاب» ظالمانهتر یاد میکنند) در مدرسه آشکار شده است.
در توجه دقیق اسکات به پوشش رسانه ای جنجال ها و گفتمان های سیاسی و فلسفی شخصیت های طرفدار ممنوعیت، درجه شگفت انگیزی از شوونیسم را در آرمان های سیاسی جهانی گرایی فرانسوی آشکار می کند.
عدم تحمل در دفاع تحسینشده فرانسه از «فردگرایی انتزاعی» بهعنوان پایهای برای شهروندی؛ و اصرار برخی از فمینیستهای فرانسوی مبنی بر اینکه هرگونه پوشیدن حجاب ذاتاً ظلمکننده و تحقیرکننده زنان است.
به طور خلاصه، جایی که شخصیتهای طرفدار تحریم (از سیاستمداران محافظهکار گرفته تا روشنفکران فمینیست) علیه نابردباری، «عقبماندن» و ماهیت استبدادی اسلام جهانی (که نماد آن «حجاب» است)، اسکات به یک روند ترسناک به سمت «سکولاریسم مطلقگرا» اشاره میکند.
و یک موضع خصمانه سازش ناپذیر نسبت به تفاوتهای فرهنگی (جایی که *بینملی* [در فرانسه] تفاوتهای اجتماعی، طبقاتی، و قومی/نژادی با گفتمان «برخورد تمدنها» حذف میشوند -- سکولاریسم غربی در برابر اسلام جهانی قرار دارد).
از سوی دیگر، مخالفان این ممنوعیت و همچنین برخی از دختران روسریدار (از طریق شهادت نقلقول) نشان میدهند که حجاب تا چه اندازه در خدمت هدفی استراتژیک و حتی توانمندساز در زندگی روزمره است: راهی برای زنان جوان درباره هویتهای جنسی، معنوی و سیاسی خود در مدارسی که بودجه بسیار کمی دارند در فقیرترین بخشهای شهرهای بزرگ فرانسه مذاکره کنند.
به عبارت دیگر، در محیطهایی که از قبل انگ میزدند، زنان جوان از روسری به عنوان وسیلهای برای ابراز وفاداری به سنتهای فرهنگی، نشانه دلبستگی به خانوادهشان و/یا ابراز کرامت فردی از طریق رشد معنوی استفاده میکنند.
در همه موارد، روسری نمادی از بقا و رفاه اجتماعی است -- همان چیزهایی که دولت ادعا می کند تحت ممنوعیت مبهم و سنگین خود از آن محافظت می کند.
*سیاست حجاب* چیزی بیش از ترسیم ریاکاری دولت فرانسه در برخورد با اقلیت های اجتماعی و مذهبی است.
این یک مورد کاملاً مدون و استدلال شده برای لزوم شناخت وابستگی متقابل دین و سکولاریسم در دموکراسی های غربی است.
من این کتاب را به محققان و خوانندگان عمومی اروپای مدرن، سیاست معاصر، و نظریه اجتماعی و فرهنگی بسیار توصیه می کنم.
joan w.
scott's book on the headscarf controversies (*affaires des foulards*) in france over the past two decades is one of the best works of social theory that i have read in recent years.
in clear, accessible prose, scott lays out an incisive analysis of the motivations for and consequences of the headscarf ban in french public schools.
furthermore, although the controversies constitute a relatively recent phenomenon, scott (a historian by training) does an admirable job of contextualizing the debate by presenting the colonial, religious, and philosophical sources of french national identity.
the result is a nuanced and compelling study of contemporary french society and the supposed "threat" posed to it by muslim immigrants.
the great virtue of this book is its analysis of the paradoxes of religion and secularism that have been revealed by the french government's prohibition of the headscarf (strategically referred to as the more oppressive-sounding "veil" by supporters) in school.
in scott's careful attention to media coverage of the controversies and the political and philosophical discourses of pro-ban figures, she reveals a surprising degree of chauvinism in the political ideals of french universalism; of intolerance in france's lauded defense of "abstract individualism" as the basis for citizenship; and of patriarchal authority in certain french feminists' insistence that any wearing of the "veil" is inherently oppressive and degrading of females.
in short, where pro-ban figures (from conservative politicians to feminist intellectuals) rail against the intolerance, "backwardness," and authoritarian nature of global islam (as symbolized by the "veil"), scott notes a fearful trend toward "absolutist secularism" and an uncompromisingly hostile stance toward cultural difference (where *intranational* [within france] social, class, and ethnic/racial differences are elided by "clash of civilizations" discourse -- western secularism pit against global islam).
on the other hand, opponents of the ban as well as some heardscarf-wearing girls (through quoted testimony) reveal the extent to which the "veil" actually serves a strategic, even empowering, purpose in everyday life: a way for young women to negotiate their gender, spiritual, and political identities in woefully underfunded schools in the poorest sections of major french cities.
in other words, in already stigmatizing environments, young women wear headscarves as a means of expressing fidelity to cultural traditions, signaling attachment to their family, and/or asserting individual dignity through spiritual development.
in all cases, the headscarf is a symbol of survival and social well-being -- the very things the state claims to protect under its obtuse, heavy-handed ban.
*the politics of the veil* does more than outline the french government's hypocrisy in dealing with social and religious minorities.
it is a well-written, well-argued case for the need to recognize the interdependence of religion and secularism in western democracies.
i recommend this book highly to scholars and general readers of modern europe, contemporary politics, and social and cultural theory.
نویسنده :
Joan Wallach Scott (جوآن والاک اسکات)
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=A386E4538EEEC3D54DECA0C3C06E5FF3
فروست:
The public square book series
یادداشت :
آدرس دیگر: http://libgen.rs/book/index.php?md5=3894A9DB9E12798A0B5CBC239907DB92
و: http://libgen.rs/book/index.php?md5=A398E7B31E840F0FC2049FB2F9AAF3DE
و: http://libgen.rs/book/index.php?md5=14B34B6767F1DCA9DDECE8260DB80823
توضیحات اضافی :
ترجمه ماشینی:
در سال 2004، دولت فرانسه ممنوعیت استفاده از "علائم آشکار" وابستگی مذهبی در مدارس دولتی را وضع کرد. اگرچه این ممنوعیت برای همه اعمال می شود، اما هدف آن دختران مسلمانی است که روسری به سر دارند. طرفداران این قانون اصرار دارند که این قانون از ارزش های لیبرالیسم سکولار فرانسه حمایت می کند و روسری را نماد مقاومت اسلام در برابر مدرنیته می دانند. سیاست حجاب رد انفجاری این دیدگاه است، دیدگاهی که پیامدهای مهمی برای همه ما دارد.
جوآن والاک اسکات، پیشگام مشهور مطالعات جنسیتی، استدلال میکند که این قانون نشانهای از شکست فرانسه در ادغام افراد استعماری سابق خود به عنوان شهروندان کامل است. او تاریخ طولانی نژادپرستی در پشت قانون و همچنین موانع ایدئولوژیکی ایجاد شده در برابر همسان سازی مسلمانان را بررسی می کند. او بر رویکردهای متضاد جنسیتی که در قلب بحث قرار دارد تأکید می کند - اینکه چگونه حامیان فرانسوی ممنوعیت باز بودن جنسی را معیاری برای عادی بودن، رهایی و فردیت می دانند و عفت جنسی نهفته در روسری به عنوان دلیلی بر این امر هرگز به طور کامل فرانسوی نشوید. اسکات معتقد است که قانون، به دور از آشتی دادن تفاوتهای مذهبی و قومی، فقط آنها را تشدید میکند. او نشان می دهد که چگونه اصرار بر همگنی دیگر برای فرانسه - یا غرب به طور کلی - امکان پذیر نیست و چگونه همان "برخورد تمدن ها" را ایجاد می کند که گفته می شود ریشه این تنش ها است.
سیاست حجاب خواستار دیدگاه جدیدی از جامعه است که در آن زمینه های مشترک در میان تفاوت های ما یافت می شود، و در آن استقبال از تنوع - نه سرکوب آن - به عنوان بهترین راه برای هماهنگی اجتماعی شناخته می شود.
----------------
In 2004, the French government instituted a ban on the wearing of "conspicuous signs" of religious affiliation in public schools. Though the ban applies to everyone, it is aimed at Muslim girls wearing headscarves. Proponents of the law insist it upholds France's values of secular liberalism and regard the headscarf as symbolic of Islam's resistance to modernity. The Politics of the Veil is an explosive refutation of this view, one that bears important implications for us all.
Joan Wallach Scott, the renowned pioneer of gender studies, argues that the law is symptomatic of France's failure to integrate its former colonial subjects as full citizens. She examines the long history of racism behind the law as well as the ideological barriers thrown up against Muslim assimilation. She emphasizes the conflicting approaches to sexuality that lie at the heart of the debate--how French supporters of the ban view sexual openness as the standard for normalcy, emancipation, and individuality, and the sexual modesty implicit in the headscarf as proof that Muslims can never become fully French. Scott maintains that the law, far from reconciling religious and ethnic differences, only exacerbates them. She shows how the insistence on homogeneity is no longer feasible for France--or the West in general--and how it creates the very "clash of civilizations" said to be at the root of these tensions.
The Politics of the Veil calls for a new vision of community where common ground is found amid our differences, and where the embracing of diversity--not its suppression--is recognized as the best path to social harmony.
فهرست مندرجات:
پیشگفتار vii قدردانی xi مقدمه 1 فصل 1: بحث های روسری 21 فصل 2: نژادپرستی 42 فصل 3: سکولاریسم 90 فصل 4: فردگرایی 124 فصل 5: جنسیت 151 نکته 18 نتیجه گیری