چکیده :
ترجمه ماشینی :
در دهه گذشته، نوشتههای میشل تورنیه مورد توجه انتقادی فزایندهای هم از سوی رسانهها و هم از سوی نهادهای دانشگاهی قرار گرفته است.
با این حال، در بسیاری از موارد، معیار و رویکرد نقد کمتر از حد رضایت بخش بوده است.
امید است مطالعه حاضر بتواند تا حدودی این وضعیت را اصلاح کند.
این پایان نامه یک مطالعه موضوعی در مورد آثار میشل تورنیه، از اولین اثر موجود (منتشر نشده) او (مطالعه ای درباره افلاطون، ارائه شده در سال 1946) تا آخرین انتشارات او، le medianoche amoureux (1989) ارائه می دهد.
فصل اول نشان میدهد که انگیزهای که به تمام نوشتههای تورنیه میپردازد، «recherche de i'absolu» است، یک دل مشغولی فلسفی با ماهیت و سرنوشت مطلق.
توجه ویژهای به اولین اثر منتشر شده تورنیه، «impersonnalisme» (1946) میشود که در آن او چارچوب یک فلسفه شخصی مطلق را مشخص میکند، نه تنها به این دلیل که تورنیه متعاقباً از آن به عنوان «la base cachee sur laquelle j» یاد کرد.
'edifie toutes mes petites histoires' (le vol du vampire, p.299)، اما همچنین به این دلیل که تاکنون از توجه منتقدان دور مانده است.
فصل بعدی روشی را پیشنهاد میکند که خواننده را قادر میسازد تا با نظرات خود تورنیه به شیوهای درگیر شود که به حدس و گمان مستقل اجازه دهد.
سپس مطلق تورنیرین در پرتو وفاداری های فلسفی و ویژگی های خاص آن مورد بررسی قرار می گیرد.
جستوجو و افشای امر مطلق، با توجه به گسترهای از موتیفها و مضامینی که از این طریق در آثار او گنجانده شده است، برای همه مطالعات موضوعی و ساختاری نوشته تورنیه اهمیت اساسی دارد.
بخش دوم به بررسی مظاهر امر مطلق در نوشته تورنیه با عناوین منظر، زبان، خنده، هنر و اسطوره می پردازد که در آن مضامین فرعی مانند جنسیت، وارونگی و دیدگاه کودک نیز بررسی خواهد شد.
بخش سوم پیوند فلسفه و ادبیات را که در نوشتههای تورنیه دیده میشود با آنچه در سه متن دیگر به نمایش گذاشته شده است، در تضاد قرار میدهد: امیل روسو، مسیو تسته والری و لا تهوع سارتر.
over the past decade, michel tournier's writing has received an increasing amount of critical attention from both the media and the academic establishment.
however, in many cases, the standard and the approach of criticism have been less than satisfactory; the present study, it is hoped, will partially redress this situation.
this thesis provides a thematic study of the works of michel tournier, from his earliest existing (unpublished) work, (a maitrise on plato, submitted in 1946) to his most recent publication, le medianoche amoureux (1989).
the first chapter demonstrates that the impetus which informs all tournier's writing is the 'recherche de i'absolu', a philosophical preoccupation with the nature and destiny of the absolute.
particular attention is paid to tournier's earliest published work, 'l'impersonnalisme' (1946) in which he sets out the framework of a personal philosophy of the absolute, not only because tournier has subsequently referred to it as 'la base cachee sur laquelle j'edifie toutes mes petites histoires' (le vol du vampire, p.299), but also because it has so far escaped critical attention.
the following chapter proposes a method which enables the reader to engage with tournier's self- commentaries in a manner which permits independent speculation; the tournierien absolute is then examined in the light of its philosophical allegiances and idiosyncrasies.
the search for, and disclosure of the absolute is of fundamental importance to all thematic and structural studies of tournier's writing, given the range of motifs and themes which are thereby encompassed in his work.
part ii examines the manifestations of the absolute in tournier's writing, under the headings of landscape, language, laughter, art and myth, in which subsidiary themes, such as sexuality, inversion and the perspective of the child will also be examined.
part iii contrasts the marriage of philosophy and literature discerned in tournier's writing with that exhibited in three other texts: rousseau's emile, valery's monsieur teste and sartre's la nausee.