چکیده :
interstices of the sublime represents a powerful theological engagement with psychoanalytic theory in freud, lacan, kristeva and zizek, as well as major expressions of contemporary continental philosophy, including deleuze, derrida, marion, and badiou.
through creative and constructive psycho-theological readings of topics such as sublimation, schizophrenia, god, and creation ex nihilo, this book contributes to a new form of radical theological thinking that is deeply involved in the world.
here the idea of the kantian sublime is read into freud and lacan, and compared with sublimation.
the sublime refers to a conflict of the kantian faculties of reason and imagination, and involves the attempt to represent what is intrinsically unrepresentable.
sublimation, by contrast, involves the expression and partial satisfaction of primal desires in culturally acceptable terms.
the sublime is negatively expressed in sublimation, because it is both the sourceof sublimation as well as that which resists being sublimated.
that is, the freudian sublime is related to the process of sublimation, but it also distorts or disrupts sublimation, and invokes what lacan calls the real.
the effects of the sublime are not just psychoanalytic but, importantly, theological, because the sublime is the main form that godtakes in the modern world.
a radical postmodern theology attends to the workings of the sublime in our thinking and living, and provides resources to understand the complexity of reality.
this book is one of the first sustained theological readings of lacan in english.
ترجمه ماشینی:
interstices of the sublime نشان دهنده تعامل قوی الهیات با نظریه روانکاوانه در فروید، لاکان، کریستوا و ژیژک، و همچنین عبارات عمده فلسفه قاره ای معاصر، از جمله دلوز، دریدا، ماریون، و بدیو است.
این کتاب از طریق خوانش های خلاقانه و سازنده روانی-الهیاتی از موضوعاتی مانند تصعید، اسکیزوفرنی، خدا و خلقت ex nihilo، به شکل جدیدی از تفکر الهیات رادیکال کمک می کند که عمیقاً در جهان درگیر است.
در اینجا ایده والای کانتی در فروید و لاکان خوانده می شود و با تصعید مقایسه می شود.
والا به تضاد قوای عقل و تخیل کانتی اشاره دارد و شامل تلاش برای بازنمایی چیزی است که ذاتاً قابل بازنمایی نیست.
در مقابل، تصعید شامل بیان و ارضای نسبی تمایلات اولیه در شرایط قابل قبول فرهنگی است.
والا در تصعید به صورت منفی بیان می شود، زیرا هم منشأ تصعید است و هم آن چیزی که در برابر تصعید مقاومت می کند.
یعنی والای فرویدی با فرآیند تصعید مرتبط است، اما تصعید را نیز مخدوش یا مختل می کند و آنچه را که لاکان واقعی می نامد، فرا می خواند.
تأثیرات والا فقط روانکاوانه نیست، بلکه مهمتر از همه، الهیاتی است، زیرا والا شکل اصلی خدا در دنیای مدرن است.
یک الهیات پست مدرن رادیکال به کارکرد امور متعالی در تفکر و زندگی ما توجه می کند و منابعی برای درک پیچیدگی واقعیت فراهم می کند.
این کتاب یکی از اولین خوانش های الهیاتی پایدار لاکان به زبان انگلیسی است.