چکیده :
ترجمه ماشینی:
چگونه تفکر بومشناختی میتواند معرفتشناسی را که قادر به پرداختن به دغدغههای فمینیستی، چندفرهنگی و دیگر دغدغههای پسااستعماری باشد جان بخشد؟ با شروع از یک رویکرد معرفتشناختی ضمنی در عملکرد علمی راشل کارسون، کد لورن منابع خلاقانه و بازسازیکننده بومشناسی را برای نظریهای دانش شرح میدهد.
او عقلانیت ابزاری، فردگرایی انتزاعی و استثمار مردم و مکانهایی را که معرفتشناسیهای غربی مشروعیت بخشیدهاند، نقد میکند تا سیاستی از مکان معرفتی را پیشنهاد کند، حساس به تأثیر متقابل ویژگیها و تنوع، و متمرکز بر عملکرد معرفتی مسئولانه.
کد با تکیه بر نظریه و عمل بومشناختی، معرفتشناسی طبیعیشده، و نظریههای فمینیستی و پسااستعماری، نمونههای گستردهای از روانشناسی رشد، و از دو نهاد «طبیعی» تولید دانش - پزشکی و قانون- تحلیل میکند.
این نهادها خود را به ناتورالیسم بازسازی شده وام می دهند.
آنها، در عمل، از نظر تجربی-علمی مطلع هستند، به طور خاص موقعیت دارند، و به صورت محلی تفسیر می شوند.
با سوژه های انسانی به عنوان "اشیاء" دانش آنها، آنها الزامات مسئولیت را در پروژه بزرگتر code استناد می کنند.
این کتاب طیف وسیعی از ادبیات در فلسفه، علوم اجتماعی و اندیشه اخلاقی-سیاسی را مورد بحث قرار می دهد.
بسیار نوآورانه، مکالمات سازنده ای را در تئوری فمینیستی و در اخلاق و سیاست دانش به طور گسترده تر ایجاد می کند.
how could ecological thinking animate an epistemology capable of addressing feminist, multicultural, and other post-colonial concerns? starting from an epistemological approach implicit in rachel carson's scientific practice, lorraine code elaborates the creative, restructuring resources of ecology for a theory of knowledge.
she critiques the instrumental rationality, abstract individualism, and exploitation of people and places that western epistemologies of mastery have legitimated, to propose a politics of epistemic location, sensitive to the interplay of particularity and diversity, and focused on responsible epistemic practice.
drawing on ecological theory and practice, on naturalized epistemology, and on feminist and post-colonial theories, code analyzes extended examples from developmental psychology, and from two "natural" institutions of knowledge production--medicine and law.
these institutions lend themselves well to a reconfigured naturalism.
they are, in practice, empirically-scientifically informed, specifically situated, and locally interpretive.
with human subjects as their "objects" of knowledge, they invoke the responsibility requirements central to code's larger project.
this book discusses a wide range of literature in philosophy, social science, and ethico-political thought.
highly innovative, it will generate productive conversations in feminist theory, and in the ethics and politics of knowledge more broadly conceived.