مسئله اسپینوزا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مسئله اسپینوزا
اروین د. یالوم؛ مترجم: بهاره نوبهار
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مسئله اسپینوزا
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
The Spinoza Problem: A Novel
پدیدآورندگان :
یالوم, اروین د. (Irvin D. Yalom؛ روانپزشک آمریکایی؛ استاد دانشگاه؛ نویسنده؛ پایهگذار روانشناسی وجودگرا یا اگزیستانسیال؛ تحت تأثیر آرتور شوپنهاور، نیچه، اسپینوزا، اپیکور و اتو رانک), 1931م.
(نویسنده)
نوبهار, بهاره (مترجم), 1360ش.
(مترجم)
وضعیت نشر :
تهران - ایران ،
قطره ،
چکیده :
کتاب مسئلهی اسپینوزا یکی از بهترین رمانهای اروین د.یالوم میباشد، که با ترجمهی بهاره نوبهار در نشر قطره به چاپ رسیده است. کتاب مسئلهی اسپینوزا شرحی است از زندگینامه و تفکرات فلسفی باروخ اسپینوزا. اسپینوزا فیلسوف هلندی و زمینهساز ظهور نقد مذهبی بود که به علت عقایدی که داشت، از جامعه یهودیان طرد شد. اروین د.یالوم در مورد نگارش کتاب اظهار کرده جز اخراج شدن این فیلسوف از جامعه و رفتار اجتماع مبنی بر ممنوع شدن مطالعهی آثارش، زندگی او شامل اتفاق خاصی نبوده که بتوان بر اساس آن دست به تحریر رمان زد. اما به دلیل گرایش فسلفی و اعتقادیِ خاصی که داشت، یالوم تصمیم گرفت تا مضمون اصلی کتاب را طبق طرز تفکر و نگرش او بنویسد. البته در این راه مشقت های بسیاری را متحمل شد چرا که گفته شده اسپینوزا اساسا فردی درون گرا بوده و کمتر پیش می آمده که کسی از درونیات و احوالات روحی او آگاهی داشته باشد. نکته حائز اهمیت در خصوص نگارش کتاب این که اروین یالوم، روان پزشک و درمان گر بوده است؛ بنابراین تحقیقات و توضیحات از زندگی اسپینوزا، با دیدگاهی روان شناسانه همراه بوده و روحیات وی به خوبی تحلیل شده است؛ بنابراین کتاب جدا از بُعد فسلفی، دارای درون مایه ی روان شناسی نیز هست که این تبحر نویسنده در تلفیق این دو مضمون را نشان می دهد. کتاب مسئلهی اسپینوزا دارای دو بخش است، بخش نخست در خصوص زندگی اسپینوزا و بخش بعدی به معرفی” آلفرد روزنبرگ” نظریه پرداز حزب نازی و تاثیرات وی از اسپینوزا پرداخته شده که در دو بازه زمانی متفاوت است؛ قرن هفدهم و بیستم. نکته ی جالب دیگر این که روزنبرگ، ضد یهوی متعصبی بود که چرایی و روند تاثیرپذیری او از اسپینوزا ذکر شده و در ذیل آن نویسنده اشاره ای به بخشی از تاریخ جنگ جهانی دوم و اشغال هلند توسط آلمان ها، داشته است. یالوم برای شناساندن شخصیت اسپینوزا به مخاطب، اندیشه های او در حوزه های سیاسی و الهیات را در قالب داستان بیان کرده و در این راه از رساله ی الهی_ سیاسی او، اقتباس کرده است که در آن با شخصی به نام فرانکو، به مناظره پرداخته و نظریه های خود را طی گفت و گو، به او ابلاغ کرده است. این رمانِ فسلفی از جایی آغاز می شود که فردی سردرگم و پریشان که ایمان خود را از دست داده بود، از اسپینوزا کمک خواست، او ابتدا کمک به جوان را نپذیرفت و مشاوره با روحانی را به او پیشنهاد کرد، اما بنابر اصرار او، در نهایت قرار بر این شد که با او صحبتی داشته باشد… . بخشی از کتاب مسئلهی اسپینوزا؛ نشر قطره “دو بلوک دور تر از کنیسه ی تلمود تورات، بنتو یا کمک دیریک، هم کلاسی اش در دانشکده ی وان دن اندن، کتاب خانه ی چهارده جلدی اش را درون صندوق چوبی بزرگی جای داد و سپس تخت چهار ستونی خانواده ی اسپینوزا را جمع کرد. بعد هر دویشان تخت و کتاب ها را درون بلمی که در نهر نوهرنخرخت بود، جای دادند تا به منزل وان دن اندن حمل شود. بنتو قرار بود موقتا در خانه وان دن اندن زندگی کند. دیرک به همراه اجناس بلم رفت، ولی بنتو ماند تا باقی مانده وسایلش را که شامل دو شلوار، کفش هایی با سگک برنجی، سه پیراهن، دو یقه ی سفید، زیر پیراهنی، یک پیپ و تنباکو می شد، بسته بندی کند و به سمت خانه ی وان دن اندن برود. کیف وزن کمی داشت و بنتو به خاطر داشتن مقدار کم وسایل به خود تبریک می گفت. اگر به خاطر کتاب ها و تخت نبود، می توانست کاملا آزاد زندگی کند، درست مثل یک خانه به دوش. بنتو، آخرین نگاهش را به اطراف خانه انداخت، تیغ ریش تراشی، صابون و حوله اش را برداشت، سپس روی قفسه ی بلندی تفیلین خود را دید. از زمان فوت پدرش، به تفیلینش دست نزده بود. دو جعبه ی کوچک چرمی را با بندهایش گرفت و آن ها را به آرامی نگه داشت_ شاید فکر می کرد که این آخرین بار است. چه اشیای عجیبی! عجیب تر آن که این دو هم او را از خود می راندند و هم به سوی خود جلب می کردند. در حالی که جعبه های چوبی را بالا نگه داشته بود، هر یک را بررسی می کرد. دو نوار چرمی به جعبه ای که رویش نوشته شده« روش» و برای سر بود، متصل شده بود. به جعبه ی« ید» که برای بازو بود، یک بند بلند متصل بود. جعبه های توخالی حاوی آیه هایی از کتاب مقدس بود که روی پوست نوشته شده بودند. و البته همه اجزای سازنده جعبه شامل چرم، پوست و بند ها از حیوانات حلال گرفته شده بودند. خاطره ای از پانزده سال قبل به ذهنش خطور کرد. اغلب در کودکی با کنجکاوی سیری ناپذیری پدرش را که قبل از صبحانه شال تالیت را می پوشید و تفیلین می بست نگاه می کرد_ کاری که پدرش، صبح هر روز برای شروع کار انجام می داد. ( تفیلین هرگز در روز سبت بسته نمی شد.) یک روز پدرش رو به او کرد و گفت:« می خواهی بدونی من چی کار می کنم، نه؟» بنتو جواب داد:« بله!» پدرش پاسخ داد: « در این مورد مثل همه ی موارد دیگر از تورات پیروی می کنم.»”
اعلام و شخصیت ها :
اسپینوزا, باروخ (فیلسوف هلندی یهودی تبار، پیرو همهخدایی یا پانتئیسم), ۱۶۳۲م.آمستردام، هلند-۱۶۷۷م.لاهه، هلند
متکلمان و سایر شخصیت ها :
باروخ اسپینوزا
نویسنده :
اروین د. یالوم؛ مترجم: بهاره نوبهار
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://b2n.ir/k09216
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
توضیحات اضافی :
مروری بر کتاب «مسئلهی اسپینوزا» اثر «اروین د.یالوم»: اگر با شیوهی روایت اروین یالوم آشنا باشید میدانید که او برای درک عمیقتر مفاهیم روانشناسی دست به داستانپردازی میزند تا فهم مفاهیم سخت و تخصصی را برای برای خوانندهی عادی قابل فهم و دسترسپذیر کند. پیش از این به بررسی کتاب «مامان و معنی زندگی» یالوم پرداخته بودیم، گرچه اروین یالوم در ایران اغلب با کتاب «وقتی نیچه گریست» شناخته شده است؛ و این کتاب مورد استقبال بسیار زیادی در ایران قرار گرفته است، اما در کتاب «مسئلهی اسپینوزا» نیز مشابه «وقتی نیچه گریست» و «درمان شوپنهاور» برای بیان داستان خود به سراغ یک شخصیت تاریخی-فلسفی میرود. در مسئله اسپینوزا، اروین یالوم واقعیت و داستان را به یک رمان روانشناسی–فلسفی فراموش نشدنی تبدیل میکند. یالوم، به عنوان روانپزشکی که علاقه زیادی به مباحث فلسفی دارد، به طور مشترک داستان باروخ اسپینوزا، متفکر قرن هفدهم، فلسفه و تکفیر وی از جامعه یهودیان و تأثیر آشکار او بر آلفرد روزنبرگ، نظریهپرداز نازی که تاثیر زیادی بر هیتلر داشت را بررسی میکند. زندگی باروخ اسپینوزا و آلفرد روزنبرگ، در تاریخ با فاصلهای 300 ساله از هم جدا شد و به طرزی جذاب و غیرمنتظره در کتاب اروین یالوم درهم آمیخت. داستانها گرچه روایتی از دو زندگی هستند اما نه تنها با یکدیگر پیوند دارند، اما از آنجا که کتاب بسیار خوب نوشته شده است، این تغییر مداوم از یک زندگی به زندگی دیگر در هر فصل از کتاب، قصدی را که این کتاب نسبت به خلق اثر در ذهن خواننده خود دارد از بین نمیبرد. در میان گنجینه های بی شماری که نازیها در طول جنگ جهانی دوم از اروپا سرقت کردند، مجموعه ای از کتابها بود که در موزه اسپینوزا در رینزبورگ هلند به نمایش درآمد. در مقایسه با آثار رامبراند و ورمیر، این مجلدات عتیقه از ارزش خاصی برخوردار نبودند، اما افسر نازی که برای انجام این غارت مامور شده بود، گفته است: این کتابها از اهمیت زیادی برای کشف مسئلهی اسپینوزا برخوردارند. مسئلهی اسپینوزا چه اهمیتی میتواند برای نازیها و جنون غریبشان به یهودیستیزی داشته باشد؟ کسی نمیداند، اما این جنایت فرهنگی سالها بعد الهام بخش رمان اروین یالوم این نویسنده و روانشناس کنجکاو و خیالپرداز شد. کتاب «مسئله اسپینوزا» در ایران توسط بهاره نوبهار ترجمه و به همت نشر قطره به چاپ رسیده است. دربارهی دو کتاب دیگر یالوم در مطالب «معرفی کتاب درمان شوپنهاور» و «دو دیدگاه متضاد به کتاب رواندرمانی مامان و معنی زندگی» در مجلهی کتابچی بیشتر مطالعه کنید. باروخ اسپینوزا مطرود اجتماع یهودیت باروخ اسپینوزا از آن جهت توجه اروین یالوم را برای خلق داستان به خود جلب کرد که یکی از فلیسوفان و متفکران مطرح قرن هفدهم بود که در تنهایی و انزوا نیست و به دلیل آراء و نظریاتش مورد طرد جامعه یهودیت قرار گرفت. سنتشکنی اسپینوزا و تکفیر شدنش در سن بیست و چهارسالگی توسط جامعه یهودیت و سانسور شدنش توسط مسیحیان آن چیزی بود که توجه یالوم را به خود جلب کرد. اسپینوزا در کتاب اخلاق بیان داشته است که در جهان تنها یک جوهر وجود دارد و آن جوهر خداست. بنابراین هر آنچه وجود دارد به خداوند و وجود او مربوط میشود. خدا طبیعت را خلق نکرده بلکه خود او طبیعت است. یعنی جهان مظهر همه صفات خداوند است، او قائل به وحدت وجود است. اسپینوزا عشق عقلانی به خداوند را یکی از ابعاد فلسفه خویش میداند و باور دارد که این عشق انسان را به خوشبختی میرساند و از عشق دنیوی جداست. (یعقوب نعمتی وروجنی، رسالت 1390) انیشتین نیز وقتی از خدا حرف میزد از خدای اسپینوزا حرف میزد، خدایی که شامل همه چیز میشود و «با کائنات نرد بازی نمیکند»، بدین معنی که هر اتفاقی قانون و نظم طبیعت را دنبال میکند. یالوم تصمیم میگیرد تا از زندگی اسپینوزا بنویسد اما در حین تحقیقاتش متوجه میشود با توجه به آنکه اسپینوزا فردی منزوی، درونگرا و تکفیر شده بوده است هیچ اتفاق عجیب و خارقالعادهای در زندگی شخصی، خانوادگی و یا حتی روابط دوستانه و عاشقانهاش وجود ندارد که دستمایهی داستانپردازی شود، پس دست به کار میشود تا دنیای درونی فردی را تصویر کند که در بیست و چهار سالگی از اجتماع طرد شده و با امیال و احساسات و افکاری درون خود دست و پنجه نرم میکند. یالوم پیامدهای روانشناختی قطع ارتباط اسپینوزا با جامعه یهودیان را بررسی میکند و به نظر میرسد سرانجام تبعید و تنهایی و انزوای اجباری او به نفع رسالت فکری او تمام شده است. یالوم در حین خیالپردازی درباره این داستان، با بازدید از موزهی اسپینوزا و یک مکالمهی بسیار اتفاقی به جزئیاتی برمیخورد که مسیر داستانش را به کلی عوض میکنند. یالوم به عنوان مقدمهای برای فهم فلسفه پیچیده اسپینوزا، روشهای زیادی را به کار میبندد. او مانند یک معلم خوب، هر بار فقط چند ایده ارائه میدهد و با جمعبندی مکرر، از یکی به دیگری با دقت حرکت میکند. گفتگوهایی که او ایجاد میکند، توضیح شفافی از ایدههای اصلی اسپینوزا در مورد طبیعت، اراده آزاد و… ارائه میدهد. نظریهپرداز نازی چگونه با اسپینوزا گره میخورد؟ در جایی که اسپینوزا با تفکر و به کار بردن عقل و استفاده از منطق به یک فرد منزوی فقیر، تکفیر شده، و رانده شده از اجتماع تبدیل میشود، روزنبرگ کاملاً شیفته نظریههای نژادی خیالی و ایدئولوژی نازی است. او به حزب نازی میپیوندد، زندگی درخشانی دارد و با هیتلر دوست میشود. همه اینها به اروین یالوم فضای زیادی برای ساختن داستانهای خیالی خود میدهد. او متخصص رمانهای تاریخی است، اما روان درمانگر نیز هست. بنابراین این کتاب فقط یک رمان تاریخی نیست. همانطور که رمان آنها را به تصویر میکشد، این دو شخصیت دور و مخالف در یک تقابل مشترک برای یافتن هویت و حقیقت شخصی خود در جهان هستند. یالوم یک کار استادانه انجام می دهد تا زندگی دو مرد را کاملاً متفاوت از نظر زمان و مکان را در هم تنیده کند. رمان یالوم ما را به یاد مبارزات مشترکی می اندازد که همه مردم، صرف نظر از دوران تاریخی آنها، با آن روبرو شدهاند. تقابل و درهم تنیدگی همزمان روزنبرگ و اسپینوزا نمونههایی از سرنوشت همه بشریت و پیوند هویت در طول زمان است. این رمان شاهدی برای مبارزه جهانی برای یافتن جایگاه خود در جهان است. در یکی از فصلهای کتاب، آلفرد روزنبرگ به دلیل عقاید متعصبانهاش توسط معلمانش مورد سوال قرار می گیرد. آنها نگران او هستن و برای مقابله با تأثیراتی که افکار یهودستیزانه بر روزنبرگ جوان دارند، به او دستور میدهند تحقیق کند و مقالهای دربارهی قهرمان گوته ( که شخصیت موردعلاقهی روزنبرگ بود) بنویسد. اما قرهمان گوته کسی نیست جز باروخ اسپینوزا! روزنبرگ تعجب میکند که چگونه بزرگترین نویسنده مدرن آلمانی میتواند در نوشتههای یک یهودی تبعیدی ارزش پیدا کند، اما مسئلهی اسپینوزا چیزی فراتر از یک تلاش صرف علمی است. روزنبرگ بخشهایی از «اتیکا»ی اسپینوزا را بخاطر میسپارد ، اما در آن زمان کاملاً اسپینوزا، زندگی و نظریههای او را به درستی درک نمیکند. با این حال او تا سالها با «مسئلهی اسپینوزا» دچار وسواس و درگیری ذهنی میشود، و این وسواس ذهنی سرانجام به غارت کتابخانهی اسپینوزا در جنگ جهانی دوم برای فهم مسئلهی اسپینوزا میانجامد. رواندرمانی برای معمار کورههای آدمسوزی آلفرد روزنبرگ معماری خواند و پایان نامهاش را به طراحی کورههای آدمسوزی اختصاص داد. او در دوران اوج نازیسم کتاب نژادپرستانهای نوشت که بعد از کتاب نبرد من هیتلر به پرفروشترین کتاب تبدیل شد. وی معتقد بود تنها راه نجات آلمان در بازگشت این کشور به سنتهای نژاد آریایی است و کتابی نیز با نام افسانه قرن بیستم در همین مورد نوشته بود که در کنار کتاب نبرد من آدولف هیتلر مهمترین کتاب ایدئولوژیک رایش سوم به شمار میرفت. وی در کتابش دین اصلی نژاد آریایی را ادیان باستانی قوم ژرمن معرفی میکند و ادیان اسلام و مسیحیت را به عنوان دینهای یهودی نفی میکند. او در افسانه قرن بیستم اسلاوها خصوصاً لهستانیها را مادون انسان توصیف میکند. روزنبرگ افسرده از اینکه هیتلر مانند گذشته او را به خود نزدیک نمیداند در آسایشگاهی بستری شد و روانشناسی را علمی یهودی میدانست اما دوست خانوادگی که از کودکی او را میشناسد دکتری روانپزشک است و تنها فردی است که روزنبرگ به او تمام احساسات خود را میگوید. فصلهای متناوب کتاب که به قدرت رسیدن روزنبرگ مربوط میشود، نوع دیگری از جذابیت را در زمینه شناخت شخصیت روزنبرگ برمیانگیزد، اما یالوم میخواهد به ذهن انسان برسد و ببیند که ذهن انسانی مانند روزنبرگ چگونه کار میکند و چگونه ممکن است بهبود یابد. این رمان تصور می کند که روزنبرگ با یک روانکاو فرویدی دوست میشود و طی سالها به عنوان حامل استاندارد ایدئولوژیک حزب، یک سری جلسات موقت مخفی را با او برگزار میکند. یالوم می خواهد قدرت بینش فلسفی اسپینوزا را برای ناآرام کردن ذهن یک هیولای کوچک رقتانگیز مانند روزنبرگ نشان دهد. خوشبختانه، ما همه از فرزندان فیلسوف یهودی هستیم و هیچ کس کتاب «افسانه قرن بیستم» روزنبرگ را مطالعه نمی کند. ذهنیت عقلانی و درست پیروز شد، اما چه راهی خونین برای پیروزی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت