چکیده :
علوم ریاضی، طبیعی و الهی، علومی متمایز، اما همزمان واجد نوعی وحدتاند؛ این نه وحدتِ جنسی، بلکه به تبعِ وحدتِ خاصِ معنایِ وجود، ساختاری ویژه است که وحدتِ بالنسبه یا وحدتِ به تقدّم و تأخّر نامیده میشود.
این ساختار از طرفی عاملِ تمییزِ صناعاتِ علمی و ممانعت از خلطِ آنهاست و از طرفی، ضامنِ تمامیّت و یکپارچگیِ فلسفه است.
بر اساس این فهم از وحدت، «فلسفه» نخست بر الهیّات اطلاق میشود، سپس بر طبیعیّات و سپس، در نسبت با الهیّات به تقدّم و تأخّر، بر سایر علوم اطلاق میشود؛ هر دانش نیز واجدِ بخشهایی است که با همین قاعده ترتیب یافتهاند و شبکۀ نظام علوم را قوام میدهند.
در این مقاله به شیوۀ دستیابیِ ارسطو به این وحدتِ ویژه خواهیم پرداخت.
ارسطو در کتبِ مقدّماتیِ متافیزیک، نخستدر آلفای بزرگ، حکمت را به شناختِ علل و مبادیِ نخستین تعریف میکند، در آپوریای اولِ کتاب بتا مبتنی بر این تعریف، سرگشتگی میانِ وحدت و کثرتِ حکمت را نشان میدهد؛ در گام بعد، در کتابگاما، برای رفع این سرگشتگی، نظریۀ خاصِ خود، یعنی ساختار واحد در کثیرِ حکمت را با توسل به این وحدتِ ویژه تثبیت میکند؛ بنابراین، آنچه «متافیزیک اعم» نامیده میشود، در حقیقت نه دانشی واحد و جدا از سایرِ علوم، بلکه به مثابۀ دانشی مرتبۀ دوم و مقوّمِ نظامِ علوم، تنها در ضمنِ کثرتِ علوم تحقق خواهد داشت.
mathematical, physical, and theological sciences are separate and segregated sciences, but concurrently have a kind of unity.
this is not so-called generic unity, but as a consequence of the specific unity of the meaning of being, is a special structure called analogical unity i.e unity according to priority and latency.
this structure, on the one hand, is a factor for distinguishing scientific disciplines and preventing their mix-up, on the other hand, it warranties the integrity and unity of philosophy.
therefore"philosophy" applies firstly upon theology, then upon physics, and according to priority and latency applies upon other sciences which themselves have parts that are arranged according to the same rule and construct the network of the system of sciences.
in this article, we investigate how aristotle accomplish this special unity.
in the introductory books of metaphysics, aristotle first, in the great alfa, characterizes the wisdom or sofia as knowledge of the first causes and principles, then in beta in the first aporia, shows the perplexity between the unity and multiplicity of wisdom, and in the next step in gamma for eliminating this bewilderment establishes his specific theory, that is to say, the unifying structure in the multiplicity of wisdom.
therefore ought not to consider so-called general metaphysics as unit separate science but as second-order science, only establishes under the multiplicity of philosophical sciences.
نویسنده :
حامد روشنی راد ، مهدی قوام صفری
منبع اصلی :
https://jop.ut.ac.ir/article_80248_675c82e5bd412d6582e7964c9efedce1.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(فلسفه (دانشگاه تهران)- سال 1399- دوره 48- شماره 2- از صفحه 89 تا 110)
یادداشت :
کلیدواژهها
ارسطو حکمت نظامِ علوم وحدتِ بالنسبه
کلیدواژهها [English]
Aristotle Wisdom, System of Sciences, Analogical Unity