چکیده :
از نظر فلاسفه، شناخت فرد بهخاطر چندبعدی بودن آن، تنها از طریق مطالعة جنبههای شخصیتی وی حاصل نمیشود؛ بلکه لازم است ساحتهای دیگر از جمله ارتباط با سایر انسانها نیز لحاظ شود.
اینجا بود که مفهوم «خود» و «دیگری یا دیگر بودگی» در فلسفه مطرح شد.
این مفهوم بهوسیله باختین از فلسفه وارد ادبیات شد.
وی در ادبیات طرح مباحثی چون دیگری، گفتگو و غیره را در بازخوانی متون گـذشته مؤث«ر میدانست.
نهجالبلاغه یکی از همین متنهایی است که اتفاقاً گفتگو در آن نقش زیادی دارد.
بهبیاندیگر قسمت عمدة نهجالبلاغه گفتگوی امام با مردم است که در جهت پاسخ به پرسشی یا در واکنش به امری و یا غیر اینها ایراد شده است و همة اینها در جهت افق مفهومی شنونده قرار دارد.
یافتههای این جستار بیانگر آن است که دیگری برای امام، گروههای مختلف مردم از قبیل نزدیکان، حاکمان، منافقان، دشمنان و غیره هستند که از موضع امام در قبال هریک از آنها «من/ خود» متعالی امام برای شنوده و خواننده مشخص میگردد.
حال سؤال اصلی این است که «دیگری یا دیگران» در کلام امام چگونه نمود پیدا کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش از شیوة تحلیلی ـ توصیفی با تکیه بر مطالعة اسنادی بهره برده و در تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
from the philosopher's point of view, one's cognition can not be achieved solely through the study of the personality aspects of a person, but it is necessary to include other areas, including communication with other human beings, that the concept of »me» and »another or other buddhism »was raised in philosophy.
this concept was introduced by bakhtin from philosophy into literature.
in the literature, he was instrumental in discussing topics such as dialogue, dialogue, etc.
in revising past texts.
nahj al-balaghah is one of those texts that, incidentally, has a great deal of dialogue with.
in other words, the main part of the nahj al-balaghah is the discussion of the imam with the people that has been answered in response to a question, in response to something, etc., all of which are in the direction of the listener's conceptual horizon.
the findings of this research indicate that the other is for imam, various groups of people, such as close relatives, rulers, hypocrites, enemies, etc.
from imam's position towards each of them, i am the transcendent imam for the singer and the reader.
.
is the main question now that another or another formulation has been revealed in the words of the imam? to answer this question, a descriptive analytic method has been used based on documentary study and content analysis has been used in data analysis.