چکیده :
هرچند نخستین اندیشهها دربارۀ فرهنگ به یونان باستان، و حتی شاید پیش از آن، بازمیگردد، اما آنچه امروز مشخصاً تحت عنوان مفهوم «فرهنگ» شناخته شده است، مفهومی مدرن است که بیشتر از نظر ورزیهای متفکران آلمانی قرون 18 و 19 میلادی متاثر است.
علیرغم اندیشههای روسو، دیدرو، ولتر، ویکو، لایبنیتس و دیگران میتوان نشان داد که یوهان گُتفرید فُن هردر (1744-1803) نخستین متفکری است که برای فرهنگ جایگاه و معنایی متافیزیکی و فلسفی قایل شد.
او حتی انسان را موجودی ذاتاً فرهنگی معرفی کرد و برای تحلیل نسبت انسان و فرهنگ، به لحاظ نظری، بر نقش و کارکرد زبان و تاریخ تاکید ورزید.
با این همه، او کتاب یا متن مستقلی دربارۀ «فلسفۀ فرهنگ» یا حتی معنای فرهنگ ندارد.
در نتیجه، مقالۀ حاضر میکوشد تا با بررسی مباحث و مطالب متنوع و پراکندۀ هردر دربارۀ زبان، انسان، تاریخ، سیاست و فرهنگ، چگونگی ظهور ضمنی نوعی «فلسفۀ فرهنگ» را در آثار وی ردیابی نماید و نهایتاً به تاثیر آن بر متفکران بعدی این حوزه، به ویژه هگل، بپردازد.
بر این اساس، مقالۀ حاضر صرف نظر از مقدمهای کوتاه، دارای سه بخش اصلی است: اول) مبانی نظری اندیشۀ هردر و تاثیرپذیری او از اسلافش؛ دوم) استخراج نوعی فلسفۀ فرهنگ از بطن آثار هردر با تمرکز بر نقد روشنگری؛ و سوم) بررسی تاثیر هردر بر متفکران بعدی با تمرکز بر سیر تحول مفهوم فرهنگ.
though thinking about culture returns to ancient greece, "culture" as understood today is a modern concept influenced more by the speculations of the german thinkers of the 18th and 19th centuries than ancient greek thinkers.
despite the ideas of rousseau, diderot, voltaire, vico, leibniz, and others, it can be shown that johann gottfried von herder (1764-1803) was the first thinker that provided a metaphysical and philosophical grounding for culture.
he portrayed the human being as essentially a cultural being.
however, herder does not have an independent book or treatise specifically about the "philosophy of culture" or even the meaning of culture.
consequently, the present paper tries to analyze how herder's "philosophy of culture" implicitly emerges from his vast oeuvre by extracting his diverse and diffuse discussions about language, man, history, politics and culture; and, finally, its impact on the subsequent thinkers of this field, especially hegel.
accordingly, this paper, regardless of its short introduction, has three main parts: first, the theoretical foundations of herder's thoughts and his sources of inspiration; second, herder’s philosophy of culture, extracted from a variety of his works and focusing on his critiques of enlightenment; and third, examining herder's influence on subsequent thinkers, focusing on the evolution of the concept of culture.