یورگن هابرماس (1929م.- ) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
یورگن هابرماس (1929م.- )
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
یورگن هابرماس (1929م.- )
ویرایش اثر
چکیده :
یورگن هابرماس (jürgen habermas) متولد دوسلدورف آلمان که ویلیام اوت ویت او را مهمترین نظریهپرداز اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم نامیده است، به عنوان فیلسوف و روزنامهنگار بر مفهوم مدرنیته در اروپا تأمل کرده است. نوشتههای او در مورد مارکسیسم اروپایی شامل آثاری در زمینه مشارکت سیاسی، افکار عمومی، مشروعیتبخشی و ارتباطات میشود. نوشتههای او بیانگر تعهدش به نقد مدرنیته است و در عین حال آرمانهایی مثبت برای رفتار دموکراتیک سیاسی ارائه میدهد. مفاهیم: گستره همگانی چیست؟ او در آثار اولیهاش میگوید دسترسی جمعی به مناظرات میانجیگرانه تأثیر مخربی بر کیفیت زندگی عمومی داشته است. با این حال، کارهای او تاریخ رسانههای عمومی، به ویژه فرهنگ فیلم را که با سرگرمی توده مردم در مکانهای عمومی در تعارض نیست، در بر میگیرد. اسکار نگت و الکساندر کلوگ که از چهرههای برجسته سینمای نو آلمان هستند، هنگام نوشتن در مورد سینما و مردم، تحت تأثیر او قرار داشتند. میریام هنسن نظریهپرداز فیلم نیز طبیعت عمومی به سینما رفتن را در پژوهشهای خود در مورد دوران اولیه سینمای هالیوود، تحت تأثیر افکار هابرماس به رشته تحریر در آورده است. از نوشتههای هابرماس به دلایل زیاد بسیار استفاده میشود. به عنوان یک روزنامهنگار سابق؛ نوشتههای او برای بسیاری قابل فهم و قابل استفاده است و در جایگاه یک فیلسوف عصر جدید، اشتیاق و شیفتگی فراوانی در نوشتههای او به چشم میخورد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
متن
کلید واژه اصلی :
درباره هابرماس
اعلام و شخصیت ها :
هابرماس , یورگن (Jürgen Habermas؛ فیلسوف معاصر آلمانی، مکتب فرانکفورت، متاثر از کانت، آدورنو، مارکس، هورکهایمر، هگل، هایدگر، ویگنشتاین، فروید), 1929م.دوسلدورف،آلمان
متکلمان و سایر شخصیت ها :
یورگن هابرماس
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://hamshahrionline.ir/details/247705
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
توضیحات اضافی :
برخی از آثار: 1- دگرگونی ساختاری حوزه عمومی: دگرگونی ساختاری حوزه عمومی: کاوشی در باب جامعه بورژوایی (آلمانی: Strukturwandel der Öffentlichkeit. Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft) عنوان کتابی نوشتهٔ یورگن هابرماس است که در سال ۱۹۶۲ انتشار یافته است. این کتاب را جمال محمدی در سال ۱۳۸۴ هجری خورشیدی به فارسی ترجمه کرده است. محتوا: هابرماس تحلیل جامعه شناسانهٔ خود از پیدایش حوزهٔ عمومی (عمدتا در جامعه انگلستان) را با بررسی مفهوم حوزهٔ عمومی در سنت فلسفهٔ سیاسی تکمیل میکند. او در این کتاب با استفاده از شیوهٔ تحلیل تاریخی، به بررسی روند شکلگیری، اوج و افول حوزهٔ عمومی در جامعهٔ بورژوایی میپردازد و یک نوع ترکیب بین تحلیلهای کلاننگر تحولات ساختاری و فرایندهای تفسیری کسب معنا توسط کنشگران و همچنین یک نوع تلفیق موضوعی از اقتصاد، سیاست و جامعهشناسی را به وجود آورده، حوزهٔ عمومی را به عنوان سیستمی فرض کرده که دارای سه عنصر اساسی ساختار، کارکرد و فرایند (دگرگونی) است که در تقسیمبندی فصول کتاب به وضوح دیده میشوند. در فصل اول، هابرماس، ریشههای تاریخی حوزه عمومی از دوران یونان باستان تا معاصر را برمیرسد. در فصل دوم، ساختارهای اجتماعی حوزهٔ عمومی مانند شهر، خانواده و حوزههای عمومی سیاسی و ادبی بررسی میشوند. فصل سوم کتاب به کارکردهای حوزهٔ عمومی در آلمان، فرانسه و انگلستان اختصاص دارد و در فصل چهارم، هابرماس به بررسی دیدگاههای دیگر فلاسفه در مورد حوزهٔ عمومی میپردازد. در فصول بعدی، حوزهٔ عمومی در جهان حاضر، پارامترهای مؤثر بر آن و پیشبینی آیندهٔ خوزهٔ عمومی مورد بررسی نگارنده هستند. 2- گفتار فلسفی مدرنیته: گفتار فلسفی مدرنیته: دوازده درسگفتار (به آلمانی: Der Philosophische Diskurs der Moderne: Zwölf Vorlesungen) کتابی از یورگن هابرماس است. هابرماس در این کتاب این ادعای پست-مدرنهایی مانند لیوتار، دریدا، فوکو و دیگران مبنی بر این که پروژهٔ مدرنیته به پایان رسیده و عقلِ روشنگری دیگر کارگشا نیست را مورد اعتراض قرار داده و از این نظریه دفاع کرده که ما همچنان در مدرنیته هستیم زیرا مدرنیته پروژهای بلند-مدت و بیپایان است که همچنان ادامه دارد و اصول آن اگر در جایی هم خدشه برداشته باشد، همچنان قابل دفاع است. درونمایهٔ کتاب: هابرماس در آغاز کتاب میگوید مدرنیته، در معنایی که من از آن بحث میکنم، و مدرنیته، در معنای واقعی خود، با هگل آغاز شد، یعنی در سدهٔ نوزدهم. به گفتهٔ وی، با آمدن هگل، مسئله دیگر تأسیس ِ مدرنیته نیست، بلکه خود ِ تأسیس ِ مدرنیته به مسئله تبدیل شد است و موضوع فلسفه، فهم ِ مدرنیته از خودش است. یکی از مباحثی که هابرماس برای توضیح این حرفش به آن استناد میکند، عبارت بسیار مهمّی از هگل است که در یکی از نوشتههای اولیهاش (۱۸۰۱) پیش از پدیدارشناسی روح آمده است. هگل در این رساله گفته بود یکی از مسائل بسیار مهم فلسفه، نسبت عقل و ایمان است. همینجا هم هگل این بحث را مطرح میکند که ما در دوران جدیدی وارد شدهایم که حتیٰ بحث عقل و ایمان هم در حوزهٔ عقل مطرح میشود و نه در بیرون حوزهٔ عقل. به عبارت دیگر، دورهای آغاز شده است که در آن همهچیز حتیٰ شرع و ایمان داخل در حوزهٔ عقل است، بنابراین، هیچ مؤمنی نمیتواند ادعا کند که من در بیرون عقل بحث میکنم و حوزهٔ من حوزهٔ بیرون عقل است. هگل شرع یا ایمان مسیحیت را هم تابع قوانین و احکام عقل دانست. هابرماس میگوید از زمان روشنگری سدهٔ هیجده و تثبیت مبانی عقل، یا به قول کانت استقلال و خودمختاری عقل، همهچیز در درون حوزهٔ عقل است و هگل متوجه این مسئله شده بود، بنابراین گفت ایمان هم دیگر نمیتواند به طور مستقل خود را مطرح کند. پس این که مدرنیتهٔ واقعی با هگل آغاز شد اشاره به این گسلی است که در این دوره ایجاد شد و در پی آن مدرنیته به موضوع ِ مدرنیته تبدیل شد. 3- نظریه کنش ارتباطی: نظریه کنش ارتباطی (آلمانی: Theorie des kommunikativen Handelns) کتابی دوجلدی است که در سال ۱۹۸۲ توسط یورگن هابرماس منتشر شده است و در آن هابرماس به ادامه پروژه خود برای بنیان نهادن "علوم اجتماعی در نظریه زبان", که در کتاب در در منطق علوم اجتماعی (۱۹۶۷) هدف گذاری شده می پردازد.
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت