خداپرستي ابراهيم(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خداپرستي ابراهيم(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خداپرستي ابراهيم(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ویژگی های نبی
,
نبوت حضرت ابراهیم علیه السلام
,
ایمان حضرت ابراهیم(ع)
اعلام و شخصیت ها :
پیامبر الهی , حضرت ابراهیم علیه السلام (خلیل الله، پیامبر اولوالعزم منادی توحید، از اعلام مصرح قرآن، پدر اسماعیل و اسحاق و نیای پیامبر اسلام)
سوال:
در زماني كه همه مردم بت و خورشيد و غيره را مي پرستند، چطور حضرت ابراهيم خداي حقيقي را كه ديده نمي شود را يافت، آيا خدا به او نظر ويژه داشت و آيا به او وحي شد؟
پاسخ تفصیلی:
اولا اينكه در چنان جوي ، كسي باشد كه بت پرست نباشد و تحت تاثير جو حاكم بر جامعه نباشد، اختصاص به حضرت ابراهيم ندارد و مردان مردي پيدا مي شدند كه با رجوع به فطرت خدا شناسي خود و با تعقل در خود وجهان اطراف خود، حقيقت را مي يافتند. از جمله اينان، شخصي است كه قضيه اش در قرآن كريم اينچين آمده: «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ »(يس/20) و از دورترين نقطه شهر مردى شتابان آمد و گفت هان اى مردم! فرستادگان خدا را پيروى كنيد. علامه طباطبايي در تفسير الميزان ذيل اين آيه چنين آورده اند: اهتمام در آن(آيه ي مذكور) به آمدن از دورترين نقطه شهر است، تا بفهماند بين رسولان و آن مرد، هيچ تبانى و سازش قبلى در امر دعوت نبوده، و هيچ رابطهاى با او نداشتهاند، لذا جمله مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ را مقدم آورد، و كلمه رجل و يسعى را بعد از آن ذكر كرد... آنچه مورد اهميت است، دقت و تدبر در اين معنا است كه اين شخص چه حظ وافرى از ايمان داشته كه در چنين موقعى به تاييد رسولان الهى (ع) برخاسته و ايشان را يارى كرده است، چون از تدبر در كلام خدا كه داستان او را حكايت كرده اين معنا به دست مىآيد كه وى مردى بوده كه خداى سبحان دلش را به نور ايمان روشن كرده، به خدا ايمان آورده و با ايمان خالص او را مىپرستيده، نه به طمع بهشت و نه از ترس آتش، بلكه از اين جهت كه او اهليت پرستش دارد، و به همين جهت از بندگان مكرم خدا شده. و خداى سبحان در كلامش هيچ كس به جز ملائكه را به صفت مكرم توصيف نكرده، تنها ملائكه مقرب درگاهش و بندگان خالصش را به اين وصف ستوده.( ترجمه الميزان، ج17، ص: 110) بله مي شود كسي در جامعه ايي باشد كه در اوج جهل و شرك و بت پرستي باشند و او خود در اوج ايمان كه خداوند سبحان در كتاب خود او را با لقب مكرم، ياد كند.پس لازم نيست كه كسي حتما پيامبر باشد تا در چنان موقعيتي مؤمن باشد. در روایات نیز به کرّات ذکر شده که در هر جامعه ای همواره کسانی بوده اند که با تعقّل به وجود خدا پی برده اند. چرا که وجود خدا از راه وحی ثابت نمی شود بلکه با براهین عقلی اثبات می شود. قبل از رسول خدا (ص) در سرزمین حجاز کسانی بودند که موحّد بودند ؛ که از آن جمله می توان به ابوذر غفاری و سلمان فارسی اشاره نمود که هر دو بزرگوار خود اعتراف نموده اند که قبل از بعثت به خدای واحد ایمان داشته اند و بت نمی پرستیده اند. ثانيا: حضرت ابراهيم كه پيامبر الهي مي باشند، از اين جهت كه خود از برترين مخلوقات خدا است، از بعد تعقل و بهره گيري از فطرت، در مرتبه بالايي است و مي توانست از آن در شناخت خدا بهره برد، ولي ما قائليم كه انبياءالهي معصومند و در عمر شريفشان زماني نبوده كه حتي يك چشم به هم زدني از خدا غافل باشند چه رسد كه فرض شود، بي خدا باشند. حاصل کلام آنکه: خداشناس بودن انبیاء از بدو تولّدشان بوده و آنها از همان ابتدای تولّدشان ملهم به الهامات غیبی بوده اند. امّا دیگرانی نیز بوده اند که به حکم فطرت و قدرت عقل و البته درجاتی از الهام به خدا ایمان می آوردند و قوم خود را به سوی انبیاء رهبری می نمودند. از اینروست که طبق آیات و روایات هیچ گاه هیچ قومی خالی از افراد خداپرست و هدایت کننده به خدا نبوده است. لذا خداوند متعال فرمود: إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ ـ تو فقط بيم دهندهاى! و براى هر گروهى هدايت كنندهاى است» (الرعد : 7) و فرمود: « ... وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذير ـــ و هر امّتى در گذشته انذاركنندهاى داشته است » ( فاطر : 24) امیرمومنان (ع) در نهج البلاغه ، خطبه 222 فرمودند: « إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِي الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِي أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِي فِكْرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِي ذَاتِ عُقُولِهِمْ فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ يَقَظَةٍ فِي [الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ الْأَبْصَارِ وَ الْأَسْمَاعِ وَ الْأَفْئِدَةِ يُذَكِّرُونَ بِأَيَّامِ اللَّهِ وَ يُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ بِمَنْزِلَةِ الْأَدِلَّةِ فِي الْفَلَوَاتِ مَنْ أَخَذَ الْقَصْدَ حَمِدُوا إِلَيْهِ طَرِيقَهُ وَ بَشَّرُوهُ بِالنَّجَاةِ وَ مَنْ أَخَذَ يَمِيناً وَ شِمَالًا ذَمُّوا إِلَيْهِ الطَّرِيقَ وَ حَذَّرُوهُ مِنَ الْهَلَكَةِ وَ كَانُوا كَذَلِكَ مَصَابِيحَ تِلْكَ الظُّلُمَاتِ وَ أَدِلَّةَ تِلْكَ الشُّبُهَات ــــــ همانا خداى سبحان و بزرگ، ياد خود را روشنى بخش دلها قرار داد، تا گوش پس از ناشنوايى بشنود، و چشم پس از كم نورى بنگرد، و انسان پس از دشمنى رام گردد، خداوند كه نعمتهاى او گران قدر است، در دورانهاى مختلف روزگار، و در دوران جدايى از رسالت «تا آمدن پيامبرى پس از پيامبرى ديگر» بندگانى داشته كه با آنان در گوش جانشان زمزمه مىكرد، و در درون عقلشان با آنان سخن مىگفت. آنان چراغ هدايت را با نور بيدارى در گوشها و ديدهها و دلها بر مىافروختند، روزهاى خدايى را به ياد مىآورند و مردم را از جلال و بزرگى خدا مىترساندند. آنان نشانههاى روشن خدا در بيابانهايند، آن را كه راه ميانه در پيش گرفت مىستودند، و به رستگارى بشارت مىدادند، و روش آن را كه به جانب چپ يا راست كشانده مىشد، زشت مىشمردند، و از نابودى هشدار مىدادند، همچنان چراغ تاريكىها، و راهنماى پرتگاهها بودند.»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
حضرت ابراهیم(ع)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5197
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت