شكافتن دريا با عصا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شكافتن دريا با عصا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شكافتن دريا با عصا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معجزه حضرت موسی (ع)
اعلام و شخصیت ها :
پیامبر الهی, حضرت موسی بن عمران علیه السلام (کلیم الله؛ پیامبر اولی العزم؛ آورنده تورات؛ پیامبر یهود)
سوال:
آيا شكافتن دريا توسط عصاي موسي در قرآن به عنوان معجزه ياد شده است يا تكنيك؟
پاسخ تفصیلی:
امور صادره از عصای حضرت موسی (ع) ، که به امر خدا بوده ، معجزه بوده اند نه تکنیک. چون عصای آن حضرت عصای معمولی بیش نبوده. « وَ ما تِلْكَ بِيَمينِكَ يا مُوسى (17) قالَ هِيَ عَصايَ أَتَوَكَّؤُا عَلَيْها وَ أَهُشُّ بِها عَلى غَنَمي وَ لِيَ فيها مَآرِبُ أُخْرى (18) قالَ أَلْقِها يا مُوسى (19) فَأَلْقاها فَإِذا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعى (20) قالَ خُذْها وَ لا تَخَفْ سَنُعيدُها سيرَتَهَا الْأُولى ــــ و آن چيست در دست راست تو، اى موسى؟! (17) گفت: «اين عصاى من است؛ بر آن تكيه مىكنم، برگ درختان را با آن براى گوسفندانم فرومىريزم؛ و مرا با آن كارها و نيازهاى ديگرى است. (18) گفت: «اى موسى! آن را بيفكن.» (19) پس موسى آن(عصا) را افكند، كه ناگهان ماری شد كه به هر سو مىشتافت. (20) گفت: «آن را بگير و نترس، ما آن را به صورت اولش بازمىگردانيم » (سوره طه) این آیات نشان می دهند که عصای حضرتش چوبی معمولی بیش نبوده ؛ و خودش نیز انتظار نداشته که تبدیل به مار شود ؛ لذا ابتدا از دیدن این صحنه ترسید. پس مار شدن آن عصا با تکنیک نبوده بلکه به خواست مستقیم خداوند متعال بوده است. دیگر امور خارق العاده ای هم که از این عصا صادر می شد ، همه به امر خداوند متعال بود ؛ و تکنیکی در کار نبوده. لذا زمانی که عصای حضرت مار شد و ابزارهای ساحران را بلعید ، ساحران که اهل تکنیک بودند فهمیدند که کار آن حضرت از راه سحر و شعبده و امثال آن نیست ؛ لذا بلافاصله ایمان آوردند و در همانجا توسّط فرعون به شهادت رسیدند. در این جریان فرعون خیال می کرد آن حضرت نیز ساحر است و با تکنیکهایی کارهای عجیب می کند ؛ لذا صاحبان تکنیک (ساحران ) را فراخواند تا حضرتش را رسوا کنند ؛ امّا آنها تصدیق نمودند که کار حضرتش از راه تکنیک نیست. خداوند متعال فرمود: « و موسى گفت: «اى فرعون! من فرستادهاى از سوى پروردگار جهانيانم. (104) سزاوار است كه بر خدا جز حق نگويم. من دليل روشنى از پروردگارتان براى شما آوردهام؛ پس بنى اسرائيل را با من بفرست!» (105) (فرعون) گفت: «اگر نشانهاى آوردهاى، نشان بده اگر از راستگويانى!» (106) (موسى) عصاى خود را افكند؛ ناگهان اژدهاى آشكارى شد! (107) و دست خود را(از گريبان) بيرون آورد؛ سفيد(و درخشان) براى بينندگان بود! (108) اطرافيان فرعون گفتند: «بىشك، اين ساحرى ماهر و دانا است! (109) مىخواهد شما را از سرزمينتان بيرون كند؛ (نظر شما چيست، و) در برابر او چه دستورى داريد؟» (110) (سپس به فرعون) گفتند: «(كار) او و برادرش را به تأخير انداز، و جمعآورى كنندگان را به همه شهرها بفرست... (111) تا هر ساحر دانا(و كارآزمودهاى) را به خدمت تو بياورند!» (112) ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند: «آيا اگر ما پيروز گرديم، اجر و پاداش مهمى خواهيم داشت؟!» (113) گفت: «آرى، و شما از مقربان خواهيد بود!» (114) (روز مبارزه فرا رسيد. ساحران) گفتند: «اى موسى! يا تو(وسايل سحرت را) بيفكن، يا ما مىافكنيم!» (115) گفت: «شما بيفكنيد!» و هنگامى(كه وسايل سحر خود را) افكندند، مردم را چشمبندى كردند و ترساندند؛ و سحر عظيمى پديد آوردند. (116) (ما) به موسى وحى كرديم كه: «عصاى خود را بيفكن!» ناگهان(بصورت مار عظيمى در آمد كه) وسايل دروغين آنها را بسرعت برمىگرفت. (117) (در اين هنگام،) حق آشكار شد؛ و آنچه آنها ساخته بودند، باطل گشت. (118) و در آنجا(همگى) مغلوب شدند؛ و خوار و كوچك گشتند. (119) و ساحران(بىاختيار) به سجده افتادند. (120) و گفتند: «ما به پروردگار جهانيان ايمان آورديم؛ (121) پروردگار موسى و هارون!» (122) فرعون گفت: «آيا پيش از آنكه به شما اجازه دهم، به او ايمان آورديد؟! حتماً اين نيرنگ و توطئهاى است كه در اين شهر(و ديار) چيدهايد، تا اهلش را از آن بيرون كنيد؛ ولى بزودى خواهيد دانست! (123) سوگند مىخورم كه دستها و پاهاى شما را بطور مخالف[ دست راست با پاى چپ، يا دست چپ با پاى راست] قطع مىكنم؛ سپس همگى را به دار مىآويزم! (124) (ساحران) گفتند: «(مهم نيست،) ما به سوى پروردگارمان بازمىگرديم! (125) انتقام تو از ما، تنها بخاطر اين است كه ما به آيات پروردگار خويش-هنگامى كه به سراغ ما آمد- ايمان آورديم. بار الها! صبر و استقامت بر ما فرو ريز! (و آخرين درجه شكيبايى را به ما مرحمت فرما!) و ما را مسلمان بميران!» » (سوره اعراف) « فَأَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنِ اضْرِبْ بِعَصاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظيمِ ـــ و بدنبال آن به موسى وحى كرديم: «عصايت را به دريا بزن!» (عصايش را به دريا زد،) و دريا از هم شكافته شد، و هر بخشى همچون كوه عظيمى بود » ( الشعراء: 63) « وَ إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ ـــ و(به ياد آوريد) زمانى را كه موسى براى قوم خويش، آب طلبيد، به او دستور داديم: «عصاى خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشيد؛ آن گونه كه هر يك(از طوايف دوازدهگانه بنى اسرائيل)، چشمه مخصوص خود را مىشناختند! (و گفتيم:) «از روزيهاى الهى بخوريد و بياشاميد! و در زمين فساد نكنيد!» » (البقرة:60) همانگونه که ملاحظه می فرمایید این عصا تنها یک کار نمی کرد بلکه امور متفاوتی از آن صادر می گشت که ربطی به هم نداشتند ؛ که خود این مطلب نیزبا تکنیکی بودن این امور سازگاری ندارد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5313
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت