ازلي و ابدي بودن ماده | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ازلي و ابدي بودن ماده
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ازلي و ابدي بودن ماده
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث فلسفی
,
ابدیت عالم ماده
,
ازلیت ماده
,
ماده
سوال:
در مورد ازلي و ابدي بودن مادّه آيا مي توان به قطع حكم داد؟ يعني آيا مي توان گفت كه حتما مادّه ازليست يا ابديست يا خير؟ لطفا با برهان توضيح دهيد.
پاسخ تفصیلی:
ازليت ماده از دو منظر قابل بررسي است:
يک. از علمي:
از نظر علمي هيچ دليلي بر ازلي يا غير از ازلي بودن ماده وجود ندارد. ممکن است براي اثبات ازلي بودن ماده نخستين به مدل نوساني جهان استناد شود، هم چنانکه براي اثبات ازلي نبودن آن به نظريه مهبانگ استناد شده است؛ ليکن چنين استدلالي با دو اشکال روبرو است:
1. آن گاه که يک نظريه از نظر علمي قابل استناد است که بر همه نظريه هاي رقيب فراز آمده و آنها را ابطال کند. در حالي که حتي اگر هيچ دليلي بر تفوق نظريه مهبانگ در کار نباشد، حداقل بر اساس اطلاعات علمي موجود دليل قانع کننده اي بر تقدم يکي بر ديگري وجود ندارد. بنابراين، استناد به چنين نظريه اي قانع فاقد اعتبار علمي است؛ از همين رو مايکل پترسون، هاسکر، رايشنباخ، و بازينچر برآنند که: نمي توان به درستي معلوم کرد کدامين مدل درست است و در اين باره، بايد در انتظار پيشرفتهاي بيشتر در عرصه فيزيک نجومي باشيم.(پترسون، مايکل و ديگران، عقل و اعتقاد ديني، ص145)
2. مدل نوساني جهان لزوما ازليت ماده را نتيجه نمي دهد، بلکه هم با نظريه حدوث و محدوديت زماني آن در گذشته سازگار است و هم با نظريه ازليت ماده. تفاوت اين مدل با نظريه مهبانگ در آن است که دومي فقط با حدوث ماده سازگار است و بر فرض صحت، بر حدوث ماده گواهي مي دهد، اما مدل نوساني از اين جهت خنثي است و دليل بر هيچ يک از دو انگاره رويارو(حدوث و ازليت ماده) نتواند بود.
دو. از منظر فلسفي
از نظر فلسفي زمان تابع ماده و حرکت آن به عبارت ديگر بعدي از ابعاد ماده است بنابراين ماده از اين جهت که موجودي متحرک است و حرکت چيزي جز حدوث هاي پيايي است،حادث آن است؛ از اين جهت که زمان پيش از ماده معني ندارد و به عبارت ديگر ماده مسبوق به عدم زماني نيست، داراي ازليت زماني(نه ازليت ذاتي) است. ازليت زماني ماده به تنهايي مستلزم غنا و بي نيازي از علت نيست. اگر ملاک حاجت به علت حدوث زماني بود چنين گمانه اي به جا مي نمود، در حالي که که در بحث از ملاک حاجت به علت خلاف اين مسأله ثابت شده است. بسياري از فلاسفه و حکماي الاهي نيز ماده را قديم زماني و در عين حال مخلوق باري تعالي دانسته و مسبوقيت آن به عدم زماني را به منزله منع فيض ازلي دانسته اند. افزون بر آن بر اساس ديدگاه ملاصدرا، زمان از توابع ماده و منتزع از حرکت و سيلان آن است و در اين صورت وجود زمان پيش از ماده بي معني است. بنابراين آنچه نگرش ماترياليستي بايد به اثبات رساند وجوب ذاتي ماده است. ولي ازليت و مسبوق به عدم نبودن ملاک بي نيازي نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2800
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت