مقام حضرت فاطمه(س) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مقام حضرت فاطمه(س)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مقام حضرت فاطمه(س)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مقام حضرت زهرا (س)
اعلام و شخصیت ها :
بنت رسول الله, حضرت فاطمه زهرا (س), ۵ بعد از بعثت 11 ق
سوال:
آيا واقعاً فاطمه زهرا آنچنان كه مىگويند بوده است؟ (اگر صراحت لحن من را شما و قبل از شما آن جناب ببخشند) مگر ايشان براى ما چه كرده است؟ مثلاً اگر امابيهاست، خوب هر بچهاى هم ممكن است اين كار را بكند كه قابل انكار نيست. اگر او را شهيده ولايت مىخوانيم، خوب هر زن و شوهر خوبى از هم دفاع مىكنند كه اين، منحصر به ايشان نيست؟
پاسخ تفصیلی:
مشكل ما اين است كه محبت به اهل بيت(ع) و محبت اهل بيت به يكديگر را از زاويه ديد خود و با مسائل و امور جزيى و صرفاً عاطفى تحليل مىكنيم. كاملاً واضح است كه اگر اين گونه ببينيم و اين گونه بينديشيم، نتيجهاى جز آنچه شما مرقوم داشتهايد، يا شايد كمى بالاتر، نخواهيم گرفت؛ و حال آن كه قصه از اين قرار نيست. محور محبت اولياء الهى و در صدر آن معصومان(ع)، تنها و تنها محبت به خداوند متعال است. چرا كه آنان با دريافت يقينى و معرفت لايزال و عميق خود، به اين حقيقت واقف گشتهاند كه خداوند تنها محبوب واقعى و حقيقى در جهان و عوالم هستى است؛ و از همينروست كه معصومان در مناجات خود حب خدا را طلب كرده و از فراق خداوند شكوه مىكردند: امام سجاد(ع) در مناجات خمس عشره [مناجات محبين] مىفرمايند: «اسئلك حبك»؛ بار خدايا از تو محبتت را مىخواهم» يا امام حسين(ع) در دعاى عرفه مىفرمايد:«أنت الذى ازلت الأغيار عن قلوب أحبائك حتى لم يحبوا سواك و لم يلجئوا إلى غيرك»؛ «تويى كه اغيار را از دل دوستانت محو كردى، تا غير تو را دوست نداشته، جز درگاهت به جايى پناه نبرند» يا اميرالمؤمنين در دعاى كميل مىفرمايند: و ربى صبرت على عذابك فكيف أصبر على فراقك؛ «پروردگارا! بر فرض آن كه بر عذاب تو صبر كنم، چگونه بر فراق تو صبر نمايم؟» فراق در صورتى است كه ميان دو شخص ارتباط باشد و اين عذاب از فراق مبنى بر عشق به كمال است.
مانند تو من يار وفادار نديدم خوشتر زغم عشق تو غمخوار نديدم
جز خال خيال رخ زيباى تو در دل در آينه حسن تو زنگار نديدم
به همين دليل كه محبت خدا اصل و محور تمامى محبتهاست، باب بسيار مهمى در معتبرترين كتابهاى شيعه تحت عنوان «حب فى اللَّه» و «بغض فى اللَّه» آمده است كه رواياتش از اصيلترين آثار اسلامى و بهترين راهنماى انسان به سوى محبتهاى صحيح است. نگا: اصول كافى، ج 3.
محبت رسول خدا(ص) به حضرت زهرا(س) در همين راستا بود؛ يعنى، پيامبر خدا از آن جا كه عاشق خداوند و محو در او بود، هر كس و هر چيزى را كه دوستدار خداوند بود و خداوند نيز به او محبت داشت، دوست مىداشت؛ و اين محبت نسبت به افرادى مانند حضرت فاطمه(س) و حضرت على(ع) در اوج بود؛ چون با چشم دل مىديد كه آن دو بزرگوار در چه مرتبهاى از محبت و عشق به خداى متعالاند و حضرت حق نيز تا چه اندازهاى آنها را دوست دارد. حضرت محمد(ص) مىدانست كه تمامى وجود اين دو بزرگوار، محو در خداوند عالم است و تمامى نشست و برخاست، قول و فعلشان تنها و تنها براى خدا و رضاى اوست. اين دو عزيز، كسانى بودند كه سه روز افطارى خود را به مسكين و يتيم و اسير دادند و اين اطعام فقط و فقط به خاطر محبت به خدا بود. نگا: دهر / 9 - 8.
بنابراين، محبت رسول خدا به اين محبوبان الهى، تنها و تنها به خاطر محبت به خدا بود، نه مسأله پدر و فرزندى يا زن و شوهرى. محبت او فراتر از اين امور ظاهرى و روابط دنيوى بود. عشق او به على و فاطمه و عشق على به فاطمه، از سرِ عشق به خدا بود. كسى كه عاشق محبوب باشد، هر چيزى را كه محبوب دوست داشته باشد، دوست خواهد داشت و هر چه را محبوب مبغوض دارد، او نيز دشمن خواهد شمرد. حب و بغض معصومان(ع) تنها و تنها بر اين محور بود و لاغير؛ و از آن جا كه با اشراف علمى و احاطه يقينى كه به حقايق عالم داشتند، مىدانستند كه حضرت زهرا(س) به دليل پاكى و قداست و اخلاص و عبادت، محبوب خداست؛ به او ارادت ورزيده، سر تعظيم بر آستانش فرو مىآوردند.
ديدم همه پيش و پس، جز دوست نديدم كس او بود همه او بس، تنها همه او ديدم
آرام دل غمگين، جز دوست كسى مگزين فى الجمله همه او بين، زيرا همه او ديدم
از آن جا كه محبت خدا، محور و اصل تمامى محبتها است، رسول خدا(ص) مىفرمايد: مرا نيز به جهت دوستى با خدا دوست بداريد، نگا: ميزان الحكمه، ج 2، ص 236، ح 3200. كه اين محبت با چنين رويكردى، سودش عايد خود انسان خواهد شد؛ چنان كه در سوره سبأ مىفرمايد: صلى الله عليه وسلمقل ما سألتكم من أجر فهو لكم إن أجرى إلا على اللهرحمهما الله ؛ سبأ / 47. «بگو مزدى را كه درخواست كردم [دوستدارى اهلبيت(ع)] چيزى است كه سودش عايد خود شماست و مزد من جز بر خدا نيست.»
اين دوستى كمندى است براى تكامل و اصلاح انسانها و در واقع، هدف از دوستدارى اهلبيت(ع) نيز رهنمون شدن به راه خدا و كامل شدن در اين راستا است: صلى الله عليه وسلمقل ما أسئلكم عليه من أجر إلا من شاء أن يتخذ إلى ربه سبيلارحمهما الله ؛فرقان / 57. «بگو اى پيامبر كه از شما بر آن رسالت خويش مزدى نمىجويم مگر اين كه هر كس بخواهد به سوى خدا راهى بجويد». اين آيه با لحن عجيبى خاطرنشان مىسازد كه من از كسى كه نمىخواهد به سوى خدا رهنمون شود، اجر نمىخواهم. اما اگر خواست به سوى خدا حركت كند، من مزد مىخواهم و آن، دوستى اهل بيت(ع) است كه در پرتو آن به سوى خدا رهنمون شده، به كمال بار مىيابد. نگا: الميزان، ج 18، صص 43 - 42.
پس مىبينيد كه حتى محبت به اهل بيت(ع) كه به انسانها توصيه شده است، براى آن است كه در راستاى محبت به اهل بيت، آدمى به قرب پروردگار نايل آيد؛ چرا كه انسان سعى مىكند با ايجاد محبت آنان، خصلتهاى آنان را در خود جارى سازد تا در اثر آن، محبت به خدا را كه حقيقىترين محبت است، به دستآورد. براى مطالعه بيشتر نگا: محمدرضا كاشفى، آيين مهرورزى، فصلهاى سوم و چهارم.
عاشقان را شادمانىّ و غم اوست دستمزد و اجرت خدمت هم اوست
غيرمعشوق ار تماشايى بود عشق نَبْوَد هرزه سودايى بود
عشق آن شعلهست كاو چون بر فروخت هر چه جز معشوق، باقى جمله سوخت
تيغ «لا» در قتل غير حق براند در نگر زان پس كه بعد «لا» چه ماند
ماند «الا اللَّه»، باقى جمله رفت شاد باش اى عشقِ شركت سوز زفت
مثنوى/ 5/590 - 586.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
پ. حضرت فاطمه زهرا(س)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%D8%B3
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت