تحمیل جنگ به امام حسین(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تحمیل جنگ به امام حسین(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تحمیل جنگ به امام حسین(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام حسین علیه السلام
اعلام و شخصیت ها :
امام سوم (سید الشهداء), حسین بن علی (ع), 4-۶۱ ق
سوال:
باعرض سلام وخسته نباشيدميخواستم بدونم كه ايا قيام برامام حسين تحميل شديا نه امام حسين خودشان بجنگ بايزيدرفتندهميشه عنوان مشودكه امام حسين برعليه ظلم قيام كردندوما ان رابايدسرلوحه خودقراردهيم اما دراين زمينه چندابهام وجوددارداول اينكه امام حسين درمدينه ومكه ايا تهديدجاني نشدندايا زماني كه حرجلوي امام راسدكردايا امام حسين به اونفرمودكه راه رابازكن تابه مدينه بازگرديم وسومين مطلب اينكه چه دليلي داردامام حسين با زن وفرزندخودبه جنگ وقيام عليه يزيدبرودبنوعي ايشان چاره اي جزامدن به كوفه نداشتندباتشكرازشما خدانگهدار
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: با سلام پاسخ به سوال شما بسيار دقيق و تفاوت قيام يا دفاع بسيار ظريف است.
بخش سوم نهضت امام حسين از آغاز تا ورود امام حسين به كربلا
1. امام حسين براي ايجاد يك حكومت اسلامي بر پايه دين مبين اسلام به سمت كوفه حركت كردند. مردم اين شهر حكومت يزيد را غير قانوني و اخلاقيات او را در تضاد با تعاليم اسلامي ميدانستند لذا طي نامههاي بسياري حضرت را دعوت و براي ايجاد يك حكومت ديني قول همراهي را به امام دادند.
2. ابهام اول: اينكه ايا امام حسين درمدينه ومكه تهديدجاني نشدند پاسخ: تهديد شدند لذا اين تهديدها باعث شد حضرت به كار خود براي قيام بر ضد يزيد سرعت ببخشد (نه اينكه به خاطر تهديدها حضرت تصميم به دفاع از خود بگيرد در ضمن براي دفاع لازم نبود به كوفه برود در همان مكه يا مدينه نيز ميتوانست از خود دفاع كند. اما از آنجا كه اين دو شهر تمايلي براي ايجاد يك حكومت ديني بر ضد يزيد را از خود نشان نداند حضرت به سوي شهري رفت كه ايشان را دعوت و در اين ضمينه قول ياري به حضرت داده بودند).
3. ابهام دوم: ايا زماني كه حرجلوي امام راسدكردايا امام حسين به اونفرمودكه راه رابازكن تابه مدينه بازگرديم. اين مسئله تضادي با قيام بر ضد يزيد ندارد. حضرت در صورت بازگشت نيز هدفي جز تجديد نيرو براي قيام بر ضد يزيد نداشتند تا در زماني ديگر، جايي ديگر و با قوايي بيشتر اقدام به چنين كاري كنند. هر چند تاكيد ميشود بهترين گزينه براي ايجاد حكومت كوفه بود و مردم آن با ارسال نامههاي بيشمار خواستار حضور امام شده بودند.
4. چه دليلي دارد امام حسين با زن وفرزندخود به جنگ و قيام عليه يزيد برود. در اين باره بايد به مطالب زير توجه فرماييد:
نهضتامام حسين(ع) دو چهره داشت و بر اساس هر يك از آنها، يك تقسيم كار صورت گرفت: يكى«فداكارى، جانبازى و شهادت» و ديگرى «ابلاغ پيام». البته ابلاغ پيام جز بافداكارىها و زحمات طاقتفرسا ممكن نبود. جايگاه و نقش اصلى زنان در عمل به وظيفهدوم، تبلور يافت. گرچه زنان در تربيت رزمندگان، تهييج آنان و ساير اقدامات پشتيبانىنقش ايفاء كردند؛ اما وظيفه اصلى آنان، «پيامرسانى» بود.
پيرامون نقشزنان در تبليغ نهضت حسينى و اسلام، ابتدا دو مقدمه را بايد بيان كرد.
مقدمه اول:
بر اساسروايات، تمام كارهاى سيدالشهدا(ع) روى حساب بوده است و علت اينكه به رغم آگاهى ازخطرات سفر، اهل بيت را همراه خود به سوى كوفه برد، اين بود كه به واسطه الهامى كهاز عالم معنا به اباعبدالله(ع) شد، پيامبر(ص) به ايشان فرمود: «انالله شاء ان يراهنّ سبايا»؛ حضرت فهميد كه اسارت اينهامورد رضاى حق است؛ يعنى، حضرت مصلحت تشخيص داد كه اهل بيت خود را همراه ببرد. درحقيقت امام(ع) با اين كار، مبلغان خود را به شهرهاى مختلف و حتى به قلب حكومت دشمنفرستاد و پيام خود را به گوش همگان رساند.
مقدمه دوّم: نقش زن درتاريخ.
هيچ كس منكر نقش زن در طول تاريخ نيست و لااقل نقش غيرمستقيم زن را همهقبول دارند؛ بدين صورت كه زن، مرد را مىسازد و مرد تاريخ را و نقشى كه زن در ساختنمرد دارد، بيشتر از نقشى است كه مرد در ساختن تاريخ دارد. به طور كلى، زنان، از نظرنقش داشتن يا نداشتن در طول تاريخ، به سه دسته تقسيم مىشوند
الف. زنانى كه مثلشىء گرانبها، اما بدون نقش بودند؛ مثل بسيارى كه زن براى آنها يك شىء - نه شخصگرانبها بوده كه بايد در حريم خود محفوظ بماند و به دليل همان گرانبهايىاش برمرد اثر مىگذاشت. مىتوان گفت: سازنده چنين جوامعى تنها جنس مذكر بوده است.
ب.در بعضى از جوامع، زن از حالت شىء بودن خارج شده، وارد اجتماع مىشود؛ اما حريمخود را گم مىكند و چون در همه جا حضور مىيابد، ارزش خود را از دست مىدهد وبىارزش مىشود! زن در اين جوامع «شخص» است؛ اما شخصى بىارزش. از نظر رشد برخىاستعدادهاى انسانى - از قبيل علم، اراده، شخصيت اجتماعى، حضور در مشاغل مختلف و ديگر امور-به او شخصيت مىدهند و از شىء بودن خارجش مىسازند؛ ولى از طرف ديگر، ارزش او رابراى مرد از بين مىبرند. از طبيعت زن اين است كه براى مرد گرانبها باشد وا گر اينرا از او بگيرند، روحيه او متلاشى مىشود. سازندگان اين جوامع گرچه مذكر - مؤنث هستند،اما زن، كالاى ارزان است؛ بدون اينكه در نظر هيچ مردى عزت و احترام لايق يك زن راداشته باشد
ج. از نظر اسلام، زن بايد ارزشمند باشد؛ يعنى، از طرفى شخصيت روحى ومعنوى و كمالات انسانى، - مثل علم، هنر، اراده قوى، شجاعت، خلاقيت و حتى فضايلمعنوى - را در سطح عالى داشته باشد و از طرف ديگر مبتذل نباشد. قرآن كريم نيز بهزنان چنين ارزشى داده است؛ مثلاً حوا را در كنار آدم مخاطب قرار داده، از هر دومىخواهد كه به آن درخت نزديك نشوند.درباره اين فكر غلط مسيحيت كه آدم (مرد) اصالتدارد و حوا (زن) تبعيّت، و مبارزه قرآن با اين تفكر، استاد مطهرى مفصل بحث كردهاست. ساره نيز مانند ابراهيم خليل(ع) فرشتههارا مىبيند و با آنان صحبت مىكند. مريم(س) از خداوند رزق و روزىهايى مىگيرد به گونهاي كهزكريا را در متعجب ميسازد و فاطمه زهرا(س) كوثر (خيركثير) خوانده مىشود.
درتاريخ اسلام، بهترين نمونه چنين زنى حضرت زهرا(س) است. او كه خوشحال مىشود تنهاكارهاى داخل منزل از سوى پيامبر(ص) به او واگذار شده، در مسجد، چنان خطبهاىمىخواند كه امثال ابوعلى سينا نيز قادر به چنين انشايى در مسائل توحيدى نمىباشند. امادر عين حال، آن حضرت خطبه خويش را از پشت پرده مىخواند؛ يعنى، در عين حفظ حريم خودبا مردان، نشان مىدهد كه يك زن چقدر مىتواند مؤثر در جامعه باشد.
با اين دومقدمه بايد گفت: كه تاريخ كربلا، يك تاريخ مذكر - مؤنث است؛ يعنى، زن و مرد هر دودر آن نقش دارند؛ ولى هر يك در مدار خودش و بدون خارج شدن از حريم خود.
نقشمردان در حادثه عاشورا روشن است؛ اما نقش زنان به خصوص با حضرت زينب(س) از عصرعاشورا به بعد تجلّى پيدا مىكند و تمام كارها از اين پس به او واگذار مىشود. اودر مقابل پيكر مطهر امام، كارى مىكند كه دوست و دشمن به گريه در مىآيند و در واقعاولين مجلس عزادارى امام حسين(ع) را برپا مىكند. از امام سجاد(ع) و ديگر زنان وكودكان، پرستارى مىكند و در مقابل دروازه كوفه با خطبه خود، شجاعت على(ع) و حياىفاطمه(س) را در هم مىآميزد و خطابههاى عالى علوى را به ياد مردم مىآورد و مردمكوفه را نسبت به كارى كه انجام داده بودند، متنبه مىسازد. اين است زنى كه اسلاممىخواهد. شخصيت رشد يافته اجتماعى در عين حيا و عفت و رعايت حريم.
با توجه به آنچه گفته شد، همراهى خانواده امامحسين(ع) در نهضت عاشورا از چند جهت حائز اهميت است؛
1. زنان و كودكان توانايىتبليغ و پيامرسانى را دارند.
2.علاوه بر توانايى تبليغ، دشمنان نيز از مقابلهبا آنان عاجزند؛ زيرا بايد حريم آنان را حفظ كنند و در صورت آسيبرسانى به زنان وكودكان، عواطف همگان جريحهدار مىشود و نزد افكار عمومى در طول تاريخ محكوم خواهندشد. چنان كه در واقعه كربلا دشمنان حتى نزد خانوادههاى خود، سرافكندهشدند.
3. ديگر آنكه از نگاه عرفانى، امام حسين(ع) تمام هستى خود و اطرافيان خود رابدون هرگونه كاستى، در طبق اخلاص گذاشت و به درگاه خداوند آورد. ثمره چنين اخلاصىآن شد كه نهضت عاشورا در طول و عرض تاريخ، براى مسلمانان و غير مسلمانان، تأثيرگذارباشد و در قيامت نيز به درجهاى برسند كه همگان غبطه آن را بخورند. براى توضيحبيشتر در اين باره، چند نكته قابل ذكر است
اول: پيامرسانى
تكليف اجتماعى درآيين اسلام، ويژه مردان نيست؛ بلكه زنان متعهد و مسلمان نيز در برابر جريان حق وباطل و مسأله ولايت و رهبرى، وظيفه دارند و بايد از رهبرى حق، دفاع و پيروى كنند واز حكومتهاى فاسد و مسؤولان نالايق، انتقاد نمايند و در صحنههاى گوناگون اجتماعى،حضورى مؤثر داشته باشند.
در تداوم مسيرى كه حضرت زهرا(س) در حمايت از اماممعصوم(ع) و افشاگرى عليه ظلم و غصب زمامداران داشت؛ زنان به خصوص حضرتزينب(س) نيز در نهضت كربلا دوشادوش امام حسين(ع) مشاركت داشتند.
هر قيام ونهضتى، عمدتاً از دو بخش «خون» و «پيام» تشكيل مىگردد. مقصود از بخش «خون،مبارزات خونين و قيام مسلحانه است كه مستلزم كشتن و كشته شدن و جانبازى در راهآرمان مقدس است. مقصود از بخش «پيام» نيز، رساندن و ابلاغ خواستههاى انقلاب و بيانآرمانها و اهداف آن است.
با بررسى قيام مقدس امام حسين(ع)، اين دو بخش كاملاًدر آن به چشم مىخورد؛ زيرا انقلاب امام حسين(ع) تا عصر عاشورا مظهر بخش اول، يعنىبخش خون و شهادت)، بود و رهبرى و پرچمدارى نيز بر عهده خود ايشان قرار داشت. پساز آن، بخش دوم به پرچمدارى امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) آغاز گرديد. آنان باسخنان آتشين خود، پيام انقلاب و شهادت سرخ حضرت سيدالشهدا و يارانش را به آگاهىافكار عمومى رسانيدند و طبل رسوايى حكومت پليد اموى را به صدا درآوردند.
با توجهبه تبليغات بسيار گسترده و دامنهدارى كه حكومت اموى از زمان معاويه، عليهاهلبيت(ع) - به ويژه در منطقه شام به راه انداخته بود - بىشك اگر بازماندگان امامحسين(ع) به افشاگرى و بيدارسازى نمىپرداختند، دشمنان اسلام و مزدوران قدرتهاىوقت، نهضت بزرگ و جاويدان آن حضرت را در طول تاريخ، كم ارزش و چهره آن را وارونهنشان مىدادند؛ همچنان كه برخى در تهمتى درباره امام حسن(ع) گفتند: «بر اثرذاتالريه و سل از دنيا رفت.
اما تبليغات گسترده بازماندگان حضرت سيدالشهدا(عدر دوران اسارت - كه كينهتوزى سفيهانه يزيد چنين فرصتى را براى آنان پيش آورده بوداجازه چنين تحريف و جنايتى را به دشمنان نداد. ضرورت حضور و نقش بازماندگانعاشورا، با بررسى و مطالعه در حكومت امويان بر شام، بيش از پيش روشن مىشود.
دوم: خنثىسازى تبليغات بنىاميه
شام از آن روز كه به تصرف مسلمانان درآمد، تحتسيطره فرمانروايانى چون خالد پسر وليد و معاويه پسر ابوسفيان قرار گرفت. مردم اينسرزمين، نه سخن پيامبر(ص) را دريافته بودند و نه روش اصحاب او را مىدانستند و نهاسلام را دستكم آنگونه كه در مدينه رواج داشت، مىشناختند؛ البته 113 تن از صحابهپيامبر اكرم(ص) يا در فتح اين سرزمين شركت داشتند، و يا به تدريج در آنجا سكونتگزيده بودند؛ ولى بررسى زندگىنامه اين افراد نيز روشن مىكند كه جز چند تن، بقيهآنان براى مدت كمى محضر پيامبر گرامى اسلام(ص) را درك كرده و جز يك يا چند حديث،روايت نكرده بودند.
گذشته از آن، بيشتر اين افراد در طول خلافت عمر و عثمان تاآغاز حكومت معاويه، وفات كردند و در زمان قيام امام حسين(ع) تنها يازده تن از آنانزنده بوده و در شام به سر مىبردند.
اينان مردمانى در سنين هفتاد تا هشتاد سالبودند كه گوشهنشينى را بر آميختن با توده مردم ترجيح داده و در عامه مردم نفوذىنداشتند. و در نتيجه نسل جوان آن روز، از اسلام حقيقى چيزى نمىدانستند و شايد درنظر آنان، اسلام هم حكومتى بود مانند حكومت كسانى كه پيش از ورود اسلام بر آنسرزمين فرمان مىراندند! و تجمّل دربار معاويه، حيف و ميل اموال عمومى، ساختنكاخهاى بزرگ و تبعيد و زندانى كردن و كشتن مخالفان، براى آنان امرى طبيعى بود؛زيرا چنين نظامى نيم قرن پيش از آن سابقه داشت و به يقين كسانى بودند كهمىپنداشتند آنچه در مدينه عصر پيامبر گذشته، نيز اين چنين بوده است .
معاويه حدود 42 سال در شام حكومت كرد و در اينمدت نسبتاً طولانى، مردم شام را به گونهاى پرورش داد كه فاقد بصيرت و آگاهى دينىباشند و در برابر اراده و خواست او، بىچون و چرا تسليم شوند. همچنين وي در طى اين مدت، نه تنها از نظر نظامى و سياسىمردم شام را تحت سلطه خود قرار داد كه از نظر فكرى و مذهبى نيز مردم آن منطقه راكور، كر و گمراه بار آورد تا آنچه او به اسم تعليمات اسلام به آنان عرضه مىكند،بىهيچ اعتراضى بپذيرند.
حكومت بنىاميه با تبليغات زهرآگين و كينه توزانه،خاندان پاك پيامبر را در نظر مردم شام منفور جلوه داد و در مقابل، بنىاميه راخويشان رسول خدا و نزديكترين افراد به او معرفى كرده؛ به طورى كه پس از پيروزىقيام عباسيان و استقرار حكومت ابوالعباس سفّاح، ده تن از امراى شام نزد وى رفتند وهمه سوگند خوردند كه ما تا زمان قتل مروان آخرين (خليفه اموى)، نمىدانستيم كه رسولخدا(ص) جز بنىاميه خويشاوندى داشت كه از او ارث ببرند، تا آنكه شما امير شديد.
بنابراين، جاى شگفتى نيست اگر درمقاتل مىخوانيم: به هنگام آمدن اسيران كربلا به دمشق، مردى در برابر امامزينالعابدين(ع) ايستاد و گفت: سپاس خدايى را كه شما را كشت و نابود ساخت و مردمانرا از شرّتان آسوده كرد! حضرت كمى صبر كرد تا شامى هر چه در دل داشت بيرون ريخت؛سپس با تلاوت آياتى مانند
«إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركمتطهيراً». احزاب (33): آيه 33 «بىشك خداوند مىخواهد هرگونه پليدى را از شما اهلبيت ببرد و شما را پاك سازد، پاك ساختنى». فرمود: اين آيات در حق ما نازل شده است.پس از آن بود كه مرد فهميد آنچه درباره اين اسيران شنيده، درست نيست. آنان خارجىنيستند؛ بلكه فرزندان پيامبر هستند؛ و از آنچه گفته بود، پشيمان شد و توبه كرد.
بنابراين با حركت منزل بهمنزل خاندان امام حسين(ع) و خطبهها و روشنگرىهاى امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س)،تحريفات چندين دهه بنىاميه - حتى در «شام» به عنوان مركز خلافت دشمنان - خنثىشد.
سوم. افشاى چهره ظالمان
بُعد ديگر علت حضور خانواده امام حسين(ع)، نشاندادن چهره واقعي يزيد و حكومت وى بود. يكى از عوامل مؤثر درپذيرش پيام از سوى مردم و رساتر بودن تبليغات از سوى پيامآوران، عنصر مظلوميت است.از اين رو برخى از جناحها، گروهها و احزاب سياسى هنگام تبليغات براى نفوذ بيشتردر اذهان مردم و افكار عمومى، مظلومنمايى مىكنند؛ چون انسان، فطرتاً از ظلم وظالم بيزار و متنفر است، همچنانكه مظلوم، محبوب و حداقل مورد عواطف و احساسات مثبتمردم است.
در حادثه كربلا، نه مظلومنمايى؛ بلكه حقيقت مظلوميت با فداكارى اهلبيت آميخته شد و آنان پيام سالار شهيدان و اصحاب را با عالىترين صورت به همه مردمابلاغ كردند؛ به گونهاى كه امروز نيز صداى آنان، در وجدان بشريت به گوشمىرسد.
خردسالان و زنان، كه نه سلاح جنگى داشتند و نه توان رزم؛ ولى باقساوتبارترين شكل ممكن مورد ضرب و شتم، آزردگى عواطف و احساسات قرارگرفتند. طفل شش ماهه با لبهاى تشنه در كنار شط فرات جان داد؛ دخترك خردسال كنارپيكر خونين و قطعه قطعه پدر كتك خورد؛ خيمههاى آنان به آتش كشيده شد و ... اينعوامل در ابلاغ پيام و افشاى ماهيت حكومت يزيد كمتر، از آن شهادت و جانبازى اصحابنبود. همين «صداى العطش» طفلان امام حسين و قنداقه خونين على اصغر(ع) است كه آنشمشيرزدنها و خونهاى ريخته شده را زنده نگه داشته است.
امام سجاد(ع) در شامهمين كه خواست دستگاه بنىاميه را رسوا كند، فرمود: پدرم امام حسين(ع) را به صورتمُثله و قطعه قطعه كردن، شهيد كردند. همچون پرندهاى در قفس، پر و بال او را شكستندتا جان داد.
اينجا اگر امام سجاد(ع) مىفرمود: «پدرم را شهيد كردند»، در چشممردم شام - كه شناخت عميقى نسبت به اهل بيت نداشتند - خيلى مهم نبود؛ زيرامىگفتند: «در جنگ، افرادى كشته مىشوند و يكى از آنان امام حسين بودهاست».
امام سجاد(ع) فرمود: بر فرض قصد كشتن داريد؛ اما چرا اين گونه كشتيد؟ چرامثل پرنده بدنش را پاره پاره كرديد؟ چرا كنار نهر آب، او را تشنه كشتيد؟ چرا او رادفن نكرديد؟ چرا به خيمههاى او حمله كرديد؟ چرا كودك او را شهيد كرديد؟ اين كلماتبه قدرى در نزد افراد غيرقابل خدشه بود كه شام را طوفانى كرد و يك جنبش فكرى وفرهنگى، عليه رژيم اموى به راه انداخت.
نكته پايانى آنكه، يزيد مىخواست با كشتنمردان و به اسارت كشيدن خاندان اهلبيت، همه حركتها را در نطفه خفه كند؛ به طورىكه همگان از چنين سرنوشتى ترسان و بيمناك باشند و خود بر اريكه قدرت تكيه بزند. اماقيام با عزت امام حسين(ع) و پيام رسانى افشاگرانه و مظلومانه خاندان او، هستههاىظلمستيزى را براى خونخواهى امام حسين(ع) و از بين بردن بنىاميه در نقاط مختلفسرزمينهاى اسلامى به وجود آورد. حضور زنان در كربلا آنان را تبديل به شاهدان و گزارشگران عيني واقعه كربلا كرد. در صورت نبود آنان، لشكر بني اميه ميتوانست هر آنگونه كه ميخواهد وقايع عاشورا تحريف كند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%AA%D8%AD%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%B9
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت