غدیر در قران | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
غدیر در قران
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
غدیر در قران
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امامت
,
حدیث غدیر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلید واژه فرعی :
روز غدیر خم ,
حادثه غدیر خم ,
واقعه غدیر خم ,
اعلام و شخصیت ها :
امام اول (امام علی), امیر المومنین علیبن ابیطالب(ع) , ۲۳ قبل از هجرت ۴۰ق./661م.
سوال:
چرا در قرآن كريم به طور واضح از غدير خم مطلبى نقل نشده است؟
پاسخ تفصیلی:
به نظر مىرسد كه منظور از عبارت به طور واضح اين باشد كه آنچه در غدير خم رخ داده در قرآن نقل نشده است و مىبايست تمامى واقعه غدير خم در قرآن به وضوح و به طور روشن و لفظ به لفظ بيان مىشد و مبحث خلافت در آياتى از قرآن گنجانده مىشد. اما بايد دانست كه شيوه و روش كلام الهى در بيان بسيارى از مطالب طرح پياپى و پيوسته مباحث است به گونهاى كه بدون توجه به شأن نزول بسيارى از آيات نمىتوان به مقصود و هدف اصلى بيان آنها پى برد. شأن نزول در واقع علت، سبب و يا رويدادهايى است كه متناسب با آنها آياتى نازل شده و در بسيارى از موارد آياتى كه در پى هم در يك سوره وجود دارد در برگيرنده مباحث گوناگون است و بدينسان علوم قرآن خود دامنهاى ژرف و گستره از دانش را تشكيل مىدهد.
در مورد واقعه غدير خم نيز تمامى مفسران شيعه و سنى اتفاق نظر دارند كه دو آيه از كلام اللَّه مجيد مربوط به اين رخداد مىباشد. اما در مورد اين كه چرا اين رويداد به مانند بسيارى از قصص قرآن به طور كامل عنوان نگرديده شايد دليل آن احاله ابلاغ جانشينى على (عليه السلام) به پيامبر بوده است. البته براى عدم ذكر اين واقعه دلايل ديگرى نيز ارايه گرديده است. به طور مثال برخى، يكى از عوامل مصون ماندن قرآن از تحريف را عدم تصريح به نام جانشين پيامبر(صلى الله عليه وآله) مىدانند؛ چنان كه خود قرآن مىفرمايد كه به حضرت عيسى(عليه السلام) نام و نشان جانشين وى ابلاغ گرديد و جانشين پيامبر پس از مسيح در ميان مطالب انجيل گنجانيده شد. اما در متن انجيل كه اكنون در دست مسيحيان است نشانى از اين مطلب نمىتوان يافت و اين بخش از انجيل تحريف شده است. چرا كه امكان داشت برخى از حكمرانان و فرمانروايانى كه در طول تاريخ اسلام به نام اسلام حكومت نامشروع داشتهاند براى توجيه حكمرانى خود دست به تحريف آيات قرآن مىزدند.
گروهى ديگر نيز با تمسك به اين كه تمامى مسلمانان قول و نقل پيامبر و اوامر و نواهى آن حضرت را معادل قرآن مىدانند، اقدام پيامبر در مورد معرفى امير مؤمنان به جانشينى را براى اتمام حق اين مطلب كافى دانستهاند؛ چرا كه بسيارى از مطالب وجود دارد كه در قرآن به آن اشاره نشده اما مسلمانان با تمسك به سنت نبوى به آنها عمل مىنمايند مانند مبحث نماز چنان كه در قرآن تنها به خواندن نماز اشاره شده و تعداد ركعتها و شيوه انجام آن از سنت نبوى اخذ شده است.
اما در مورد 2 آيهاى كه پيشتر به آن اشاره شد، تمامى مفسران اتفاق نظر دارند كه اين 2 آيه در مورد واقعه غدير خم نازل شده است اين دو آيه چنين است:
الف) آيه 67 سوره مائده: «يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و اللَّه يعصمك من الناس ان اللَّه لا يهدى القوم الكافرين» ؛ اى پيامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده به طور كامل - به مردم - برسان و اگر اين كار را انجام ندهى رسالت - خداى را - انجام ندادهاى و خداوند تو را - از خطرهاى احتمالى - نگاه مىدارد و خداوند كافران را هدايت نمىكند.
در ذيل تفسير آيه فوق، روايات بسيارى نقل شده كه نظريه انتساب اين آيه به واقعه غدير را قطعى مىكند. اين روايات را كسانى چون زيد بن ارقم، ابو سعيد خدرى، ابن عباس، جابر بن عبداللَّه انصارى، ابو هريره و ابن مسعود نقل كردهاند و گفتهاند كه اين آيه درباره واقعه غدير و جانشينى حضرت علىعليه السلام نازل شده است.[1] بسيارى از دانشمندان اسلامى نيز در كتابهاى خود به اين احاديث تصريح كردهاند كه برخى از آنان عبارتند از:
1 - حافظ ابو نعيم اصفهانى در كتاب ما «نزل من القرآن فى على» به نقل از خصائص، ص 29.
2 - ابو الحسن واحدى نيشابورى در كتاب «اسباب النزول»، ص 150.
3 - ابن عساكر شافعى بنا به نقل «در المنثور»، ج 2، ص 298.
4 - فخر رازى در كتاب «تفسير كبير»، ج 3، ص 636.
5 - جلال الدين سيوطى در كتاب «درالمنثور»، ج 2، ص 298.
6 - علامه امينى در كتاب «الغدير».
ب) آيه سوم سوره مائده: «... اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا» ؛ امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكميل نمودم و اسلام را به عنوان آيين جاودان شما پذيرفتم.
مفسران شيعه معتقدند كه مراد از «اليوم» در اين آيه روز غدير خم است، روزى كه در آن، پيامبر اسلام امير مؤمنان را به طور رسمى براى جانشين خود تعيين نمود.
در رواياتى كه از طريق شيعه و سنى نقل شده به صراحت اذعان گرديده است كه اين آيه در روز غدير خم و پس از اعلام پيامبر نازل شده است. برخى از علماى عامه و اهل سنت كه اين مطلب را نقل نمودهاند عبارتند از:
1 - ابن جرير طبرى راوى معروف سنى در كتاب «ولايت» و به نقل از زيد ابن ارقم، صحابى معروف.
2 - حافظ ابو نعيم اصفهانى در كتاب «ما نزل من القرآن فى على» به نقل از ابو سعيد خدرى. وى مىنويسد: «در روز غدير خم پيامبر(صلى الله عليه وآله)، على را به ولايت به مردم معرفى كرد و مردم متفرق نشده بودند زمانى كه آيه «اليوم اكملت لكم...» نازل شده در اين هنگام پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: اللَّه اكبر بر تكميل دين و اتمام نعمت پروردگار و خشنودى خداوند از رسالت من و ولايت على(عليه السلام) پس فرمود: من كنت مولاه فهذا علىٌ مولاه؛ هر كس كه من مولاى اويم پس از اين على مولاى اوست. خداوندا آن كس كه او را دوست بدارد دوست بدار و آن كس كه او را دشمن بدارد دشمن بدار. هر كس او را يارى كند يارى كن و هر كس دست از يارىاش برداشت او را يارى منما.[2]
3 - خطيب بغدادى در تاريخ خود از ابو هريره و او از پيامبر(صلى الله عليه وآله) چنين نقل مىكند كه پس از واقعه غدير خم و پيمان ولايت على(عليه السلام )و گفتار عمر بن خطاب: بخ بخٍ يابن ابيطالب اصبحت مولاى و مولا كل مسلم، آيه «اليوم اكملت لكم دينكم...» نازل گرديد. [3]
4 - در تفسير برهان و نور الثقلين ده روايت از طرق مختلف نقل شده كه اين روايت در مورد غدير خم مىباشد. [4]
بنابر آنچه نقل شده بيشتر علماى اهل سنت و تمامى علماى شيعه در مورد انتساب اين آيه بر واقعه غدير خم اتفاق نظر دارند و تنها نكته اختلافى معناى واژه مولا مىباشد. چنان كه علماى اهل سنت اين واژه را به معناى دوست و ياور دانستهاند. در توضيح اين مطلب بايد گفت كه تأكيد بر دوستى على(عليه السلام) نياز به آن همه مقدمه چينى و گردآورى مسلمانان و خواندن خطبه در آن بيابان سوزان و نيز گرفتن بيعت از مردم ندارد چرا كه مودت و دوستى مسلمانان با يكديگر پيشتر از اين در اسلام مطرح شده و مورد اتفاق و پذيرش همه مسلمانان بوده است. اين مطلب چيزى نبوده كه توسط پيامبر ابلاغ نشده باشد و يا پيامبر از ابلاغ آن بيم داشته باشد چنان كه در آيه 67 سوره مائده خداوند به پيامبر اطمينان مىدهد كه او را از خطرات نگاه خواهد داشت و اين نمىتواند تنها براى اعلام يك دوستى ساده با يكى از صحابه مشهور پيامبر كه پسر عموى ايشان نيز بوده و داراى آن سابقه درخشان در اسلام است باشد، و ديگر اين كه اگر مقصود تنها اعلام دوستى با على(عليه السلام) بوده پس چرا پيامبر پيش از اعلام آن از مردم اقرار مىگيرد كه من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر و نيز صاحب اختيار شما هستم! آيا اين جمله تناسبى با بيان يك دوستى ساده با يكى از صحابه دارد تا جايى كه مردم به على(عليه السلام )تهنيت بگويند و خليفه دوم با جمله «اصبحت مولاى و مولا كل مؤمن و مؤمنة»؛ اى على تو مولاى من و مولاى هر مرد و زن مؤمن هستى، به آن حضرت تهنيت بگويد؟ آيا اين عبارت «مولا» به معناى رهبر و جانشين پيامبر نيست؟ [5]
صاحب محتوی:
موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://mazaheb.com/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/%D8%B9%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%AF/70-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA/1588-%D8%BA%D8%AF%D9%8A%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های عقایدی موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
یادداشت :
[1] تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازى، ج 5، ص 17 - 5.
[2] همان، ج 4، ص 267 - 263.
[2] الغدير، علامه امينى، ج 1، ص 232 - 230.
[4] تفسير برهان، ج 1؛ تفسير نور الثقلين، ج 1، ذيل تفسير سوره مائده، آيه 3.
[5] تفسير نمونه، ج 5، ص 17 - 16
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت