جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 34 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 34
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 34
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد سى و چهارم شامل كتابهاى لعان، عتق، (تدبير و مكاتبه و استيلاء) می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام ایقاعات
کلید واژه فرعی :
لعان ,
عتق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+34.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثالث فی الایقاعات]
o [کتاب اللعان]
[الارکان الاربعه]
[الرکن الاول فی السبب]
[السبب الاول القذف]
[السبب الثانی انکار الولد]
[الرکن الثانی فی الملاعن]
[الرکن الثالث فی الملاعنه]
[الرکن الرابع فی کیفیه اللعان]
[اللعان الواجب]
[اللعان المندوب]
[احکام اللعان]
[المساله الاولی یتعلق بالقذف وجوب الحد فی حق الرجل]
[المساله الثانیه اذا انقطع کلامه بعد القذف و قبل اللعان]
[المساله الثالثه اذا ادعت انه قذفها بما یوجب اللعان]
[المساله الرابعه اذا قذف امراته برجل علی وجه نسبهما الی الزنا]
[المساله الخامسه اذا قذفها فاقرت قبل اللعان قال الشیخ:لزمها الحد ان اقرت اربعا]
[المساله السادسه اذا قذفها فادعی انها اعترفت بذلک فانکرت فاقام شاهدین باعترافها لا یقبل الا اربعه]
[المساله السابعه اذا قذفها فماتت قبل اللعان سقط اللعان]
[المساله الثامنه اذا قذفها فلم یلاعن فحد ثم قذفها به لا یحد]
[المساله التاسعه لو شهد اربعه و الزوج احدهم فیه روایتان:احداهما ترجم المراه]
[المساله العاشره اذا اخل احدهما بشیء من الفاظ اللعان الواجبه لم یصح]
[المساله الحادیه عشره فرقه اللعان فسخ]
[المساله الثانیه عشره لو ولدت توامین بینهما اقل من سته اشهر فاستلحق احدهما لحقه الاخر]
o [کتاب العتق]
[الفصل الاول فی ازاله الرق بالمباشره]
[و یلحق بهذا الفصل مسایل]
[المساله الاولی لو نذر عتق اول مملوک یملکه صح النذر]
[المساله الثانیه لو نذر عتق اول ما تلده فولدت توامین کانا معتقین]
[المساله الثالثه لو کان له ممالیک فاعتق بعضهم ثم قیل له:هل اعتقت ممالیکک فقال نعم انصرف الجواب الی من باشر عتقهم خاصه]
[المساله الرابعه لو نذر عتق امته ان وطاها صح]
[المساله الخامسه لو نذر عتق کل عبد قدیم انصرف الی من مضی علیه فی ملکه سته اشهر فصاعدا]
[المساله السادسه من اعتق و له مال فماله لمولاه]
[المساله السابعه اذا اعتق ثلث عبیده و هم سته استخرج الثلث بالقرعه]
[المساله الثامنه من اشتری امه نسییه و لم ینقد ثمنها فاعتقها و تزوجها فمات و لم یخلف سواها بطل عتقه و نکاحه]
[المساله التاسعه اذا اوصی بعتق عبد فخرج من الثلث لزم الوارث اعتاقه]
[المساله العاشره اذا اعتق مملوکه عن غیره باذنه وقع العتق عن الامر]
[المساله الحادیه عشره العتق فی مرض الموت یمضی من الثلث]
[تفریعان]
[الاول اذا اعتق ثلاث اماء فی مرض الموت و لا مال له سواهن اخرجت واحده بالقرعه]
[الثانی اذا اعتق ثلاثه فی مرض الموت و لم یملک غیرهم ثم مات احدهم اقرع بین المیت و الحیین]
[الفصل الثانی فی العتق بالسرایه]
[تفریع اذا ادعی کل واحد من الشریکین علی صاحبه عتق نصیبه کان علی کل واحد منهما الیمین لصاحبه]
[الفصل الثالث فی ازاله الرق بالملک]
[فروع]
[الاول لو اوصی له ببعض ولده فمات بعد موت الموصی قبل القبول]
[الثانی لو اشتری هو و اجنبی صفقه قریبه الذی ینعتق علیه عتق کله مع یساره]
[الثالث لو اشتری الزوج و الولد امه صفقه و هی حامل ببنت سری علی الولد فی الام]
[الرابع اذا اوصی لصبی او مجنون بمن ینعتق علیه فللولی ان یقبل ان لم یتوجه به ضرر علی المولی علیه]
[الخامس اذا اوصی له ببعض من ینعتق علیه و کان معسرا جاز القبول]
[الفصل الرابع فی ازاله الرق بالعوارض]
o [کتاب التدبیر و المکاتبه و الاستیلاد]
[کتاب التدبیر]
[المقصد الاول فی العباره و ما یحصل به التدبیر]
[یشترط فی الصیغه المذکوره شرطان]
[الشرط الاول النیه]
[الشرط الثانی تجریدها عن الشرط]
[المقصد الثانی فی المباشر]
[المقصد الثالث فی الاحکام]
[مسایل]
[المساله الاولی التدبیر بصفه الوصیه یجوز الرجوع فیه قولا]
[المساله الثانیه ینعتق بموت مولاه من ثلث مال المولی]
[المساله الثالثه اذا دبر بعض عبده لم ینعتق علیه الباقی]
[المساله الرابعه اذا ابق المدبر بطل تدبیره]
[المساله الخامسه ما یکتسبه المدبر لمولاه لانه رق]
[المساله السادسه اذ جنی علی المدبر بما دون النفس کان الارش للمولی]
[المساله السابعه اذا جنی المدبر تعلق ارش الجنایه برقبته]
[المساله الثامنه اذا ابق المدبر بطل التدبیر]
[فروع اربعه]
[الفرع الاول اذا استفاد المدبر مالا بعد موت مولاه فان خرج المدبر من الثلث فالکل له]
[الفرع الثانی اذا کان له مال غایب بقدر قیمته مرتین]
[الفرع الثالث اذا کوتب ثم دبر صح]
[الفرع الرابع اذا دبر حملا صح]
[کتاب المکاتبه]
[الاول فی الارکان]
[الصیغه]
[و یعتبر فی الموجب]
[و یعتبر فی المملوک]
[و اما العوض]
[الثانی فی الاحکام]
[المساله الاولی اذا مات المکاتب و کان مشروطا بطلت المکاتبه]
[المساله الثانیه لیس للمکاتب بقسمیه التصرف فی ماله ببیع]
[المساله الثالثه کل ما یشترط المولی علی المکاتب]
[المساله الرابعه لا یدخل الحمل فی کتابه امه]
[المساله الخامسهالمشروط رق و فطرته علی مولاه]
[المساله السادسه اذا ملک المملوک نصف نفسه مثلا کان کسبه بینه و بین مولاه]
[المساله السابعه لو کاتب عبده و مات]
[المساله الثامنه من کاتب عبده مطلقا او مشروطا وجب]
[المساله التاسعه لو کان له مکاتبان فادی احدهما و اشتبه صبر علیه لرجاء التذکر]
[المساله العاشره یجوز بیع مال الکتابه]
[المساله الحادیه عشره اذا زوج السید ابنته من مکاتبه ثم مات فملکته انفسخ النکاح]
[المساله الثانیه عشره اذا اختلف السید و المکاتب فی مال الکتابه فالقول قول السید مع یمینه]
[المساله الثالثه عشره اذا دفع مال الکتابه و حکم بحریته فبان العوض معیبا بطل العتق]
[المساله الرابعه عشره اذا اجتمع علی المکاتب دیون مع مال الکتابه]
[المساله الخامسه عشره یجوز ان یکاتب بعض عبده اذا کان الباقی حرا]
[الثالث فی اللواحق]
[المقصد الاول فی لواحق تصرفاته]
[مسایل]
[المساله الاولی المراد من الکتابه تحصیل العتق]
[المساله الثانیه اذا کان للمکاتب علی مولاه مال و حل نجم یجوز التهاتر]
[المساله الثالثه اذا اشتری اباه مثلا بغیر اذن مولاه لم یصح]
[المساله الرابعه اذا جنی عبد المکاتب لم یکن له ان یفکه بالارش الا ان یکون فیه الغبطه له]
[المقصد الثانی فی جنایه المکاتب و الجنایه علیه]
[الاول فی مسایل المشروط]
[المساله الاولی اذا جنی المکاتب علی مولاه عمدا فان کانت نفسا فالقصاص للوارث]
[المساله الثانیه اذا جنی علی اجنبی عمدا فانعفی فالکتابه بحالها]
[المساله الثالثه لو جنی عبد المکاتب خطا]
[المساله الرابعه اذ جنی علی جماعه فان کان عمدا کان لهم القصاص]
[المساله الخامسه اذا کان للمکاتب اب و هو رق]
[المساله السادسه اذا قتل المکاتب المشروط فهو کما لو مات]
[المساله السابعه اذا جنی عبد المولی علی مکاتبه عمدا فاراد الاقتصاص فللمولی منعه]
[الثانی فی المطلق]
[المقصد الثالث فی احکام المکاتب فی الوصایا]
[المساله الاولی لا تصح الوصیه التملیکیه برقبه المکاتب]
[المساله الثانیه لو کاتبه مکاتبه فاسده ثم اوصی به جاز]
[المساله الثالثه اذا اوصی ان یوضع عن مکاتبه صح]
[المساله الرابعه اذا قال ضعوا عنه اوسط نجومه فان کان فیها اوسط عددا او قدرا انصرف الیه]
[المساله الخامسه اذا اعتق مکاتبه فی مرضه او ابراه من مال الکتابه فان بریء فقد لزم العتق و الابراء]
[المساله السادسه اذا اوصی بعتق المکاتب او اعتقه فمات یعتق ثلثه معجلا]
[المساله السابعه اذا کاتب المریض عبده اعتبر من الثلث]
[کتاب الاستیلاد]
[الاول فی کیفیه الاستیلاد]
[الامر الثانی فی الاحکام المتعلقه بام الولد]
[المساله الاولی ام الولد مملوکه ما دام مولاها حیا]
[المساله الثانیه اذا مات مولاها و ولدها حی جعلت فی نصیب ولدها و عتقت علیه]
[المساله الثالثه اذا اوصی لام ولده قیل تعتق من نصیب ولدها و تعطی الوصیه]
[المساله الرابعه اذا جنت ام الولد خطا تعلقت الجنایه برقبتها]
[المساله الخامسه فی الکلام فی روایه محمد بن قیس]
[المساله السادسه لا یجری حکم الاستیلاد الی الاولاد]
[المساله السابعه لو ماتت ام الولد قبل ان یفدیها السید]
[المساله الثامنه لو کسبت بعد جنایتها شییا فهو لمولاها]
[المساله التاسعه لو باعها مولاها لم یقع موقوفا]
[المساله العاشره لا یبطل الاستیلاد بقتلها مولاها عمدا]
[المساله الحادیه عشر للمولی ارش جنایه الاجنبی علیها کغیرها من ممالیکه]
[المساله الثانیه عشر لو شهد اثنان علی اقراره بالاستیلاد]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت