جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
میری , محمد (استیار دانشکده معارف و اندیشه معارف اسلامی دانشگاه تهران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
ارزیابی رویکرد عارفان در معنای توبه و مراتب سلوکی آن با سنجه قرآن و حدیث
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش بر آن است تا به روش اسنادی ـ تحلیلی، اصلیترین مباحث مرتبط با مقوله توبه را از دیدگاه آموزههای دینی و همچنین اهل معرفت، بررسی کرده و در نهایت، میزان هماهنگی دیدگاه عارفان با شریعت را در این ساحت، بسنجد. در نگاه قرآن و حدیث و در نگاه عارفان، اصل «بازگشت به خداوند» در مفهومشناسی توبه و هویت آن، اخذ شده است. از سوی دیگر، عارفان به پیروی از قرآن و حدیث و همسو با شریعت بر این باورند که توبه هم مانند بسیاری دیگر از مفاهیم دینی، یک حقیقت تشکیکی است؛ بنابراین روح معنای توبه، یعنی همان بازگشت به خداوند را در همه سطوحِ مترتّب بر هم آن میتوان مشاهده کرد. هر انسانی در هر مرتبهای هم که باشد نیازمند به بازگشت به حق متعال است، پس توبه به تعداد مراتب گوناگون انسانها، دارای مراتب است. همچنین شواهد گوناگونی از آموزههای دینی وجود دارد که بر این مطلب تأکید دارند که توبه، در نهاییترین مراتب خود، به توبه از ما سوی الله میانجامد. عارفان نیز با ارائه بهترین تحلیلها از این آموزه دینی، اثبات کردهاند که متعالیترین مرتبه توبه، توبه از هر چه جز خدا است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظاممندی دیدگاه سعیدالدین فرغانی در تبیین قاعدۀ عرفانی «اجمال و تفصیل» مطالعۀ موردی: تبیین مراتب نظام هستی
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسأله اصلی پژوهش حاضر بر مبنای تحلیل قاعدۀ «اجمال و تفصیل» و کاربست آن در تبیین مراتب نظام هستی از منظر سعیدالدین فرغانی شکل گرفتهاست و پاسخ به جوانب مسأله فوق را به روش تحلیلی ـ اسنادی دنبال کردهاست. «اجمال و تفصیل» یا «جمع و فرق» از مبانی کلیدی و تأثیرگذار در عرفان نظری است. به باور اهل معرفت، موجودات در مراتب بالاترِ هستی، معمولاً دارای گونهای از کلّیت و شمول وجودی هستند که با حفظ وحدت و اجمال خود، وجودِ جمعیِ کثراتِ مادون خود هم هستند. با اینکه کثرات مادون در آن موطن عالی مجال ظهور ندارند، اما تنزّل آن حقیقتِ اجمالی، تفصیل حقایقِ مندرج در آن را به همراه خواهد داشت. فرغانی مبتکر این قاعده عرفانی نیست، اما توانست آن را در نظام عرفان نظری، بهخوبی پردازش کند. ردّ پای این قاعده کلی را در جایجای هستیشناسیِ فرغانی میتوان یافت، بهگونهای که او در ارائه یک تحلیل نظاممند و سازوار دربارۀ چگونگی و چرایی تنزل تجلی وجود در مراتب هستی، از این قاعده بیشترین بهره را بردهاست. وی بر پایۀ این قاعده توضیح میدهد که چگونه تجلی حق تعالی، ابتدا در تعین اول، مجمل بود و سپس در تعین ثانی مفصل شد و این تفصیل تعین ثانی، در قلم اعلی مجمل شد و این اجمال قلم، در لوح تفصیل یافت و این سلسله به همین ترتیب در مجرای عرش و کرسی و عنصر اعظم و ارکان اربعه و افلاک و موالید ثلاث و آدم و خلفای او و پیامبر اکرم (ص) و خلفای ایشان به سیر خود ادامه داد و در نهایت به نقطه پایانی عمر دنیا و مبدأ قیامت منتهی میشود. فرضیه این تحقیق آن است که فرغانی یکی از بهترین تبیینهای قاعدۀ «اجمال و تفصیل» را ارائه داده و از این قاعده به گونهای کاملاً کاربردی در تحلیل مراتب نظام هستی بهره بردهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 411 تا 433
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقايسه تطبيقي ديدگاه امام خميني(ره) و عارفان پيشين درباره مقام سلوكي فنا
نویسنده:
محمد ميري
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
اگرچه امام خميني(ره) مباحث فراواني درباره «فنا» با رويکرد هستيشناسانه در عرفان نظري مطرح ساخته، اما ايشان همچون ديگر عارفان بزرگ، براي منزل سلوکي «فنا» در نظام مقامات عرفان عملي جايگاه ويژهاي قائل است. مهمترين نکته در تعريف منزل «فنا» از ديدگاه امام خميني(ره)، گذار سالک فاني از تمام حجابها، حتي حجاب نفس و انانيت است. حضرت امام با اشاره به دقيق و دور از دسترس بودن مباحث پيچيده توحيدي درباره فنا بر اين مطلب تأکيد ميکند که فنا به چشيدن است، نه به شنيدن. ايشان توضيح ميدهد که اين منزل غايت القصواي سلوک اليالله و پايانبخش سفر اول و نقطه آغاز سفر دوم از اسفار اربعه سلوکي است. امام خميني(ره) نگران انکار کساني است که دستشان از فهم اين معارف متعالي کوتاه است. ازاينرو ضمن مخالفت صريح با آنان، بر اين نکته تأکيد ميکند که سخن عارفان درباره فنا، ريشه در آموزههاي ديني دارد و آيات و روايات فراواني ما را به سوي اين منزل عرفاني فراميخوانند. پژوهش پيشرو که به روش تحليلي ـ اسنادي سامان يافته است، همه نکات مزبور را افزون بر ديدگاه امام خميني(ره)، از نگاه عارفان پيشين نيز بررسي کرده و در نهايت، به اين نتيجه رسيده که ديدگاه امام خميني(ره) در اين زمينه، ادامه رويکرد عارفان بزرگ مسلمان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندازه گیری بایستگی وجود پیر و مرشد در طریق سیر و سلوک
نویسنده:
محمد میری، حسن رمضانی خراسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اهل معرفت در طول تاریخ عرفان اسلامی بر ضرورت وجود شیخ و مرشد برای سالک تأکید کرده اند. آنها برای اثبات این نگاه خود، گاهی به آیات و روایات و گاهی به سیره رسول گرامی اسلام (ص) تمسک جسته و گاهی این مسأله را از باب قاعده عقلی رجوع به اهل خُبره لازم دانسته اند. از دیگر استدلال های ایشان آن است که داشتن استاد موجب سرعت سیر سالک گشته و او را از انحرافات پیشرو مصونیت می بخشد. با توجه به دو معیار می توان اندازه دلالت استدلال های فوق را بر بایستگی وجود پیر و مرشد در طریق سیر و سلوک سنجید: اول: آن که استاد تقسیم می شود به استاد خاص و استاد عام. و دوم: آن که عارفان در ضرورت وجود شیخ برای سالک، میان سالک مبتدی و سالک پیشرفته تفاوت هایی قائلند. با توجه به دو معیار پیش گفته، پیروی از استاد خاص یعنی امام معصوم در همه مراحل سیر و سلوک ضروری است. و اما در مورد استاد عام حائز شرایط، دنباله روی از او در چارچوب شرع برای سالکی که در مراحل پیشرفته سلوکی است اجتناب ناپذیر می باشد. و اما ابتدای سلوک به هیچ وجه متوقف بر داشتن چنین استادی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 261
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و ارزیابی تفسیر فلسفیِ ابن سینا از آیه نور
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دایرۀ تفسیر سینوی آیۀ نور به نوشته های ابن سینا محدود نیست و همواره برخی صاحبنظران در حوزه های فلسفه و تفسیر به آن توجه کرده و بارها در این دو ساحت، به آن پرداخته اند. برخی دلدادگان به فلسفه با استفاده از مبانی فلسفی، اینگونه تفسیر از آیۀ موردبحث را تأیید کرده و برخی بدبینان به فلسفه نیز براساس نگرش منفی خود، بر رد آن پای فشرده اند؛ اما جنبۀ نوآورانۀ پژوهش حاضر از این جهت است که در آن به اصول و مبانی تفسیر اجتهادی توجه و بر آن اساس، شواهد و قراین دالّ بر صحت این تفسیر عرضه شده است. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی- اسنادی، همسویی محتوایی تفسیر ابن سینا با محتوای مدرّج و انفسی آیۀ نور و با برخی قرائتها و روایات تفسیری و تفسیر ابیّ بن کعب را اثبات کرده و درنهایت نتیجه گرفته ایم این تفسیر نه تنها منافی با معنای ظاهری آیه نیست؛ بلکه با برخی قرائات نیز همسویی دارد؛ همچنین روشن شد که برخلاف برخی ادعاها، در تفسیر موردبحث، تحمیل یک مبحث فلسفی بر قرآن، موردنظر نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 205
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه مکتب ابن عربی به جایگاه اساسی چهار لحاظ «علم»، «وجود» ، «نور» و «شهود» در تعین اول
نویسنده:
محمد میری ، علی امینی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
محقق فرغانی به «علم»، «وجود»، «نور» و «شهود» به عنوان چهار لحاظ اصلی، که ابتدا، در تعین اول به نحو اندراجی و بدون تمایز تفصیلی، مطرح اند و سپس نقش حلقههای واسط میان احدیت تعین اول و کثرات تفصیلی در مراتب بعدی را به عهده دارند، توجه نشان داده و آن را به طور منسجم و منقح بیان کرده است. این چهار لحاظ، در ویژگیِ ذاتیِ «کاشف مستور بودن» مشترک اند و از این جهت، تعین اول را به سوی ظهور در مراتب تنزلی، سوق میدهند. البته ریشههای این مبحث را میتوان در آثار استاد او، محقق قونوی نیز مشاهده کرد. تبیین فرغانی از چهار لحاظ اصلی «علم»، «وجود»، «نور» و «شهود» پس از او مورد توجه بزرگان فن همچون فناری، صائن الدین ابن ترکه، محقق جامی و ... قرار گرفته است و به این ترتیب، مسأله فوق، به عنوان یکی از مباحث علم عرفان نظری از سوی عارفان، پذیرفته شده و آن را در آثار خود منعکس کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل مبانی عرفانی بالاترین مرتبۀ توبه (توبه از ماسویالله)
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در نگاه عارفان، توبه در بالاترین سطح خود به گذار از همۀ کثرات و حجابها و بهعبارتِدیگر، به توبه از هرچه جز خدا منتهی میشود. نباید چنین پنداشت که این نگاه عارفان بیمبنا و برخاسته از احساسات و ذوقهای عارفانه است. در این پژوهش، آن دسته از مبانی پذیرفتهشده در علم عرفان عملی به روش اسنادی ـ تحلیلی بررسی میشود که میتواند در تحلیل و تبیین این سخن عارفان به کار آید. قاعدۀ عرفانی «روح معنا» از سویی، راه را برای طرح سطوح مترتّب بر همِ توبه باز میکند و از سوی دیگر، اصل «حضور منازل پایینتر در مراحل بالاتر سلوکی» مقتضی آن است که توبه در همۀ مراتب بالاتر ازجمله مرتبۀ فنا که مرتبۀ گذار از ماسوا است، نیز حضور داشته باشد. همچنین، اصل «فناگرایی در سلوک» موجب شده است تا مراتب نهایی توبه نیز رنگورویی از فنا داشته باشد. افزون بر همۀ اینها، شواهد حاکی از آن است که موازین پذیرفتهشده در علم عرفان عملی (میزان شریعت، میزان عقل و میزان مشایخ) نیز بر توبه از ماسویالله بهعنوانِ نهاییترین مرتبۀ توبه صحّه میگذارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 499 تا 516
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دستهبندي تحليلي آيات «محاسبة نفس» و بررسي بازتاب آنها در آثار عرفاني
نویسنده:
محمد ميري
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
افزون بر آية «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ» که دستور صريح به پرداختن به محاسبة نفس است، آيات بسيار ديگري در قرآن کريم به چشم ميخورد که آنها هم به نوعي فراخواني به محاسبة نفس دارند. مقالة پيشِ رو پژوهشي است که براي نخستين بار کوشيده است تا نگاه تفصيلي قرآن به مسئلة محاسبه نفس را بررسي و تحليل کند. مجموعة آيات قرآنياي که دلالتي روشن بر محاسبة نفس دارند، مطابق آنچه در اين پژوهش آمده است، ميتوان در يازده بخش دستهبندي کرد. اگرچه اصل اهميت محاسبة نفس مورد توافق همة امت اسلام است، اما عارفان مسلمان بيش از ديگر نحلههاي اسلامي به آيات محاسبة نفس توجه نشان دادهاند و ازاينرو در اين پژوهش، بازتاب هر کدام از اين يازده دسته از آيات شريفة قرآن کريم در آثار عرفاني دربارة محاسبة نفس نيز بررسي قرار شده است. اشاره به حداقل برخي از آيات مندرج در هر کدام از اين يازده دسته را ميتوان در آثار عرفاني مربوط به محاسبة نفس دنبال کرد؛ اما به رغم اهميت مسئله، حتي در ميان عارفان نيز تا کنون کسي درصدد جمعآوري و تحليل همة آيات قرآن در اين باره نبوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مراحل سلوکی «تخلیه» «تحلیه» «تجلیه» و «فنا» در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
به باور اهل معرفت و سلوک، در یک نگاه کلی و جامع میتوان مراحل سیر و سلوک الی الله را به چهار مرحله اصلی «تخلیه»، یعنی تهی ساختن درون از رذیلتهای اخلاقی، «تحلیه»، یعنی آراستن به فضائل اخلاقی، «تجلیه»، یعنی تابیدن انوار الهی بر قلب، و «فنا»، یعنی گذار از همه ما سوی و وصول به حق متعال تقسیم کرد. اصل و محتوای این نگاه، یعنی ترتّب سلوک بر مراحل مزبور، ریشه در سخنان عارفان صدر اول داشته و سراج طوسی اولین عارفی است که تعریفی از هر چهار مرحله، ارائه داده است. امتیازاتی که این تقسیم چهارگانه دارد موجب شده تا این مبحث عرفانی، تا کنون نیز ادامه یابد. افزون بر آن، ریشههای این چهار اصطلاح عرفانی را میتوان در آموزههای دینی نیز دنبال کرد. در میان این چهار مرحله، عارفان بر دو مقام تخلیه و تحلیه تاکید ویژه و بیشتری دارند و حتی گاهی، مجموعه سلوک را در ایندو خلاصه کردهاند. و البته نزد مشایخ سلوک، در اولویتسنجی میان ایندو، تخلیه، مقدم بر تحلیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقايسة تطبيقي آموزه هاي روايي با مباني عرفان عملي دربارة منزل سلوكي «يقظه» با تأكيد بر كتاب منازل السائرين
نویسنده:
محمد ميري
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
انبوهي از روايات معصومان وجود دارد که هر کدام به گونهاي به منزل عرفاني يقظه و احکام و ويژگي¬هاي پيراموني آن اشاره دارد. اين نوشتار بر آن است تا در قالب بررسي ميزان هماهنگي آراي سلوکي خواجه عبدالله انصاري در منازل السائرين دربارة منزل يقظه با آموزه-هاي روايي، بابي از فقه¬السلوک را در منزل عرفاني يقظه به روي محققان بگشايد. جنبة نوآوري اين مقاله، جمعآوري و همچنين دستهبندي رواياتي است که ميتوانند زمينه ساز و پشتوانة مباحث عرفاني مطروحه در باب مقام يقظه باشند. فايدة اين کار، اثبات اصالت سخنان عارفان دربارة نخستين منزل سير و سلوک، يعني يقظه است؛ زيرا ثابت خواهد شد که اين سخنان از پشتيباني آموزه¬هاي ديني برخوردارند و «شريعت» و «طريقت» در اين بخش، هماهنگي کامل دارند. صاحب کتاب منازل السائرين، يقظه را نخستين منزل از منازل سلوک قرار داده و ارکان و عوامل تأثيرگذار در اين منزل را در دوازده مؤلفه دسته بندي کرده است. اين تحقيق، براي نخستين بار شواهد روايياي را که ميتواند مؤيد نقشآفريني دوازده مؤلفة مزبور در بيداري و يقظة سالک باشد، جمعآوري کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید