جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
شیخ , محمود (عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی؛ گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران.)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
عنوان :
بررسی مقایسهای شمنیسم و عرفان یهودی
نویسنده:
امیر یوسفی ، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
خلسه و مکاشفه برای اموری همچون درمانگری و پیشگویی و استفاده از اورادِ رازآلود برای منافع قومی و گاه فردی، مقابله با دشمنان و ارتباط با موجودات فراطبیعی، عناصر اصلی شمنیسم هستند که در عرفان یهودی نیز میتوان این ویژگیها و تشابهات را جستوجو کرد. این شباهتها بستری مناسب و مستعد برای ایجاد فهم و روشی است که عرفان یهودی را در موقعیت مقایسه و بررسی با شمنیسم قرار میدهد. عرفان یهودی از «مرکابا» تا «قبالا» و «حسیدیسم» از کتاب «معسه برشیت» و متون «هخالوت» تا «شمشیر موسی» همه سراسر رموزِ منوط به کشف، خلسه و مقدمات لازم برای تشرف هستند یا نسخههایی از اوراد جادویی را برای رسیدن به اهدافی همچون درمان و پیشگویی و اضرار به دشمنان ارائه میکنند. ازاینرو میتوان جلوة یک شمن را در عارفان یهودی مشاهده کرد که چنین روشی را برای کسب فنون و مهارتهای لازم ماورایی برای منافع قومی در پیش میگیرند و از آنها بهره میبرند؛ با این تفاوت که همزمان خود را متدین به دین پیچیدهتری همچون یهودیت نیز میدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوه معنوی کسب و کار در سنّت ملامتیه
نویسنده:
محمود شیخ ، فاطمه نوری تازه کند ، محی الدین قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهشگران معاصر به بنیادهای فکری جریانات معنوی اسلام در موضوعاتِ مرتبط با حیات مادی و شیوههای زندگی دنیایی کمتر توجه کردهاند. کسب و کار، از جملۀ این مقولات است که در دوران معاصر اهمیت ویژهای یافته و از قضا، در معنویت اسلامی نیز به ابعاد اخلاقی و معنوی آن توجه شدهاست. ملامتیان خراسان که از اصیلترین گروههای معنویتگرای ایرانی در دوران اسلامیاند، نگرشی ویژه به کسب و کار بهمثابه امری معنوی داشتهاند. توجه به مبانی فکری و شیوۀ عملی برجستهترین نمایندگان اهل ملامت (حمدون قصار، ابوالحفص حداد و عثمان حیری)، با روش تحلیل متنی، نشان میدهد که تأکید آنان بر ملامت نفس و در پی آن، پنهان داشتن سلوک و مبارزه با ریاکاری، سبب نقد آنان از کسانی شده که به بهانة زهد و توکل، بر ترک کسب و کار توصیه میکردهاند. اندک گزارشهای موجود نشان میدهند که اهل ملامت هم در عرصۀ نظر و هم در عرصۀ عمل، کار را وسیلهای برای رشد باطن و مبارزه با نفس میدانستهاند. در نظر آنان، کار بهترین راه برای کسب روزی حلال است و با پرداختن به آن، علاوه بر خوارداشتن نفس، سالک از سقوط در دام ریاکاری رها میشود و اینکه، کار نهتنها با دو آموزۀ توکل و فقر منافات ندارد، بلکه، چون یکی از بهترین راههای اخفای سلوک است، پرداختن به آن ضروری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی همه درخداانگاری به روایت چارلز هارتسهورن
نویسنده:
زهرا گل نواز ، رستم شاه محمدی ، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
چارلز هارتسهورن (1897-2000 م) سرشناسترین فیلسوف و الهیدان پویشی، پس از وایتهد (1861-1947 م)، است. وی در پیِ نقد این وجه از خداباوری سنتی، که بهواسطۀ تعالیگرایی، مانع ارتباط دوسویه میان خدا و جهان است، بدیل متفاوتی را مطرح میکند، که مطابق آن، خدا واجد دو قطب انتزاعی و غیرانتزاعی (بالفعل)، فرض میشود. به زعم او، قطب انتزاعی خداوند مطلق و تغییرناپذیر است و قطب بالفعل او نسبی و تغییرپذیر؛ و بهواسطه همین قطب تغییرپذیر است که خداوند، جهان را در خود جای میدهد. بهنظر میرسد، همین نگرش دوقطبی هارتسهورن به ساحت الهی است که به نظریۀ «همهدرخداانگاری» انجامیدهاست. پژوهش حاضر، با روش تحلیلی-انتقادی، ضمن تحلیل نظریۀ «همهدرخداانگاری» و استخراج مشخصههای آن از آثار هارتسهورن، به بررسی خداباوری دوقطبی بهعنوان بنمایۀ اصلی «همهدرخداانگاری» میپردازد. یافتههای پژوهش پیشرو حکایت از این دارند که «همهدرخداانگاری»، متضمّن پیامدهایی، چون زمانمند شدن خدا و علم او، تغییرپذیری کمال الهی، تأثیرپذیری خدا از مخلوقات، حلول خدا در جهان و محدودیت قدرت الهی است. دیدگاههای هارتسهورن، همچنین بهخاطر تأکید بر پویش و تغییرپذیری خداوند، نمیتواند بهعنوان جایگزین مناسبی برای خداباوری سنتی پذیرفته شود. با وجود این، در جهانشناسی هارتسهورن، چون خدا و مخلوقات بهعنوان هویّاتِ متمایز از یکدیگر، به رسمیت شناخته شدهاند، نظام فکری او متمایز از اندیشۀ «همهخداانگاری» است که یکسانی و همسانی خدا و جهان را مسلم فرض میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه و اسباب و عوامل ظهور عرفان مدرسی امامیه در حوزه قم
نویسنده:
محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
علمای شیعه همواره به آموزههای عرفانی توجه داشتهاند و در قرون اخیر این توجه به حدی رسیده که عرفان بهصورت رسمی و غیر رسمی وارد برنامه درسی حوزهها گردیده است. موضوع این مقاله کشف خاستگاه و عوامل ظهور عرفان مدرسی در حوزه قم، همزمان با تأسیس آن، تا آغاز زعامت سیدحسین بروجردی، با تکیه بر روش تاریخی است. عرفان مدرسی قم محصول مهاجرت علمای عارفمشرب از دو حوزة تهران و نجف به این شهر است. تهرانیها بساط عرفان نظری را در قم گسترند و نجفیها بساط سلوک عملی و مباحث سیر و سلوکی را. این مهاجرت از ده سال پیش از تأسیس حوزه قم شروع میشود و در تمام این دوره در جریان است. عرفان مدرسی در قم با جذب این دو جریان، توانست به نقطهای متمایز از آن دو و البته کاملتر از عرفان مدرسی شیعه دست یابد. مهمترین عامل در این امر ایرانیتر شدن حوزه با انتقال نسبی مرجعیت به قم در زمان حائری، به سبب از میان رفتن موانع تردد علمای تهران و اصفهان به قم است. واقع بودن قم در ایران که از دیرباز مهد حکمت و عرفان اسلامی بوده، باعث گردید حوزههای شیعه بیش از پیش از عناصر زیستجهان ایرانی بهرهمند شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توصیف شیوه میبدی در تفسیر عرفانی قرآن «با تکیه بر تاویلات و لطایف عرفانی نوبت سوم تفسیر میبدی در داستان حضرت موسی»
نویسنده:
سرمدی مجید, شیخ محمود
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
تفسیر کشف الاسرار (میبدی)
,
در تفسیر قرآن
,
لطایف عرفانی در تفسیر قرآنی
,
شیوه میبدی
چکیده :
این مقاله با هدف تبیین شیوه تفسیری میبدی و با تمرکز بر داستان زندگی موسی (ع) در قرآن و کشف الاسرار به تقسیم بندی نوبت ثالثه تفسیر عرفانی او به دو بخش تاویل گونه ها و نکات و لطایف عرفانی می پردازد و سعی دارد با تکیه بر تحلیل شیوه میبدی در تفسیر و تاویل قرآن، دریچه ای را به سوی فهمی عمیق از تفاسیر عرفانی بویژه کشف الاسرار بگشاید. تفسیری که گونه ای ناقص از تاویل به میزانی محدود در آن موجود است. از سوی دیگر حجمی قابل توجه از لطایف و نکات عرفانی را مولف به شیوه های گوناگون بویژه با تکیه بر دو مفهوم محبت و عنایت کشف و بیان می کند و در غالب موارد، لطیفه گویی را به اثبات فضیلت محمد (ص) و امتش می کشاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «راه» در تفاسیر عرفانی پیش از ابنعربی
نویسنده:
زینب رامه ، سید حمیدرضا میرعظیمی ، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«راه» از مفاهیم موردتوجه قرآن کریم است که با واژگان گوناگونی مانند «سبیل»، «طریق» و «صراط» در آیات آمده است. در زبان فارسی همه این واژگان به معنای راهاند، اما در قرآن کریم و نوشتههای مفسران صوفی شباهتها و تفاوتهایی با یکدیگر دارند. از آنجا که به مفهوم صراط در مقالهای مستقل پرداختهایم، در پژوهش حاضر به مفهوم «سبیل» و «طریق» و برخی مفاهیم کم کاربردتر از راه در آیات قرآن پرداخته شده است. مسأله پژوهش حاضر یافتن مفهوم راه و وجوه معنایی دو واژه مذکور و مصادیق آنها در آیات قرآن و تفسیر و تأویل آنها از تفاسیر عرفانی پنج عارف پیش از ابن عربی در بحثی تبیینی - تطبیقی است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر با تبیین و مقایسه این مفاهیم از دیدگاه تفاسیر عرفانی یاد شده؛ اشتراکات و تفاوتهای آنها و مصادیق شان را منکشف میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظاهر گرایی و باطن گرایی در عبادت از منظر مولانا و خواجه عبدالله انصاری
نویسنده:
رودابه خاکپور، عظیم حمزئیان، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان مومن و معتقد به عالم غیب، همواره درپی آن است که عبودیت و بندگی خود را نسبت به ساحت خداوندی که غیبالغیوب و کنز مخفی است، ابراز نموده و به انحاء گوناگون عرض بندگی به ساحت جهان آفرین نماید. در نگاه عرفانی، عبادت دارای معنی و مفهومی عمیق است که از ظاهر شریعت به باطن بلکه به باطنهای آن رسوخ کرده و لبِّلباب را اراده مینماید. در این مقاله با روش تحلیلی، به بررسی جایگاه ظاهر و باطن اعمال عبادی از منظر خواجه عبدالله انصاری و مولانا پرداختیم. این پژوهش نشان میدهد که خواجه عبدالله به رعایت ظاهر عبادت و شریعت توجه خاصی کرده، ولی در این مرتبه توقف ننموده است؛ بلکه رسیدن به کمالات الهی و آراسته شدن به فضایل اخلاقی را بزرگترین هدف عبادت قرار داده است. مولانا نیز با توجه به مشرب عرفانیاش، بیان میکند سالک و طالب حق تعالی، باید از ظاهر عبادت عبور کرده و به باطن اعمال دستیابد. وی هدف از انجام اعمال عبادی را رسیدن به مقام کشف و شهود میداند. به عبارتی هدف غایی و نهایی از انجام اعمال عبادی را استغراق و بیهوشی در محبوب و معشوق ازلی که نهایت سیر و سلوک عرفانی نیز رسیدن به آن بوده؛ میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جنسیت از نگاه مولانا بر مبنای نظریات انسان شناسی (با تا کید بر فیونا بوی)
نویسنده:
رودابه خاکپور ، عظیم حمزئیان ، محمود شیخ
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله با روش تحلیلی، اندیشههای مولانا در باب جنسیت را بر مبنای انسانشناسی دین از منظر فیونا بوی بررسی کردهایم. این پژوهش نشان میدهد که مولانا نیز از منظر انسان شناسی دینی و عرفانی به مساله جنسیت نگریسته و مباحث زیبایی از آن را مطرح کرده است بعلاوه منظر اندیشههای مولانا باتوجه به برخورداری از غنای مکتب اسلام و عرفان اسلامی از وسعت بیشتر و معیارهای افزونتری برخوردار است. فیونا بوی، زن را با وجود خصوصیاتی چون مادر بودن و زایندگی، نماد طبیعت و زمین همراه دانسته و مولانا نیز او را نماد نفس انسانی میداند. و مرد را با وجود ویژگیهایی چون استواری و استقامت، نماد فرهنگ میداند. و مولانا مرد را نماد عقل انسان میداند که هردو(زن و مرد) دارای سویههای منفی و مثبت هستند یعنی گاهی متعالی و گاهی به سبب خواستهای نابایسته، به سوی ضلالت پیش میروند. نگاه قدسی به جنسیت از وجوه مشترک آنهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت سلوک و شهود در عرفان مولانا
نویسنده:
امیر یوسفی ، محمود شیخ
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اگر سلوک را مجموعة خصوصیات زیست عملی در مقابل محتوای معرفتیِ شهود که در تبیین نظام هستی و معرفت حق به کار میآید، در نظر بگیریم، آنگاه میتوانیم درباره نسبت میان آن در عرفان عارفان بزرگی چون مولانا سخن بگوییم. در این مقاله با روش تفسیری، کوشیدهایم نشان دهیم که چگونه ویژگیهای سلوکی مولانا در تناظر و تناسب با ویژگیهایِ معرفتیِ شهودیِ اوست، لذا در دو ساحت (1)صدق شهود و(2)کیفیت معرفتی شهود به ابعاد گوناگون این نسبت پرداختهایم. در عرفان مولانا لزوم تصفیة نفس با اموری چون ستایش عابدانه در قالب نماز و ذکر و تبعیت از شریعت بسیار مهم تلقی میشوند، در کنار این امور بنا به مراتب سلوک در درجات مختلفِ آدمیان، کیفیت شهود هم درجات مختلفی دارد. این مدعا را در عرفان مولانا میتوان با ذکر ویژگیهای سلوک و شهود او نشان داد و این تناظر و تناسب را آشکار ساخت. پاکی و خلوص سالک برای اتصال با منبع الهیِ شهود مرتبط با صدق شهود است. همچنین رویکرد سببسوزیِ مولانا در سلوک و مقید نبودن به رسومی ثابت و پایبند نبودن او به فرمالیسم صوفیانه متناظر با نگاه شهودی او مبنی بر مقید نبودن عالم به اسباب ثابت و ضروری و انکار رابطة ضروری علّی و معلولی است؛ همچنین است تناظر و تناسب شهود خدایی عاشق همراه با ارادهای عاشقانه متناظر با سلوک عشقمحور. در حقیقت توصیف ویژگیهای اصلی سلوک و شهود مولانا و قرار دادن آنها در تناظر با یکدیگر، به مثابه یک کل مرتبط به هم، سنخیت میان آنها را به تصویر میکشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موافقان و مخالفان عرفان در حوزۀ علمیۀ قم
نویسنده:
محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رویکردهای دینی و دانشی در حوزۀ علمیۀ قم، رویکرد عرفانی است که از بدو تأسیس حوزۀ نوین این شهر، در آغاز سدۀ کنونی تا زمان حاضر حیات داشته است. مخالفان این رویکرد در این دوره همواره به نقد جدی این رویکرد پرداختهاند. خاستگاه رویکرد عرفانی قم دو مکتب حکمی تهران و اخلاقیون نجف است و حامیان این رویکرد در پایبندی به میراث عرفانی اسلام و نقد جنبههای خانقاهی تصوف و نیز تطبیق آموزههای صوفیه با کلمات امامان شیعه و نیز ارائۀ تفسیر عرفانی از قرآن و روایات مانند سلف خود عمل کردهاند و همین امور باعث فاصلهگرفتن آنان از تصوف محض شده است و درنتیجه، از اتهام صوفیبودن رهیدهاند. همچنین، آنها از فشار مخالفان خود نیز متأثرند و در استناد به کلمات صوفیه بسیار محتاط عمل میکنند و همواره بر تمایزات و اختلافاتشان با تصوف تأکید دارند. مسیر سومی در میانه نزاع موافقان و مخالفان و متأثر از این نزاع، در دهههای اخیر سر برآورده است که مدعایش گذر از عرفان موجود بهسویِ عرفان ناب، راستین، حقیقی و بدون شائبه است. کوششهای معرفتی این دسته نقش مؤثری در حفظ و بقای گفتمان عرفانی و نیز آشناکردن مخالفان عرفان با این گفتمان داشته است و البته چنین رویکردی در شیعه بدیع نیست و پیشتر در آثار امثال فیض کاشانی بروز داشته است و این عده عملاً در برابر عرفان از جستوجوی عرفانی ناب با عناوینی چون عرفان وحیانی و اهل بیتی سخن میگویند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 339 تا 359
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید